Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag pratar inte om ljusets färd över en platt yta. Jag pratar om hur en platt yta ser ut från det mänskliga perspektivet där vi står och blickar oss omkring.
Vad är det för skillnad? Ögat uppfattar ljuset som har färdats.
Mänskliga perspektivet? Vad är det för flum? Menar du att en kamera fotograferar annorlunda?
Då uttrycker vi det så här: Varför är stora delar av tornet dolt under siktlinjen till horisonten på
fotografiet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... skulle objekt som befinner sig bortom horisontlinjen försvinna som vi ser dem gör då vi står vid stranden och tittar ut, botten först?
Nej självklart inte. På en platt jord är det är fri sikt till de nedre delarna av tornet, det finns ingenting som kan skymma tornet, det finns ingenting som gör att hundratals meter av tornet ser ut att ligga under horisontlinjen. På en platt jord är det luft mellan kameran och tornet, det finns inget som påverkar "ljusets färd över en platt yta"
Den enda rimliga förklaringen är att tornet faktiskt ligger under horisontlinjen. Dvs exakt det som vi ser och fotograferar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Ni vet inte hur det ser ut, eftersom det i er värld inte existerar sådana platta ytor. ...
Jag vet exakt hur det ser ut. Så länge det inte är något som stoppar ljuset kommer ljuset att färdas framåt. Vi har miljontals observationer som ger stöd för detta minst sagt okontroversiella påstående.
Ljusutbredning är ett väldigt väl studerat fenomen.