Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
En förklaring till Uppsalas framgångar är att vaccinationen inledningsvis inte gjordes med bokningar, utan med kallelser. Personer i dom första faserna fick kallelser i brevlådan med tid och plats för vaccination.
Visst, alla som var 50 år fick kallelse med både 1 och 2 dosen. Sedan har 16,17 åringarna fått kallelser i brevlådan, med relativt gott resultat. Om jag inte minns fel så planerar man nu att kalla ovaccinerade 20-40 åringarna på samma sätt, då vaccinationsviljan inte varit så väldigt hög i detta ålderspann. Dessutom har man öppnat upp dropp in vaccinering.
Tänker Regionen lite långsiktigt och kämpar på så kommer man inom några månader att nå 90 procent fullvaccinerade hos 16-40 åringarna och 95 procent fullvaccinerade hos 40 plusarna. Mig veterligen så har inte Region Uppsala satt ett sådant mål, men jag hävdar att det är fullt nåbart. Då skulle, väl, över 70 procent av alla invånare i regionen vara fullvaccinerade, kanske uppåt 75 procent. Sjukhusinläggningar, IVA-fall och död i/med Covid-19 skulle minimeras genom att nästan alla som fyllt 40 år skulle vara fullvaccinerade och smittspridningen skulle hållas i kontroll när så stor andel av de mellan 16 och 40 år är fullvaccinerade.
Allt som krävs är lite tålamod och smarthet ifrån regionen. Sedan, får vi hoppas på att resten av Sverige följer efter. Då kan vi öppna upp Sverige igen, trots den extremt smittsamma Delta-varianten, som, enligt de senaste rören ifrån UK, fördubblar risken för att bli inlagd på sjukhus för Covid-19, i jämförelse med Alfa-varianten.