2021-08-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Dette er fullstendig meningsløst. Det har ingenting med perspektiv å gjøre. Du ser rett på skyene, og de følger en kurve og forsvinner bak horisonten. Jeg skjønner at du prøver å forklare hvordan sola går ned på grunn av perspektiv på den flate jorda. Den forklaringa må du virkelig tegne og fortelle mer om hvis du vil bli tatt alvorlig.

Om en horisontlinje uppstår på en platt yta så har jag svårt att motivera att solen skulle ta vägen någon annanstans än just vid horisonten på grund av perspektiv.

Vart skulle den ta vägen enligt dig?
Citera
2021-08-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du tror också att den enda anledningen till att moln kan tyckas stå nära horisonten stavas "kurva" - så jag vet inte riktigt varför jag ska ta vad du tror på för stort allvar när vi diskuterar alternativa förklaringar till dessa observationer?

Om molnet närmast horisontlinjen egentligen befinner sig långt ovanför mitt huvud, och anledningen till att det ligger där det gör i mitt synfält stavas "perspektiv" (eller synvilla som du skrev) - så får vi börja tänka om kring dina kurviga förklaringar.

Så du har inget svar på mina frågor utan byter i stället samtalsämne och börjar babbla om något helt annat. Typiskt plattis-beteende.

Då upprepar jag väl mina frågor:

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tror mig veta tre saker:
- det går att dra en rät och obruten linje mellan observatören och den nedre delen av mätstickan
- mediet mellan observatören och mätstickan är luft.
- ljus kan färdas framåt i luft.

Vilken av ovanstående är felaktigt menar du?
Citera
2021-08-30, 14:13
Medlem
Citat:
Det går ikke an å snakke om en korridor uten kurve hvis den skal være så mange kilometer lang at taket forvinner bak horisonten.

Vem har sagt att jag pratar om en korridor flera kilometer lång? Min korridor är... 1 km lång. Skulle molnen i taket fortfarande röra sig nedåt i mitt synfält på grund av kurva? Eller är det endast vid scenarion där en horisontlinje är uppenbar som kurvor börjar spela roll i ditt huvud?
Citera
2021-08-30, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om en horisontlinje uppstår på en platt yta så har jag svårt att motivera att solen skulle ta vägen någon annanstans än just vid horisonten på grund av perspektiv.

Uppstår det en horisontlinje på en platt yta då?
Citera
2021-08-30, 14:18
Medlem
Citat:

INGEN har noensinne klart å forklare hvordan ei sol som i flg. FE befinner seg høyt over ei flat jord, skal kunne forsvinne bak horisonten på grunn av perspektiv. Nå har du sjansen til å forklare for oss dumminger.
Citera
2021-08-30, 14:21
Medlem
Citat:
INGEN har noensinne klart å forklare hvordan ei sol som i flg. FE befinner seg høyt over ei flat jord, skal kunne forsvinne bak horisonten på grunn av perspektiv. Nå har du sjansen til å forklare for oss dumminger.

Igen, om en horisontlinje uppstår över en platt yta så är det enligt mig självklart att någonting över mig som färdas bort från mig skulle försvinna vid horisontlinjen på grund av perspektiv. Var skulle den försvinna på grund av perspektiv enligt dig?
Citera
2021-08-30, 14:21
Medlem
Citat:
Du fick ett alldeles utmärkt svar. Fundera på det istället.

Så då är vi överens om att mina tre antaganden är korrekta
- det går att dra en rät och obruten linje mellan observatören och den nedre delen av mätstickan

Citat:
Igen med den här förmågan att låtsas veta något utan att veta. Fascinerande.

Jag vet ovan tre saker och det är i sammanhanget tillräckligt.
Citera
2021-08-30, 14:26
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag pratar om en korridor flera kilometer lång? Min korridor är... 1 km lång. Skulle molnen i taket fortfarande röra sig nedåt i mitt synfält på grund av kurva? Eller är det endast vid scenarion där en horisontlinje är uppenbar som kurvor börjar spela roll i ditt huvud?

Kurven er der hele tida, men på en såpass kort strekning som 1 km, vil den ikke være merkbar. I ditt synsfelt vil taket gå nedover og gulvet oppover, hvis du står oppreist. Gradvis vil gulvet gå mindre oppover og taket mer nedover. Etter mange kilometer blir gulvet til en horisont, og etter enda flere kilometer forsvinner taket bak horisonten.
Citera
2021-08-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så då är vi överens om att mina tre antaganden är korrekta

Jag vet ovan tre saker och det är i sammanhanget tillräckligt.

Kan du dra en rät linje mellan ditt öga och molnet närmast horisonten, om förklaringen till att det ligger nära horisonten är perspektiv, och inte kurva?

Ditt vetande är helt irrelevant i frågeställningen. Jag vet att du tror det rör sig om en kurva, och i en kurvig värld har du säkert rätt. Bra där. Nu pratar vi om alternativa förklaringar, har du hjärnkapacitet att hänga med då utan att jag ska behöva hålla dig i handen? Börjar bli lite tröttsamt.
Citera
2021-08-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag frågar dig. Uppstår det en horisont på en platt yta?

Det är den stora frågan. Jag tror det. Vad tror du?
Citera
2021-08-30, 14:32
Medlem
Citat:
Kurven er der hele tida, men på en såpass kort strekning som 1 km, vil den ikke være merkbar. I ditt synsfelt vil taket gå nedover og gulvet oppover, hvis du står oppreist. Gradvis vil gulvet gå mindre oppover og taket mer nedover. Etter mange kilometer blir gulvet til en horisont, og etter enda flere kilometer forsvinner taket bak horisonten.

I min korridor existerar ingen kurva. Varför tycks molnen i taket ovan mig sjunka i mitt synfält?
Citera
2021-08-30, 14:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
I min korridor existerar ingen kurva. Varför tycks molnen i taket ovan mig sjunka i mitt synfält?
Dom kan givetvis sjunka ner mot golvet då taket och golvet kommer närma sig varandra då golvet stiger i ens synfält och taket sjunker desto längre bort i korridoren man tittar men dom lär inte sjunka ner under golvet så som Turning Torso utan då behövs en kurva i mitt sätt att se det. Vill du hävda att en horisont skulle uppstå utan kurva tvärtemot all vetenskap så är det du som skall bevisa det.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-30 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in