2021-08-30, 16:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ni var också överens om att horisonten 100% bara kunde existera på grund av en kurva för en liten stund sedan. Det var ett av era "bevis" - även om du försöker påstå någonting annat här.

Hur du kan försöka trivialisera något så viktigt som att en horisontlinje kan uppstå på en platt yta, i frågan om världen vi ser omring oss är platt? Mycket märkligt.

Det är ingen i tråden utom du som ens överväger att horisonter dyker upp på platta ytor. Skärp dig nu i din ohederliga retorik. Inte ens du menar ju att denna horisont finns, för du kan inte för en sekund förklara hur en sån skulle kunna uppstå. Idiot.
Citera
2021-08-30, 16:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Himlen är ditt "tak". Där himmel (tak) och mark/vatten (golv) möts. Horisontell punkt. Horisontlinje.

Jag vet att du verkligen tror att hur saker försvinner bortom horisonten är ett bevis för en kurva. Jag vet också att du alldeles nyss trodde en horisontlinje var ett bevis för en kurva. Du borde vara lite mer okej med att dina bevis ifrågasätts, när du själv visat på att de inte håller under närmare granskning.
Himlen är ju inte ett tak utan bara en massa luft som på hög höjd blir tunnare och till slut övergår i rymden. Finns inget tak eller firmament annat än i plattjordares fantasier och även på din plattjord ligger ju firmamentet alldeles för högt för att förklara en horisontlinje bara några kilometer bort.
Citat:
Vi har precis förklarat hur en sådan kan uppstå. Har du missat det?
Nej det finns ingen förklaring. Platsen där perspektivet gör att saker blir för små för att se ligger inte längs med en linje utan på helt olika avstånd beroende på objektens storlek.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-30 kl. 16:23.
Citera
2021-08-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ingen i tråden utom du som ens överväger att horisonter dyker upp på platta ytor. Skärp dig nu i din ohederliga retorik. Inte ens du menar ju att denna horisont finns, för du kan inte för en sekund förklara hur en sån skulle kunna uppstå. Idiot.

Citera
2021-08-30, 16:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej det har ’ni’ inte. Den ende för närvarande du kan inkludera i ett vi är studenten som konstigt nog i princip är borta när du är aktiv.
Citera
2021-08-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Himlen är ju inte ett tak utan bara en massa luft som på hög höjd blir tunnare och till slut övergår i rymden. Finns inget tak eller firmament annat än i plattjordares fantasier.

Nej, himlen är inte ett tak. Det har du rätt i. Himlen kan representera ett tak, om vi diskuterar hur någonting över ditt huvud går ihop med någonting nedanför ditt huvud och tillsammans skapar en horisontell punkt på grund av perspektiv. Molnen i himlen rör sig över en platt yta bort från dig, vattnet på marken rör sig över en platt yta bort från dig, molnen och vattnet möts i den horisontella punkt som jag nu tycker vi kan börja kalla för horisontlinje. Du har skapat en horisontlinje längst med en platt yta sett från där betraktaren står. Allt genom att våga gå lite utanför din bekvämlighetszon och tänka utanför boxen. Bra jobbat.

Du behöver inga fantasier för att förstå hur detta är möjligt.
Citera
2021-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Nej, himlen är inte ett tak. Det har du rätt i. Himlen kan representera ett tak, om vi diskuterar hur någonting över ditt huvud går ihop med någonting nedanför ditt huvud och tillsammans skapar en horisontell punkt på grund av perspektiv. Molnen i himlen rör sig över en platt yta bort från dig, vattnet på marken rör sig över en platt yta bort från dig, molnen och vattnet möts i den horisontella punkt som jag nu tycker vi kan börja kalla för horisontlinje. Du har skapat en horisontlinje längst med en platt yta sett från där betraktaren står. Allt genom att våga gå lite utanför din bekvämlighetszon och tänka utanför boxen. Bra jobbat.

Jeg gnir meg i øynene og tror ikke helt hva jeg ser, og det er mulig jeg ikke skjønner alt.

Hvis du konstruerer en korridor på 10 km som er helt plan slik du tenker det, så vil enden av korridoren være flere meter over bakken enn der den startet. Hvis du bruker et kraftig teleskop vil du se enden av korridoren med tak, gulv, vegger osv., for det er ingenting i som er i veien for synsfeltet ditt.

Hvis korridoren følger bakken, som er den helt naturlige måten hvis noen skulle finne på noe så dumt som å bygge den. Da vil starten og enden på korridoren være være i samme høyde over bakken. Den har da fulgt kurvaturen, og da vil selvfølgelig tak og gulv møtes ved horisonten. Korridoren følger kurvaturen, og den er ikke rett slik du vil ha det.

Jeg sier det igjen: Den følger kurvaturen, og da får du naturligvis en horisont.
Citera
2021-08-30, 17:36
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Du har inte upptäckt någon horisontallinje.
I ditt tänkta scenario med en absolut plan korridor med tak och golv kan du i realiteten se oändligt långt. Det som begränsar är de i korridoren befintliga föremålens förmåga att reflektera ljus.

Om det även finns väggar i din tänkta korridor, tror du att föremålen skulle skymmas av en vertikallinje?
Citera
2021-08-30, 17:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
I ditt tänkta scenario med en absolut plan korridor med tak och golv kan du i realiteten se oändligt långt. Det som begränsar är de i korridoren befintliga föremålens förmåga att reflektera ljus.

Om det även finns väggar i din tänkta korridor, tror du att föremålen skulle skymmas av en vertikallinje?
Nej det är givetvis ingen horisontlinje som döljer något i en helt rak korridor. Det enda som begränsar är när korridoren blir så liten att den hamnar under ögats upplösning. Detta har ”Sillen” misstolkat att jag skulle ha menat en horisontlinje.
En horisontlinje uppstår pga kurvaturen.
Citera
2021-08-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare

Vilken "realitet" är det du pratar om? Hur ska jag se oändligt långt om perspektiv stängt av hur långt jag kan se genom att skapa en horisontlinje?

Du är alltså en av dem som säger att föremål längst med den platta ytan är det som avgör huruvida en horisontlinje uppstår på grund av perspektiv?

Jag noterar att du på något ogrundligt sätt tror ljus ska kunna ta sig förbi en begränsning som perspektiv sätter i hur långt jag kan se. Tack.

Tror du också att en lampa som ligger 4000 mil bortom horisontpunkten i den teoretiska korridoren skulle synas?
Citera
2021-08-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det är givetvis ingen horisontlinje som döljer något i en helt rak korridor. Det enda som begränsar är när korridoren blir så liten att den hamnar under ögats upplösning. Detta har ”Sillen” misstolkat att jag skulle ha menat en horisontlinje.
En horisontlinje uppstår pga kurvaturen.

Du har redan berättat för mig och alla andra vad som skulle hända med där här punkten som ögat ej ser förbi, om vi plötsligt slog bort väggarna på korridoren. Den går horisontellt.

Jag är ledsen Jonas, men du har skapat en horisontlinje längst med en platt yta.
Citera
2021-08-30, 17:57
Medlem
Citat:
Vilken "realitet" är det du pratar om? Hur ska jag se oändligt långt om perspektiv stängt av hur långt jag kan se genom att skapa en horisontlinje?

Tror du också att en lampa som ligger 4000 mil bortom horisontpunkten i den teoretiska korridoren skulle synas?

Nei, for den teoretiske korridoren ville følge jordoverflaten og dermed også kurvaturen.
Citera
2021-08-30, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du har redan berättat för mig och alla andra vad som skulle hända med där här punkten som ögat ej ser förbi, om vi plötsligt slog bort väggarna på korridoren. Den går horisontellt.

Jag är ledsen Jonas, men du har skapat en horisontlinje längst med en platt yta.
Nej det har jag inte alls gjort. Det är enbart du som tolkat det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in