2021-08-30, 21:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
En punkt i en korridor. Jag är med dig. Vad händer när korridoren plötsligt vidgas flera tusen mil? Jag tror punkten övergår till horisontell linje. Vad tror du händer?

Nej du måste sluta nu. Oavsett ytans storlek så går perspektivlinjerna ihop i en enda punkt. Det är grunden i hur centralperspektiv fungerar.
Citera
2021-08-30, 21:20
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du menar att zoomen på något mystiskt sätt skulle förflytta din position där du observerar, så att du färdas längre fram och därmed förflyttar ditt perspektiv? Häftigt! Något exempel på när detta sker?

Vad tråkigt det är att ni tycks vilja framstå en möjlighet till en horisontlinje på en platt yta som något trivialt. Jag trodde vi tillsammans var intresserade av att veta en sån grej.

Jag drämmer till med ett JA på din kartfråga!
Det är flera som förklarat om perspektiv, så det behöver jag inte gå in på.

Nu när vi vet att du håller med om att en karta är en skalenlig bild av landskapet kan vi diskutera hur man kan mäta avstånd på en karta och jämföra med kända avstånd på jorden komma fram till att jorden är sfärisk.
En helt vanlig jordglob som står på till exempel skrivbordet är en skalenlig bild av jorden.
Det är framför allt avstånd söder om ekvatorn som är intressanta. Om jorden vore platt skulle alla avstånd där bli längre än vad man kan mäta sig fram till på en karta, och vad de är i verkligheten.
Citera
2021-08-30, 21:23
Medlem
Citat:
"punkten blir ett horisontellt sträck istället."

Där himmel och mark möts, skapas alltså ett horisontellt sträck. En horisontlinje.

Nej, alla horisontella streck är inte en horisontlinje. En horisontlinje är dock ett horisontellt streck. Du får slå upp ordet delmängd och studera.

Det du sysslar med är bedräglig och oärligt.

Citat:
Förlåt, vet inte hur jag annars ska tolka det svaret.

Det har vi allt märkt. Du kan inte tolka något alls.
Citera
2021-08-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej du måste sluta nu. Oavsett ytans storlek så går perspektivlinjerna ihop i en enda punkt. Det är grunden i hur centralperspektiv fungerar.

Jag är nyfiken på vad du tror skulle hända, och hur det ser ut. Varsågod att berätta.
Citera
2021-08-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej, alla horisontella streck är inte en horisontlinje. En horisontlinje är dock ett horisontellt streck. Du får slå upp ordet delmängd och studera.

Det du sysslar med är bedräglig och oärligt.

Det har vi allt märkt. Du kan inte tolka något alls.

Du är välkommen att berätta vad du skulle kalla just detta horisontella streck orsakat av perspektiv, om inte en horisontlinje.
Citera
2021-08-30, 21:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är nyfiken på vad du tror skulle hända, och hur det ser ut. Varsågod att berätta.

Det gjorde jag ju i inlägget du citerar. Perspektivet är alltid subjektivt utifrån betraktarens position, och parallella djupgående linjer går ihop en (1) punkt.

Parallella linjer med annan riktning går ihop i andra punkter.
Citera
2021-08-30, 21:34
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte. Jag tror de går samman i ditt synfält på grund av perspektiv.

Om tak och golv inte går samman så kan man undra vad som hindrar ljuset från den nedre delan av mätstickan att nå fram.

Och varför just de nedre delarna? Varför försvinner inte den övre delen av mätstickan?
Citera
2021-08-30, 21:40
Medlem
Citat:
Du är välkommen att berätta vad du skulle kalla just detta horisontella streck orsakat av perspektiv, om inte en horisontlinje.

Ett horisontalt streck.
Citera
2021-08-30, 21:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Perspektiv skapar/orsakar inga horisontella streck. Punkt slut.
Citera
2021-08-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om tak och golv inte går samman så kan man undra vad som hindrar ljuset från den nedre delan av mätstickan att nå fram.

Och varför just de nedre delarna? Varför försvinner inte den övre delen av mätstickan?

Tak och golv går samman i ditt synfält, och skapar en punkt som du inte ser bortom. Korridoren fortsätter många tusen mil bortom punkten, och likförbannat ser du inte längre än där tak och golv går samman i ditt perspektiv. Man kan ju undra hur en mätsticka ska lyckas synas genom en punkt du inte kan se förbi.

Vad tror du händer med en sådan punkt i korridoren, om vi plötsligt breddar den med några tusen mil? Står jag kvar där och tittar på samma enskilda punkt, eller övergår den här punkten till en horisontell linje?
Citera
2021-08-30, 21:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

Vad tror du händer med en sådan punkt i korridoren, om vi plötsligt breddar den med några tusen mil? Står jag kvar där och tittar på samma enskilda punkt, eller övergår den här punkten till en horisontell linje?

Lyssna nu. Punkten är och förblir en punkt. Den blir aldrig en linje. Släpp detta.
Citera
2021-08-30, 21:53
Medlem
Citat:
Tak och golv går samman i ditt synfält, och skapar en punkt som du inte ser bortom. Korridoren fortsätter många tusen mil bortom punkten, och likförbannat ser du inte längre än där tak och golv går samman i ditt perspektiv. Man kan ju undra hur en mätsticka ska lyckas synas genom en punkt du inte kan se förbi.

Hvis du plasserer en katt akkurat i det punktet du snakker om, og det er for langt unna til at du kan se den, så vil den dukke fram hvis du tar en kraftig kikkert, og den vil ikke være flattrykt eller noe. Ser du gjennom et enda sterkere teleskop, blir kanskje katten til en tiger. Det du kommer med er de rene fantasier uten hold i virkeligheten.
Hvordan ble det forresten med de avstandene sør for ekvator? Har du sett den linken jeg la ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in