2021-08-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nei, for den teoretiske korridoren ville følge jordoverflaten og dermed også kurvaturen.

Min teoretiska korridor befinner sig i din teoretiska rymd. Någonstans mellan Jupiter och Saturnus. För att du inte ska för ont i huvudet av att föreställa dig det här scenariot, så kan vi säga att personen som observerar har en rymddräkt på sig.
Citera
2021-08-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det har jag inte alls gjort. Det är enbart du som tolkat det så.

"punkten blir ett horisontellt sträck istället." - dina ord.

Vad kallar du detta horisontella streck?
Citera
2021-08-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... Hur ska jag se oändligt långt om perspektiv stängt av hur långt jag kan se genom att skapa en horisontlinje?

Du förstår uppenbarligen inte vad perspektiv är. Perspektiv stänger inte av något, en tänkt korridor har samma bred och höjd hela vägen, det ser bara skenbart ut som om det blir lägre. Det finns inget som hindrar ljuset.

Citat:
Jag noterar att du på något ogrundligt sätt tror ljus ska kunna ta sig förbi en begränsning som perspektiv sätter i hur långt jag kan se. Tack.

Det är inget outgrundligt eftersom det inte finns någon begränsning. Perspektiv inget reellt, det är en skenbar minskning.

Citat:
.
Tror du också att en lampa som ligger 4000 mil bortom horisontpunkten i den teoretiska korridoren skulle synas?

Om den lyser tillräckligt starkt så ja självklart. Din "horisontpunkt" är inget verkligt, det är bara hur du skenbart upplever att saker blir mindre ju längre bort de är.
- du kan dra en rät och obruten linje från lampan till betraktaren.
- mediet i korridoren är luft
- luft är transparent för ljus.

Det finns inget "hinder" som kan hindra ljuset att nå dina ögon.
Citera
2021-08-30, 18:12
Medlem
Citat:
Min teoretiska korridor befinner sig i din teoretiska rymd. Någonstans mellan Jupiter och Saturnus. För att du inte ska för ont i huvudet av att föreställa dig det här scenariot, så kan vi säga att personen som observerar har en rymddräkt på sig.

Det er lov å prøve, men det krever intelligens for å være ironisk. Hvor er den jævla korridoren din? Følger den overflaten eller stikker den ut i rommet?
Citera
2021-08-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du förstår uppenbarligen inte vad perspektiv är. Perspektiv stänger inte av något, en tänkt korridor har samma bred och höjd hela vägen, det ser bara skenbart ut som om det blir lägre. Det finns inget som hindrar ljuset.

Det är inget outgrundligt eftersom det inte finns någon begränsning. Perspektiv inget reellt, det är en skenbar minskning.

Om den lyser tillräckligt starkt så ja självklart. Din "horisontpunkt" är inget verkligt, det är bara hur du skenbart upplever att saker blir mindre ju längre bort de är.
- du kan dra en rät och obruten linje från lampan till betraktaren.
- mediet i korridoren är luft
- luft är transparent för ljus.

Det finns inget "hinder" som kan hindra ljuset att nå dina ögon.

Alldeles nyss visste du inte att perspektiv kunde skapa en horisont. Vad du tror dig veta om perspektiv verkar vara ganska begränsat.

"Inget som hindrar ljuset" - jo, en horisont. Du ser inte förbi en horisontlinje bara för att den råkar befinna sig över en plan yta.
Citera
2021-08-30, 18:17
Medlem
Citat:
Du har redan berättat för mig och alla andra vad som skulle hända med där här punkten som ögat ej ser förbi ...

För det första går ljuset åt andra hållet, från föremålet till ögat. Och ögat har såklart ingen aning om hur långt ljuset färdats.

För det andra så "kan ögat se förbi punkten" om föremålet du tittar på är tillräckligt stort och sänder ut tillräckligt med ljus. Den tänkta punkten är med andra ord inte en fast punkt utan avståndet beror på hur stort objektet är.

Det är med andra ord helt idiotiskt att kalla den en (1) punkt eftersom det handlar om en oändlig mängd med avstånd till föremålet. En liten myra har inte samma "punkt" som ett 400 meter högt torn.

Och inget av det här förklarar observationen att den övre delen av tornet är synlig medan den nedre är dold. Den observationen kan bara förklaras med en höjdskillnad.
Citera
2021-08-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det er lov å prøve, men det krever intelligens for å være ironisk. Hvor er den jævla korridoren din? Følger den overflaten eller stikker den ut i rommet?

Jag är inte ironisk. Min 5000 mil långa korridor befinner sig i rymden. Den följer ingen kurva.
Citera
2021-08-30, 18:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
"punkten blir ett horisontellt sträck istället." - dina ord.

Vad kallar du detta horisontella streck?
Den punkten där ögats upplösning inte räcker till. Med en kikare eller ett teleskop skulle jag kunna se mycket längre.
Turning Torso med sex våningar under ytan kommer ju däremot inte upp så att hela tornet syns för att jag har en skarpare kikare för där har vi den verkliga horisontlinjen som skapas av kirvaturen och inte av hur små detaljer mina ögon kan se. Att man inte kan se hur små detaljer som helst har ingenting med någon horisontlinje att göra och jag har aldrig påstått att gränsen hur långt man kan se i en rak korridor har med en horisontlinje att göra. Det är bara något du fått för dig.
Citera
2021-08-30, 18:21
Medlem
Citat:
Alldeles nyss visste du inte att perspektiv kunde skapa en horisont.

Perspektiv kan inte skapa ett hinder för ljuset och perspektiv kan inte döja de nedre delarna av ett torn.

Citat:
Vad du tror dig veta om perspektiv verkar vara ganska begränsat.

Nu är du där igen.

Citat:
"Inget som hindrar ljuset" - jo, en horisont. Du ser inte förbi en horisontlinje bara för att den råkar befinna sig över en plan yta.

Det du kallar horisont är bara upplösning och perspektiv.
Och jo, om du förstorar föremålet så dyker det upp igen. Och vips så ser vi förbi din påhittade horisontlinje.
Citera
2021-08-30, 18:24
Medlem
Citat:
Jag är inte ironisk. Min 5000 mil långa korridor befinner sig i rymden. Den följer ingen kurva.

Takk. Da er det ingenting som hindrer deg i å se enden på korridoren hvis den er helt rett, og du har et fantastisk teleskop. Spør om du får låne et av NASA.
Citera
2021-08-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Den observationen kan bara förklaras med en höjdskillnad.

Precis som att en horisontlinje alldeles nyss bara kunde förklaras med en kurva... Jag förstår.

Om du tittar längst med en korridor, så går taket och golvet så småningom ihop i en punkt där vi inte längre ser korridoren fortsätta. Vi kan kalla denna punkt för en horisontpunkt. Om du sedan smäller bort väggarna på den här korridoren, och breddar den med tusentals mil, samt höjer takhöjden med flera tusen meter. Då skulle du istället få en horisontell punkt där himlen och marken gör exakt samma sak som golvet och taket gjorde i korridoren som den såg ut från början. En horisontell punkt kan vi kalla för en horisontell linje, om vi är lite ärliga med varandra.

Vad som sedan skulle hända med objekt som försvinner bortom den här begränsningen av vad vi kan se med våra ögon, det är gissningslekar från ditt håll.
Citera
2021-08-30, 18:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Alldeles nyss visste du inte att perspektiv kunde skapa en horisont. Vad du tror dig veta om perspektiv verkar vara ganska begränsat.

Nej. Perspektiv skapar ingenting. Det innebär att parallella linjer i djupled går samman i en punkt. That’s basically it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in