Citat:
Jag skulle säga att det finns saker som talar för båda. Det finns en juridiktråd här som är ganska intressant. Eller var i början innan den började spamas sönder av Ebbaister.(FB) Busch VS Bolin vem är ägare och kan köpet hävas?
Saker som talar för Esbjörn är bland annat att Ebba faktiskt inte betalade huset enligt överenskommelse.
Ebba skyller på att Esbjörn uteblev från ett möte på banken. Dock står det ingenting om att det är ett krav i kontraktet. Där står det att köpebrev och nycklar skall överlämnas när betalningen är gjord.
Innan betalningsdagen hävde Esbjörn köpet, han skickade ett brev till Ebba där han skrev.
Angående fastigheten.
Jag har ångrat köpet och ska betala tillbaka handpenningen.
En insättning Ebba stoppar. Om Ebba inte uppfattade det som en hävning borde hon betalat huset i utsatt tid.
Dock har Ebba bekräftar att hon uppfattat hävningen, samt att hon sagt att hon inte ska genomföra köpet om Esbjörn inte vill.
Rätten skulle kunna uppfatta det som att det finns så mycket oklarheter att ett nytt kontrakt bör skrivas.
Angående Esbjörn kognitiva förmågor. Jag tror det kommer att beror på hur han framstår. Det finns en diagnos med lindrig kognitiv
Funktionsnedsättning inlämnad till rätten. Om rätten tar i betänkande att en person med ett sådant handikapp behöver en viss form av stöd och hjälp för att till fullo förstå affären. Kan man använda det i domen. Om Esbjörn gör ett förvirrat intryck under rättegången tror jag att de kan vara benägna att använda något sådant.
Jag skulle säga 40-60 till Ebba. Ebba har oxå gjort en hög misstag. Hon har förtalat Esbjörns ombud. Hon har skrivet att hon gjort 2 värderingar, men har inte lyckats visa under lag på någon.
Hennes försök att svartmåla människor runt Esbjörn har inte lyckats så bra heller. Det ena hon har lyckats klämma fram i bevis väg är en Facebook konversation där personen skriver ,,,, bla bla man borde hota med att hänga ut henne i pressen, så kanske hon blir mör.
Ebba hade tänkt att hennes ord skulle väga tungt i rätten. Dock har hennes ord visat sig vara värdelöst flertal gånger. Det är möjligt att rätten inte litar så mycket på henne som hon kallt räknar med.
Jag tror att Esbjörn vinner. Det vore att rättvisan segrade. För Ebba kan inte ha bättre rätt till ett hus, enbart på grund av en ångrade signatur. Esbjörn har ägt sommarstugan i generationer.