Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Nej, himlen är inte ett tak. Det har du rätt i. Himlen kan representera ett tak, om vi diskuterar hur någonting över ditt huvud går ihop med någonting nedanför ditt huvud och tillsammans skapar en horisontell punkt på grund av perspektiv. Molnen i himlen rör sig över en platt yta bort från dig, vattnet på marken rör sig över en platt yta bort från dig, molnen och vattnet möts i den horisontella punkt som jag nu tycker vi kan börja kalla för horisontlinje. Du har skapat en horisontlinje längst med en platt yta sett från där betraktaren står. Allt genom att våga gå lite utanför din bekvämlighetszon och tänka utanför boxen. Bra jobbat.
Du behöver inga fantasier för att förstå hur detta är möjligt.
Jeg gnir meg i øynene og tror ikke helt hva jeg ser, og det er mulig jeg ikke skjønner alt.
Hvis du konstruerer en korridor på 10 km som er helt plan slik du tenker det, så vil enden av korridoren være flere meter over bakken enn der den startet. Hvis du bruker et kraftig teleskop vil du se enden av korridoren med tak, gulv, vegger osv., for det er ingenting i som er i veien for synsfeltet ditt.
Hvis korridoren følger bakken, som er den helt naturlige måten hvis noen skulle finne på noe så dumt som å bygge den. Da vil starten og enden på korridoren være være i samme høyde over bakken. Den har da fulgt kurvaturen, og da vil selvfølgelig tak og gulv møtes ved horisonten. Korridoren følger kurvaturen, og den er ikke rett slik du vil ha det.
Jeg sier det igjen: Den følger kurvaturen, og da får du naturligvis en horisont.