2021-08-29, 13:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du kan visa var pengarna kommer ifrån så är det såklart okej. Men det kanske är svårt att visa det om du gör som du skriver.

Det är väl vara att visa kontoutdrag som visar kontantuttagen?
Citera
2021-08-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
DEt är klart att du får sätta in dom om du kan visa att du har tagit ut pengarna från banken,
Banken kommer att bråka om du försöker sätta in 100k om du inte kan visa en rimlig förklaring till var pengarna kommer ifrån.

För övrigt så ryktas det om nya regler som gör gällande att bankerna och finansinspektionen kommer att börja bråka om man tar ut för mycket kontanter.
Jag undrar hur framtidens knarkhandel kommer att gå till?

Ryktas? Det har varit så ett tag. Staten kommer att bli tvungen att ha stenkoll på alla dina ägodelar då det kommer att bli hårda tag framöver.

Vi måste finansiera ökad socialstöld och ett 20 600 000 MSEK Covid-paket inom EU (nej det är inte 3 extra nollor i det talet). Dock vill man inte krascha bostadsmarknaden, men vill ha negativ ränta.

Det blir extremt jobbigt för Staten att fixa och det viktigaste vapnet dom har är att skaffa bättre och bättre kontroll på ditt kapital. Det dom provar att få till är någon typ av kapitalflyktkontroll där det ska bli mycket svårt att få kapital ut från Sverige eller i kontanter där dom inte har koll på dina saker.

Det är också så att folk som börjar ta ut kontanter är ett hot mot banksystemet i Sverige. När du tar ut kontanter så försämras bankernas balans och det hotar deras stabilitet. Så bankerna vill gärna att du under hot tvingas ha dina pengar på bankernas balans (billigare att hota än att betala ränta).

När räntan är 0% finns det inte längre några finansiella fördelar att använda en bank och den enda fördelen som finns är att betalning går smidigare. I teorin borde det bli en flykt till kontanter när räntan är negativ, dock använder bankerna hotet att "deras pengar" är riktiga medans kontanter möjligtvis inte är accepterade som hot mot dom som vill spara i kontanter.

Är det inte konstigt hur AML (anti money laundering) har blivit en så viktig sak för bankerna nu när räntan är negativ? Att Finansinspektionen "hotar bankerna" så att dom inte kan ta emot kontanter är egentligen bara ett spel för att befolkningen inte ska börja spara i kontanter med resultatet att bankernas balans kollapsar. Därför är det viktigast att meddela befolkningen att har du en miljon i kontanter så är dom värdelösa (översättning - har du försämrat våran balans med 1 MSEK så ser vi det som stöld).
Citera
2021-08-29, 14:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är väl vara att visa kontoutdrag som visar kontantuttagen?
Om man tagit ut ett par tusenlappar i månaden och sedan efter tio-femton år vill sätta en kvarts miljon kan jag ändå tänka mig att man kan få problem.
Citera
2021-08-29, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om man tagit ut ett par tusenlappar i månaden och sedan efter tio-femton år vill sätta en kvarts miljon kan jag ändå tänka mig att man kan få problem.

Ja faktiskt! Tror bankerna bråkar hur man än gör när man sätter in kontanter!
Har man sålt bilen kontant och kan bevisa det så lär de undra varifrån bilköparen fick kontanterna osv..
Citera
2021-08-29, 15:24
Medlem
Duerfs avatar
Nu är det en jonte400-tråd, så det är uppenbart att han inte menar allvar men jag skall svara ordentligt ändå. Pengarna blir inte svarta men det kan vara svårt för dig att visa på pengarnas ursprung om banken frågar så du kan få problem med dem. Banken har lagkrav på sig att motverka penningtvätt och om du har kontantuttag och kontantinsättningar på betydande belopp är det en indikation på penningtvätt.

Slutsats: gör det om du vill men bli inte förvånad om banken inte köper din förklaring att du gillar att spara i kontanter hemma och begränsar din tillgång till deras tjänster.
Citera
2021-08-29, 15:57
Medlem
Tammers avatar
Enligt bankerna har de skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån, kunden kan behöva fylla i en blankett med frågor om pengarnas ursprung. Men allt det här är ju bara för att försvåra penningtvätt, vad ska de göra om man säger att man sparat några tusen i kontanter varje månar och nu vill sätta in dem på banken. Eller att man fått pengarna av sin mamma som fortfarande använder kontanter.
Det är ju fullt realistiskt och borde låta rimligt för banken.
Citera
2021-08-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har alltid tyckt om kontanter. Förr i tiden kunde jag ha 100k i kontanter liggandes, men som jag kunde sätta in på banken om jag behövde ha in dom i systemet

Men låt säga såhär. Om jag tar ut 20k varje månad i cash och spar hemma, låt säga 5 månader. Då måste jag väl ändå rätten att sätta in dom på banken om jag så behöver en dag. Då kan jag ju bara hänvisa till mina kontantuttag som då visar att pengarna är ärligt tjänade. Det kan ju gärna inte blivit ett förbud mot att spara i kontanter?

Nej naturligtvis kan du det.

Men kontrollen efter framförallt penningtvätt av knarkpengar är så pass sträng att du måste vara beredd att svara på frågor.
Citera
2021-08-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Enligt bankerna har de skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån, kunden kan behöva fylla i en blankett med frågor om pengarnas ursprung. Men allt det här är ju bara för att försvåra penningtvätt, vad ska de göra om man säger att man sparat några tusen i kontanter varje månar och nu vill sätta in dem på banken. Eller att man fått pengarna av sin mamma som fortfarande använder kontanter.
Det är ju fullt realistiskt och borde låta rimligt för banken.

Banken kan ju skicka transaktionen vidare till skatteverket.

Men kan de förbjuda insättningen? Det tror jag inte??
Citera
2021-08-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har alltid tyckt om kontanter. Förr i tiden kunde jag ha 100k i kontanter liggandes, men som jag kunde sätta in på banken om jag behövde ha in dom i systemet

Men låt säga såhär. Om jag tar ut 20k varje månad i cash och spar hemma, låt säga 5 månader. Då måste jag väl ändå rätten att sätta in dom på banken om jag så behöver en dag. Då kan jag ju bara hänvisa till mina kontantuttag som då visar att pengarna är ärligt tjänade. Det kan ju gärna inte blivit ett förbud mot att spara i kontanter?

Detta låter som något svenneslödder skulle göra. Vad är ens meningen med detta? Låter ju helt efterblivet.

Skulle hellre investera i krypto, även fast jag är emot det, än att ha dom i kontanter hemma.
Citera
2021-08-29, 18:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men kan de förbjuda insättningen? Det tror jag inte??
Om de tror att det är svarta pengar så kan de göra det.
Citera
2021-08-29, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Fattar inte ens vad du ska ha kontanter till? Går knappt att handla för någonstans längre. Låter mer som om du undrar om du kan på detta sätt tvätta svart mot vitt. Svar ja, och ja, du kommer på sikt få problem med bank och eko om detta är ett återkommande tema.
94 procent av all dagligvaruhandel accepterar kontanter och förväntas göra det under lång tid framöver enl senaste rapporten. Men 6 procent är nästan ingenstans?
Citera
2021-08-29, 19:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Fattar inte ens vad du ska ha kontanter till? Går knappt att handla för någonstans längre.

Min far som är en bit över 80 bast tar ut nästan hela sin pension i bankomaten varje månad sen använder han pengarna till att handla med. Han använder inte bankkortet någonstans för att betala.

Själv får jag en hel del svarta pengar varje månad från då jag justerar mätarställningar åt bilhandlare i länet. Dom pengarna använder jag till att köpa mat, kläder och drivmedel med mera. Inga problem.

Så visst går det att handla för pengar... Både vita och svarta.

Skulle aldrig få för mig att försöka sätta in kontanter på bankkontot. Lika lite som att jag nästan aldrig tar emot betalning via Swish... Det är alldeles för spårbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in