2021-08-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Bara en idiot tror att det är så enkelt att han kan förstå situationen i ett område bara genom att läsa tidningsrubriker. Den där kanalen fanns inte innan 1975. Hur förklarar du att folk bodde på Krim innan dess?
Hur förklarar du att jordbruket på Krim har sjunkit till en bråkdel av vad man sysslade med 2013? Om det nu inte spelar någon som helst roll eftersom Krasnodar ligger i närheten, varför bemödade man sig med att odla på Krim till att börja med?
Citat:
Det regnar tillräckligt mycket på Krim för att försörja alla med vatten. Det finns ett behov av att bygga ut (och renovera) vattenmagasinen, nätverket av kanaler och pumpstationer, och vatenledningarna i städerna. Vad gäller vattenledningarna handlar det om reparationer efter det förfall Ukraina lämnade efter sig, eftersom de bara använde det som fanns från Sovjettiden utan att utföra något unnderhåll.
Har du någon som helst källa som styrker att nederbörden på Krim räcker för att försörja alla med vatten?
Citat:
Livet är fullt av små problem, men man löser dem och går vidare. Önskar dig välkommen till Krim på semester så att du kan komma och bilda dig en egen uppfattning.
Om vattenbristen bara är ett litet problem som man "löser och går vidare", varför drabbades då Krim av akut vattenbrist 2021 när kanalen varit avstängd sedan 2014? Varför går Ryssland till domstol om det är så enkelt att lösa?
Citera
2021-08-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Hur förklarar du att jordbruket på Krim har sjunkit till en bråkdel av vad man sysslade med 2013?
Har du någon vederhäftig källa som med övertygande faktaredovisning bevisar att det sjunkit till en bråkdel jämfört med 2013? (Alltså inte till en bråkdel jämfört med pre-1990).

Citat:
Om det nu inte spelar någon som helst roll eftersom Krasnodar ligger i närheten, varför bemödade man sig med att odla på Krim till att börja med?
På 50-talet var expansion av jordbruksmarken fortarande ett relevant sätt att stimulera den ekonomiska tillväxten. Krimkanalen var ett av Stalins stora konstruktionsprojekt, precis som Vita havskanalen, bara att bygget inte kom igång förrän i slutet av 50-talet. När den var klar på 70-talet så började redan den sortens projekt vara mindre relevanta. Att man sedan började odla ris på Krim är väl inget man skulle ta sig för idag, eftersom det finns överskottsproduktion av det i världen och områden som är mycket mer lämpliga för det. Så länge Krim var ockuperat av Ukraina och det saknades bro till Tamanhalvön, så att det var krångligt att importera varor från Krasnodar-området, så var kanalen viktig, men efter återföreningen och brobygget blev den mindre viktig. När odlingar läggs ned på Krim idag så behöver det inte ha med vattenbrist att göra, utan kan lika gärna vara för att samma odling sker effektivare och mer storskaligt och lönsamt på andra sidan bron.

Citat:
Har du någon som helst källa som styrker att nederbörden på Krim räcker för att försörja alla med vatten?
Om lite drygt 500 mm per år räcker för både Stockholm och Berlin så räcker det nog för Simferopol. Har du någon som helst källa som förklarar varför det inte skulle göra det?

Citat:
Om vattenbristen bara är ett litet problem som man "löser och går vidare", varför drabbades då Krim av akut vattenbrist 2021 när kanalen varit avstängd sedan 2014?
Det var de långsiktiga följderna av ovanligt torrt och varmt väder under en period som började på försommaren 2020:
Citat:
The new, Russian-backed administration did not come up with sophisticated solutions and merely increased the reliance on natural reservoirs and well drilling. It worked for some time. Until the summer of 2020 came and brought the drought. On June 6, 7 and 8 2020, the temperature in Simferopol broke three all-time records, rising to 32,6° C, 32,3°C and 34,4°C respectively. The average temperature at the time was 7-8 °C higher than the norm.

Dry and hot weather is typical of the peninsula, but this time it took a hold. The drought and high temperatures lasted the whole summer and the first half of autumn, bringing more heat records than rains. Crimean natural reservoirs went shallow and underground wells were the only source of water for local households.
https://climatetracker.org/droughts-...ing-for-water/

Sådana perioder av torka har lett till vattenransonering förr, även under tiden då man hade tillgång till kanalen:

Citat:
Last time we saw a scheduled water supply was in 1991. It was also caused by a drought back then

Citat:
Varför går Ryssland till domstol om det är så enkelt att lösa?
Det är ett drag i det juridiska spelet. Ukraina går till domstol om ditten och datten för att jävlas med Ryssland, så då går Ryssland till domstol för att jävlas tillbaka. Självklart vet de att det inte kommer att leda till någonting och under tiden löser man problemet på egen hand.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-08-28 kl. 10:15.
Citera
2021-08-28, 12:44
Medlem
Citat:
Har du någon vederhäftig källa som med övertygande faktaredovisning bevisar att det sjunkit till en bråkdel jämfört med 2013? (Alltså inte till en bråkdel jämfört med pre-1990).
Jag har redan gett dig källor tidigare men jag kan väl leta fram dem igen. Jag vill dock flagga för att det kan dröja till ikväll innan du får svar då jag har lite annat för mig idag.
Jag är dock nyfiken på huruvida det gör en skillnad för dig eller ej om jag kan styrka att så är fallet? Med tanke på vad du hävdar nedan...
Citat:
På 50-talet var expansion av jordbruksmarken fortarande ett relevant sätt att stimulera den ekonomiska tillväxten. Krimkanalen var ett av Stalins stora konstruktionsprojekt, precis som Vita havskanalen, bara att bygget inte kom igång förrän i slutet av 50-talet. När den var klar på 70-talet så började redan den sortens projekt vara mindre relevanta. Att man sedan började odla ris på Krim är väl inget man skulle ta sig för idag, eftersom det finns överskottsproduktion av det i världen och områden som är mycket mer lämpliga för det. Så länge Krim var ockuperat av Ukraina och det saknades bro till Tamanhalvön, så att det var krångligt att importera varor från Krasnodar-området, så var kanalen viktig, men efter återföreningen och brobygget blev den mindre viktig. När odlingar läggs ned på Krim idag så behöver det inte ha med vattenbrist att göra, utan kan lika gärna vara för att samma odling sker effektivare och mer storskaligt och lönsamt på andra sidan bron.
Jordbruk är fortfarande relevant då människär än idag tycker om att äta mat. Krim kostar ju fortfarande ordentligt med pengar att hålla under armarna så jag kan inte tänka mig att intresset för att göra regionen mindre beroende av statliga bidrag skulle ha minskat sedan 2014. Turism och militärbas i all ära men det räcker uppenbarligen inte.
När var Krim ockuperat av Ukraina för övrigt?
Citat:
Om lite drygt 500 mm per år räcker för både Stockholm och Berlin så räcker det nog för Simferopol. Har du någon som helst källa som förklarar varför det inte skulle göra det?
Stockholm tar det mesta av sitt dricksvatten från mälaren (vattentillgången är alltså inte begränsad till nederbörd över staden med omnejd) och när det gäller Berlin så kan du hitta information här. Hoppas läsningen är av intresse!
Citat:
Det var de långsiktiga följderna av ovanligt torrt och varmt väder under en period som började på försommaren 2020:
Sådana perioder av torka har lett till vattenransonering förr, även under tiden då man hade tillgång till kanalen:
jag får erkänna att jag värms lite i hjärtat av din källa. Den bekräftar nämligen en hel del av vad jag och Draken påstått och går rakt emot vad du påstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Climatetracker
"From September 2020, residents of the Russian-controlled peninsula have running water for only several hours a day."
"the infamous “scheduled water supply” was introduced in Simferopol at the end of August 2020. It came at a time when the citizens of the peninsula faced severe water shortages. In some towns and villages, the problem was so acute that the precious commodity only came to their residents in water tanks."
Intressant med tanke på att artikeln publicerades i mars i år. Vattenbristen har alltså varit påtaglig ganska länge.
Citat:
"The new, Russian-backed administration did not come up with sophisticated solutions and merely increased the reliance on natural reservoirs and well drilling."
Bekräftar vad du skrivit om hur man försökt lösa problemet men visar samtidigt hur uselt ryssarna skött det hela då man inte lyckats hitta någon lösning trots att man haft flera år på sig.
Citat:
June 2020 served as a wake-up call for the new Crimean authorities, who had been contemplating the emerging disaster for six years but did nothing to prevent it. In September, they authorised yet more well drilling and requested funds for the construction of desalination plants.
- man satsar på avsaltning, precis som jag påpekade tidigare. En dyr och energi-intensiv metod.

Sen har vi ju förstås delen om vad framtiden innehåller:
Citat:
"In temperate latitudes, the amount of precipitation on average remains the same. In northern latitudes, it increases, and in southern, already dry latitudes, it decreases. The Crimea is situated in the South, and, according to our calculations, there will be less and less precipitation there,"
Mindre nederbörd är i framtiden att vänta. Krims problem (de där som knappt existerade enligt dig för någon dag sedan) kommer med andra ord sannolikt att öka.
Citat:
Det är ett drag i det juridiska spelet. Ukraina går till domstol om ditten och datten för att jävlas med Ryssland, så då går Ryssland till domstol för att jävlas tillbaka. Självklart vet de att det inte kommer att leda till någonting och under tiden löser man problemet på egen hand.
...fast med skillnaden då att Ukrainas klagomål är korrekta, Rysslands klagomål är trams och att Ryssland i själva verket inte löst problemet än och den lösning man går åt kommer bli dyr och krånglig. Vilken glädjekalkyl!
Citera
2021-08-28, 20:11
Medlem
Draken55s avatar
Man blir bara så trött, finns här ingen från ” rysk sida ” som kan seriöst debattera ämnen som handlar om Ryssland?
utan infantil propaganda och idiotisk förnekelse
retorisk fråga…
Citera
2021-08-28, 21:06
Medlem
Citat:
Intressant med tanke på att artikeln publicerades i mars i år. Vattenbristen har alltså varit påtaglig ganska länge.
Som jag skrev var det torka från försommaren 2020 fram till försommaren 2021, ungefär ett år. Sådant händer ibland. Som nämndes i artikeln var det sådan torka 1991 också. Dt går över.

Man kan lika gärna logga ut härifrån och återkomma om 25 år. Då kommer du fortfarande sitta här och försöka hävda att du snart fått björnen på fall för att du hittat ett par loppor i pälsen på den. Björnen kommer dock lugnt att lufsa vidare, medan du kommer att sitta resten av livet med dtt gnäll.

Nu tar vi en tur från Sevastopol till Jalta, och vad ser vi på båda sidor av vägen hela vägen? Skog, träd och grönska. Lyssnar man på olyckskorpar som dig kunde man tro det skulle vara rena öknen, men istället är det grönt och lummigt hela vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=EdkO9M3nBd4
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-08-28 kl. 21:21.
Citera
2021-08-28, 22:43
Medlem
Citat:
Som jag skrev var det torka från försommaren 2020 fram till försommaren 2021, ungefär ett år. Sådant händer ibland. Som nämndes i artikeln var det sådan torka 1991 också. Dt går över.

Man kan lika gärna logga ut härifrån och återkomma om 25 år. Då kommer du fortfarande sitta här och försöka hävda att du snart fått björnen på fall för att du hittat ett par loppor i pälsen på den. Björnen kommer dock lugnt att lufsa vidare, medan du kommer att sitta resten av livet med dtt gnäll.

Nu tar vi en tur från Sevastopol till Jalta, och vad ser vi på båda sidor av vägen hela vägen? Skog, träd och grönska. Lyssnar man på olyckskorpar som dig kunde man tro det skulle vara rena öknen, men istället är det grönt och lummigt hela vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=EdkO9M3nBd4
Här har du en källa:
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...blem-for-putin
Artikeln i sin tur hänvisar till denna studie.
Jag citerar:
Without water from the Dnieper River, Crimea’s arable land has shrunk, from 130,000 hectares in 2013 — already a fraction of Soviet-era levels — to 14,000 in 2017.
En minskning med nästan 90 % på fyra år alltså. Hoppsan. Björnen får väl lufsa vidare hungrig.

Ja, du har sannerligen lyckats motbevisa påståendet om att Krim består av "rena öknen" som något russofobiskt spöke tydligen viskat i ditt öra men inte fan såg det "lummigt" ut. Det såg ut ungefär som det gör på Kreta eller det grekiska fastlandet (såsom jag minns det). Torrt med andra ord. Inte för att det bevisar något när frågan var om det råder vattenbrist, inte om det växer träd på Krim. Men jag gissar att du tänker lägga upp något videoklipp på en babushka i Jevpatorija som drar upp en morot från trädgårdslandet för att motbevisa att Krim har fortsatt vattenbrist eller någon unge som äter glass som bevis för att de stigande matpriserna inte är ett problem för befolkningen. Alltid spännande när du skriver!
Senast redigerad av Raukberg 2021-08-28 kl. 22:50.
Citera
2021-08-29, 09:25
Medlem
Citat:
Här har du en källa:
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...blem-for-putin
Artikeln i sin tur hänvisar till denna studie.
Jag citerar:
Without water from the Dnieper River, Crimea’s arable land has shrunk, from 130,000 hectares in 2013 — already a fraction of Soviet-era levels — to 14,000 in 2017.
En minskning med nästan 90 % på fyra år alltså. Hoppsan.
Det du hänvisar till är Bloomberg Opinion - alltså en åsikts-inriktad artikel i en amerikansk tidskrift. Visst har författaren försökt krydda med lite akademisk flärd, men artikeln i Regional Research of Russia lämnades in för publicering år 2015 medan åsikts-artikeln i Bloomberg skriver om 2017. Vad som egentligen står i den ryska artikeln kan vi inte veta, eftersom vi bara ser dess abstract, och där står ingenting av det som påstås i Bloomberg-artikeln. Det som däremot står i artikelns abstract är precis det jag skrivit åtskilliga gånger, dvs att problemet är både hanterbart och lösbart:

Citat:
The study has shown that the territorial redistribution of local water resources (river runoff and groundwater) can provide Crimea with drinking and public water. However, the shortage of irrigation water remains a problem, because the region does not have water resources to the extent necessary for irrigated agriculture. Large reserves for increasing water resources are related to reducing their losses (both in housing and communal services and in land reclamation) and rational water use (especially by decreasing or halting the use of clean drinking water for technical needs). We believe that a major way to decrease the water resource shortage and to meet agricultural and industrial needs is desalination of seawater. International practice has proved the efficiency of such a method.
https://link.springer.com/article/10...79970516040146

Men om du nu tvivlar på att problemet går att lösa på de sätt som beskrivs så borde du väl istället argumentera för att Ukraina borde släppa på vattenflödet till kanalen igen. Det vore väl det enklaste och smidigaste, så varför argumenterar du inte med ukrainarna om det istället? Du som tror att folk går "hungriga" på Krim.
Citera
2021-08-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ja, du har sannerligen lyckats motbevisa påståendet om att Krim består av "rena öknen" som något russofobiskt spöke tydligen viskat i ditt öra men inte fan såg det "lummigt" ut. Det såg ut ungefär som det gör på Kreta eller det grekiska fastlandet (såsom jag minns det). Torrt med andra ord.
Möjligen norra delen av grekiska fastlandet i så fall. Kreta är mycket torrare. Heraklion får iofs ungefär lika mycket nederbörd per år (500 mm) som Simferopol, men deras är mycket mer ojämnt fördelad, vilket gör den svårare att utnyttja. Totalt de 3 sommarmånaderna juni, juli och augusti regnar det i snitt bara 2 dagar och 5 mm i Heraklion, att jämföra med hela 26 dagar och drygt 150 mm i Simferopol. Kreta torkar upp totalt under sommaren och dränks sedan i regn under vintern, medan Krim får sin nederbörd jämnt fördelad under året. Vilket man märker om man semestrar där. Man råkar garanterat ut för någon eller några regnskurar även mitt i sommaren.

Men enligt din logik borde Grekland lämna tillbaka Kreta till turkarna för att det är så torrt där, och spanjorerna kommer alltid att gå hungriga för det är ju så torrt i Andalusien.
Citera
2021-08-29, 10:24
Medlem
Citat:
Det du hänvisar till är Bloomberg Opinion - alltså en åsikts-inriktad artikel i en amerikansk tidskrift. Visst har författaren försökt krydda med lite akademisk flärd, men artikeln i Regional Research of Russia lämnades in för publicering år 2015 medan åsikts-artikeln i Bloomberg skriver om 2017. Vad som egentligen står i den ryska artikeln kan vi inte veta, eftersom vi bara ser dess abstract, och där står ingenting av det som påstås i Bloomberg-artikeln. Det som däremot står i artikelns abstract är precis det jag skrivit åtskilliga gånger, dvs att problemet är både hanterbart och lösbart:

https://link.springer.com/article/10...79970516040146

Men om du nu tvivlar på att problemet går att lösa på de sätt som beskrivs så borde du väl istället argumentera för att Ukraina borde släppa på vattenflödet till kanalen igen. Det vore väl det enklaste och smidigaste, så varför argumenterar du inte med ukrainarna om det istället? Du som tror att folk går "hungriga" på Krim.
Varsågod, en till källa som är färskare och där ryska företrädare vittnar om problemet och de ekonomiska förlusterna:
https://m.vz.ru/economy/2019/8/14/992178.html

Studien konstaterar att vattnet inte räcker för jordbruk men däremot för hushållsbehov och då räknar man med att man avsaltar havsvatten som en del av lösningen. Nej, jag tvivlar inte på att problemet kan lösas hjälpligt med de metoderna men Krim blir alltså fattigare och mindre självförsörjande. Min poäng har för övrigt aldrig varit att folk lider hungersnöd eller att Krim är öken även om du ständigt verkar fantisera om det. Min poäng är att annekteringen av Krim och överfaller på Ukraina var idiotiskt och dyrt för Ryssland på alla vis.

Nej, jag tycker inte Ukraina ska släppa på vattnet igen. Varför underlätta Rysslands rättsvidriga övergrepp och ockupation av Ukrainas territorium? Lika bra att blöda Putler på pengar så han åtminstone får lida för sitt svineri.
Citera
2021-08-29, 11:45
Medlem
Citat:
Varsågod, en till källa som är färskare och där ryska företrädare vittnar om problemet och de ekonomiska förlusterna:
https://m.vz.ru/economy/2019/8/14/992178.html
Du (och Bloomberg Opinion) plockar selektivt några väl valda russin ur den där texten. Läser man hela får man en mer nyanserad bild. Exempel på ett citat som kunde användas för att säga det exakt motsatta mot vad Bloombergs tyckare säger:

Citat:
Как бы то ни было, урожай в Крыму (если не считать катастрофического прошлого года) стабильно превышает домайданный уровень: этим летом на полуострове собрано 1 млн 694 тыс. тонн зерна – на 800 тонн больше, чем в прошлом.

Google translate:

Be that as it may, the harvest in Crimea (not counting the catastrophic last year) consistently exceeds the prevailing level: this summer, 1 million 694 thousand tons of grain were harvested on the peninsula - 800 tons more than in the past.

Här ett annat citat från din artikel:

Citat:
Во всех районах, которые когда-то занимались виноградарством, сегодня оно восстанавливается в тех объемах, которые необходимы для Крыма», – отметил собеседник. Так, на прошлой неделе замглавы минсельхоза республики Сергей Петелин сообщил ТАСС: производство тихих вин (проще говоря – не игристых) в сравнении с 2014-м выросло в три раза, на полуострове могут разливать до 50 млн декалитров вина в год.

Google translate:

In all areas that were once engaged in viticulture, today it is being restored in the volumes that are necessary for the Crimea, ”the source said. So, last week, the deputy head of the Ministry of Agriculture of the republic, Sergei Petelin, told TASS: the production of still wines (in other words, not sparkling wines) has tripled compared to 2014, and up to 50 million decaliters of wine can be bottled on the peninsula per year.

Citat:
Min poäng är att annekteringen av Krim och överfaller på Ukraina var idiotiskt och dyrt för Ryssland på alla vis.
Östtysklands återförening med Västtyskland var också en mycket dyr historia, och därmed alltså "idiotisk"?

Citat:
Nej, jag tycker inte Ukraina ska släppa på vattnet igen. Varför underlätta Rysslands rättsvidriga övergrepp och ockupation av Ukrainas territorium? Lika bra att blöda Putler på pengar så han åtminstone får lida för sitt svineri.
Du tycker alltså att vanligt folk skall lida för att de har en president du inte gillar. Vilken vidrig människosyn du har. Unken västeuropeisk kolonial mentalitet gentemot Ryssland i ett nötskal.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-08-29 kl. 11:47.
Citera
2021-08-29, 12:59
Medlem
Citat:
Du (och Bloomberg Opinion) plockar selektivt några väl valda russin ur den där texten. Läser man hela får man en mer nyanserad bild. Exempel på ett citat som kunde användas för att säga det exakt motsatta mot vad Bloombergs tyckare säger:
Anklagelsen om att "plocka russin ur kakan" är ju löjeväckande när det kommer från dig. Du har studsat mellan olika ståndpunkter som en flipperkula men nu har du till sist hittat ett halmstrå att rycka i. Ja, de hävdar att produktion av druvor och spannmål ökat. Den total arealen som kan brukas har dock minskat brutalt mycket. Tänker du fortsätta förneka att arealen minskat med >89 % på fyra år eller ej?
Citat:
Östtysklands återförening med Västtyskland var också en mycket dyr historia, och därmed alltså "idiotisk"?
Kan du sluta bete dig som en lallande fåne? Fullständigt absurd jämförelse.
Citat:
Du tycker alltså att vanligt folk skall lida för att de har en president du inte gillar. Vilken vidrig människosyn du har. Unken västeuropeisk kolonial mentalitet gentemot Ryssland i ett nötskal.
Nej - jag tycker att Putler ska få gräva i statens skattkistor för att bekosta hans äventyr och helst då norpa från säkerhetstjänstens, försvarsmaktens och polisens budgetar.

Kan du för en gångs pröva att köra med stringent argumentation och förklara vad kolonialism har med saken att göra? Ge fan i att blanda bort korten eller rycka efter ett nytt halmstrå eller komma med någon absurd liknelse till något helt annat. Förklara vad du menar.
Citera
2021-08-29, 14:08
Medlem
Citat:
Fullständigt absurd jämförelse.

[..]

Kan du för en gångs pröva att köra med stringent argumentation och förklara vad kolonialism har med saken att göra? Ge fan i att blanda bort korten eller rycka efter ett nytt halmstrå eller komma med någon absurd liknelse till något helt annat. Förklara vad du menar.
Nu är jag snäll och censurerar bort ditt otrevliga och irrelevanta personangrepp. Vad var "absurt" med jämförelsen? Menar du att tyskar som skiljs åt av en gräns har rätt att återförenas medan ryssar som skiljs åt av en gräns inte har samma rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in