Saken är den att det hände ett allvarligare missöde vad gällde märkningen av T-röd för sådär en 15 år sedan eller så. Jag tror det var biltemas.
Ja
här hittade jag artikeln. Det var 2008.
Man hade av misstag tappat metanol i t-röd flaskor, som ju ska innehålla etanol.
Resultatet blev att folk drack av den, vilket egentligen ska vara relativt okej, förutom att det smakar absolut urban av det, och blev förgiftade, som man blir av träsprit.
Skulle dock tro att kontrollerna är mer rigorösa efter det missödet.
Jag måste dock tillägga att det är alldeles dråplig kommentar som VD:n fällde om det hela.
"Men som konsument ska man aldrig behöva vara orolig för att använda våra produkter, säger Franzén.".
Vid bränning av vanligt hembränt så finns absolut ingen risk att det skulle vara träsprit i slutprodukten. Det är helt olika tillverkningsprocesser.
Men vid hanteringen av större mängder, som hos biltemas producent, så kan det hända att man hanterar båda vätskor i samma anläggning, och då finns risken för felmärkning.
Det skulle också kunna innebära en risk om det är så att hembrännare späder ut sin sprit med T-röd, och just den satsen råkar innehålla metanol.