2021-07-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jesus vilken gallimatias. Du fortsätter lägga alla dina ägg i perspektivkorgen, hoppas det ska bli din räddning. Du har helt fel i hur perspektiv fungerar.

Men bortse från det lite - vi återkommer - är det perspektiv som gör att objekt faller rakt i ner med en ökande fart? Perspektiv som orsakar månförmörkelser?

Du måste få in allt i din förklaring.

Du säger att jag har fel, men du har samtidigt inte en aning om hur en 10 mil lång platt yta skulle se ut sett från ditt perspektiv. Intressant.

Måste jag få med allt under förklaringen "perspektiv"? Nu diskuterar jag endast möjligheten att en horisontlinje kan uppstå längst med en många mil lång platt yta, sett från betraktarens perspektiv.

Varför behöver du veta vad som orsakar en månförmörkelse, eller varför ett äpple faller till marken som det gör, innan du är kapabel att fundera över någonting orelaterat till det?
Citera
2021-07-18, 03:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om vi pratar om vad perspektiv skulle göra med en platt yta som är mer än 10 mil lång, och hur det skulle se ut för oss som observerade, så kan du självklart inte sitta och jämföra med hur det ser ut när jag tittar upp mot månen en klar vinterkväll. Det finns inga "linjer" där som skulle kunna ge en brytpunkt, en horisont. Vi behöver en yta att titta längst med. Därför försvinner inte solen i mitt perspektiv när den står högt på himlen och jag blickar upp mot den.
Vilka linjer talar du om som skulle kunna ge en horisont på en platt jord som skulle kunna dölja Turning Torso till hälften?
Citera
2021-07-18, 08:40
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej. Vi skulle inte uppleva en horisont eftersom det inte finns något som hindrar ljuset. Det finns ingenting som kan dölja något.

Frågan är extremt korkad eftersom vi kan se mycket längre än 10 mil om vi är högre upp.

Vi hade sett botten på "något" eftersom det är en fri siktlinje mellan botten och dina ögon. Inget hindrar ljuset att nå dina ögon. Du kan dra en rät och obruten linje mellan objektet och observatören.

Experimentet är enkelt. Lägg in en platt yta i ett 3d program där man motsvar en person på en säg 10 mil platt yta, eller säg 100 mil..

Vips så uppstår en "horisontell linje"

Vad är så svårt att förstå? Sillen har rätt på denna baby-logik fråga som faktiskt kastar globmodellen rakt ner i sopkorgen.
Citera
2021-07-18, 08:44
Medlem
Citat:
Om vi pratar om vad perspektiv skulle göra med en platt yta som är mer än 10 mil lång, och hur det skulle se ut för oss som observerade, så kan du självklart inte sitta och jämföra med hur det ser ut när jag tittar upp mot månen en klar vinterkväll.

Varför kan man inte jämföra det? Perspektiv är inget reellt och du kan självklart tänka dig perspektivlinjer åt alla möjliga håll.

Citat:
... Det finns inga "linjer" där som skulle kunna ge en brytpunkt, en horisont. Vi behöver en yta att titta längst med. Därför försvinner inte solen i mitt perspektiv när den står högt på himlen och jag blickar upp mot den.

Du begriper väl att "linjerna" inte finns i verkligheten? Förklara hur dessa tänkta linjer kan hindra ljuset från de nedre delarna av huset att nå mina ögon.

Varför behöver vi en yta titta längs med? På vilket sätt påverkar ytan det vi kan se? Vad är det för skillnad att se ovanför en yta och se uppåt utan någon yta?

Vad du än tror det är som händer är det inte på grund av perspektiv. Perspektiv är inte ens något reellt utan ett begrepp inom konsten för att avbilda djup på en 2D målning. Definitionen av det engelska "perspective":
Citat:
the way that objects appear smaller when they are further away and the way parallel lines appear to meet each other at a point in the distance
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/perspective
Citera
2021-07-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
.... denna baby-logik fråga som faktiskt kastar globmodellen rakt ner i sopkorgen.

Hur kan det kasta ut något överhuvudtaget? Det handlar ju bara om en alternativ (och felaktig) förklaring på att saker döljs under horisonten.

På vilket sätt förklarar det t.ex varför saker faller nedåt eller Polstjärnans position över horisonten? Eller det faktum att vi hittar på jorden?
Citera
2021-07-18, 09:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Experimentet är enkelt. Lägg in en platt yta i ett 3d program där man motsvar en person på en säg 10 mil platt yta, eller säg 100 mil..

Vips så uppstår en "horisontell linje"

Vad är så svårt att förstå? Sillen har rätt på denna baby-logik fråga som faktiskt kastar globmodellen rakt ner i sopkorgen.

Hallå där Kommer du ihåg när du ljög klippen på du kollade på där folk bollade med tyngdlöst vatten i evigheter?

Eller när du trodde stjärnhimlen roterade åt olika håll om man vände på sig?

Du saknar förmåga att resonera logiskt. Även här har du fel.
Citera
2021-07-18, 09:39
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Hur kan det kasta ut något överhuvudtaget? Det handlar ju bara om en alternativ (och felaktig) förklaring på att saker döljs under horisonten.

På vilket sätt förklarar det t.ex varför saker faller nedåt eller Polstjärnans position över horisonten? Eller det faktum att vi hittar på jorden?

ingen har lyckats replikera gravitationskraft i mindre skala så det är en ytterst teoretisk fråga. finns 0 evidens att gravitationen beror på en snurrande boll

polstjärnan syns från mitten av plattjorden och mindre synlig från ytterkanterna pga vinklar och refraktion

saker som döljs kan andra dagar med mindre eller mer humidor variera. det är atmosfärens refraktion i kombo med perspektiv (hävstång på refraktionen) som orsakar fenomenet
Citera
2021-07-18, 09:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
ingen har lyckats replikera gravitationskraft i mindre skala så det är en ytterst teoretisk fråga. finns 0 evidens att gravitationen beror på en snurrande boll

polstjärnan syns från mitten av plattjorden och mindre synlig från ytterkanterna pga vinklar och refraktion

saker som döljs kan andra dagar med mindre eller mer humidor variera. det är atmosfärens refraktion i kombo med perspektiv (hävstång på refraktionen) som orsakar fenomenet

Vadå i mindre skala? Släpp en knappnål eller släpp en långtradare. Båda dras med samma kraft nedåt.

I Kavendishexperimentet mäter man gravitationen mellan blyklot. Utfördes första gången på 1700-talet.

Mindre synlig? Polstjärnan kan aldrig ses från södra halvklotet.

Fast besvärligare för dig här är ju att den södra Polstjärnan syns rakt i söder både i Australien och Sydamerika. I din modell med söder längst ut på jordytan är söder åt olika håll.
Citera
2021-07-18, 10:20
Medlem
Citat:

Det är helt enkelt inte sant. Cavendish-liknande experimentet, där två massor attraherar varandra, är ofta en del av grundutbildningen vi högre utbildning inom fysik. Experimentet utförs regelbundet på högskolor/universitet årligen och över hela världen.

Citat:

Ordbajseri och du har uppenbarligen inte ens förstått observationerna.

Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Något som är helt omöjligt på en platt jord och ett bevis för "kurvaturen".
https://imgur.com/CPU63Tm
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-18 kl. 10:28.
Citera
2021-07-18, 12:02
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Det är helt enkelt inte sant. Cavendish-liknande experimentet, där två massor attraherar varandra, är ofta en del av grundutbildningen vi högre utbildning inom fysik. Experimentet utförs regelbundet på högskolor/universitet årligen och över hela världen.

Ordbajseri och du har uppenbarligen inte ens förstått observationerna.

Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Något som är helt omöjligt på en platt jord och ett bevis för "kurvaturen".
https://imgur.com/CPU63Tm

Om du föreställer dig en kupol där linseffekten förvränger siktlinjen så validerar det platta kupolmodellen
Citera
2021-07-18, 12:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du föreställer dig en kupol där linseffekten förvränger siktlinjen så validerar det platta kupolmodellen

En kupol omöjliggörs av de varierande lufttryck som finns i atmosfären. För att inte tala om rymdfärder och meteorer.

Så försök igen.
Citera
2021-07-18, 13:35
Medlem
Citat:
Varför kan man inte jämföra det? Perspektiv är inget reellt och du kan självklart tänka dig perspektivlinjer åt alla möjliga håll.

Du begriper väl att "linjerna" inte finns i verkligheten? Förklara hur dessa tänkta linjer kan hindra ljuset från de nedre delarna av huset att nå mina ögon.

Varför behöver vi en yta titta längs med? På vilket sätt påverkar ytan det vi kan se? Vad är det för skillnad att se ovanför en yta och se uppåt utan någon yta?

Vad du än tror det är som händer är det inte på grund av perspektiv. Perspektiv är inte ens något reellt utan ett begrepp inom konsten för att avbilda djup på en 2D målning. Definitionen av det engelska "perspective":

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/perspective

Om min fråga lyder: Hur skulle perspektiv få en platt yta längre än 10 mil att se ut från där jag observerar den? Skulle en horisontlinje uppstå där himmel och bordsskiva möts på grund av perspektiv, och jag inte kan se längre?

Och ditt svar är: Titta på månen!

Ser du inte hur dumt ditt svar är?

Säg att du inte vet istället, så är du åtminstone ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in