2021-08-29, 16:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Har du fått reda på att de ovaccinerade uteslutande är multisjuka kedjerökare? Skulle vara kul att se den informationen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att dom som är vaccinerade men inlagda är multisjuka storrökande fetknoppar. Det verkar mer logiskt. Men jag har samma evidens för det påståendet som du har för ditt.

Det var mer ett exempel men min tro är att det inte är de mest hälsosamma som hamnar på sjukan främst.

Vi ser ju hur det går i Ryssland där det dött 500 pers om dagen förra månaden. Mycket alkohol och rökande. Då blir covid mycket tufft.

https://www.dn.se/varlden/juli-dodligaste-manaden-under-pandemin-i-ryssland/
Citera
2021-08-29, 17:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var mer ett exempel men min tro är att det inte är de mest hälsosamma som hamnar på sjukan främst.

Vi ser ju hur det går i Ryssland där det dött 500 pers om dagen förra månaden. Mycket alkohol och rökande. Då blir covid mycket tufft.

https://www.dn.se/varlden/juli-dodligaste-manaden-under-pandemin-i-ryssland/

Nu gissar jag men sannolikt borde de grupper du beskriver ha större vaccinationsvilja. Är man riskgrupp har man ju hela tiden varit prioriterad och även fått det rådet …
Citera
2021-08-29, 17:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Tycker du att det verkar rimligt att leva som du beskriver bara för att du inte vill smitta ned någon annan? Levde du så tidigare när influensor, förkylningar, vinterkräksjukan och annat härjade varje år bara för att inte riskera att råka smitta ner någon?

Jag fattar inte, riskgrupper och äldre och de som är rädda och velat vaccinera sig har ju hunnit göra det nu, hjälper inte vaccinen eller vad är det som gör att du resonerar så här?

Suck, vaccinet gör att jag löper 5 gånger mindre risk att bli smittad. Men blir jag det så riskerar jag att smitta ner andra med Delta-varianten lika lätt som ovaccinerade. Dock har jag ca 30 gånger mindre risk att hamna på sjukhus jämfört med ovaccinerade. Till det skall läggas skyddet jag kan ha kvar sedan våren 2020 när jag låg sjuk i Covid-19.
Citera
2021-08-29, 17:19
Medlem
Futuretraders avatar
Hur ligger det till i sverige nuförtiden när det gäller corona viruset?

Hur många fall per dag har vi?
hur många dödsfall har vi per dag?
Hjälper sprutorna ?
hur många sprutor ska man ta 1. 2 eller 3 eller kontinuerligt?

Hur många corona virus vågor har vi haft 1.2 eller 3?
ska vi in nu i 4:e?

Vad kommer hände nu när hösten har kommit?

Kommer man kunna gå till arbetet/högskllan/uni som vanligt? eller kommer man köra total lockdown snart?

har hört att man kommer att ta bort alla restriktioner i danmark, kommer sverige att gå samma väg ?

hjälper sprutorna mot delta?
Citera
2021-08-29, 17:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är risken att du drabbas av hjärtinfarkt noll?

Vad gör du åt det?

Nej den är inte noll, men jag riskerar inte att smitta andra med hjärtinfarkt. Vanlig säsongsinfluensa, vinterkräksjuka och andra infektioner är inte dödliga annat än för de äldsta och sårbara. Jag är, dock, i likhet med dessa, vaccinerad emot bakteriell lunginflammation, (efter lärdomen av att legat sjuk i gränsfall på lunginflammationi några veckor, innan jag fick antibiotika). Vaccin emot säsongsinfluensa brukar jag ta, pga mitt arbete, dock inte de senaste två åren. Hade jag varit en skogsmulle, så hade jag vaccinerat mig emot TBE också.
Citera
2021-08-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att man pekar ut ”ovaccinerade” utan att nämna exempelvis: ålder, socioekonomiska faktorer, rökare, alkoholvanor, BMI, bukfetma, bakomliggande sjukdomar osv osv.

De flesta av oss ”ovaccinerade” hamnar fortfarande inte på sjukan och klarar oss fint helt utan vaccin.

Jag förstår. Du menar alltså att antivaxxarna som är inlagda även är feta alkisar? 😉

Skämt åsido mitt ursprungliga inlägg handlade om att vaccinen fungerar och inte om ditt förträffliga immunförsvar.
Citera
2021-08-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Hur ligger det till i sverige nuförtiden när det gäller corona viruset?

Hur många fall per dag har vi?
hur många dödsfall har vi per dag?
Hjälper sprutorna ?
hur många sprutor ska man ta 1. 2 eller 3 eller kontinuerligt?

Hur många corona virus vågor har vi haft 1.2 eller 3?
ska vi in nu i 4:e?

Vad kommer hände nu när hösten har kommit?

Kommer man kunna gå till arbetet/högskllan/uni som vanligt? eller kommer man köra total lockdown snart?

har hört att man kommer att ta bort alla restriktioner i danmark, kommer sverige att gå samma väg ?

hjälper sprutorna mot delta?

7 dagars genomsnitt ligger väl runt 900 st bekräftade fall efter en snabb googling.
Dödsfall på 7 dagars genomsnitt är ca 1-2 st senaste tiden.
Vaccinen har störst effekt på riskgrupper.
Det pratas om en tredje dos till riskgrupper nu i höst.
Vi har haft två vågor, blir kanske en tredje i så fall.
Vi får se vad som händer, smittan lär öka framåt vintern.
Allt blir som det varit än så länge om riskgrupper skyddas av vaccinen, jobba på!
Har vi några nämnvärda restriktioner? Jag handlar och jobbar som vanligt, har rest utomlands två gånger under pandemin och ätit på restaurang.
Sprutorna verkar skydda mot delta något sämre än vad det skyddar mot alfa. Kommer kanske uppdaterade vaccin.
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-08-29 kl. 17:39.
Citera
2021-08-29, 17:35
Medlem
Futuretraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
7 dagars genomsnitt ligger väl runt 150 st bekräftade fall efter en snabb googling.
Dödsfall på 7 dagars genomsnitt är ca 1-2 st senaste tiden.
Vaccinen har störst effekt på riskgrupper.
Det pratas om en tredje dos till riskgrupper nu i höst.
Vi har haft två vågor, blir kanske en tredje i så fall.
Vi får se vad som händer, smittan lär öka framåt vintern.
Allt blir som det varit än så länge om riskgrupper skyddas av vaccinen, jobba på!
Har vi några nämnvärda restriktioner? Jag handlar och jobbar som vanligt, har rest utomlands två gånger under pandemin och ätit på restaurang.
Sprutorna verkar skydda mot delta något sämre än vad det skyddar mot alfa. Kommer kanske uppdaterade vaccin.

ok tack för information.
Citera
2021-08-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
ok tack för information.

Ja men varsågod.
Tydligen runt 900 bekräftade fall på 7 dagars genomsnitt, rättare till detta.
Citera
2021-08-29, 17:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Har du gjort studierna på tjockisar med eller de som röker?

Inte fan TVINGAR vi tjockisar eller rökare något.
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu gör jag ju inga studier.... Men visst finns det riskfaktorer. En betydande riskfaktor verkar vara androgener. Män med flint o de som käkar anabola kan troligen bli rejält sjuka.
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det jag syftar på att det är en fin dubbelmoral.

Är du fullt frisk med bra hälsa så ska du tvingas ta vaccinet FÖR ATT INTE BELASTA SJUKVÅRDEN.

Men alkoholister, rökare, drogmissbrukare och mcdonaldsätare de ska få fortsätta.
Jaja. Så länge de spenderar så.

Jag ser inte dubbelmoralen. Samhället har gjort drivit kampanjer mot rökning och alkohol. I skolan får man lära sig att tobak och alkohol är skadligt. Samhället har infört åldersgränser och andra begränsningar av tillgängligheten på tobak och alkohol. Och dessa varor beläggs med höga skatter.

Det finns förvisso inget tvång att sluta med alkohol, tobak och fet mat. Men det finns inte heller något tvång att ta vaccin. Så jag förstår inte var dubbelmoralen ligger.
Citera
2021-08-29, 17:43
Medlem
Davys avatar
Det dör fler pga alkohol, rökning och skräpmat än av covid. Kostnaderna och belastningen för sjukvården och samhället är gigantiska.

Vill ni som förespråkar allmän vaccinering för "att skydda varandra och sjukvården", att vi solidariskt ska förbjuda alkohol, cig, skräpmat?

Om inte, hur motiverar ni den motsägelsen?

Väntar spänt på en förklaring....
Citera
2021-08-29, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, och förra veckan gick han igenom undersökningen som visar att ovaccinerade löper ca 30 gånger större risk att hamna på sjukhus för Covid-19 jämfört med vaccinerade.

Några saker att lägga märket till:

Vaccinerade löper 5 gånger mindre risk att bli infekterade av SARS-COV2 jämfört med ovaccinerade.

Men om vaccinerade får en genombrottsinfektion av Delta-varianten så bär de, inledningsvis, lika mycket virus som ovaccinerade, och är därmed lika smittsamma. (För Alfa varianten bär de vaccinerade ett mindre antal virus i början av infektionen än ovaccinerade).

https://youtu.be/2vYslhtMbDw

Mina slutsatser:

Det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig, speciellt de som är 40 plusare

Hade det inte varit för Delta-varianten så hade vi varit "done now"

Även fullvaccinerade måste, än så länge, följa restriktioner och rekommendationer, men kan ta sig lite mer friheter, som måste avgöras av individen ifrån fall till fall.

Om några månader när 90 procent av de som är yngre än 40 år är fullvaccinerade, och de där över är fullvaccinerade till 95 procent, samt sjukhusinläggningar, IVA-fall ligger på FHM:s fas 3 nivå, samt smittspridningen har börjat sjunka rejält ned mot 50 i 14 dagars incidens, så kan vi börja lätta på restriktionerna, trots att vi då är väl inne i försäsongen/säsongen för SARS-COV2.

Och om några månader har majoriteten av de som fick två sprutor förlorat sitt skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in