2021-08-30, 15:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men inte har han testamenterat bort huset till Majken? Det är väl bara Matz som skulle ärva huset?

Jag tror det ligger mycket i spekulationerna i att Majkgård är förmånstagare i Esbjörns testamente. Dels har hon en bevisad historia av att ärva gamla ensamma män, men ingen 81 åring tar hand om en vän på den nivån hon har gjort, utan att vilja ha något tillbaka. Hon har inte gett honom gratis husrum, mat och tagit hand om hans hygien och ekonomi, utan att få något tillbaka. Nu när fastigheten ser ut att försvinna till Ebba, har hon sparkat ut Esbjörn och vill ha in honom på hem. Säger en hel del om hennes attityd till det hela.

Citat:
Nu var det i och för sig inte mina 1,5 miljoner, utan en summa du nämnde. Att Ebba fick det till extra rea pris visar värderingarna tycker jag. Minus 300 000- 700 000 kr.
Hon är ju heller inte i näsheten av taxeringsvärdet + 25%.

Jag har inte nämnt 1,5 miljon. Tror du förväxlar mig med någon annan. Jag kommenterade de 1,5 miljoner du skrev om.

Citat:
Städavdraget är svårt, då det dels inte finns upptaget i kontraktet. Där står bara att Esbjörn inte kräver något extra för det han lämnar. Det finns inte heller någon precis lista på vad städavdraget förväntas täcka och inte heller vilken summa den är på.

Att Esbjörn inte tar betalt för det han lämnar kvar, beror nog helt på att det är saker som inte går att ta betalt för och förmodligen inte ens går att skänka bort. Det är bekvämt att bara resa sig och gå från bordet och låta någon annan diska, bildligt talat.

Men det står i kontraktet vad som täcks: "Köparen har godkänt att överta det som lämnas kvar". Behövs ingen lista. Allt lämpas över på Ebba och blir hennes huvudvärk.

Jag tycker att städavdraget borde ha specificerats i avtalet, eller varit ett separat avtal.

Citat:
Om man dessutom satte städavdraget förs och sedan räknade minus när man förhandlade. Valde Ebba onekligen att göra förhandlingen ännu svårare för stackars kognitiva funktionsnedsatta Esbjörn. Att tänka värde och minus, det var inte snällt gjort.

Du tror inte Esbjörn kan matte längre? Så svårt matte är det inte. Lågstadiematte och Esbjörn är inte dum i huvudet med tanke på vad han haft för jobb.

Jag tror aldrig att de specificerade städavdraget. Esbjörn och Ebba hade värderingen att utgå ifrån och Ebba bjöd 3.8. Esbjörn fick det till 0.4 i avdrag för städningen, jämfört med värderingen och tyckte det var lite för mycket, men 0.3 kunde han acceptera för att slippa ta hand om det och krävde 3.9. Ebba kunde å sin sida acceptera 0.3 för att ta hand om städningen.

Citat:
Om han vore en lagom tjock och normal fungerade person hade han mer haft sig själv att skylla. Då hade han troligtvis inte lagt så stor vikt vid att bevara stället. Något som Ebba bekräftar i sitt brev till Esbjörn att det talats mycket om. Han skulle förhoppningsvis heller inte vara lika påverkbar som Esbjörn. Och personen skulle med största sannolikhet ha forskat i värdet och gjort värderingar själv.

Om det däremot vore en medelålders men en lindrig funktionsnedsättning och Ebba agerat som hon gjort hade jag tyckt samma som nu. Detta för att motpartens förmågor är viktiga när man ingår ett avtal. Dessutom har Esbjörn inte så förskräckligt dålig odds. Ebbas bevisning är dessutom ganska hålig om man vill ha något annat att stärka upp än hennes ord.

Vad skiljer en medelålders man från Esbjörn? Båda är rättskapabla. Båda kan tycka och tänka samma saker. Esbjörn kunde ha forskat i värdet om han hade velat. Han har en telefon, bara att ringa närmaste mäklare och de hade kommit springande.

Ebbas bevisning är starkare än Esbjörns. Esbjörn kommer med ord mot ord-anklagelser. "Hon tjatade", "Hon fällde träd olovandes", "Hon pekade var jag skulle skriva på", "I månljus och tre stearinljus", "De förde oväsen utanför" (inte exakta citat). Ebba har ett påskrivet avtal. Ebba har en undersökning av Esbjörn som visar att han var kapabel. Ebba har Esbjörns värdering som visar att hennes värdering och slutpris inte är oskäligt avvikande. Ebba har vittnen.

Citat:
Esbjörn kanske inte känner så många juridiska ombud och är tacksam över hjälp att fixa ett. Johann gjorde dessutom inga misstag eller dumheter. Han slutade för att Ebba förtalade honom. Det finns en tanke om att ett annat juridiskt ombud inte skulle mött Ebba i tinget. Detta är bara ett antagande gjort här. Att stackars Esbjörn kallar Johann revisor istället för ombud tycker jag mer verkar bero på brister i Esbjörns minne än felaktig information från Johanns sida.

Nej, de flesta känner inte till något juridiskt ombud, men om jag behövde ett ombud och mina vänner rekommenderade ett ombud, så skulle jag fråga om kvalifikationerna det första jag gjorde. Binninge har noll kvalifikationer. Ingen juridikexamen, ingen advokattitel, ingen specialkunskap om fastighet- och avtalsrätt och bevisligen rätt dålig på försvar (sig själv och Assange som exampel). Esbjörn är som sagt var inte dum i huvudet och begriper nog mycket väl att han har skrivit på ett bindande avtal och att det är svårt att komma ut ett sådant utan stora konsekvenser.

Varför då gå med på att en amatör ska ta hand om "försvaret"? Jag tror mer och mer på att Esbjörn är helt med på mediastrategin, att ta striden där, istället för via lagboken.

Sedan har inte Binninge slutat hjälpa Esbjörn. Han är bara inte försteombud längre.

Citat:
Jag har lite svårt att få ihop logiken i ditt sista stycke. Jag tycker det är klart och tydligt att Esbjörn har ångrat sig. Jag har oxå väldigt svårt att tro att om Esbjörn inte var helt säker på att han ångrat sig, skulle han klivet av för länge sedan. Även om någon i Esbjörns omgivning sa;
- Det var dumt av dig att sälja!
Så kan väl det knappast räknas som mer påverkan än den Ebba utförde genom att få Esbjörn att först säga nej, sedan kanske och till slut ja?

Om man analyserar Ebbas nej, kanske, ja-uttalande, så vad betyder det egentligen? När skulle Esbjörn ha sagt nej? Han sa inte nej när den gemensamma bekanta knackade på. Han sa inte nej när han gick hem till Ebba. Det fanns aldrig ett nej. Det fanns nog bara ett kanske. Att han sa nej till Ebbas bud på 3,8, var inget nej, det var ett kanske. För 3,9 blev ett ja.

Att bryta ett löfte till Ebba var nog bra mycket lättare än att bryta med släkt och vänner som var arga på honom. Han gjorde bort sig om fastigheten skulle stannat i släkten. Det självmålet ligger helt på honom och inte på Ebba. När bollen väl är i rullning och skitstormen är i full styrka, då kan man inte kliva av och precis som för Ebba finns det ingen återvändo, det måste köras ända in i kaklet för att få ett slut. Att kämpa ända in i slutet, gör det lättare att acceptera nederlaget om det kommer, än att bara flyta med och hoppas på det bästa. Och kämpar man inte, kan man inte vinna.

Citat:
Självklart hade Ebba bott i huset om det gått som hon planerat. Hon kunde ju inte ens hålla sig till överlåtelsedagen innan hon började. Hon hade en arsenal med arkitekter och hantverkare som låg i startgropparna, för att troligtvis gå treskift och då huset klart på två månader.

Jag tror inte det handlar om treskift. Dels för att kostnaden blir högre, än om man trycker in samma antal hantverkare på dagtid. Nivån som Ebba la, var att de skulle kunna äta en julmiddag där, men de tre kalendermånader hon och hennes hantverkare hade på sig borde nog ha räckt till för att göra hela huset klart. Har man råd att ha åtta-tio samtidiga hantverkare som jobbar både ute och inne, så är det inga problem.
2021-08-30, 15:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jodå, Expressen har frågat honom om köpehandlingarna och Theo ville knappt ens kännas vid att han upprättat dem.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/
https://nyheter24.se/nyheter/948080-avslojandet-margaux-dietz-bror-theo-inblandad-i-ebba-buschs-fastighetsaffar

Vem vet, Ebba kanske till och med slagit en kil mellan syskonen Dietz.

Eller så kanske Theo håller hårt på att inte berätta för kreti och pleti om sina affärsuppgörelser? Vad vinner han på att berätta för allmänheten?
2021-08-30, 15:54
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi får avvakta ur det går med anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen. Hur de ser på Theos mäkleriverksamhet på fritiden, där Theo låter Ebba Busch använda sin arbetsgivares köpeavtal när en ålring ska avhändas fastigheter. Det där med skrivuppdrag, håller inte. Det låter bra, men det är definitivt inte bra. Har Theo, frågat Tom om lov?

Ett avtal till en åldring, på en rättshandling, med Sjönära Mäklarbyrås vackra logo med vimplar, är en del av trovärdigheten i ett avtal. På engelska heter det confidence trick. Jag hittar inget ord på svenska för den slags vilseledning, där något som ser förtroendegivande ut, invaggar motparten i falsk trygghet.

Har han skrivit avtalet på sin fritid? Är en Theo att betrakta som privatperson när han skriver ett kontrakt på Sjönäras papper? Mäklare jobbar på udda tider och när kunderna vill ha de erbjudna tjänsterna, så för mig är tiden på dagen oväsentlig.

Däremot är det mer intressant om han tagit betalt enligt gängse norm för skrivuppdraget? Om inte, har han utrymme för att göra pro bono-jobb, inom sitt anställningsavtal? Har han fullgjort de arbetsuppgifter som åligger honom i ett skrivuppdrag? Har handlingarna dokumenterats på samma sätt som alla andra skrivuppdrag Sjönära gör?

Att han är bekant med Ebba diskvalificerar honom inte för ett skrivuppdrag. Har han däremot påverkat affären i någons favör, så är det kanske inget skrivuppdrag längre.
2021-08-30, 16:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utrotamuslimer
Nu lugnar vi ner oss lite ..
Oscarsson är miljömupp och inte speciellt trovärdig i analyser gällande högern.
Är fullständigt övertygad av mina källor att KD är i ett så förtvivlat utsatt läge att tom Adaktusson ses som frälsare.

Jag tror man måste skilja på partimedlemmar och väljare. De flesta medborgare än bara väljare och inte partimedlemmar. Om Adaktusson ses som en frälsare, så är det nog inget som lockar fler väljare. Han sänkte KD i EU-valet, vilket är en indikation så god som någon. Visst vill alla partier egentligen vara en kärna med några få hardcore-värderingar, men det lockar sällan väljare brett. Istället tvingas man vara populister och närma sig andra partier för att få tillräckligt med röster och därigenom få igenom några punkter i sitt valmanifest.

Blir Adaktusson partiledare nu, hamnar KD under gränsen, för kvar finns bara kärnväljarna och de är inte många. SD och M plockar väljare istället.

Men, det här är inte den tråden att diskutera det i. Ebba sitter nog kvar tills en ny stjärna tänds eller hon förlorar i fastighetsaffären med dunder och brak. Vinner hon, så kommer det ha kommit upp en massa nya fakta för vanligt folk, som nyanserar affären till hennes fördel. Media kommer naturligtvis att vända kappan efter vinden och dölja all skit de har skrivit om henne. Sätta artiklar bakom betalvägg eller redigera artiklar. Skademinimering som de populister de är.
2021-08-30, 16:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror det ligger mycket i spekulationerna i att Majkgård är förmånstagare i Esbjörns testamente. Dels har hon en bevisad historia av att ärva gamla ensamma män, men ingen 81 åring tar hand om en vän på den nivån hon har gjort, utan att vilja ha något tillbaka. Hon har inte gett honom gratis husrum, mat och tagit hand om hans hygien och ekonomi, utan att få något tillbaka. Nu när fastigheten ser ut att försvinna till Ebba, har hon sparkat ut Esbjörn och vill ha in honom på hem. Säger en hel del om hennes attityd till det hela.

Jag har inte nämnt 1,5 miljon. Tror du förväxlar mig med någon annan. Jag kommenterade de 1,5 miljoner du skrev om.

Att Esbjörn inte tar betalt för det han lämnar kvar, beror nog helt på att det är saker som inte går att ta betalt för och förmodligen inte ens går att skänka bort. Det är bekvämt att bara resa sig och gå från bordet och låta någon annan diska, bildligt talat.

Men det står i kontraktet vad som täcks: "Köparen har godkänt att överta det som lämnas kvar". Behövs ingen lista. Allt lämpas över på Ebba och blir hennes huvudvärk.

Jag tycker att städavdraget borde ha specificerats i avtalet, eller varit ett separat avtal.

Du tror inte Esbjörn kan matte längre? Så svårt matte är det inte. Lågstadiematte och Esbjörn är inte dum i huvudet med tanke på vad han haft för jobb.

Jag tror aldrig att de specificerade städavdraget. Esbjörn och Ebba hade värderingen att utgå ifrån och Ebba bjöd 3.8. Esbjörn fick det till 0.4 i avdrag för städningen, jämfört med värderingen och tyckte det var lite för mycket, men 0.3 kunde han acceptera för att slippa ta hand om det och krävde 3.9. Ebba kunde å sin sida acceptera 0.3 för att ta hand om städningen.

Vad skiljer en medelålders man från Esbjörn? Båda är rättskapabla. Båda kan tycka och tänka samma saker. Esbjörn kunde ha forskat i värdet om han hade velat. Han har en telefon, bara att ringa närmaste mäklare och de hade kommit springande.

Ebbas bevisning är starkare än Esbjörns. Esbjörn kommer med ord mot ord-anklagelser. "Hon tjatade", "Hon fällde träd olovandes", "Hon pekade var jag skulle skriva på", "I månljus och tre stearinljus", "De förde oväsen utanför" (inte exakta citat). Ebba har ett påskrivet avtal. Ebba har en undersökning av Esbjörn som visar att han var kapabel. Ebba har Esbjörns värdering som visar att hennes värdering och slutpris inte är oskäligt avvikande. Ebba har vittnen.

Nej, de flesta känner inte till något juridiskt ombud, men om jag behövde ett ombud och mina vänner rekommenderade ett ombud, så skulle jag fråga om kvalifikationerna det första jag gjorde. Binninge har noll kvalifikationer. Ingen juridikexamen, ingen advokattitel, ingen specialkunskap om fastighet- och avtalsrätt och bevisligen rätt dålig på försvar (sig själv och Assange som exampel). Esbjörn är som sagt var inte dum i huvudet och begriper nog mycket väl att han har skrivit på ett bindande avtal och att det är svårt att komma ut ett sådant utan stora konsekvenser.

Varför då gå med på att en amatör ska ta hand om "försvaret"? Jag tror mer och mer på att Esbjörn är helt med på mediastrategin, att ta striden där, istället för via lagboken.

Sedan har inte Binninge slutat hjälpa Esbjörn. Han är bara inte försteombud längre.

Om man analyserar Ebbas nej, kanske, ja-uttalande, så vad betyder det egentligen? När skulle Esbjörn ha sagt nej? Han sa inte nej när den gemensamma bekanta knackade på. Han sa inte nej när han gick hem till Ebba. Det fanns aldrig ett nej. Det fanns nog bara ett kanske. Att han sa nej till Ebbas bud på 3,8, var inget nej, det var ett kanske. För 3,9 blev ett ja.

Att bryta ett löfte till Ebba var nog bra mycket lättare än att bryta med släkt och vänner som var arga på honom. Han gjorde bort sig om fastigheten skulle stannat i släkten. Det självmålet ligger helt på honom och inte på Ebba. När bollen väl är i rullning och skitstormen är i full styrka, då kan man inte kliva av och precis som för Ebba finns det ingen återvändo, det måste köras ända in i kaklet för att få ett slut. Att kämpa ända in i slutet, gör det lättare att acceptera nederlaget om det kommer, än att bara flyta med och hoppas på det bästa. Och kämpar man inte, kan man inte vinna.

Jag tror inte det handlar om treskift. Dels för att kostnaden blir högre, än om man trycker in samma antal hantverkare på dagtid. Nivån som Ebba la, var att de skulle kunna äta en julmiddag där, men de tre kalendermånader hon och hennes hantverkare hade på sig borde nog ha räckt till för att göra hela huset klart. Har man råd att ha åtta-tio samtidiga hantverkare som jobbar både ute och inne, så är det inga problem.

Är det klart att dom båda var överens om 4,2 ? spannet var väl 4,2+- 200 så det kan ju lika gärna var minus hundra tusen om vi förmodar att dom hade en prislapp på 4 miljoner då skicke verkligen inte är att skryta med
2021-08-30, 16:45
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vresrosen och Robokopf har en agenda, det är att fylla tråden med meningslösa långa haranger om saker som är helt betydelselösa i sammanhanget. Vare sig svaranden eller käranden har något som helst intresse av att höra mäklaren som skrev ut avtalet. Mäklarna som värderade huset kommer att höras och prisets rimlighet kommer att vara en del av det som tas upp i förhandlingarna. Agendan är att fylla denna tråd med nonsens och skvaller för att dölja vilken inblandning Majkgård och Pernroth Lüllmaa faktiskt har i hur tvisten uppstod och har utvecklats. Det som är glädjande är att båda är kallade som vittnen till förhandlingen. Det gör att deras motiv och förehavanden är både relevanta för tråden och kommer att granskas av rättens rådmän och den stora allmänheten som kommer att följa förhandlingarna med stort intresse. Förhandlingarna kommer givetvis att refereras live på samma sätt som det muntliga förhöret.

Denna tvist kommer att avgöras av vad de som är kallade att vittna framför och som bekant så är ingen från Sjönära kallad vilket gör att ingen av syskonen Dietz kommer att omnämnas i vare sig rättegångsreferat eller domskäl. Det kommer däremot gänget från Rättssäkerhetsorganisationen eftersom de ska höras under vittnesed.

Det kommer att bli en glädjens stund fullt i nivå med Ingemar Stenmarks klassiska åk i Madonna di Campligio som fick hela landet att stanna upp och följa utklassningen. Men denna gång kommer Katrin Björklund stå som ohotad segrare.

Vad jag undrar över är hur dessa vittnesmål ska bevisa att Esbjörn vid undertecknandet saknade rättshandlingsförmåga i så hög grad att avtalet är ogiltigt?
Domstolen har ju redan slagit fast att ostridligen finns ett fullt giltigt bindande avtal mellan parterna.
Att Esbjörn ostridligen både nu har och vid undertecknandet hade full rättshandlingsförmåga.

Lyckas tanterna vittna så bra med talets förmåga att dom bevisa att Esbjörn i så hög grad saknade rättshandlingsförmåga vid avtalets ingående, så är alla fullmakter, generalfullmakter, testamenten, gåvobrev och dokument Esbjörn undertecknat efter den 20 aug 2020 ogiltiga.
Den som gräver en grop…..
Oftast är en spade bara en spade och ska så benämnas.
2021-08-30, 18:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Så domare skulle inte omfattas av valhemligheten? Vilka fler yrkesgrupper borde omfattas?
Ja alla politiker har ju i alla fall deklarerat sin tillhörighet så inte vore det någon stor sak att få in som krav för domare. Sen är det väl flera ämbeten som tillsätts av politiker och i de fallen måste de ju också röja sina politiska lojaliteter....alla valarbetare osv.....men vi stannar vid domare och ja jag ser ingen nackdel utan endast fördelar.

Citat:
Är de opartiska om de inte tillhör KD, menar du?
Sa jag inte men allt är ju relativt påstås det och visst skulle väl Ful-Ebba välkomna 3 st "KD-domare"....eller hur? En massiv skillnad mellan en röstande och en partiledare....eller hur?
2021-08-30, 18:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Skulle någon tycka synd om honom om han han sagt att han frivilligt sålt fastigheten, fast han samtidigt hade avtalat bort den till Matz och testamenterat bort den till Majkgård? Skulle någon tycka synd om honom om han sa att hans vän hade, i efterhand, påstått att han sålt den för billigt? Nej, det är klart att den bästa snyftisen är att spela på sin ålder och ljuga om att man inte förstår vad som hände, att det måste vara bedrägligt beteende av Ebba. Speciellt om man vill ta det till media, där känslor spelar större roll än fakta.

Nu jämför du äpplen och bananer. Du måste antingen räkna med "städavdraget" i båda fallen, eller räkna bort det. Du kan inte bara ha med det i ena fallet. Sedan måste du räkna om Densias värdering till samma värdetidpunkt som Notar och då har vi i princip samma summa pengar att utgå ifrån när vi räknar upp de där 10%. Så dina 1,5 miljoner är snarare 0,4 miljoner. Men det förblir spekulationer, för ingen vet hur det skulle ha gått vid en öppen försäljning.

Esbjörn har dåliga odds för att han inte har gjort rätt ifrån sig. Om han vore en medelålders vit man med ett välbetalt tjänstemannajobb, hade ingen tagit hans sida. Ingen hade tyckt synd om honom. Han har inget funktionshinder som omöjliggör att han säljer sin sommarstuga. Han har bara satt sig på tvären för att han är en tjurig gammal gubbe, som lovat mer än vad han kan hålla.

Om Esbjörn tror att personen i Örebro var en revisor, så känns det inte som han är tillräckligt informerad om vad som hände. Men oavsett så känns det som han har blivit serverad ett ombud, istället för att kunna få välja ett ombud. Precis som när det var ombudsbyte. Han verkar inte välja och vraka.

Om onda krafter finns i Esbjörns omgivning, så är det nog så att de påverkat Esbjörn till att sätta sig på tvären. Utan att Esbjörn hade satt sig på tvären, så hade Ebba bott där idag skulle jag tro. Så bättre rätt är bara en konsekvens av Esbjörns (och Esbjörns nära och kära) agerande.
Lite lustigt det du tar upp för i morse tänkte jag på samma sätt men åt andra hållet. Om Ful-Ebba hade varit Ful-Stina istället - alltså en vem som helst som gett sig på Esbjörn och vill ha hans hus fastän han inte vill sälja. Kan tänka mig att det inte varit speciellt många som då tagit "köparens" parti och i synnerhet om det hade visat sig vara en person som förtalade såsom Ful-Ebba gjort och i övrigt handlat som hon i denna hennes "husaffär". Jo denna affär är minst sagt politiskt färgad.
2021-08-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Var mäklaren du anlitade en kompis till dig?

Vad fan har det med saken å göra? om dom är kompisar, eller kk,s eller bara ytligt bekanta. Han har vart behjälplig med ett kontrakt, vad är problemet? du verkar sjukligt besatt av denna Theo, gick ni på samma dagis och han snodde din röda brandbil i sandlådan, och nu känner du att det är payback time?
2021-08-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Lite lustigt det du tar upp för i morse tänkte jag på samma sätt men åt andra hållet. Om Ful-Ebba hade varit Ful-Stina istället - alltså en vem som helst som gett sig på Esbjörn och vill ha hans hus fastän han inte vill sälja. Kan tänka mig att det inte varit speciellt många som då tagit "köparens" parti och i synnerhet om det hade visat sig vara en person som förtalade såsom Ful-Ebba gjort och i övrigt handlat som hon i denna hennes "husaffär". Jo denna affär är minst sagt politiskt färgad.

Troligen hade mer människor stött Stina, för det en ensamstående arbetande mamma som blev lurad av en gammal man.
2021-08-30, 19:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun

Nu har jag inte sett några bevis för att Ebba har gett sig på Esbjörn, men säg att allt är precis som i det här fallet, så är det för mig ännu klarare att det ruttna ligger på Esbjörnsidan.

För vem som helst hade inte haft den där uppbackningen av kompisar som vissa har fått för sig att Ebba har haft. Inga pr-människor, inga mäklarvänner, inget välbetalt jobb, ingen kunskap om det juridiska, ingen förhandlingsvana osv. Nej Stina hade inte köpt det där stället, för hon hade inte haft råd. Och när Esbjörn börjat krångla, hade Stina förlorat sin handpenning...
2021-08-30, 19:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vad jag undrar över är hur dessa vittnesmål ska bevisa att Esbjörn vid undertecknandet saknade rättshandlingsförmåga i så hög grad att avtalet är ogiltigt?
Domstolen har ju redan slagit fast att ostridligen finns ett fullt giltigt bindande avtal mellan parterna.
Att Esbjörn ostridligen både nu har och vid undertecknandet hade full rättshandlingsförmåga.

Lyckas tanterna vittna så bra med talets förmåga att dom bevisa att Esbjörn i så hög grad saknade rättshandlingsförmåga vid avtalets ingående, så är alla fullmakter, generalfullmakter, testamenten, gåvobrev och dokument Esbjörn undertecknat efter den 20 aug 2020 ogiltiga.
Den som gräver en grop…..
Oftast är en spade bara en spade och ska så benämnas.
Om M gård har ett testamente som är daterad imnan så är ju det en ytterst viktig sak för henne att få alla dokument efter ogiltliga då har hon allt att vinna på att ta strid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in