2021-08-28, 21:53
Medlem
Jag har alltid tyckt om kontanter. Förr i tiden kunde jag ha 100k i kontanter liggandes, men som jag kunde sätta in på banken om jag behövde ha in dom i systemet

Men låt säga såhär. Om jag tar ut 20k varje månad i cash och spar hemma, låt säga 5 månader. Då måste jag väl ändå rätten att sätta in dom på banken om jag så behöver en dag. Då kan jag ju bara hänvisa till mina kontantuttag som då visar att pengarna är ärligt tjänade. Det kan ju gärna inte blivit ett förbud mot att spara i kontanter?
Senast redigerad av jonte400 2021-08-28 kl. 21:55.
Citera
2021-08-28, 21:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag har alltid tyckt om kontanter. Förr i tiden kunde jag ha 100k i kontanter liggandes, men som jag kunde sätta in på banken om jag behövde ha in dom i systemet

Men låt säga såhär. Om jag tar ut 20k varje månad i cash och spar hemma, låt säga 5 månader. Då måste jag väl ändå rätten att sätta in dom på banken om jag så behöver en dag. Då kan jag ju bara hänvisa till mina kontantuttag som då visar att pengarna är ärligt tjänade. Det kan ju gärna inte blivit ett förbud mot att spara i kontanter?
Klart att du får göra så, men det kan bli problem för dig att för banken visa att det är dina rena pengar.

Kanske fiffigare att köpa något med skapligt bestående värde för pengarna, som guld eller ädelstenar.
Citera
2021-08-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klart att du får göra så, men det kan bli problem för dig att för banken visa att det är dina rena pengar.

Kanske fiffigare att köpa något med skapligt bestående värde för pengarna, som guld eller ädelstenar.
Men kan de neka mig. Jag visar ju var pengarna kommer från
Citera
2021-08-28, 22:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du kan visa var pengarna kommer ifrån så är det såklart okej. Men det kanske är svårt att visa det om du gör som du skriver.
Citera
2021-08-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du kan visa var pengarna kommer ifrån så är det såklart okej. Men det kanske är svårt att visa det om du gör som du skriver.
Tycker verkligen att det är ett kvitto. Här ser ni, jag har gjort kontantuttag på 100k. Mycket bättre kvitto går väl inte få
Citera
2021-08-28, 22:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Tycker verkligen att det är ett kvitto. Här ser ni, jag har gjort kontantuttag på 100k. Mycket bättre kvitto går väl inte få
Ta allt det där med din bank istället.
Citera
2021-08-28, 22:12
Medlem
Tvinga banken skriva ner samtliga sedelnummer......... Få det sedan vidimerat av minst 2 anställda vid banken. Be också om att få en skriftlig garanti från dem att sedlarna inte kommer från olaglig verksamhet.

Då bör du nog kunna sätta in samma pengar.....men det är inte säkert. De gör som de vill med dina pengar.
Citera
2021-08-28, 22:17
Medlem
Hamleyss avatar
DEt är klart att du får sätta in dom om du kan visa att du har tagit ut pengarna från banken,
Banken kommer att bråka om du försöker sätta in 100k om du inte kan visa en rimlig förklaring till var pengarna kommer ifrån.

För övrigt så ryktas det om nya regler som gör gällande att bankerna och finansinspektionen kommer att börja bråka om man tar ut för mycket kontanter.
Jag undrar hur framtidens knarkhandel kommer att gå till?
Citera
2021-08-28, 22:31
Medlem
a-mortals avatar
Använd en insättningsautomat.
Citera
2021-08-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
DEt är klart att du får sätta in dom om du kan visa att du har tagit ut pengarna från banken,
Banken kommer att bråka om du försöker sätta in 100k om du inte kan visa en rimlig förklaring till var pengarna kommer ifrån.

För övrigt så ryktas det om nya regler som gör gällande att bankerna och finansinspektionen kommer att börja bråka om man tar ut för mycket kontanter.
Kryptovalutor, guld, utländsk valuta. Att tro att bara för att man stoppar kontanter så försvinner kriminalitet är naivt. Det är som tro att man stoppar våldtäkter genom armband. Det kommer finnas kriminalitet lång tid framöver. Enda sättet att stoppa det är att helt slopa allt med vad ekonomi heter, om du nu vill det
Citera
2021-08-28, 22:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

Det finns väl redan regler mot för stora uttag, det ska väl förhindra att svarta löner betalas ut. Läste jag om för åratal sedan.
Citera
2021-08-28, 22:52
Medlem
Citat:

Visar du verkligen var pengarna kommer ifrån? Hur ska banken veta om du spenderar pengarna du tar ut i kontanter, och att de nya kontanterna kommer från någon försäljning eller liknande? Eller om du sparar de uttagna pengarna och sätter in dem igen?

Bara för att man kan visa att man har tagit ut pengar (kontoutdrag och bankomatkvittot), så betyder det inte att det är samma pengar som man vill sätta in på banken igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in