2021-08-28, 22:54
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siiny
Skulle aldrig köpa smuggelsprit. Har du inte sett nyheterna om att smuggelspriten i Sverige som kommer hit innehåller oftast teknisk sprit. De tappar om flaskorna. Så aldrig i livet.

Kan nästan lova dig att det inte är T-sprit i ett flak smuggelöl
Citera
2021-08-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Saken är den att det hände ett allvarligare missöde vad gällde märkningen av T-röd för sådär en 15 år sedan eller så. Jag tror det var biltemas.
Ja här hittade jag artikeln. Det var 2008.

Man hade av misstag tappat metanol i t-röd flaskor, som ju ska innehålla etanol.
Resultatet blev att folk drack av den, vilket egentligen ska vara relativt okej, förutom att det smakar absolut urban av det, och blev förgiftade, som man blir av träsprit.

Skulle dock tro att kontrollerna är mer rigorösa efter det missödet.

Jag måste dock tillägga att det är alldeles dråplig kommentar som VD:n fällde om det hela.
"Men som konsument ska man aldrig behöva vara orolig för att använda våra produkter, säger Franzén.".

Vid bränning av vanligt hembränt så finns absolut ingen risk att det skulle vara träsprit i slutprodukten. Det är helt olika tillverkningsprocesser.
Men vid hanteringen av större mängder, som hos biltemas producent, så kan det hända att man hanterar båda vätskor i samma anläggning, och då finns risken för felmärkning.
Det skulle också kunna innebära en risk om det är så att hembrännare späder ut sin sprit med T-röd, och just den satsen råkar innehålla metanol.
kom igen vilken idiot dricker T-röd den innehåller trevliga saker som metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex. Är du intresserad av att dricka aceton t ex?
Citera
2021-08-28, 22:55
Medlem
Citat:
Jag måste dock tillägga att det är alldeles dråplig kommentar som VD:n fällde om det hela.
"Men som konsument ska man aldrig behöva vara orolig för att använda våra produkter, säger Franzén.".
Jag ser inget dråpligt. Han säger det ju apropå att man egentligen kan elda sitt stormkök även med metanol. Men att de drar tillbaka produkten på grund av risken för förgiftning.
Citera
2021-08-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
80kr/L för fulsprit känns dyrt….
Den är inte ful, visst inte bolagskvalite. berätta för mig vad en sjuttis kostar på bolaget nuförtiden
Citera
2021-08-28, 23:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
kom igen vilken idiot dricker T-röd den innehåller trevliga saker som metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex. Är du intresserad av att dricka aceton t ex?
Jaså?
Sist jag läste på en flaska så var det i princip bara etanol och bitrex i, men jag kan ha minnts fel.
Citera
2021-08-28, 23:08
Medlem
Citat:
Aceton är inte lika farligt som de låter. Visste du att när fett förbränns i kroppen bildas det aceton. Aceton finns i kroppen i små mängder.
Citera
2021-08-28, 23:09
Medlem
Citat:
Jaså?
Sist jag läste på en flaska så var det i princip bara etanol och bitrex i, men jag kan ha minnts fel.
visst vill du dricka T-röd så kör hårt men du kanske vill läsa det här först metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex. Du blir en strålande kandidat till Darwin-priset
Citera
2021-08-28, 23:10
Medlem
Citat:
Aceton är inte lika farligt som de låter. Visste du att när fett förbränns i kroppen bildas det aceton. Aceton finns i kroppen i små mängder.
Är du villig att dricka 20 centiliter aceton då?
Citera
2021-08-28, 23:32
Bannlyst
Citat:
Den är inte ful, visst inte bolagskvalite. berätta för mig vad en sjuttis kostar på bolaget nuförtiden
Absolut inte bolagskvalité. 80kr/L för något så enkelt som socker och jäst som någon bonde trampat ute i skogen och filtrerat i något gammalt kolrör.. Man måste vara bra dum som köper det, eller portad från bolaget….
Citera
2021-08-28, 23:47
Medlem
tastass avatar
Citat:
Absolut inte bolagskvalité. 80kr/L för något så enkelt som socker och jäst som någon bonde trampat ute i skogen och filtrerat i något gammalt kolrör.. Man måste vara bra dum som köper det, eller portad från bolaget….

Tror du behöver andra referenser till hembränningsnäringen än amerkanska moonshiners.
Men som sagt, ingen tvingar dig, eller mig, att köpa.
Citera
2021-08-29, 02:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Jag är rädd för att jag ska få träsprit i mitt HB. Borde jag köpa en flaska Handsprit till festen och spä ut med vatten? Är det farligt att dricka handsprit? Hört att man kan dö av handsprit. De innehåller oftast tillsatser som isopropanol vilket gör att man kan få lägre puls och att andningen kan upphöra. Vad borde man välja köpa HB av en jävla polack eller handsprit. Mvh törstig 18 åring som inte kommer in på systemet och inte vill pröjsa 95 spänn för en öl på baren.

Sen på bollen jag med svar då festen antagligen har varit eller pågår..

Handsprit bör du inte dricka. Om du inte känner nån som kan köpa ut på boa så skulle jag ha köpt folköl.

Offtop.. fan vad sjukt att man som 18 kan gå på krogen å dricka groggar å starköl men får inte gå på boa.

Hursomhelst... Hoppas att det löste sej å att du/ni har det kul
Citera
2021-08-29, 06:36
Medlem
Citat:
Tja vill du betala dyrt på bolaget är det din sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in