2021-08-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att du tycker det är fel att peka på molnen och säga att anledningen till att de tycks sjunka mot horisonten stavas "perspektiv" och inte "kurva" - det får du stå för.

Ställ dig i en korridor med ditmålade moln i taket och se om de också tycka sjunka i ditt synfält på grund av en kurva eller om det där rör sig om perspektiv.

Ställ dig i en korridor och försök få syn på objekt som försvinner ned under golvet.
Citera
2021-08-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ställ dig i en korridor och försök få syn på objekt som försvinner ned under golvet.

Du menar bortom horisonten? Det är svårt. Jag inbillar mig inte att jag kan se förbi en horisontlinje oavsett hur den uppstått.
Citera
2021-08-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Mener du at det er en kurve i korridoren? Da må den være veldig lang. Hvis den er veldig lang, følger den jordens kurvatur, og da kan de påmalte skyene forsvinne bak horisonten

Nej, korridoren är helt okurvig. Ändå är det en kurva som får molnen att tyckas sjunka i mitt synfält från där jag står. Det måste det ju vara, eller hur? Bara kurvor kan förklara det jag ser framför mig, visst?
Citera
2021-08-30, 13:10
Medlem
Citat:
Du menar bortom horisonten? Det är svårt. Jag inbillar mig inte att jag kan se förbi en horisontlinje oavsett hur den uppstått.

Horisont? Hur skapas en horisont i en korridor på en platt jord? Du har fri sikt till alla punkter i korridoren, det finns inget som kan skapa en horisont.

Förklara hur det kan se ut som om de nedre delarna av ett objekt är under golvet i korridoren.
Citera
2021-08-30, 13:18
Medlem
Citat:
Horisont? Hur skapas en horisont i en korridor på en platt jord? Du har fri sikt till alla punkter i korridoren, det finns inget som kan skapa en horisont.

Förklara hur det kan se ut som om de nedre delarna av ett objekt är under golvet i korridoren.

Ja, en horisontlinje över en plan yta. Vet inte varför du ens engagerar dig i en sådan fundering? Du kan inte föreställa dig annat än kurviga ytor.

Nedre delarna skulle vara bortom horisontlinjen, inte "under golvet".
Citera
2021-08-30, 13:20
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du menar alltså att perspektiv inte är anledningen till molnens position i mitt synfält, utan det är jordens kurva som fått dem att sjunka mot horisonten?

Intressant.

Alla får tro vad de vill, såklart!
Du pratar om fri siktlinje, moln och horisont. De moln du ser tangera horisonten är på ett längre avstånd än på det avstånd du ser horisonten. Anledningen till detta är att jorden är sfärisk. Du har en fri siktlinje som tangerar horisonten och vidare till de moln du ser. Molnen befinner sig på ungefär samma höjd över jordytan som de moln som befinner sig över ditt huvud. Med kännedom om jordens storlek och molnens höjd går det att räkna ut hur mycket bortanför horisonten molnen befinner sig. Men eftersom du troligen inte förstår matematikens formler går jag inte in på hur man räknar ut detta.

Hur var det med kartorna då. Är en karta en skalenlig bild av landskapet?
Citera
2021-08-30, 13:23
Medlem
Citat:
Nej, korridoren är helt okurvig. Ändå är det en kurva som får molnen att tyckas sjunka i mitt synfält från där jag står. Det måste det ju vara, eller hur? Bara kurvor kan förklara det jag ser framför mig, visst?
Fetat.
Du menar framför din position, men ovanför siktlinjen 0° i förhållande till dina ögon? Du ju skrev att molnen var målade i taket, inte på väggen framför dig.

Vad har moln i taket på en korridor med jordens form att göra?
Senast redigerad av Prudent 2021-08-30 kl. 13:30.
Citera
2021-08-30, 13:24
Medlem
Citat:

En korridor er sjelden eller aldri så lang at vi vil se noen kurve der. I en korridor på, la oss si 100 meter, vil kurven neppe være mer enn en millimeter, og det kan du ikke se.
Når det gjelder molnen, har du helt rett. Det er bare kurven som kan forklare det du ser. Ellers må du tegne og fortelle.
Citera
2021-08-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, en horisontlinje över en plan yta. Vet inte varför du ens engagerar dig i en sådan fundering? Du kan inte föreställa dig annat än kurviga ytor.

Känns det inte lite snopet att inte kunna förklara din "model" så att andra begriper den?

Hur uppstår en horisontlinje över en plan yta? Vad har ens den underliggande ytan med det hela att göra, siktlinjen är alltid ovanför ytan.

Citat:
Nedre delarna skulle vara bortom horisontlinjen, inte "under golvet".

Varför ser jag inte de nedre delarna och varför ser det ut som om mitten av objektet är i höjd med golvet?

Om du har en meter lång mätsticka och succesivt förflyttar den bakåt så kommer du vid ett specifikt avstånd se att 50cm markeringen är i siktlinje med golvet. Dvs de första 50 centimetrarna ser ut att ligga under golvet. Vad händer?
Citera
2021-08-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
En korridor er sjelden eller aldri så lang at vi vil se noen kurve der. I en korridor på, la oss si 100 meter, vil kurven neppe være mer enn en millimeter, og det kan du ikke se.
Når det gjelder molnen, har du helt rett. Det er bare kurven som kan forklare det du ser. Ellers må du tegne og fortelle.

Alltså är det en kurva i taket som får molnen atr sjunka i mitt synfält längst med den okurviga korridoren. Tack, då vet jag.
Citera
2021-08-30, 13:40
Medlem
Citat:
Känns det inte lite snopet att inte kunna förklara din "model" så att andra begriper den?

Hur uppstår en horisontlinje över en plan yta? Vad har ens den underliggande ytan med det hela att göra, siktlinjen är alltid ovanför ytan.

Varför ser jag inte de nedre delarna och varför ser det ut som om mitten av objektet är i höjd med golvet?

Om du har en meter lång mätsticka och succesivt förflyttar den bakåt så kommer du vid ett specifikt avstånd se att 50cm markeringen är i siktlinje med golvet. Dvs de första 50 centimetrarna ser ut att ligga under golvet. Vad händer?

Om det känns snopet att inte veta allt kring en teori som inte innefattar kurvor? Nja. Inte direkt.

Hur menar du att objektet skulle synas om det låg bortom en horisontlinje på en platt yta? Upp och ned? Snurrandes? Blinkandes rött och blått?

Ni tror som vanligt att era försök till "hah! Du vet ju inte allt om en teori som skulle frånta mig mina kurvor!" bevisar era kurvor. Jag får väl låta dig tro det, så du slipper föreställa dig scenarion som går emot din heliocentriska tro.

Hur skulle en platt cirkelformad yta med 10 mil i diameter se ut från där jag står i mitten och tittar mig omkring? Om du inte vet svaret på den frågan, så är du i samma sits som jag då det kommer till teorier som möjligen skulle kunna utesluta kurvor i sin förklaring av varför en horisontlinje uppstår.
Citera
2021-08-30, 13:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om det känns snopet att inte veta allt kring en teori som inte innefattar kurvor? Nja. Inte direkt.

Hur menar du att objektet skulle synas om det låg bortom en horisontlinje på en platt yta? Upp och ned? Snurrandes? Blinkandes rött och blått?

Ni tror som vanligt att era försök till "hah! Du vet ju inte allt om en teori som skulle frånta mig mina kurvor!" bevisar era kurvor. Jag får väl låta dig tro det, så du slipper föreställa dig scenarion som går emot din heliocentriska tro.

Hur skulle en platt cirkelformad yta med 10 mil i diameter se ut från där jag står i mitten och tittar mig omkring? Om du inte vet svaret på den frågan, så är du i samma sits som jag då det kommer till teorier som möjligen skulle kunna utesluta kurvor i sin förklaring av varför en horisontlinje uppstår.

Varför tror du jorden är platt? Du har ju inga indikationer på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in