2021-08-30, 01:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Det är bara du som påstår att Ebba inte för en fullgörelsetalan.

Det är lite tragiskt att se hur du omskriver yrkandena i stämningsansökan på ett sätt som tydligt visar att du inte förstår innebörden av dem och vikten av att de är skrivna som de är. Men det är inte förvånande.

Jag frågade inte heller vad punkterna säger, utan vad du tror att de är, och jag förklarade bakgrunden till frågeställningen. Men du förstod så klart inte det heller.
Nåja, du förstår alltså fortfarande inte att dessa yrkanden utgör fullgörelsetalan? Eftersom du likt den idiot du är ihärdigt påstår att Ebba inte för någon fullgörelsetalan men inte heller nu ändrar denna din villfarelse.

Trodde du att du gav ett smart svar eller? Jösses, du visade bara din okunskap ännu en gång. Säg mig har du förstått nu att punkt 2 och 3 utgör fullgörelsetalan, eller fattar du fortfarande ingenting?
Nä, man måste välja mellan antingen en fastställelsetalan och en fullgörelsetalan. En stämningsansökan är ingen fri mix & match där man kan kombinera ihop lagrum lite som man själv känner för det.

Värt att notera är att Ebbas ombud som skäl för fastställelsetalan (Aktbilaga 1) anger att Ebba vill ha en dom som hon kan använda som exekutionstitel, om Esbjörn trilskas och hellre köper sig fri med vite än lämnar över ett undertecknad köpebrev.
Exekutionstitel innebär I det här fallet att Ebba vill använda domen för att söka lagfart samt för att få Esbjörn avhyst med hjälp av Kronofogden. Hårda bud med andra ord.
4 SKÄL FÖR FASTSTÄLLELSETALAN
4.1 Beträffande fastställelseyrkandet i målet (p 1) noteras att det i och
med att Bolin har vägrat underteckna köpebrev råder ovisshet om
ägandeförhållandena avseende Fastigheterna. Denna ovisshet länder
Busch till förfång då hon i och med detta inte kan erhålla lagfart på
Fastigheterna.

4.2 Kronofogden saknar reell möjlighet att verkställa en förpliktelse att
fullgöra tillträdet enligt avtalet och underteckna köpebrev då
Kronofogden vare sig genom handräckning eller annat rättsmedel i
praktiken kan förmå någon att mot sin vilja underteckna handling. I
händelse av att Bolin trots ett vitesföreläggande inte skulle fullgöra
skyldigheten att verkställa tillträdet och underteckna köpebrev är
därför ett uttryckligt fastställande av att Busch äger bättre rätt än
Bolin till Fastigheterna nödvändigt för att Busch ska kunna erhålla
lagfart på Fastigheterna.
Den lilla haken är bara att den dom som Ebba får om hon vinner kan inte användas på det sättet, den är inte exigibel.
Ebbas ombud har då väckt fel sorts talan. För att få en exekutionstitel behöver man väcka en fullgörelsetalan och inte en fastställelsetalan som Ebbas ombud gjort. Vem vet, Ebba kanske hoppas på att faställelsedomen ska få karaktär av fullgörelsedom och att det ska räcka. Eller också kanske hon stämmer Esbjörn en gång till, vem vet.
2021-08-30, 01:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Den här varelsen som i tråden uppgett att hens "egen kvinna" är en "bondfångarfitta", är ute på djupt vatten i allt hen skriver.

I fallet Ebba/Esbjörn kommer det sitta tre domare, och om någon av dem av någon anledning skulle kunna anses jävig, är det bara för respektive part att göra en anmälan om jäv. Det är så vårat rättssystem fungerar.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om rättshaveristerna på Esbjörns sida gör en sådan anmälan, och den anmälan sedan, precis som alla anmälningar från Esbjörns sida i ärendet, läggs ner utan åtgärd.

Det är ju rent tragiskt. Esbjörn lyckas med ingenting.

Han misslyckades med psykologen.
Han misslyckades med värderingen.
Han misslyckades med återbetalningen.
Han misslyckades med ledsagaren.
Han misslyckades med polisanmälan.
Han misslyckades med att skippa MUFen.
Han misslyckades med FMI-anmälningarna.
Han misslyckades med godmansansökan.
Ja, Esbjörn misslyckades verkligen med psykologen. Han lyckades bara prestera under medel för personer i hans ålder på testerna, därav hans diagnos.
2021-08-30, 01:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I stort alla människor har en politisk övertygelse och eftersom vi ännu inte har AI-domare så vad skulle vara fel å veta om domarnas? För att få vara domare skulle krävas att man också var medlem i ett politiskt parti och deklarera det. Då skulle det vara enklare att välja ut opartiska domare. Hur rättvist skulle det vara tycker du om dessa tre domare som ska döma i detta tvistemål alla skulle tillhöra KD?

Äntligen en som är lika dum i huvudet som min svärmor, och det är inte ofta som man träffar på sådana. Det var för några år som Trump skulle föreslå en domare till högsta domstolen som hon i sin vanliga härdsmälta tyckte var odemokratiskt och förfärligt tills att jag berätta hur det går till i Sverige med en domarnämnd som föreslår och en regering som beslutar. Sedan dess så pratar hon inte politik med mig.

Nu kommer nästa idiot störtande, skillnaden är att han vill att de skall redogöra för sin politiska åsikt.
Om de nu har tvingats att bekämpa sina politiska åsikter, fråga min inte hur det har jag överlåtit till Kubun då det inte riktigt är min still att hälla smält bly i kroppsöppningar, se om de flyter eller lämlästa deras familj för att regeringen skall kunna utnämna domare med den rätta politiska uppfattningen.
2021-08-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, Esbjörn misslyckades verkligen med psykologen. Han lyckades bara prestera under medel för personer i hans ålder på testerna, därav hans diagnos.

Så intressant hur Ebbas försvarare i denna tråd vartannat inlägg målar upp honom som oerhört korkad och seg i kolan ena sekunden, för att i nästa inlägg måla upp honom som Lex Luther.

Att vara lite långsam i vändningarna i hans ålder är inte ovanligt, han har dessutom papper på det. Lägg till Ebba och hennes lilla team med mäklare och pr-konsulter som var i kontakt med Esbjörn fram till att han till slut skrev på efter att inte ha velat sälja under flera veckor. Under det värsta pandemiåret på hundra år. Ebba och hennes tre unga, hungriga kompisar. Esbjörn själv på sin sida.
2021-08-30, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ja, verkligen skumt att inte Theo kallats iomed att både hans och sjönära fastigheters namn nämns när Ebbas advokater började hota med domstol och skadestånd. Har man varit med i skumrask och det på riktigt ska prövas i ljuset vill man väl slippa om man kan, ifall man inte är psykotisk konfrontativ och har skev bild av verkligheten.

Skramlet med Theos namn var väl mest i hopp om att Esbjörn skulle bli rädd och ge Ebba det hon ville ha.

Jag tänker som dig. Nu handlar tvisten om flera olika komponenter. En viktig sak att styrka är priset med bevis och motbevisning. För Ebba handlar det om att priset ska styrkas "som schysst och korrekt", alltså de ord Ebba framförde om denna affär på Facebook. De värderingar Ebba har är inget att komma med, när man kan höra en mäklare som förklarar för oss alla varför priset är "schysst och korrekt".

Antagligen så är vänskapen slut. Theo ställer inte upp för Ebba. Vänskapen med Ebba har satt honom i skiten. Theo måste tycka Ebba är korkad som retade upp gubben och inledde en motorsågsmassaker på träden, innan köpet säkrats med en lagfart.
2021-08-30, 02:14
Medlem
Citat:
Nä, man måste välja mellan antingen en fastställelsetalan och en fullgörelsetalan. En stämningsansökan är ingen fri mix & match där man kan kombinera ihop lagrum lite som man själv känner för det.

Värt att notera är att Ebbas ombud som skäl för fastställelsetalan (Aktbilaga 1) anger att Ebba vill ha en dom som hon kan använda som exekutionstitel, om Esbjörn trilskas och hellre köper sig fri med vite än lämnar över ett undertecknad köpebrev.
Exekutionstitel innebär I det här fallet att Ebba vill använda domen för att söka lagfart samt för att få Esbjörn avhyst med hjälp av Kronofogden. Hårda bud med andra ord.
4 SKÄL FÖR FASTSTÄLLELSETALAN
4.1 Beträffande fastställelseyrkandet i målet (p 1) noteras att det i och
med att Bolin har vägrat underteckna köpebrev råder ovisshet om
ägandeförhållandena avseende Fastigheterna. Denna ovisshet länder
Busch till förfång då hon i och med detta inte kan erhålla lagfart på
Fastigheterna.

4.2 Kronofogden saknar reell möjlighet att verkställa en förpliktelse att
fullgöra tillträdet enligt avtalet och underteckna köpebrev då
Kronofogden vare sig genom handräckning eller annat rättsmedel i
praktiken kan förmå någon att mot sin vilja underteckna handling. I
händelse av att Bolin trots ett vitesföreläggande inte skulle fullgöra
skyldigheten att verkställa tillträdet och underteckna köpebrev är
därför ett uttryckligt fastställande av att Busch äger bättre rätt än
Bolin till Fastigheterna nödvändigt för att Busch ska kunna erhålla
lagfart på Fastigheterna.
Den lilla haken är bara att den dom som Ebba får om hon vinner kan inte användas på det sättet, den är inte exigibel.
Ebbas ombud har då väckt fel sorts talan. För att få en exekutionstitel behöver man väcka en fullgörelsetalan och inte en fastställelsetalan som Ebbas ombud gjort. Vem vet, Ebba kanske hoppas på att faställelsedomen ska få karaktär av fullgörelsedom och att det ska räcka. Eller också kanske hon stämmer Esbjörn en gång till, vem vet.

Shit Sherlock. Det var skickligt av dig att notera en sak ingen tänkt på. Jag tänkte med fel sorts talan att det var kontraktsbrott, eftersom Esbjörn hade hävt.

Jag kom inte på tanken, att det var det var också det felet i Ebbas talan, som du hittade. Jag är i gott sällskap, eftersom ingen annan reflekterat över hur slarvigt denna tvist skötts av en segerviss Ebba Busch, och hennes ombud. Omgivningens fördomar om Ebba Busch trovärdighet och advokatens kompetens, kommer man långt med. Nu rämnar fasaden.

Skillnaderna mellan fastställelsedom och fullgörelsedom framgår av NJA 1985 s. 140. Förvaltningsdomstols dom kunde inte verkställas som fullgörelsedom enligt NJA 1993 s.99 Dom vid fullgörelsetalan kan användas som exekutionstitel och sålunda förplikta någon att fullgöra något.

Skickar länk från Wikipedia för övriga vänner i tråden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fullgörelsetalan
2021-08-30, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Äntligen en som är lika dum i huvudet som min svärmor, och det är inte ofta som man träffar på sådana. Det var för några år som Trump skulle föreslå en domare till högsta domstolen som hon i sin vanliga härdsmälta tyckte var odemokratiskt och förfärligt tills att jag berätta hur det går till i Sverige med en domarnämnd som föreslår och en regering som beslutar. Sedan dess så pratar hon inte politik med mig.

Nu kommer nästa idiot störtande, skillnaden är att han vill att de skall redogöra för sin politiska åsikt.
Om de nu har tvingats att bekämpa sina politiska åsikter, fråga min inte hur det har jag överlåtit till Kubun då det inte riktigt är min still att hälla smält bly i kroppsöppningar, se om de flyter eller lämlästa deras familj för att regeringen skall kunna utnämna domare med den rätta politiska uppfattningen.

Nu är du tvärsäker igen. Jag tycker din svärmor är smartare än dig, och mer bildad, när hon hade synpunkter på att Trump skyndade igenom sina domare, som inte hade de bästa juridiska meriterna. Det är självklart att hon inte pratar politik med dig som både är spydig och intolerant.

Den frågan kubun tar upp är faktiskt intressant om man tänker till. Livets ord och KD är starka runt Uppsala, så man kan ha funderingar. Jag kom fram till att det fanns inget att oroa sig för. Jag antar att en domare som är medlem i KD, eller tillhör sekten, kommer avsäga sig uppdraget, om hen tror att en jäv situation kan uppstå. En domare som röstar på KD, kan likaväl avsky det Ebba Busch gör med partiet och med Esbjörn. Det är många jurister som röstar på KD och har åldringar i sin närhet de bryr sig om.
2021-08-30, 05:35
Medlem
Citat:
Gjorde han det? Var kan man läsa den betygssättningen?
2021-08-30, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tänker som dig. Nu handlar tvisten om flera olika komponenter. En viktig sak att styrka är priset med bevis och motbevisning. För Ebba handlar det om att priset ska styrkas "som schysst och korrekt", alltså de ord Ebba framförde om denna affär på Facebook. De värderingar Ebba har är inget att komma med, när man kan höra en mäklare som förklarar för oss alla varför priset är "schysst och korrekt".

Antagligen så är vänskapen slut. Theo ställer inte upp för Ebba. Vänskapen med Ebba har satt honom i skiten. Theo måste tycka Ebba är korkad som retade upp gubben och inledde en motorsågsmassaker på träden, innan köpet säkrats med en lagfart.
Både Notars och Densias värderingar styrker att priset var korrekt. Att då höra en som inte ens har värderat huset känns lite märkligt, vad skulle han tillföra tycker du? Tror du att Theo är en trädkramare och att även han blev arg när det röjdes på tomten?
2021-08-30, 06:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det vore ju faktiskt på sin plats att just domare vore tvungna att deklarera sin politiska hemvist.

Så domare skulle inte omfattas av valhemligheten? Vilka fler yrkesgrupper borde omfattas?
2021-08-30, 06:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
I stort alla människor har en politisk övertygelse och eftersom vi ännu inte har AI-domare så vad skulle vara fel å veta om domarnas? För att få vara domare skulle krävas att man också var medlem i ett politiskt parti och deklarera det. Då skulle det vara enklare att välja ut opartiska domare. Hur rättvist skulle det vara tycker du om dessa tre domare som ska döma i detta tvistemål alla skulle tillhöra KD?

Är de opartiska om de inte tillhör KD, menar du?
2021-08-30, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag funderar över underpriset, och hur man resonerar när man kommer fram till det priset. Att Theo på Sjönära inte hade spärrar är mycket talande om vad slags filur han är, när han vet att Esbjörn är en åldring. Att han inte är inkallad som vittne när köpeskillingen finns på Mäklarbyrån Sjönäras köpeavtal säger mer, än om han skulle bli kallad och för att höras om 3.9 miljoner är ett korrekt marknadspris. Jag är inte säker, men har inte Binninge anmält honom till Mäklarsamfundet?

Det är intressant att Erik Hedlund på Notar inte anlitades, eftersom han är utomstående, och mäklare på orten.

För det första är det inget underpris, och det är Esbjörn själv som satt priset. En mycket bra deal för Esbjörn då han slipper allt stök som är med försäljning, slipper sanera tomt och hus, slipper betala för värderingar och husbesiktning, slipper betala mäklararvode, och om han nu älskar sitt hus dessutom få se det återfå fornstora dagars glans igen. Fan va snäll hon är Ebba som erbjuder Esbjörn denna kanondeal, en riktig hjälte som värnar för dom äldre. Som tack får hon en mediakåt pedofil och ett gäng rabiata kärringar på halsen.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in