Citat:
Nä, man måste välja mellan antingen en fastställelsetalan och en fullgörelsetalan. En stämningsansökan är ingen fri mix & match där man kan kombinera ihop lagrum lite som man själv känner för det.Det är bara du som påstår att Ebba inte för en fullgörelsetalan.
Det är lite tragiskt att se hur du omskriver yrkandena i stämningsansökan på ett sätt som tydligt visar att du inte förstår innebörden av dem och vikten av att de är skrivna som de är. Men det är inte förvånande.
Jag frågade inte heller vad punkterna säger, utan vad du tror att de är, och jag förklarade bakgrunden till frågeställningen. Men du förstod så klart inte det heller.
Nåja, du förstår alltså fortfarande inte att dessa yrkanden utgör fullgörelsetalan? Eftersom du likt den idiot du är ihärdigt påstår att Ebba inte för någon fullgörelsetalan men inte heller nu ändrar denna din villfarelse.
Trodde du att du gav ett smart svar eller? Jösses, du visade bara din okunskap ännu en gång. Säg mig har du förstått nu att punkt 2 och 3 utgör fullgörelsetalan, eller fattar du fortfarande ingenting?
Det är lite tragiskt att se hur du omskriver yrkandena i stämningsansökan på ett sätt som tydligt visar att du inte förstår innebörden av dem och vikten av att de är skrivna som de är. Men det är inte förvånande.
Jag frågade inte heller vad punkterna säger, utan vad du tror att de är, och jag förklarade bakgrunden till frågeställningen. Men du förstod så klart inte det heller.
Nåja, du förstår alltså fortfarande inte att dessa yrkanden utgör fullgörelsetalan? Eftersom du likt den idiot du är ihärdigt påstår att Ebba inte för någon fullgörelsetalan men inte heller nu ändrar denna din villfarelse.

Trodde du att du gav ett smart svar eller? Jösses, du visade bara din okunskap ännu en gång. Säg mig har du förstått nu att punkt 2 och 3 utgör fullgörelsetalan, eller fattar du fortfarande ingenting?
Värt att notera är att Ebbas ombud som skäl för fastställelsetalan (Aktbilaga 1) anger att Ebba vill ha en dom som hon kan använda som exekutionstitel, om Esbjörn trilskas och hellre köper sig fri med vite än lämnar över ett undertecknad köpebrev.
Exekutionstitel innebär I det här fallet att Ebba vill använda domen för att söka lagfart samt för att få Esbjörn avhyst med hjälp av Kronofogden. Hårda bud med andra ord.
4 SKÄL FÖR FASTSTÄLLELSETALANDen lilla haken är bara att den dom som Ebba får om hon vinner kan inte användas på det sättet, den är inte exigibel.
4.1 Beträffande fastställelseyrkandet i målet (p 1) noteras att det i och
med att Bolin har vägrat underteckna köpebrev råder ovisshet om
ägandeförhållandena avseende Fastigheterna. Denna ovisshet länder
Busch till förfång då hon i och med detta inte kan erhålla lagfart på
Fastigheterna.
4.2 Kronofogden saknar reell möjlighet att verkställa en förpliktelse att
fullgöra tillträdet enligt avtalet och underteckna köpebrev då
Kronofogden vare sig genom handräckning eller annat rättsmedel i
praktiken kan förmå någon att mot sin vilja underteckna handling. I
händelse av att Bolin trots ett vitesföreläggande inte skulle fullgöra
skyldigheten att verkställa tillträdet och underteckna köpebrev är
därför ett uttryckligt fastställande av att Busch äger bättre rätt än
Bolin till Fastigheterna nödvändigt för att Busch ska kunna erhålla
lagfart på Fastigheterna.
Ebbas ombud har då väckt fel sorts talan. För att få en exekutionstitel behöver man väcka en fullgörelsetalan och inte en fastställelsetalan som Ebbas ombud gjort. Vem vet, Ebba kanske hoppas på att faställelsedomen ska få karaktär av fullgörelsedom och att det ska räcka. Eller också kanske hon stämmer Esbjörn en gång till, vem vet.