2021-08-29, 17:46
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser inte dubbelmoralen. Samhället har gjort drivit kampanjer mot rökning och alkohol. I skolan får man lära sig att tobak och alkohol är skadligt. Samhället har infört åldersgränser och andra begränsningar av tillgängligheten på tobak och alkohol. Och dessa varor beläggs med höga skatter.

Det finns förvisso inget tvång att sluta med alkohol, tobak och fet mat. Men det finns inte heller något tvång att ta vaccin. Så jag förstår inte var dubbelmoralen ligger.

Regeringen, Folkhälsomyndigheten, Kungen, Media, Etablissemanget uppmanar ALLA att vaccinera sig för att solidariskt skydda varandra och sjukvården.

Det hade varit klädsamt om de gjorde samma sak om alkohol, cig och socker.
Citera
2021-08-29, 17:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vaxxpropaganda helt klart. Skulle allmänheten få redan på att de ” ovaccinerade” är multisjuka och storrökande fetknoppar så skulle nog intresset att vaccinera sig inte vara lika stort.

Risken för allvarlig sjukdom varierar kraftigt från individ till individ fortfarande oavsett om man är vaccinerad eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Har du fått reda på att de ovaccinerade uteslutande är multisjuka kedjerökare? Skulle vara kul att se den informationen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att dom som är vaccinerade men inlagda är multisjuka storrökande fetknoppar. Det verkar mer logiskt. Men jag har samma evidens för det påståendet som du har för ditt.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var mer ett exempel men min tro är att det inte är de mest hälsosamma som hamnar på sjukan främst.

Vi ser ju hur det går i Ryssland där det dött 500 pers om dagen förra månaden. Mycket alkohol och rökande. Då blir covid mycket tufft.

https://www.dn.se/varlden/juli-dodligaste-manaden-under-pandemin-i-ryssland/

Vad jag kan se, så verkar vietnameserna ha haft mycket sundare alkohol- och tobaks-vanor än ryssarna; fram tills slutet av juli 2021. Då började vietnameserna genast att röka och supa på samma sätt som ryssarna.

Eller kan det vara så att det finns andra faktorer än enbart livstil som ligger bakom att människor blir sjuka?
Citera
2021-08-29, 17:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Regeringen, Folkhälsomyndigheten, Kungen, Media, Etablissemanget uppmanar ALLA att vaccinera sig för att solidariskt skydda varandra och sjukvården.

Det görs redan på alla områden utom socker.
Även där tycker jag en skatt skulle vara på sin plats..

Antiwaxxers däremot drar inte in en endaste skattekrona, arbetslösa eller bidragsberoende som dom är..

Såg förresten att Södertälje har lägst vaccinationsgrad i Sverige. Är det för att dom extra smarta där?
Citera
2021-08-29, 17:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Det är väldigt hög skatt på det du nämner. Sedan vet jag man diskuterar en läskskatt. Vi har i Sverige kost och hälsa i läroplanen från förskolan och uppåt. Företag har i hög grad friskvårdsbidrag och liknade. Rent krasst skulle förbud mot alkohol, tobak gagna vården men jag gissar det är knivigt att få opinionen med sig på det.
Citera
2021-08-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Och om några månader har majoriteten av de som fick två sprutor förlorat sitt skydd.

Om inlagda på IVA utgörs av vaccinerade personer om 2 månader så kan du ha en poäng. Men förmodligen har du gjort en killgissning som saknar vetenskaplig grund..
Citera
2021-08-29, 18:14
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om inlagda på IVA utgörs av vaccinerade personer om 2 månader så kan du ha en poäng. Men förmodligen har du gjort en killgissning som saknar vetenskaplig grund..

Till skillnad mot Tegnells vetenskapliga profetior som har slagit fel precis varenda gång!
Citera
2021-08-29, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Vetenskaplig grund?
Nja, Israels studier.

Du som citerar Tegnell som är ordbajs.
Citera
2021-08-29, 18:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad jag kan se, så verkar vietnameserna ha haft mycket sundare alkohol- och tobaks-vanor än ryssarna; fram tills slutet av juli 2021. Då började vietnameserna genast att röka och supa på samma sätt som ryssarna.

Eller kan det vara så att det finns andra faktorer än enbart livstil som ligger bakom att människor blir sjuka?

Kul att du tar upp det, eftersom förändringen i Vietnam går hand i hand med att de startade sitt stora vaccinationsprogram:

https://www.healthcareitnews.com/news/asia/vietnams-covid-19-vaccination-platform-goes-online
Citera
2021-08-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Hur ligger det till i sverige nuförtiden när det gäller corona viruset?

Hur många fall per dag har vi?
hur många dödsfall har vi per dag?
Hjälper sprutorna ?
hur många sprutor ska man ta 1. 2 eller 3 eller kontinuerligt?

Hur många corona virus vågor har vi haft 1.2 eller 3?
ska vi in nu i 4:e?

Vad kommer hände nu när hösten har kommit?

Kommer man kunna gå till arbetet/högskllan/uni som vanligt? eller kommer man köra total lockdown snart?

har hört att man kommer att ta bort alla restriktioner i danmark, kommer sverige att gå samma väg ?

hjälper sprutorna mot delta?

Såg att du redan hade fått en del svar, annars kan du kolla https://covidstatistik.se/ och jämföra dagens siffror med hur det var samma datum för ett år sedan, oroväckande att se hur mycket högre siffrorna är i år.
Citera
2021-08-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, och förra veckan gick han igenom undersökningen som visar att ovaccinerade löper ca 30 gånger större risk att hamna på sjukhus för Covid-19 jämfört med vaccinerade.

Några saker att lägga märket till:

Vaccinerade löper 5 gånger mindre risk att bli infekterade av SARS-COV2 jämfört med ovaccinerade.

Men om vaccinerade får en genombrottsinfektion av Delta-varianten så bär de, inledningsvis, lika mycket virus som ovaccinerade, och är därmed lika smittsamma. (För Alfa varianten bär de vaccinerade ett mindre antal virus i början av infektionen än ovaccinerade).

https://youtu.be/2vYslhtMbDw

Mina slutsatser:

Det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig, speciellt de som är 40 plusare

Hade det inte varit för Delta-varianten så hade vi varit "done now"

Även fullvaccinerade måste, än så länge, följa restriktioner och rekommendationer, men kan ta sig lite mer friheter, som måste avgöras av individen ifrån fall till fall.

Om några månader när 90 procent av de som är yngre än 40 år är fullvaccinerade, och de där över är fullvaccinerade till 95 procent, samt sjukhusinläggningar, IVA-fall ligger på FHM:s fas 3 nivå, samt smittspridningen har börjat sjunka rejält ned mot 50 i 14 dagars incidens, så kan vi börja lätta på restriktionerna, trots att vi då är väl inne i försäsongen/säsongen för SARS-COV2.

Och Delta är det sista som detta virus har att bjuda på? Tror tyvärr att detta är långt ifrån över. Börjar bli mer och mer övertygad om att det är ett misstag med massvaccineringen mitt i pandemin. Dessa vaccin läcker för mycket, och jag tror tyvärr viruset kommer lära sig nya trick.
Citera
2021-08-29, 18:26
Medlem
Citat:

Du förväntas vara solidarisk med riskgrupperna. Hur de blivit det spelar ingen roll. Du kommer att känna en inre frid och värme efter att du tagit sprutorna när du tänker på den rökande överviktiga bidragstagaren från mellanöstern som du kanske har räddat då och vars sex barn slipper bli faderslösa.
Citera
2021-08-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och Delta är det sista som detta virus har att bjuda på? Tror tyvärr att detta är långt ifrån över. Börjar bli mer och mer övertygad om att det är ett misstag med massvaccineringen mitt i pandemin. Dessa vaccin läcker för mycket, och jag tror tyvärr viruset kommer lära sig nya trick.
Grekiska alfabete är långt, när Omega varianten kommer är vi nära slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in