2022-07-20, 07:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Då får du göra lite experiment så ser även du att det omöjligt kan vara en platt jord.
Vi kan navigera vi vet hur natt/dag uppstår, vi vet hur årstiderna uppstår med mera och allt detta i samma modell utan problem.

Ja, det är väl det enda man kan göra om man vill veta mer. vet inte om jag orkar faktiskt och är inte så viktigt.
Önska bara att Nasa och andra filma jorden mer, vill se överflöd med trovärdiga videor.
Jag kan inte göra så mycket mer för mig här.
Citera
2022-07-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja, det är väl det enda man kan göra om man vill veta mer. vet inte om jag orkar faktiskt och är inte så viktigt.
Önska bara att Nasa och andra filma jorden mer, vill se överflöd med trovärdiga videor.

Du skulle ändå inte tro på det eftersom det är busenkelt att manipulera bilder idag.

Dessutom så är jorden en planet och vi har flera andra planeter i vårt eget solsystem. Solen är också rund.

Således, om du sett bilder på solen, månen, mars, venus, jupiter, saturnus och ändå tror jorden är platt så hjälper inte bilder på jorden.
Citera
2022-07-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Du skulle ändå inte tro på det eftersom det är busenkelt att manipulera bilder idag.

Dessutom så är jorden en planet och vi har flera andra planeter i vårt eget solsystem. Solen är också rund.

Således, om du sett bilder på solen, månen, mars, venus, jupiter, saturnus och ändå tror jorden är platt så hjälper inte bilder på jorden.

Jo det skulle hjälpa. Ett tag till tror jag att jag klarar se skillnad innan cgin blir potent nog!

Men tänk vad mycket möjligheter dom inte tar vara på.
Sattelitkameror runt hela jorden riktade hit. Om hälften av engagemanget gick till att få till det bra med skärpa skulle du kunna ha en till dimension av infrastruktur typ.
Eller ledare kunde planera världsordningar och grejer å analysera folk som myror.
Det är mycket dom inte gör som är talande å.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-07-20 kl. 08:10.
Citera
2022-07-20, 08:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det här tycker jag är viktigt att komma ihåg.
Men Nasa vill alltid bortåt, utåt.
Vänd Hubble och kalla tillbaks James för att observera jorden istället. Eller gör nåt bara.
Med Nasas kunskap kan dom väl lösa den här frågan lite snabbt. Att dom inte gjort det trovärdigt hittills är väldigt talande.

Varför? Jordens form är extremt välkänd. Varför ska det läggas pengar på det?
Citera
2022-07-20, 08:18
Medlem
Citat:
Jo det skulle hjälpa. Ett tag till tror jag att jag klarar se skillnad innan cgin blir potent nog!

Men tänk vad mycket möjligheter dom inte tar vara på.
Sattelitkameror runt hela jorden riktade hit. Om hälften av engagemanget gick till att få till det bra med skärpa skulle du kunna ha en till dimension av infrastruktur typ.
Eller ledare kunde planera världsordningar och grejer å analysera folk som myror.
Det är mycket dom inte gör som är talande å.

CGI är redan så bra. Absolut, du har väl sett filmer sista 15 åren? Nästan allt du ser där är CGI.

Men iallafall, nu räknas satelliter i tusental och de samlar hela tiden in data om jorden, bland annat väder och klimat. Vi får även in bilder från hög höjd som vi kan kolla in i map.google.se och andra websiter. Mobilnät och kommunikationer är jätteberoende av satelliter för att ens fungera. Problemet med satelliterna runt jorden är dock att de är inte tillräckligt långt bort för att vi ska se annat än en KRÖKNING av jordytan, menar att de inte kan ge en bild på hela jordklotet. Jorden är helt enkelt för stor, vilket ju också är skälet till att vi som är små människor kan känna att vi står på en platt yta utan krökning.

Satelliter är roligt, bara blotta existensen av att de finns där beror på att jorden är rund.
Citera
2022-07-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför? Jordens form är extremt välkänd. Varför ska det läggas pengar på det?

För att det skulle gynna allmännyttan. Att nån privat Musk inte gör det förstår jag.
Men jag e inte amerikan heller så kan väl inte säga nåt. Sveriges Rymdförening Grävlingen heja!
Citera
2022-07-20, 08:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att det skulle gynna allmännyttan. Att nån privat Musk inte gör det förstår jag.
Men jag e inte amerikan heller så kan väl inte säga nåt. Sveriges Rymdförening Grävlingen heja!

På vilket sätt skulle det gynna någon allmännytta? De allra flesta har vet att jorden är rund. De ser solen gå ned i väst bakom en havshorisont, och att den kommer upp igen i öst, de ser moln bli belysta underifrån och månförmörkelser. De fattar att de vardagliga iakttagelserna visar att jorden är rund.

Åtskilliga lever i en verklighet där de kan resa i världen. De har i många fall varit på södra halvklotet och sett måne och stjärnbilder vridna jämfört med här. Även delvis helt nya stjärnbilder.

De har även redan sett fotografier på jorden tagna från rymden. Vad skulle fler bilder gagna?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-07-20 kl. 08:35.
Citera
2022-07-20, 08:34
Medlem
Citat:

Tvivlar inte en sekund på att NASA vänder teleskopet om du vill betala för den nanövern, det las ju en stor summa pengar på ringlasergyrot så pengar verkar ju inte vara en bristvara.
Dock får man ju precis som med gyrot förvänta sig sanna bilder och data, med gyrot försökte man bortförklara allt hela tiden och misslyckades fatalt med detta.

Du får helt enkelt starta en insamling för att vända på teleskopet och hoppas optiken klarar så nära objekt.

Du kan ju också gå med AMSAT och se om du kan få igenom ett projekt med kamera mot jorden. Finns gott om amatörsatelliter som cirkulerar och som man kan räkna fram vart de befinner sig och när de går över horisonten med mera. Hade heller inte stämt med en platt jord då satelliterna varit synliga dygnet runt utan att gå ner bakom horisonten.

ISS har ju tagit massor av bilder på jorden, duger inte dessa? Nu ligger ISS I referens väldigt nära jorden så troligen blir det inga bilder så som du efterfrågar.
Citera
2022-07-20, 08:35
Medlem
Med tiden bygger man upp nån sorts acceptans med att allt som skulle vara taget i rymden, i själva verket är uppenbara CGI.

https://i.ibb.co/888yPjZ/Screenshot-20220720-083021-You-Tube.jpg

Ända tills man faktiskt funderar över varför... Skulle ni lika gärna titta på ett djurprogram, där alla djur var CGI? Kanske tro att det är på riktigt, precis som med rymden?
https://www.google.com/search?q=Bird+CGI&tbm=isch&ved=2ahUKEwi32e277Ib5Ah UEAxAIHYXEBmwQ2-cCegQIABAC&oq=Bird+CGI&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdp ei1pbWcQAzIECCMQJzIGCAAQHhAIMgYIABAeEAhQ0wZYgQpgwA toAHAAeACAAYMBiAHqApIBA zAuM5gBAKABAcABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=uaHXYveYKYSGwPAPhYmb4AY&bih=537&biw=320&prm d=imnv#imgrc=MeGIZUFJJVfcmM&imgdii=ko3gtxBh_RKeSM

Vid raketstarter och satellituppskjutnkngar etc skulle det inte kosta mer än en go pro4k, att visa färden från jorden, till omlopp. I denna "rymdålder" borde det finnas massvis med skarpa, oklippta videos, filmat ner mot jorden, vilket det inte finns. Man döljer något och man ljuger om allt. Ingen av oss har kommit närmare rymden (genom bilder etc) än någon av våra gamla förfäder. Allt är fantasi, som byggts upp med CGI och skådespelare

Hellre än att filma nedåt, så zoomar man in raketen, så att allt man ser är himmel som bakgrund... Och folk nöjer sig med det...
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-20 kl. 08:45.
Citera
2022-07-20, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Med tiden bygger man upp nån sorts acceptans med att allt som skulle vara taget i rymden, i själva verket är uppenbara CGI.

Ända tills man faktiskt funderar över varför... Skulle ni lika gärna titta på ett djurprogram, där alla djur var CGI? Kanske tro att det är på riktigt, precis som med rymden?
https://www.google.com/search?q=Bird+CGI&tbm=isch&ved=2ahUKEwi32e277Ib5Ah UEAxAIHYXEBmwQ2-cCegQIABAC&oq=Bird+CGI&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdp ei1pbWcQAzIECCMQJzIGCAAQHhAIMgYIABAeEAhQ0wZYgQpgwA toAHAAeACAAYMBiAHqApIBA zAuM5gBAKABAcABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=uaHXYveYKYSGwPAPhYmb4AY&bih=537&biw=320&prm d=imnv#imgrc=MeGIZUFJJVfcmM&imgdii=ko3gtxBh_RKeSM

Vid raketstarter och satellituppskjutnkngar etc skulle det inte kosta mer än en go pro4k, att visa färden från jorden, till omlopp. I denna "rymdålder" borde det finnas massvis med skarpa, oklippta videos, filmat ner mot jorden, vilket det inte finns. Man döljer något och man ljuger om allt. Ingen av oss har kommit närmare rymden (genom bilder etc) än någon av våra gamla förfäder. Allt är fantasi, som byggts upp med CGI och skådespelare

Hellre än att filma nedåt, så zoomar man in raketen, så att allt man ser är himmel som bakgrund... Och folk nöjer sig med det...

En normal omloppsbana är alldeles för nära för att visa jordens krökning.
Citera
2022-07-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90

Ta fram kikare och se på planeterna eller gå till observatorium så kan du se planeterna har du gjort det gör det då.
Det borde ni plattisar göra men det vågar ni inte
Citera
2022-07-20, 08:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Ta fram kikare och se på planeterna eller gå till observatorium så kan du se planeterna har du gjort det gör det då.
Det borde ni plattisar göra men det vågar ni inte

Får man knalla in på observatorier och kika lite som man vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in