Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Denna finländska tidningsartikel ifrån hösten 2020 besvarar inte din fråga, men Covid-19 och säsongsinfluensa jämförs.
"Därför är coronaviruset värre än en säsongsinfluensa | Inrikes | svenska.yle.fi"
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/26/darfor-ar-coronaviruset-varre-an-en-sasongsinfluensa
Annars så borde du vara tacksam för att SARS-COV2 inte är något svininfluensa virus, som främst drabbar barn och unga vuxna i sina bästa år.
Sedan lever vi nu, ju, med Delta-varianten av SARS-COV2. Mycket mera smittsam än det ursprungliga SARS-COV2 och som också innebär ökad risk för svår sjukdom.
Dags att vaccinera sig?
Fast den artikeln var väl lite off topic eller?
Den säger absolut ingenting om skillnaden i smittsamheten och spridning.
Jämförelse i dödlighet är riktigt svårt då man ofta inte skriver influensa som dödsorsak i intyget,däremot skriver man in covid 19 vid minsta misstanke även om den inte är laboratoriebekräftad,vilket är bra.
Måste vara jobbigt att vara vaxad när det knappt funkar längre,,speciellt mot Delta.
Min personliga tillit för myndigheterna föll vid vaccinet mot svininfluensan,,nära vänner och kollegor som fick sina barn att lida helt i onödan,,min kollega beskrev sitt barn på 1 år som rena mardrömmen ,,krampade så illa att fingrar armar ben började peta åt fel håll.Blev faktiskt riktigt illa berörd av det och hade faktiskt avrått honom från det precis som gjorde med mina barn.Min svärmor ville kasta mig framför bussen för att ett par år senare krypa till korset och be om ursäkt,,”du hade trots allt rätt”Men det var inte poängen,,att ha rätt menar jag!!!