2021-08-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Mitt bästa argument för en horisont på en platt jord är det jag och Jonas nu tillsammans listat ut. Perspektiv orsakar en horisontlinje, om ytan du tittar längst med är tillräckligt lång, hög, och bred.

Varför du skulle tycka en upptäckt att en horisontlinje är möjlig på en platt yta är något att soppa under mattan, det förstår jag inte.

Yes, det finns gott om observationer som ni förklarar med en kurva. En av de starkaste och lättast tillgängliga "bevisen" för att jorden är rund, har varit att vi ser en horisontlinje. Vilken idiot som helst vet ju att bara en kurva kan orsaka en horisontlinje, typ. Och så visar det sig att den grundläggande "sanningen" är felaktig. Måste jag verkligen motivera vidare varför jag tror jorden kan vara platt?

Avstandene sør for ekvator er de aller sterkeste bevis på at jorda er rund, for jeg har sett mange bortforklaringer, men ingen som gjelder de temaene. Ja, jeg mener det er så viktig at ingen kan tro på ei flat jord uten å ha forklaringer på de avstandene, og det er typisk at nesten ingen prøver en gang. Det er det nok en grunn til, er jeg redd.
Citera
2021-08-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ingen linje som kan förklara att halva mätstickan ser ut att ligga under korridorgolvet.

Men du får en linje?

Du borde vara glad. Jag har äntligen visat dig hur en horisontlinje uppstår på en platt yta, som du tjatat om så. Hur något skulle försvinna bakom en sådan linje som du 20 minuter sedan inte trodde kunde existera, det har du ingen aning om.
Citera
2021-08-30, 15:25
Medlem
Citat:
Det skapas inte en horisontlinje som kan dölja saker.

För det första är det ingen upptäckt och för det andra förklarar den inte vad vi kan observera.

Det skapas en horisontlinje som du nyss inte trodde kunde existera. Hur något försvinner bakom den vet du ingenting om.
Citera
2021-08-30, 15:26
Medlem
Citat:
... En av de starkaste och lättast tillgängliga "bevisen" för att jorden är rund, har varit att vi ser en horisontlinje....

Det är absolut inte ett av de starkaste evidensen. Det är tvärtom ett ganska dåligt evidens. Skälet till att det trots allt ofta dyker upp i tråden är inte att det är ett strakt evidens utan att det är något som om och om igen lyfts fram av plattisar.

Är det inte du och dina förvirrade moln så är det någon annan som säger "det ser platt ut" eller någon video på någon som skickar laser över en frusen sjö.

Jag är till och med benägen att säga att vi skiter i horisonten. Vi är överens om att det inte bevisar ett skit utan att vi i stället får förlita oss på andra bevis. Fast det bygger ju på att du och andra plattis vill diskutera de andra bevisen.
Citera
2021-08-30, 15:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men du får en linje?

Du borde vara glad. Jag har äntligen visat dig hur en horisontlinje uppstår på en platt yta, som du tjatat om så. Hur något skulle försvinna bakom en sådan linje som du 20 minuter sedan inte trodde kunde existera, det har du ingen aning om.
Fast den linjen är ju värdelös i sammanhanget då den inte kan förklara våra observationer. Är väl ingen som ifrågasatt att det finns en gräns hur långt ett visst obekt kan ses innan det blir för litet för att vi skall kunna se det. Kan du inte förklara hur linjen döljer saker till hälften under ytan så är ditt "genombrott" värdelöst.
Citera
2021-08-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men lägg av nu. Korridorhorisontlinjen förklarar ju inte vad vi kan se t ex Turning Torso så det krävs fortfarande en kurva. Korridorlinjen är ju bara en plats där allt blivit så smått att inget längre går att urskilja. Inget som döljer skyskrapor till hälften.

Du kan kalla det vad du vill, du har hur som helst precis visat alla i den här tråden att en horisontlinje är möjlig över en platt yta. Det är stort. Det har ni efterfrågat länge.

Hur något skulle försvinna bortom en sådan horisontlinje vet ni ingenting om.
Citera
2021-08-30, 15:28
Medlem
Citat:
Men du får en linje?

Nu är du bara obstinat och spelar dum.

Nej jag är inte glad eftersom du inte har lyckats förklara vad vi kan observera.

Citat:
Det skapas en horisontlinje som du nyss inte trodde kunde existera. Hur något försvinner bakom den vet du ingenting om.

Nej det skapas ingen horisontlinje som kan förklara att halva mätstickan ser ut att ligga under golvet.
Citera
2021-08-30, 15:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kan kalla det vad du vill, du har hur som helst precis visat alla i den här tråden att en horisontlinje är möjlig över en platt yta. Det är stort. Det har ni efterfrågat länge.

Det är ju inte en horisontlinje utan bara en plats där saker blir för små för att kunna observeras. En fast horisontlinje blir det ju inte heller på jorden eftersom olika föremål skulle kunna ses på olika avstånd beroende på deras storlek.
Den horisontlinje som faktiskt döljer saker till hälften under ytan kan bara förklaras av kurvaturen. Den kan inte existera på en platt yta.
Citera
2021-08-30, 15:31
Medlem
Citat:

Jodå, det vet vi.

Vi vet att
- du kan dra en rät och obruten linje mellan betraktaren och mätstickan
- mediet i korridoren är luft
- luft är transparent för ljus.

Det finns mao ingenting som kan dölja objektet. Om du inte håller med om ovan tre punkter måste du förklara vad som är fel med dem.
Citera
2021-08-30, 15:31
Medlem
Citat:
Det är absolut inte ett av de starkaste evidensen. Det är tvärtom ett ganska dåligt evidens. Skälet till att det trots allt ofta dyker upp i tråden är inte att det är ett strakt evidens utan att det är något som om och om igen lyfts fram av plattisar.

Är det inte du och dina förvirrade moln så är det någon annan som säger "det ser platt ut" eller någon video på någon som skickar laser över en frusen sjö.

Jag är till och med benägen att säga att vi skiter i horisonten. Vi är överens om att det inte bevisar ett skit utan att vi i stället får förlita oss på andra bevis. Fast det bygger ju på att du och andra plattis vill diskutera de andra bevisen.

Ni var också överens om att horisonten 100% bara kunde existera på grund av en kurva för en liten stund sedan. Det var ett av era "bevis" - även om du försöker påstå någonting annat här.

Hur du kan försöka trivialisera något så viktigt som att en horisontlinje kan uppstå på en platt yta, i frågan om världen vi ser omring oss är platt? Mycket märkligt.
Citera
2021-08-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast den linjen är ju värdelös i sammanhanget då den inte kan förklara våra observationer. Är väl ingen som ifrågasatt att det finns en gräns hur långt ett visst obekt kan ses innan det blir för litet för att vi skall kunna se det. Kan du inte förklara hur linjen döljer saker till hälften under ytan så är ditt "genombrott" värdelöst.

Ett genombrott är sällan värdelöst för att den omedelbara följdfrågan inte går att besvara direkt.

Men jag noterar att det är så du resonerar. Tack.
Citera
2021-08-30, 15:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Nej det är inte en horisont. Det är väggen längst bort i din perfekt platta korridor som är så långt bort att du inte kan urskilja höjden mellan golv och tak. Jämför skenorna på en rak järnväg som tycks gå ihop längst bort trots att de aldrig gör det.

Fast det spelat ingen roll då det inte kan förklara varför halva Turning Torso inte syns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in