Citat:
Ursprungligen postat av
kungenslillapiga
Det kan finnas omständigheter som gör att säljaren inte kan närvara på utsatt dag som sagt. Med mäklare inkopplad kan slutlikviden erläggas på mäklarens klientmedelskonto.
Nu valde Ebba att förleda Esbjörn att ingå affären utan fackmässig hjälp och genom köpevtalet så har hon själv sett till att hon brutit det genom att ej betala slutlikvid. Det vet du också mycket väl.
Och som jag skrev så agerar man i ett sådant fall inte så som du hittat på. Istället gör man så som jag skrev:
Köpare och säljare kommer då överens om att skjuta på datum för slutbetalning och köpebrev. Köparen tillträder då fastigheten som planerat med slutbetalning och köpebrev görs upp på den senare dag då säljaren kan fullgöra sin del av avtalet.
Men nu handlar det om att Esbjörn vägrade närvara på banken och vägrade medverka till fullgörande av avtalet, inte om att han fått förhinder att närvara just den dagen. Inte heller har Esbjörn meddelat några sådana omständigheter, vare sig inför, på eller efter tillträdesdagen, fortfarande inte snart ett år senare, har han kunnat förmedla någon sådan omständighet.
Jag vet mycket väl vad detentionsrätt är. Det gör inte du, kan jag konstatera. Trots all förklaring jag gett i ärendet.