2021-08-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur menar du att objektet skulle synas om det låg bortom en horisontlinje på en platt yta?

Eftersom du har fri sikt till hela mätstickan skulle man se hela mätstickan.

Citat:
Hur skulle en platt cirkelformad yta med 10 mil i diameter se ut från där jag står i mitten och tittar mig omkring?

Eftersom du har fri sikt till hela ytan skulle det inte finnas någon horisont som döljer de nedre delarna av objekt.
Citera
2021-08-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fetat.
Du menar framför din position, men ovanför siktlinjen 0° i förhållande till dina ögon? Du ju skrev att molnen var målade i taket, inte på väggen framför dig.

Vad har moln i taket på en korridor med jordens form att göra?

Moln i taket har att göra med möjligheten för något att tyckas sjunka i ditt synfält utan att involvera kurvor.

Molnen vi ser närmast horisonten är enligt dessa möjligheter inte där på grund av att de följt en kurva, utan där för att de följt perspektivet framför mina ögon.

Sä svårt är det väl inte att förstå?
Citera
2021-08-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eftersom du har fri sikt till hela mätstickan skulle man se hela mätstickan.

Eftersom du har fri sikt till hela ytan skulle det inte finnas någon horisont som döljer de nedre delarna av objekt.

Igen med den här förmågan att låtsas veta något utan att veta. Fascinerande.
Citera
2021-08-30, 13:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om det känns snopet att inte veta allt kring en teori som inte innefattar kurvor? Nja. Inte direkt.

Hur menar du att objektet skulle synas om det låg bortom en horisontlinje på en platt yta? Upp och ned? Snurrandes? Blinkandes rött och blått?

Ni tror som vanligt att era försök till "hah! Du vet ju inte allt om en teori som skulle frånta mig mina kurvor!" bevisar era kurvor. Jag får väl låta dig tro det, så du slipper föreställa dig scenarion som går emot din heliocentriska tro.

Hur skulle en platt cirkelformad yta med 10 mil i diameter se ut från där jag står i mitten och tittar mig omkring? Om du inte vet svaret på den frågan, så är du i samma sits som jag då det kommer till teorier som möjligen skulle kunna utesluta kurvor i sin förklaring av varför en horisontlinje uppstår.

Igen: varför tror du jorden är platt? Du upprepar frågan ’kan en horisont uppstå på en platt yta?’ Inget eget svar, inget som direkt antyder en platt jord.
Citera
2021-08-30, 13:53
Medlem
Citat:

Jag tror mig veta tre saker:
- det går att dra en rät och obruten linje mellan observatören och den nedre delen av mätstickan
- mediet mellan observatören och mätstickan är luft.
- ljus kan färdas framåt i luft.

Vilken av ovanstående är felaktigt menar du?
Citera
2021-08-30, 13:55
Medlem
Citat:
Alltså är det en kurva i taket som får molnen atr sjunka i mitt synfält längst med den okurviga korridoren. Tack, då vet jag.

Hæ?? Hva mener du med det? Korridoren må jo nødvendigvis følge jordens kurve, men den må være mange kilometer lang for at taket skal forsvinne bak gulvet. Så lange korridorer finns ikke. En vanlig korridor følger jo også jordens kurve i teorien, men siden jorda er så stor er kurven ikke merkbar selv om korridoren er 100 meter lang og vel så det.
Citera
2021-08-30, 13:55
Medlem
Citat:
Moln i taket har att göra med möjligheten för något att tyckas sjunka i ditt synfält utan att involvera kurvor.
Förstår du inte att molnen i taket av korridoren befinner sig ovanför dig även längre fram i korridoren?

Citat:
Molnen vi ser närmast horisonten är enligt dessa möjligheter inte där på grund av att de följt en kurva, utan där för att de följt perspektivet framför mina ögon.
Har du en horisont i korridoren eller menar du kortväggen längs bort i korridoren?
Befinner sig något av molnen i taket under golvet längs bort i korridoren alternativt under det du kallar horisont?

Citat:
Jo, du är synnerligen svår att förstå och du verkar inte ens förstå dig själv.
Citera
2021-08-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tror mig veta tre saker:
- det går att dra en rät och obruten linje mellan observatören och den nedre delen av mätstickan
- mediet mellan observatören och mätstickan är luft.
- ljus kan färdas framåt i luft.

Vilken av ovanstående är felaktigt menar du?

Du tror också att den enda anledningen till att moln kan tyckas stå nära horisonten stavas "kurva" - så jag vet inte riktigt varför jag ska ta vad du tror på för stort allvar när vi diskuterar alternativa förklaringar till dessa observationer?

Om molnet närmast horisontlinjen egentligen befinner sig långt ovanför mitt huvud, och anledningen till att det ligger där det gör i mitt synfält stavas "perspektiv" (eller synvilla som du skrev) - så får vi börja tänka om kring dina kurviga förklaringar.
Citera
2021-08-30, 14:01
Medlem
Citat:

Dette er fullstendig meningsløst. Det har ingenting med perspektiv å gjøre. Du ser rett på skyene, og de følger en kurve og forsvinner bak horisonten. Jeg skjønner at du prøver å forklare hvordan sola går ned på grunn av perspektiv på den flate jorda. Den forklaringa må du virkelig tegne og fortelle mer om hvis du vil bli tatt alvorlig.
Citera
2021-08-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Hæ?? Hva mener du med det? Korridoren må jo nødvendigvis følge jordens kurve, men den må være mange kilometer lang for at taket skal forsvinne bak gulvet. Så lange korridorer finns ikke. En vanlig korridor følger jo også jordens kurve i teorien, men siden jorda er så stor er kurven ikke merkbar selv om korridoren er 100 meter lang og vel så det.

Jag menar precis det jag skrev. Molnen i taket på den okurviga korridoren och dess färd nedåt i mitt synfält förklaras av en kurva. Tack!
Citera
2021-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Saker faller precis likadant på en platt jord som på en rund.
Citat:
Allt jag säger är att saker faller likadant på en platt jord som på en rund.
Förklara hur du kan veta det.
Citera
2021-08-30, 14:07
Medlem
Citat:
Jag menar precis det jag skrev. Molnen i taket på den okurviga korridoren och dess färd nedåt i mitt synfält förklaras av en kurva. Tack!

Det går ikke an å snakke om en korridor uten kurve hvis den skal være så mange kilometer lang at taket forvinner bak horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in