2021-08-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det skall bli intressant att följa hur det går för danskarna! Räknar man bort de 12-15 åringar som danskarna vaccinerat, så kan de väl inte ligga så mycket högre i vaccintäckning än Sverige?

Jag vet i alla fall att USA hamnar under 50 procent fullvaccinerades vaccintäckning i hela befolkningen, vilket är sämre än Sverige, om man räknar bort 12-15 åringarna. Jag tror inte en bosterdos kommer att ha så stor betydelse för USA. De borde istället försöka få fler av de vuxna att vaccinera sig, överhuvudtaget. I delstater med relativt låg vaccinationstäckning, översvämmas nu IVA-avdelningarna med nya Covid-19 fall.

Danmark har ändå imponerande hög täckning i åldrarna 30-50 senast jag såg några staplar, som inte är risk-risk men ändå en grupp som potentiellt belastar IVA vid stor samhällsspridning. Siffror vi nog kommer få jobba hårt för att nå(nationellt, regionalt kommer vi säkert nära eller lika högt). Danmarks covidpass fick nog många tvekande yngre att vaccinera sig av rent praktiska skäl, en morot vi inte haft och förmodligen inte kommer att ha.

Å andra sidan har Sverige haft väldigt många smittade i denna arbetsföra åldersgrupp(om det är fler än andra högvaccinerade länder vet jag inte, men jag har en känsla att det kan vara så, särskilt jämfört med övriga Norden) som har antikroppar ändå. Inte så att vi har direkt dålig vaccintäckning i dessa åldrar heller, visserligen.

Jag tror att Danmark kommer klara sig bra. Men det kommer Sverige också göra om vi öppnar upp.
Citera
2021-08-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Detta är ett direkt citat från Läkemedelverkets hemsida:
--------------------------------------------------------------------
"Vaccinerna är godkända.

Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid-19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska
."
----------------------------------------------------------------------
Bäst du meddelar Läkemedelsverket att de har fel.

För övrigt kan man visst fortsätta studier, eller starta nya studier, på redan godkända läkemedel.

Sen har man mycket bra koll på ev långsiktiga biverkningar eftersom var och ett av läkemedelsbolagen bakom vaccinen utfört kliniska studier på 20-60.000 människor, under 7-9 månader. Studier som en del av dem som sagt valt eller förbundit sig att fortsätta, även efter att de har fått godkännande.
Man har ju nu också gett flera miljarder vaccindoser i hela världen.
Inga långsiktiga biverkningar då har framkommit.
De allvarliga, extremt sällsynta biverkningar som finns kommer inom dagar eller max ett par veckor.

mRNA-vaccinen är också speciella eftersom de till skillnad från traditionella vaccin INTE tillför något virus till kroppen. Vanligt är ju annars att man tillför ett "snällt" virus som kroppen lär sig försvara sig mot, vilket ska ge ett skydd även mot det "elaka" viruset.

Kort efter vaccination med mRNA-vaccin finnas det inget alls kvar i kroppen. Det finns bara antikroppar mot Covid-19. Det finns inget virus, inga ämnen, inga mekanismer som skulle kunna ge "biverkningar" på lång sikt.

Det stora antalet vaccinerade i de kliniska studierna, utan biverkningar på medellång sikt, samt dessa vaccins unika uppbyggnad och funktion gör tillsammans att myndigheterna och deras experter kan bedömma att det är extremt osannolikt det skulle kunna dyka upp okända biverkningar på ännu längre sikt. Samtidigt som foliehatter försöker få det till att ingen har någon minsta aaaaaaning om vad som kan hända på lång sikt,
Tummen upp Silveriller. Vaccinens är tillförlitliga och biverkningar knappt något att tala om, i jämförelse med andra läkemedel som folk gärna stoppar i sig utan några fundderingar. De som kritiserar vaccinen på helt vansinniga grunder är uppenbarligen ignorant eller någon som agerar som en foliehatt. Däremot har jag respect för folk som inte väljer att ta det, men att kritisera på icke vetenskapliga grunder är galenskaper.
Citera
2021-08-30, 20:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står nu att WHO tror att 200 tusen personer kan avlida i covid19 under hösten bara i Europa.

Redan hårt drabbade Europa riskerar alltså att drabbas hårt igen. I det läget, så vill WHO's generaldirektör omfördela doser från hårt drabbade Europa, till länder som har drabbats lindrigare. Är det rättvist?

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill nog till att alla får sin tredje vaccinationsspruta, samt att alla foliehattar som tror att viruset bara är en bluff kavlar upp ärmen, så även de bidrar till flockimmuniteten.

Säger som Stefan Löfven. Det är allvar nu.

Det vi behöver i första hand, är inte att pressa ovilliga personer att ta vaccin. Det som behövs är nya vacciner som biter bättre på den indiska delta-varianten. Utan bättre vacciner blir det svårt att kväsa smittspridningen, och det gäller även ifall man lyckas pressa ovilliga personer att ta vaccinet.

Så länge som vaccinerna inte kan kväsa smittspridningen, så är det kanske bättre att satsa vaccindoserna till att ge riskgrupperna bättre skydd, istället för att truga ovilliga personer.
Citera
2021-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Danmark har ändå imponerande hög täckning i åldrarna 30-50 senast jag såg några staplar, som inte är risk-risk men ändå en grupp som potentiellt belastar IVA vid stor samhällsspridning. Siffror vi nog kommer få jobba hårt för att nå(nationellt, regionalt kommer vi säkert nära eller lika högt). Danmarks covidpass fick nog många tvekande yngre att vaccinera sig av rent praktiska skäl, en morot vi inte haft och förmodligen inte kommer att ha.

Å andra sidan har Sverige haft väldigt många smittade i denna arbetsföra åldersgrupp(om det är fler än andra högvaccinerade länder vet jag inte, men jag har en känsla att det kan vara så, särskilt jämfört med övriga Norden) som har antikroppar ändå. Inte så att vi har direkt dålig vaccintäckning i dessa åldrar heller, visserligen.

Jag tror att Danmark kommer klara sig bra. Men det kommer Sverige också göra om vi öppnar upp.

% for aldersgrupper der er blevet vaccineret/færdigvaccineret i Danmark kan ses her (scroll ned) ->
https://nyheder.tv2.dk/samfund/hvor-mange-er-vaccineret-i-danmark-nyeste-vaccinetal-overblik

*Plejehjem=äldreboende
Citera
2021-08-30, 20:49
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Redan hårt drabbade Europa riskerar alltså att drabbas hårt igen. I det läget, så vill WHO's generaldirektör omfördela doser från hårt drabbade Europa, till länder som har drabbats lindrigare. Är det rättvist?

Det vi behöver i första hand, är inte att pressa ovilliga personer att ta vaccin. Det som behövs är nya vacciner som biter bättre på den indiska delta-varianten. Utan bättre vacciner blir det svårt att kväsa smittspridningen, och det gäller även ifall man lyckas pressa ovilliga personer att ta vaccinet.

Så länge som vaccinerna inte kan kväsa smittspridningen, så är det kanske bättre att satsa vaccindoserna till att ge riskgrupperna bättre skydd, istället för att truga ovilliga personer.

Som ovillig testperson så håller jag med dig till 100% lyckligtvis ser det ut att finnas många vettiga idéer till coronavaccinvarianter som kommer att dyka upp på marknaden de närmaste åren.

Jag har hela tiden varit väldigt skeptisk till dagens vaccin men ser med skräckblandad förtjusning ISR's inhalator-vaccin eller Novavax full-spektrumvaccin - två jag skulle vara villig att testa.
Citera
2021-08-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Verkar stämma. Som sagt, engelsmännen med sitt BMI på +35 (med alla dess följdsjukdomar) älskar att sitta på pub och skrika på sitt fotbollslag. Kan bli nya restriktioner även om BoJo inte vågar detta. Pubar och fotboll är ett superspridarevent.

Förmodligen sparar UK in enorma summor på att 100 fetton dör varje dygn om man ska vara cynisk.

Edit: Såg att jag kommenterade mitt eget inlägg..., sorry. Skulle kommentera Claes Z

Ingen fara ditt inlägg var bra. Om du har bott och levt i UK så vet du hur många local chippers och take-away det finns överallt. Och dessa inbakade korvar. Sausage rolls. Inte att leka med.

Såg du den där dystra filmen på SVT, Scheme Birds från Skottland. Så grått och sorgligt är livet i de mer utsatta sociala bostadsområdena där folk lever på benefits. Folkhälsan ska vi bara inte prata om.
Citera
2021-08-30, 20:54
Medlem
Jag undrar hur många afghaner som kommer till världens alla länder är vaccinerade, eller blev testade för den delen för Covid.

Det känns väldigt dubbelmoraliskt att kräva sin egen befolkning ta vaccin, men samtidigt släpper man in invånare från andra länder utan att varken ge de vaccin eller testa för Covid.

Kan det ha att göra med att det covid egentligen bara är farligt för den äldre generationen?
Citera
2021-08-30, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Som ovillig testperson så håller jag med dig till 100% lyckligtvis ser det ut att finnas många vettiga idéer till coronavaccinvarianter som kommer att dyka upp på marknaden de närmaste åren.

Jag har hela tiden varit väldigt skeptisk till dagens vaccin men ser med skräckblandad förtjusning ISR's inhalator-vaccin eller Novavax full-spektrumvaccin - två jag skulle vara villig att testa.

Håller med helt och hållet. Hoppas mycket på de vaccinen!
Citera
2021-08-30, 21:05
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag undrar hur många afghaner som kommer till världens alla länder är vaccinerade, eller blev testade för den delen för Covid.

Det känns väldigt dubbelmoraliskt att kräva sin egen befolkning ta vaccin, men samtidigt släpper man in invånare från andra länder utan att varken ge de vaccin eller testa för Covid.

Kan det ha att göra med att det covid egentligen bara är farligt för den äldre generationen?

Är det ingen som har tänkt på när man tittar på nyhetsinslag från Afghanistan att covid inte verkar existera där, kanske är talibanerna klokare än ledarna i majoriteten av världens länder?

Inga säkerhetsavstånd och inga munskydd i folkmassan, de verkar inte bry sig om restriktioner.
Citera
2021-08-30, 21:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Umgås med första, andra och tredje generations invandrare dagligen. Varav en min specielle vän från Somalia. Hon hävdar genomgående att alla hennes bekanta och storfamilj anser att vaccination är onödig för "bara en snuva" Hon jobbar på sjukhus, men inte ens har kunnat övertyga nyttan att vaccinera sig.

Samtidigt som hon berättar att många verkar tänka om en smula nu när så många får plikta med livet

Många somalier tror ju att det bor en djinn i strömkontakten som tänder lampan, lite på den nivån är det. Att få dem att tro på vetenskapen är ett sisyfosarbete. Rädslan för livet kontra viruset kanske kan få dem på andra tankar, vore trist med en upprepning av förra våren.
Citera
2021-08-30, 21:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja även Israel som tidigt kom igång med vaccinering ligger ju nu sämre till och har drabbats hårt.

De har i dag bara 65% som fått en dos och 60% som är fullvaccinerade.

De tappade tempo och får nu lida för detta...

Gärna källa på, tack! För stämmer dina siffror, och de fastnat på 65 procent, av hela, befolkningen, som, överhuvudtaget, är vaccinerad, trots att de vaccinerar yngre barn, så räcker det inte till för att stoppa Delta-varianten. Rör siffrorna sig om bara den vuxna delen av befolkningen så ligger de ännu sämre till.

Istället för att ge en bosterdos, så borde de sträva efter att få så många vuxna som möjligt att vaccinera sig. Sverige ligger dock ca 10 procentenheter lägre, vad gäller vaccinationstäckning hos hela befolkningen. Men vi vaccinerar inte barn, i de inte de mellan 12 och 16, och i synnerhet inte de mellan 5 och 12 år, som Israel planerar att göra.
Citera
2021-08-30, 21:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Postade just detta, men skriver igen.

UK verkar ha stabiliserat sig trots ökad testning. Bra tecken iaf.

Ja, UK verkar ju ha en hög vaccinationstäckning, men de vaccinerar ju barn också. De behöver verkligen ner i smittspridning. Den motsvarar väl, minst, tre gånger den svenska, om man tar hänsyn till befolkningstorleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in