Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-08-28, 22:18
Medlem
Jag är rädd för att jag ska få träsprit i mitt HB. Borde jag köpa en flaska Handsprit till festen och spä ut med vatten? Är det farligt att dricka handsprit? Hört att man kan dö av handsprit. De innehåller oftast tillsatser som isopropanol vilket gör att man kan få lägre puls och att andningen kan upphöra. Vad borde man välja köpa HB av en jävla polack eller handsprit. Mvh törstig 18 åring som inte kommer in på systemet och inte vill pröjsa 95 spänn för en öl på baren.
Citera
2021-08-28, 22:24
Bannlyst
Handsprit har jag faktiskt provat att dricka. Jag tror aldrig jag har varit så bakis som efter det. Det var som att jag hade ett gift i kroppen, det gjorde ont i hela kroppen. Hembränt låter sundare för dig. Eller så skiter du i att dricka helt och hållet.
Citera
2021-08-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiny
Jag är rädd för att jag ska få träsprit i mitt HB. Borde jag köpa en flaska Handsprit till festen och spä ut med vatten? Är det farligt att dricka handsprit? Hört att man kan dö av handsprit. De innehåller oftast tillsatser som isopropanol vilket gör att man kan få lägre puls och att andningen kan upphöra. Vad borde man välja köpa HB av en jävla polack eller handsprit. Mvh törstig 18 åring som inte kommer in på systemet och inte vill pröjsa 95 spänn för en öl på baren.
Det fungera inte så, etanol och metanol har olika tillverkningsmetoder och dessutom varför skulle en hembrännare förgifta sina kunder? Har en stadig leverantör av HB och har haft det i 10 år. jag betalar 400 kronor för en femlitersdunk.
Citera
2021-08-28, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det fungera inte så, etanol och metanol har olika tillverkningsmetoder och dessutom varför skulle en hembrännare förgifta sina kunder? Har en stadig leverantör av HB och har haft det i 10 år. jag betalar 400 kronor för en femlitersdunk.
80kr/L för fulsprit känns dyrt….
Citera
2021-08-28, 22:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Handsprit har jag faktiskt provat att dricka. Jag tror aldrig jag har varit så bakis som efter det. Det var som att jag hade ett gift i kroppen, det gjorde ont i hela kroppen. Hembränt låter sundare för dig. Eller så skiter du i att dricka helt och hållet.

Har ju att göra med att det är diverse rengöringsmedel och andra onyttiga tillsatser i handsprit...
Citera
2021-08-28, 22:38
Medlem
tastass avatar
Är du törstig rekommenderar jag vatten.

Vill du däremot komma åt en fylla och inte litar på din lokala hembrännare får du väl leta upp någon mindre nogräknad individ som säljer smuggelsprit.
Citera
2021-08-28, 22:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Njee oftast kostar en 5 litare 500 kr.
Citera
2021-08-28, 22:40
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack

Då står det dig fritt att avstå
Citera
2021-08-28, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har ju att göra med att det är diverse rengöringsmedel och andra onyttiga tillsatser i handsprit...

Ja så är det nog. Läkarsprit vore bättre. Men det var en intressant upplevelse och jag höll på att dö på kuppen. Nästa gång köper jag nog dansk öl på bolaget.
Citera
2021-08-28, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Njee oftast kostar en 5 litare 500 kr.
Oj, här är det 250kr. Storstad!
Citera
2021-08-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Är du törstig rekommenderar jag vatten.

Vill du däremot komma åt en fylla och inte litar på din lokala hembrännare får du väl leta upp någon mindre nogräknad individ som säljer smuggelsprit.

Skulle aldrig köpa smuggelsprit. Har du inte sett nyheterna om att smuggelspriten i Sverige som kommer hit innehåller oftast teknisk sprit. De tappar om flaskorna. Så aldrig i livet.
Citera
2021-08-28, 22:44
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Saken är den att det hände ett allvarligare missöde vad gällde märkningen av T-röd för sådär en 15 år sedan eller så. Jag tror det var biltemas.
Ja här hittade jag artikeln. Det var 2008.

Man hade av misstag tappat metanol i t-röd flaskor, som ju ska innehålla etanol.
Resultatet blev att folk drack av den, vilket egentligen ska vara relativt okej, förutom att det smakar absolut urban av det, och blev förgiftade, som man blir av träsprit.

Skulle dock tro att kontrollerna är mer rigorösa efter det missödet.

Jag måste dock tillägga att det är alldeles dråplig kommentar som VD:n fällde om det hela.
"Men som konsument ska man aldrig behöva vara orolig för att använda våra produkter, säger Franzén.".

Vid bränning av vanligt hembränt så finns absolut ingen risk att det skulle vara träsprit i slutprodukten. Det är helt olika tillverkningsprocesser.
Men vid hanteringen av större mängder, som hos biltemas producent, så kan det hända att man hanterar båda vätskor i samma anläggning, och då finns risken för felmärkning.
Det skulle också kunna innebära en risk om det är så att hembrännare späder ut sin sprit med T-röd, och just den satsen råkar innehålla metanol.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-08-28 kl. 22:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in