2021-08-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är du tvärsäker igen. Jag tycker din svärmor är smartare än dig, och mer bildad, när hon hade synpunkter på att Trump skyndade igenom sina domare, som inte hade de bästa juridiska meriterna. Det är självklart att hon inte pratar politik med dig som både är spydig och intolerant.

Den frågan kubun tar upp är faktiskt intressant om man tänker till. Livets ord och KD är starka runt Uppsala, så man kan ha funderingar. Jag kom fram till att det fanns inget att oroa sig för. Jag antar att en domare som är medlem i KD, eller tillhör sekten, kommer avsäga sig uppdraget, om hen tror att en jäv situation kan uppstå. En domare som röstar på KD, kan likaväl avsky det Ebba Busch gör med partiet och med Esbjörn. Det är många jurister som röstar på KD och har åldringar i sin närhet de bryr sig om.
Din bild av rättvisan är märklig. Du tror att domare röstar utifrån sina känslor och sin religiösa och politiska åskådning, samtidigt blev det ett ramaskri från team Esbjörn när vi konstaterade att åtalet och strafföreläggandet från en politiskt tillsatt åklagare var politiskt motiverat. Om man ska kunna föra en seriös debatt så är det bra om man kan visa lite stringens och konsekvens i sin argumentation. Risken för politiskt motiverade påföljder är betydligt större från en enskild åklagare än från tre yrkesdomare inom rättsväsendet.
2021-08-30, 07:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Nu är du tvärsäker igen. Jag tycker din svärmor är smartare än dig, och mer bildad, när hon hade synpunkter på att Trump skyndade igenom sina domare, som inte hade de bästa juridiska meriterna. Det är självklart att hon inte pratar politik med dig som både är spydig och intolerant.

Den frågan kubun tar upp är faktiskt intressant om man tänker till. Livets ord och KD är starka runt Uppsala, så man kan ha funderingar. Jag kom fram till att det fanns inget att oroa sig för. Jag antar att en domare som är medlem i KD, eller tillhör sekten, kommer avsäga sig uppdraget, om hen tror att en jäv situation kan uppstå. En domare som röstar på KD, kan likaväl avsky det Ebba Busch gör med partiet och med Esbjörn. Det är många jurister som röstar på KD och har åldringar i sin närhet de bryr sig om.

Vi som kämpar för demokrati är oftast självsäkra då vi vet att vi har de rätta åsikterna.

Personer som likt kubun vill använda inkvisitionens hela arsenal för att domarna skall uppge sin politiska åsikt är väldigt lätta att avfärda.
Med tanke på att det är regeringen som utnämner domarna så skulle väl ingen bli förvånad om en sådan som Morgan Johansson skulle dra nytta av detta och befordrat alla sossar och dragit av lite extra naglar på de borgerliga för skojs skull.

Låt oss slippa politiska och aktivistiska domare, de tillför inget till samhället.
2021-08-30, 07:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tror inte Ebba är så populär i KD just nu iomed siffrorna, så om du hoppas på att nämndemännen ska missköta sitt jobb så får det nog bli tre livetsordare på plats isåfall.

Tror dock slapp dom pga tycke är tveksamt i detta fall då allmänintresset är rätt stort.

Vilka nämndemän?

Har du noll koll på att det inte är några nämndemän i denna typen av mål.

Det är inte mycket som du begriper.
2021-08-30, 08:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Både Notars och Densias värderingar styrker att priset var korrekt. Att då höra en som inte ens har värderat huset känns lite märkligt, vad skulle han tillföra tycker du? Tror du att Theo är en trädkramare och att även han blev arg när det röjdes på tomten?
De bekräftar att priset inte bra oskäligt. Men att det är korrekt är att ta i tycker jag.

700 000 kr är verkligen jätte mycket pengar. Om man då tänker att man brukar räkna med att priset landar på 10% över värdering blir skillnaden ännu större.

Att man ifrågasätter Notars värdering är enbart rimligt. Då den är gjord flera månader senare. Samt att mäklaren bygger sig värdering på ortsmetoden och mäklarens kännedom om området.

Jag tror inte Theo är någon trädkramare. Däremot tror jag han är rädd om sitt namn och sitt ryckte. Att sammankopplas med denna affär är inte något som hjälper det, snarare skjälper det.

Om en part är missnöjd är det aldrig en lyckad affär
.
2021-08-30, 08:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vi som kämpar för demokrati är oftast självsäkra då vi vet att vi har de rätta åsikterna.

Personer som likt kubun vill använda inkvisitionens hela arsenal för att domarna skall uppge sin politiska åsikt är väldigt lätta att avfärda.
Med tanke på att det är regeringen som utnämner domarna så skulle väl ingen bli förvånad om en sådan som Morgan Johansson skulle dra nytta av detta och befordrat alla sossar och dragit av lite extra naglar på de borgerliga för skojs skull.

Låt oss slippa politiska och aktivistiska domare, de tillför inget till samhället.
Det är till att ta på sig den ridderlig rollen. Det är oxå till att ta på sig feta skyddslappar. Vet du vilka mer som anser sig ha de rätta åsikterna och kämpa för rättvisan och ha de rätt åsikterna? Talibanerna och Hitler för att ge två exempel.

Jag hoppas att inte alla tre simmarna är frireligiösa. För det vore anmärkningsvärt. Men då vi har politisk och religiös frihet i detta landet är det självklart inget man kan eller får fråga domarna om.

Jag har ytters svårt att tro att regeringen utser domare vid lokala tingsrätter. Möjligtvis att de tillägger det juridiskarådet på nationell nivå.

Men du har rätt i all politik inte ska ha med denna tvist att göra.
2021-08-30, 08:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Intressant teori. Har jag uppfattat rätt, att du insinuerar till att Esbjörn ville byta till en yngre flickvän?

Att han passade på medan Majkgård var bortrest, och sen braka helvetet lös?

Nej, snarare att han visste att om han annonserade sitt hus skulle hans "nya flickvän", dvs Majkgård, bli besviken. Antagligen felbedömde han nivån på den besvikelsen.

Det är rimligt att gissa att denna hiskeliga soppa uppstod först när Majkgård insåg att fastigheten var på väg bort från henne.

Notera att detta är en rimlig förklaringsmodell, inte någon "sanning",
2021-08-30, 09:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är till att ta på sig den ridderlig rollen. Det är oxå till att ta på sig feta skyddslappar. Vet du vilka mer som anser sig ha de rätta åsikterna och kämpa för rättvisan och ha de rätt åsikterna? Talibanerna och Hitler för att ge två exempel.

Jag hoppas att inte alla tre simmarna är frireligiösa. För det vore anmärkningsvärt. Men då vi har politisk och religiös frihet i detta landet är det självklart inget man kan eller får fråga domarna om.

Jag har ytters svårt att tro att regeringen utser domare vid lokala tingsrätter. Möjligtvis att de tillägger det juridiskarådet på nationell nivå.

Både Talibanerna och Hitler hade domstolar med domare som fick uppge sin politiska hemvist innan de tillsattes.
Att kubun framför samma önskemål som dessa stollar är anmärkningsvärt dock ej förvånande då han brukar framföra idiotiska saker.

Jodå regeringen utnämner domare även vid de lokala tingsrätterna och det kan nog diskuteras om denna makten inte borde ligga på riksdagen istället.
2021-08-30, 09:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
För det första är det inget underpris, och det är Esbjörn själv som satt priset. En mycket bra deal för Esbjörn då han slipper allt stök som är med försäljning, slipper sanera tomt och hus, slipper betala för värderingar och husbesiktning, slipper betala mäklararvode, och om han nu älskar sitt hus dessutom få se det återfå fornstora dagars glans igen. Fan va snäll hon är Ebba som erbjuder Esbjörn denna kanondeal, en riktig hjälte som värnar för dom äldre. Som tack får hon en mediakåt pedofil och ett gäng rabiata kärringar på halsen.....

Det som troligen hänt är att Esbjörn trodde han blåst Ebba när han fick 3.9 milj, ända tills han övertygades av ”närstående” att hon blåst honom och skulle betalat 1.5 miljoner till.
Ingen är så förorättad som en hästskojare som själv blivit lurad.
Esbjörn har innan bytet av ombud till riktig advokat inte varit informerad om allt.
Även fast de nya mest försöker rädda situationen med allt som tidigare ombud + de ”närmaste” ställt till och fortsätter att ställa till, så verkar Esbjörn informerad och har närvarat vid förlikningsmöte efter 1 år.
Att det troligen inte blir något mer möte bär de ”närmaste” ansvaret för.
Direkt ringa till Expressen och informera om enskilda överläggningar på advokatkontor, no no no.
2021-08-30, 10:14
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det som troligen hänt är att Esbjörn trodde han blåst Ebba när han fick 3.9 milj, ända tills han övertygades av ”närstående” att hon blåst honom och skulle betalat 1.5 miljoner till.
Ingen är så förorättad som en hästskojare som själv blivit lurad.
Esbjörn har innan bytet av ombud till riktig advokat inte varit informerad om allt.
Även fast de nya mest försöker rädda situationen med allt som tidigare ombud + de ”närmaste” ställt till och fortsätter att ställa till, så verkar Esbjörn informerad och har närvarat vid förlikningsmöte efter 1 år.
Att det troligen inte blir något mer möte bär de ”närmaste” ansvaret för.
Direkt ringa till Expressen och informera om enskilda överläggningar på advokatkontor, no no no.
Nu har Esbjörn i och för sig sagt att det inte är priset. Att han vill inte sälja även om Ebba betalar mera.

Han säger att han vill ha kvar huset för alla minnena. Så det får din teori att snubbla lite. Att han skulle få 1,5 mille mer än 3,9 vid en öppen försäljning är dock helt sannolikt. Om du tar Densias 3
4,6 och lägger på 10% så är det där du hamnar.

De flesta som är kunniga inom juridik säger att det rättsliga läget lutar år Ebbas håll, men att det kan gå hur som helst beroende på hur rätten tolkar lagen.

Ebba har stämt Esbjörn. Om han skulle backa på grund av att en grupp anser att han har dåliga odds så skulle vi ha en förskräckligt rättsosäkerhet situation.

Vad har du för stöd när du säger att Esbjörn inte bliv informerad om allt när Johann var hans ombud. Och om Esbjörn egentligen vill sälja, men hindras av ett okänt antal människor kring honom tvingar honom till detta. Borde inte hans nya ombud uppmärksammat det?

Men som sagt, även om onda krafter i Esbjörn omgivning vill åt huset. Så här det inte hit. Det är i så fall en eventuellt kommande process och har ingenting att göra ned Ebbas rätt till huset att göra.
2021-08-30, 10:32
Medlem
Citat:
De bekräftar att priset inte bra oskäligt. Men att det är korrekt är att ta i tycker jag.

700 000 kr är verkligen jätte mycket pengar. Om man då tänker att man brukar räkna med att priset landar på 10% över värdering blir skillnaden ännu större.

Att man ifrågasätter Notars värdering är enbart rimligt. Då den är gjord flera månader senare. Samt att mäklaren bygger sig värdering på ortsmetoden och mäklarens kännedom om området.

Jag tror inte Theo är någon trädkramare. Däremot tror jag han är rädd om sitt namn och sitt ryckte. Att sammankopplas med denna affär är inte något som hjälper det, snarare skjälper det.

Om en part är missnöjd är det aldrig en lyckad affär
.
Notars mäklare ska vittna i den kommande förhandlingen. Om det finns skäl från Esbjörn Bolin att ifrågasätta den värderingen så kommer det att framkomma där. Du drar upp 700.000 från hatten som en skillnad mellan värdering och slutpris, när du gör det så bör du givetvis även motivera var du fick den summan ifrån. För du jämför väl inte med Densias värdering som är gjord flera månader efter Notars och som bygger på ortprismetoden och mäklarens kännedom om området. Till skillnad mot Densia så har Notar dessutom haft en grundlig besiktning från Anticimex som underlag. Att en mäklare har hjälp från experter är alltid en stor fördel. Iofs kan Densias mäklare vara lika kunnig som Anticimex besiktningsman, men det finns inget som styrker detta.
2021-08-30, 10:39
Medlem
Citat:

Tingsrätter är inte lokala och det är regeringen som utser domare. Grattis till att du som förste skribent i tråden nu passerat Godwins lag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
2021-08-30, 10:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Notars mäklare ska vittna i den kommande förhandlingen. Om det finns skäl från Esbjörn Bolin att ifrågasätta den värderingen så kommer det att framkomma där. Du drar upp 700.000 från hatten som en skillnad mellan värdering och slutpris, när du gör det så bör du givetvis även motivera var du fick den summan ifrån. För du jämför väl inte med Densias värdering som är gjord flera månader efter Notars och som bygger på ortprismetoden och mäklarens kännedom om området. Till skillnad mot Densia så har Notar dessutom haft en grundlig besiktning från Anticimex som underlag. Att en mäklare har hjälp från experter är alltid en stor fördel. Iofs kan Densias mäklare vara lika kunnig som Anticimex besiktningsman, men det finns inget som styrker detta.
Någon besiktning står inte nämnd i Notars värdering.
De menar alltså att den inte bara är feldaterad, Erik har oxå glömt hur han genomförde besiktningen.

Om Erik i sitt vittnesmål inte kommer att säga att han genomförde två separata värderingar. Så kommer det aldrig att hålla att han besökte huset och hade tillgång till besiktningsprotokollet.

Säger han att han gjorde två separata värderingar så är det intressanta att huset fick samma värdering både i Augusti och Oktober. Då faller rimligheten i att Densias skulle påverkats av en prisuppgång i sin värdering.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-30 kl. 10:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in