2021-08-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Klart du ser längre med en kikare. Dock knappast tusen mil i en korridor då det dels finns en gräns för hur stor förstoring det går att bygga in i en kikare och på tusen mil så skulle luften dessutom göra att det blir suddigt (om du inte har vakuum i korridoren förståss.)
Någon exakt horisontlinje uppstår ju dock inte i en rak korridor. Perspektiv kan ju dessutom inte förklara våra observationer på den verkliga jorden där skyskrapor och berg hamnar till hälften under ytan och inte heller varför vi ser längre från 10 000 meters höjd då gränsen där objekt på marken blir för små för att observera snarare hamnar närmare oss på jordytan jämfört om vi står på marken.

Det kanske det visst kan. Du har som jag påpekat vid några tillfällen nu, inte en aning om hur ett objekt tycks försvinna in i den här nyupptäckta horisontlinjen. Du vet inte.

När du höjer dina ögon så tillåts också mer yta få plats inom ditt synfält, och ditt nya perspektiv tillåter dig således att se längre. Alltså, perspektivets "ramar" blir detsamma, men vad som "får plats" inom ramarna ändras. Det här är du smart nog att förstå. Ska vi säga att slagit hål på ytterligare ett "bevis" för en kurva där med? Fan, vi är på gång nu Jonas!
Citera
2021-08-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför inbillar du dig att kan zooma så långt bortom en horisontlinje från där du står?

Nei, ikke bortom en horisontlinje, men det finns ingen horisontlinje i korridoren din, like lite som det finns mellom jorda og sola, jorda og månen, og jorda og Sydkorset. Hvordan kan du vite at det ligger ei horisontlinje i korridoren din og hvorfor bare der?
Citera
2021-08-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nei, ikke bortom en horisontlinje, men det finns ingen horisontlinje i korridoren din, like lite som det finns mellom jorda og sola, jorda og månen, og jorda og Sydkorset. Hvordan kan du vite at det ligger ei horisontlinje i korridoren din og hvorfor bare der?

Självklart finns det en horisontlinje i min korridor. Golv och tak går samman långt innan tusen mil. Det här vet du.
Citera
2021-08-30, 19:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det kanske det visst kan. Du har som jag påpekat vid några tillfällen nu, inte en aning om hur ett objekt tycks försvinna in i den här nyupptäckta horisontlinjen. Du vet inte.

När du höjer dina ögon så tillåts också mer yta få plats inom ditt synfält, och ditt nya perspektiv tillåter dig således att se längre. Alltså, perspektivets "ramar" blir detsamma, men vad som "får plats" inom ramarna ändras. Det här är du smart nog att förstå. Ska vi säga att slagit hål på ytterligare ett "bevis" för en kurva där med? Fan, vi är på gång nu Jonas!
Du har inte slagit hål på några bevis och den där nyupptäckta horisontlinjen finns bara i din egen fantasi. I verkligheten försvinner objekt antingen för att dom dolts bakom kurvaturen eller att dom blivit för små för att se.
Golv och tak går aldrig samman. Det kan se ut så därför att vi inte kan se hur små detaljer som helst men detta har ju inget med den verkliga horisontlinjen där saker döljs bakom kurvan att göra.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-30 kl. 19:57.
Citera
2021-08-30, 19:59
Medlem
Citat:
Självklart finns det en horisontlinje i min korridor. Golv och tak går samman långt innan tusen mil. Det här vet du.
Nei, det gjør ikke det. Din korridor er i så fall det eneste stedet hvor du ikke kan se lenger ved å bruke en kikkert. Hvis du tror det må du nesten dokumentere det. Nå er det bare en påstand.
Citera
2021-08-30, 20:15
Medlem
Citat:
Om du tittar längst med en korridor, så går taket och golvet så småningom ihop i en punkt där vi inte längre ser korridoren fortsätta. Vi kan kalla denna punkt för en horisontpunkt.

Nej tak och golv går inte ihop. Det är exakt lika högt i tak i början av korridoren som i slutet och således finns ingen "punkt" där tak och vägg går ihop.

Och om vi nu återvänder till vad vi egentligen talar om så finns det självklart inget i korridoren som kan dölja de nedre delarna av t.ex en mätsticka.

Citat:
Om du sedan smäller bort väggarna på den här korridoren, och breddar den med tusentals mil, samt höjer takhöjden med flera tusen meter. Då skulle du istället få en horisontell punkt ...

Nopp. Ingen punkt nu heller. Ingen linje och ingen horisont. Bara luft som är transparent för ljus.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-30 kl. 20:25.
Citera
2021-08-30, 20:17
Medlem
Citat:

Nej det vet vi verkligen inte. Till och med du borde förstå att takhöjden är oförändrad. Eller?

Tror du seriöst att tak och golv går samman rent fysiskt? Att takhöjden minskar ju längre bort du kommer?
Citera
2021-08-30, 20:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det är ingen horisontlinje, det är en perspektivpunkt.
Citera
2021-08-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ingen horisontlinje, det är en perspektivpunkt.

Visst. Vad händer med perspektivpunkten när vi vidgar korridoren några tusen mil?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-08-30 kl. 20:53.
Citera
2021-08-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det vet vi verkligen inte. Till och med du borde förstå att takhöjden är oförändrad. Eller?

Tror du seriöst att tak och golv går samman rent fysiskt? Att takhöjden minskar ju längre bort du kommer?

Nej, det tror jag inte. Jag tror de går samman i ditt synfält på grund av perspektiv. Varför tror du de går samman?
Citera
2021-08-30, 20:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Visst. Vad händer med perspektivpunkten när vi vidgar korridoren några tusen mil?

Igen, perspektivpunkten är en tänkt punkt, och gäller även för tänkta parallella i djupet gående linjer. Perspektivpunkten är och förblir en punkt.
Citera
2021-08-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Igen, perspektivpunkten är en tänkt punkt, och gäller även för tänkta parallella i djupet gående linjer. Perspektivpunkten är och förblir en punkt.

En punkt i en korridor. Jag är med dig. Vad händer när korridoren plötsligt vidgas flera tusen mil? Jag tror punkten övergår till horisontell linje. Vad tror du händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in