Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Har du någon vederhäftig källa som med övertygande faktaredovisning bevisar att det sjunkit till en bråkdel jämfört med 2013? (Alltså inte till en bråkdel jämfört med pre-1990).
Jag har redan gett dig källor tidigare men jag kan väl leta fram dem igen. Jag vill dock flagga för att det kan dröja till ikväll innan du får svar då jag har lite annat för mig idag.

Jag är dock nyfiken på huruvida det gör en skillnad för dig eller ej om jag kan styrka att så är fallet? Med tanke på vad du hävdar nedan...
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
På 50-talet var expansion av jordbruksmarken fortarande ett relevant sätt att stimulera den ekonomiska tillväxten. Krimkanalen var ett av Stalins stora konstruktionsprojekt, precis som Vita havskanalen, bara att bygget inte kom igång förrän i slutet av 50-talet. När den var klar på 70-talet så började redan den sortens projekt vara mindre relevanta. Att man sedan började odla ris på Krim är väl inget man skulle ta sig för idag, eftersom det finns överskottsproduktion av det i världen och områden som är mycket mer lämpliga för det. Så länge Krim var ockuperat av Ukraina och det saknades bro till Tamanhalvön, så att det var krångligt att importera varor från Krasnodar-området, så var kanalen viktig, men efter återföreningen och brobygget blev den mindre viktig. När odlingar läggs ned på Krim idag så behöver det inte ha med vattenbrist att göra, utan kan lika gärna vara för att samma odling sker effektivare och mer storskaligt och lönsamt på andra sidan bron.
Jordbruk är fortfarande relevant då människär än idag tycker om att äta mat. Krim kostar ju fortfarande ordentligt med pengar att hålla under armarna så jag kan inte tänka mig att intresset för att göra regionen mindre beroende av statliga bidrag skulle ha minskat sedan 2014. Turism och militärbas i all ära men det räcker uppenbarligen inte.
När var Krim
ockuperat av Ukraina för övrigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Om lite drygt 500 mm per år räcker för både Stockholm och Berlin så räcker det nog för Simferopol. Har du någon som helst källa som förklarar varför det inte skulle göra det?
Stockholm tar det mesta av sitt dricksvatten från mälaren (vattentillgången är alltså inte begränsad till nederbörd över staden med omnejd) och när det gäller Berlin så kan du hitta information
här. Hoppas läsningen är av intresse!
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det var de långsiktiga följderna av ovanligt torrt och varmt väder under en period som började på försommaren 2020:
https://climatetracker.org/droughts-...ing-for-water/
Sådana perioder av torka har lett till vattenransonering förr, även under tiden då man hade tillgång till kanalen:
https://climatetracker.org/droughts-...ing-for-water/

jag får erkänna att jag värms lite i hjärtat av din källa. Den bekräftar nämligen en hel del av vad
jag och
Draken påstått och går rakt emot vad
du påstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Climatetracker
"From September 2020, residents of the Russian-controlled peninsula have running water for only several hours a day."
"the infamous “scheduled water supply” was introduced in Simferopol at the end of August 2020. It came at a time when the citizens of the peninsula faced severe water shortages. In some towns and villages, the problem was so acute that the precious commodity only came to their residents in water tanks."
Intressant med tanke på att artikeln publicerades i mars i år. Vattenbristen har alltså varit påtaglig ganska länge.
Citat:
"The new, Russian-backed administration did not come up with sophisticated solutions and merely increased the reliance on natural reservoirs and well drilling."
Bekräftar vad du skrivit om hur man försökt lösa problemet men visar samtidigt hur uselt ryssarna skött det hela då man inte lyckats hitta någon lösning trots att man haft flera år på sig.
Citat:
June 2020 served as a wake-up call for the new Crimean authorities, who had been contemplating the emerging disaster for six years but did nothing to prevent it. In September, they authorised yet more well drilling and requested funds for the construction of desalination plants.
- man satsar på avsaltning, precis som jag påpekade tidigare. En dyr och energi-intensiv metod.
Sen har vi ju förstås delen om vad framtiden innehåller:
Citat:
"In temperate latitudes, the amount of precipitation on average remains the same. In northern latitudes, it increases, and in southern, already dry latitudes, it decreases. The Crimea is situated in the South, and, according to our calculations, there will be less and less precipitation there,"
Mindre nederbörd är i framtiden att vänta. Krims problem (de där som knappt existerade enligt dig för någon dag sedan) kommer med andra ord sannolikt att öka.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det är ett drag i det juridiska spelet. Ukraina går till domstol om ditten och datten för att jävlas med Ryssland, så då går Ryssland till domstol för att jävlas tillbaka. Självklart vet de att det inte kommer att leda till någonting och under tiden löser man problemet på egen hand.
...fast med skillnaden då att Ukrainas klagomål är korrekta, Rysslands klagomål är trams och att Ryssland i själva verket
inte löst problemet än och den lösning man går åt kommer bli dyr och krånglig. Vilken glädjekalkyl!