Citat:
Det skall bli intressant att följa hur det går för danskarna! Räknar man bort de 12-15 åringar som danskarna vaccinerat, så kan de väl inte ligga så mycket högre i vaccintäckning än Sverige?
Jag vet i alla fall att USA hamnar under 50 procent fullvaccinerades vaccintäckning i hela befolkningen, vilket är sämre än Sverige, om man räknar bort 12-15 åringarna. Jag tror inte en bosterdos kommer att ha så stor betydelse för USA. De borde istället försöka få fler av de vuxna att vaccinera sig, överhuvudtaget. I delstater med relativt låg vaccinationstäckning, översvämmas nu IVA-avdelningarna med nya Covid-19 fall.
Jag vet i alla fall att USA hamnar under 50 procent fullvaccinerades vaccintäckning i hela befolkningen, vilket är sämre än Sverige, om man räknar bort 12-15 åringarna. Jag tror inte en bosterdos kommer att ha så stor betydelse för USA. De borde istället försöka få fler av de vuxna att vaccinera sig, överhuvudtaget. I delstater med relativt låg vaccinationstäckning, översvämmas nu IVA-avdelningarna med nya Covid-19 fall.
Danmark har ändå imponerande hög täckning i åldrarna 30-50 senast jag såg några staplar, som inte är risk-risk men ändå en grupp som potentiellt belastar IVA vid stor samhällsspridning. Siffror vi nog kommer få jobba hårt för att nå(nationellt, regionalt kommer vi säkert nära eller lika högt). Danmarks covidpass fick nog många tvekande yngre att vaccinera sig av rent praktiska skäl, en morot vi inte haft och förmodligen inte kommer att ha.
Å andra sidan har Sverige haft väldigt många smittade i denna arbetsföra åldersgrupp(om det är fler än andra högvaccinerade länder vet jag inte, men jag har en känsla att det kan vara så, särskilt jämfört med övriga Norden) som har antikroppar ändå. Inte så att vi har direkt dålig vaccintäckning i dessa åldrar heller, visserligen.
Jag tror att Danmark kommer klara sig bra. Men det kommer Sverige också göra om vi öppnar upp.