2021-08-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vit man här. Har positivt särbehandlas in i vården ett par gånger. Arbetsplatsen gynnas helt klart av att ha både kvinnor och män arbetandes där och det fanns (finns?) ett enormt underskott av män. Inga konstigheter att de då väljer en man framför en kvinna med ung samma meriter.

Jag känner inte till några kvinnodominerade yrken som män flockar kring (det kanske finns massor) men isf är det kanske en av anledningarna till varför man sällan hör om manskvotering?

Utöver att man fram ill 2010, tror jag, hade direkt kvotering till mäns fördel in på universiteten. ( dvs vissa högskolor valde män trots sämre betyg)
Idag har man bara kvar indirekt, dvs man väljer män vid likvärdiga betyg.

Men nånting säger mig att detta är inte antifeminsiterna på FB lika missnöjda med.
Citera
2021-08-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Utöver att man fram ill 2010, tror jag, hade direkt kvotering till mäns fördel in på universiteten. ( dvs vissa högskolor valde män trots sämre betyg)
Idag har man bara kvar indirekt, dvs man väljer män vid likvärdiga betyg.

Men nånting säger mig att detta är inte antifeminsiterna på FB lika missnöjda med.

Nä, de verkar ha svårt att se att kvotering i olika former inte är ett direkt nytt fenomen. Det har bara inte blivit något ramaskri förr (förutom mot nepotism' vad jag kan komma på). Underligt...
Citera
2021-08-28, 13:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag skrev ju den frågan till GaylordYanker, så ingen har sagt att du har skrivit det.

Nu bortser du från att kvinnor i tusentals år nästan helt uteslöts från utbildning och lagstiftning och mycket annat.
Det är knappast rättvist att skryta om männens bedrifter då.
Kvinnorna hade ju nästan aldrig lagliga och praktiska möjligheter att göra något av det, som du skrev om.
Kvinnor och barn fick dessutom ofta lida svårt på grund av att männen skulle bestämma allt.
Och att du påstår att männen bara tänkte på att göra allt behagligt för kvinnor och barn borde därför vara skrattretande.
Men det är snarare tragiskt att någon kan skriva så...
Dessutom framställer du inte dig själv i någon god dager genom att gå till personliga attacker mot mig.
Jag har inte sagt ett ord om att jag ska bestämma över något.
Det där med om jag har bäddat min säng eller inte tänker jag inte ens bemöta.
Men det visar var dina försök till sakliga argument tryter...
NU ljuger du bara.
De flesta uteslöts från utbildningar under ståndssamhället. Och den allmänna skolan öppnade för allmogen ungefär samtidigt och att lära sig läsa var mest för att kunna tillgodogöra sig katekesen.

De flesta bodde på landet och uppgifterna där krävde ingen högskole eller universitetsutbildning.

Hur kan man komma med såna här påståenden om man har i stort sett noll koll på hur samhällena då såg ut?
Och hur u hela H har detta med vår verklighet 2021 att göra?
Senast redigerad av Pansarvecket 2021-08-28 kl. 14:10.
Citera
2021-08-28, 13:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Vit man här. Har positivt särbehandlas in i vården ett par gånger. Arbetsplatsen gynnas helt klart av att ha både kvinnor och män arbetandes där och det fanns (finns?) ett enormt underskott av män. Inga konstigheter att de då väljer att anställa en man framför en kvinna med i princip samma meriter.

Jag känner inte till några kvinnodominerade yrken som män flockar kring (det kanske finns massor) men isf är det kanske en av anledningarna till varför man sällan hör om manskvotering?

Vilka kvinnodominerade yrken tänker du att man ska kvotera in män i?
Det där är minst en halv lögn.
Du kommer inte inkvoteras där utan att ha gått obligatorisk genuskunskap, så att du vet din plats.
Citera
2021-08-28, 14:46
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
NU ljuger du bara.
Ursäkta?
Var exakt har jag ljugit?

Citat:
De flesta uteslöts från utbildningar under ståndssamhället. Och den allmänna skolan öppnade för allmogen ungefär samtidigt och att lära sig läsa var mest för att kunna tillgodogöra sig katekesen.
De flesta bodde på landet och uppgifterna där krävde ingen högskole eller universitetsutbildning.
Du talade ju om flygplan och ubåtar och rymdskepp.
Det var ju knappast outbildade jordbruksarbetare, som satt och konstruerade de farkosterna.
Och det är alltså inte dem, som vi talar om.
Det är dessutom tydligt idag att flickor fick sämre utbildning än pojkar även inom överklass och medelklass.

Citat:
Hur kan man komma med såna här påståenden om man har i stort sett noll koll på hur samhällena då såg ut?
Jag har mycket större koll än du, som vill förneka hälften av vår historia genom att strunta i kvinnornas lidanden.

Citat:
Och hur u hela H har detta med vår verklighet 2021 att göra?
Män har fått ett försprång inom vetenskap och teknologi, som är mycket svårt för kvinnor att ta igen.
Citera
2021-08-28, 17:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursäkta?
Var exakt har jag ljugit?
Hela ditt inlägg är en lögn, för män har inte "fått ett försprång".
De gick före, röjde skogen, åkrarna, byggde husen, vägarna, gav dig el, avlopp och internet.

Vem skulle de fått försprånget av?
Fattar du något av vad man försöker tala om för dig?

Vad är det för alternativ verklighet du lever i?

Läs nu om och om igen tills du fattar vilka det var som spöade neanderthalarna, fällde mammutarna, skydda dig i krigen mot andra stammar osv.

Läs lite historia, vetja!
Nej, inte den feministiska fantasin, utan om hela vår evolution.
Det har aldrig funnits någon som gett män något. De har byggt det själva med sina egna händer, ur behov, nöd och till er förmån.
Senast redigerad av Pansarvecket 2021-08-28 kl. 17:05.
Citera
2021-08-28, 17:35
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Hela ditt inlägg är en lögn, för män har inte "fått ett försprång".
De gick före, röjde skogen, åkrarna, byggde husen, vägarna, gav dig el, avlopp och internet.

Vem skulle de fått försprånget av?
Fattar du något av vad man försöker tala om för dig?

Vad är det för alternativ verklighet du lever i?

Läs nu om och om igen tills du fattar vilka det var som spöade neanderthalarna, fällde mammutarna, skydda dig i krigen mot andra stammar osv.

Läs lite historia, vetja!
Nej, inte den feministiska fantasin, utan om hela vår evolution.
Det har aldrig funnits någon som gett män något. De har byggt det själva med sina egna händer, ur behov, nöd och till er förmån.
Jag påpekar nu ännu en gång att det snarare är du, som inte har fulla kunskaper i historia.
Du fokuserar ju bara på män, män, män.
Har du någon gång tänkt på hur kvinnor har haft det under olika epoker?
På att de har slitit och fött barn och bara har haft begränsade möjligheter att styra sina liv?
Männen har synts mer, men just därför behöver vi idag också lyfta fram kvinnornas öden så gott vi kan.
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-28 kl. 17:37.
Citera
2021-08-28, 20:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Vit man här. Har positivt särbehandlas in i vården ett par gånger. Arbetsplatsen gynnas helt klart av att ha både kvinnor och män arbetandes där och det fanns (finns?) ett enormt underskott av män. Inga konstigheter att de då väljer att anställa en man framför en kvinna med i princip samma meriter.

Vilka kvinnodominerade yrken tänker du att man ska kvotera in män i?
Du har inte kvoterats till din position så du greppar inte ens begreppet 🙃
Citera
2021-08-29, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du har inte kvoterats till din position så du greppar inte ens begreppet 🙃

Det är nog du som inte har fattat begreppet. Utveckla gärna på vilket sätt detta inte var positiv särbehandling.
Citera
2021-08-29, 14:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag påpekar nu ännu en gång att det snarare är du, som inte har fulla kunskaper i historia.
Du fokuserar ju bara på män, män, män.
Har du någon gång tänkt på hur kvinnor har haft det under olika epoker?
På att de har slitit och fött barn och bara har haft begränsade möjligheter att styra sina liv?
Männen har synts mer, men just därför behöver vi idag också lyfta fram kvinnornas öden så gott vi kan.
Jag tror fortfarande du inte förstår nånting. Byt ut män mot mänskligheten och förstå detta.
Om männen inte började banka i flintan och upptäckte att det blev vassa flisor, om de inte lyckats göra upp eld och tämja den och vi stod kvar beroende av de kvinnliga uppfinningarna hade vi fortfarande bott i grottor.
Någon måste kliva ut och gå sin egen väg för att vi nånsin ska förstår att vi lever på en rund planet och med ett begränsat antal resurser.
Du kan pynta med vad du vill men ditt viktigaste bidrag är reproduktionen och du misslyckas om du inte reproducerar dig.
Män misslyckas om de inte kan bidra till samhället.
Jo, det kan kvinnor också göra, men det är inget krav.
Citera
2021-08-29, 15:12
Avslutad
Citat:
Jag tror fortfarande du inte förstår nånting. Byt ut män mot mänskligheten och förstå detta.
Om männen inte började banka i flintan och upptäckte att det blev vassa flisor, om de inte lyckats göra upp eld och tämja den och vi stod kvar beroende av de kvinnliga uppfinningarna hade vi fortfarande bott i grottor.
Någon måste kliva ut och gå sin egen väg för att vi nånsin ska förstår att vi lever på en rund planet och med ett begränsat antal resurser.
Du kan pynta med vad du vill men ditt viktigaste bidrag är reproduktionen och du misslyckas om du inte reproducerar dig.
Haha, säg mig vilka var just de männen som började banka i flinta och lyckades göra upp eld?
Citera
2021-08-29, 16:12
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Hur vet du att det var just en man, som kom på hur man t ex gjorde upp eld?
Det verkar som att du har en väldig begränsad syn på vad kvinnor kan och ska göra.
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-29 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in