2021-08-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Ni som är för sprutor, hur många kan ni tänka er ta ? När är det nog? Eller finns det inget nog?

Varför är den frågan relevant?
Citera
2021-08-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ni som är för sprutor, hur många kan ni tänka er ta ? När är det nog? Eller finns det inget nog?
Jag kommer bara ta en till, eftersom jag inte vet vad skiten innehåller...inte fullt ut iallafall.
Citera
2021-08-28, 13:28
Medlem
Surtrutens avatar
Nu drabbas Ryssland kraftigt av deltavarianten.
Deltan är tydligen väldigt smittsam även utanför influensasäsong.
Varför?
Russia says July was the deadliest month of the pandemic
Some epidemiologists say that measuring excess mortality is the best way to assess the death toll during a pandemic. Based on the new data, Reuters calculated that the number of excess deaths in Russia between April 2020 and July had reached 528,000 in comparison to the average mortality rate in 2015-2019.
https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-july-was-deadliest-month-pandemic-2021-08-27/
Citera
2021-08-28, 13:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp, rätt så vanligt bland dessa.

Och ändå verkar vaccinet fungera.

Om vi ser på läget i UK så har de nu en rätt så omfattande smittspridning men relativt få avlider.
Jämfört med tiden för Alfa varianten så borde smittspridningen varit mycket högre nu och om vaccinet inte fungerat och de hade då även haft en mycket stor dödlighet nu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Ja det verkar fungera mycket bra. NBC har tittat igenom siffrorna på genombrottsinfektioner och fann att det var bara 0,08% i USA, jag hade förväntat mig fler. Det hade avlidit 1400 i genombrottsinfektioner, men det ska man jämföra med USA:s 650000 döda som var ovaccinerade. Känns riktigt idiotiskt att avstå vaccinet.

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html

Citat:
It’s difficult to know the full extent of “breakthrough” Covid cases because cases in vaccinated people tend to be mild or asymptomatic and could go easily go unnoticed, but figures collected by NBC News has found that at least 125,000 fully vaccinated Americans have tested positive for Covid and 1,400 of those have died. Still, the 125,682 “breakthrough” cases in 38 states found by NBC News represented less than 0.08% of the 164.2 million-plus people (and counting) who have been fully vaccinated since the start of the year, or about one in every 1,300
Citera
2021-08-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det verkar fungera mycket bra. NBC har tittat igenom siffrorna på genombrottsinfektioner och fann att det var bara 0,08% i USA, jag hade förväntat mig fler. Det hade avlidit 1400 i genombrottsinfektioner, men det ska man jämföra med USA:s 650000 döda som var ovaccinerade. Känns riktigt idiotiskt att avstå vaccinet.

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html
Jämför du 20 månader för ovaccinerade och i genomsnitt kanske fem månader för vaccinerade?
Citera
2021-08-28, 13:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Jämför du 20 månader för ovaccinerade och i genomsnitt kanske fem månader för vaccinerade?

Nej det är NBC som jämför. Siffrorna är väldigt bra.
Citera
2021-08-28, 13:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag är för vaccin mot covid-19, behöver inte vara just en spruta.

För mig är det en näst intill omöjlig fråga att svara på eftersom det mest beror på hur smittan och smittspridningen ändras och dessutom har jag fortfarande äldre släktingar att ta hänsyn till.

Motivationen att vaccinera mig ökar naturligtvis om risken med corona/covid ökar och tvärt om.
Finns inte de äldre kvar i livet ändras kanske också incitamentet att vaccinera mig.
Ev. biverkningar från nya vaccin eller från nya typer av vaccin kan också förändra intresset att vaccinera mig.

Om man leker med tanken att allt fortsätter att vara som just idag så kommer jag mycket troligt att fortsätta vaccinera mig.
Citera
2021-08-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför är den frågan relevant?
Den är väl hur relevant som helst ?
Annars är det ju precis dom de som inte vill ta sprutan, ett experiment.
Citera
2021-08-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är för vaccin mot covid-19, behöver inte vara just en spruta.

För mig är det en näst intill omöjlig fråga att svara på eftersom det mest beror på hur smittan och smittspridningen ändras och dessutom har jag fortfarande äldre släktingar att ta hänsyn till.

Motivationen att vaccinera mig ökar naturligtvis om risken med corona/covid ökar och tvärt om.
Finns inte de äldre kvar i livet ändras kanske också incitamentet att vaccinera mig.
Ev. biverkningar från nya vaccin eller från nya typer av vaccin kan också förändra intresset att vaccinera mig.

Om man leker med tanken att allt fortsätter att vara som just idag så kommer jag mycket troligt att fortsätta vaccinera mig.
Varför? Är du en lat tjockis med underliggande sjukdomar? Är du gammal?
Jag vägrar vaccinera mig för ett virus som är helt ofarligt för dom allra flesta.
Citera
2021-08-28, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En förklaring till Uppsalas framgångar är att vaccinationen inledningsvis inte gjordes med bokningar, utan med kallelser. Personer i dom första faserna fick kallelser i brevlådan med tid och plats för vaccination.

Fast nu har Uppsala en ny deltavariant som även smittar vaccinerade.

https://unt.se/nyheter/artikel/deltamutationen-sprids-i-lanet/rmx73pnj

"UNT har tidigare rapporterat om den nya deltavarianten, som smittat även fullvaccinerade personer i länet. Den senaste veckan har fler personer bekräftats smittade av mutationen och det ska nu röra sig om 25 fall i Uppsala län, varav tio är bekräftade. Det rapporterar SVT Uppsala. Bland de smittade finns både vaccinerade och ovaccinerade personer, men ingen ska hittills ha behövt sjukhusvård.

Enligt SVT handlar det om sex smittkedjor i Uppsala län, två av dem är kopplade till resor utomlands.

Bland de smittade finns fyra elever i en årskurs tre på en skola i Alsike, rapporterar P4 Uppland. Andra elever på skolan ska dock inte vara smittade."
Citera
2021-08-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Av alla jag känner som åkt på viruset så är det bara 2 som knappt märkt det. Övriga (20-25 st) har beskrivit det som ett mellanting mellan kraftig förkylning och influensa. Åldersgrupp 30-45.

De som får väldigt mild sjukdom eller inga symtom alls är vaccinerade.

I min bekantskapskrets har 95 % haft milda symtom. Min väns 90- åriga pappa visste inte ens han hade det, fick positivt test på äldreboendet och sedan hade antikroppar.

Men vi var många som trissade upp oss när man hade covid, av allt man hört, så det i sig gjorde att man blev smått hypokondrisk och kände alla möjliga symtom. Som egentligen inte fanns där, det var psykiskt.

Influensan som jag och min partner hade innan corona var mycket värre, vi gick ner flera kilo och hostade 6-7 veckor efter.

Många får "långtidsinfluensa" också, och t.ex lunginflammation efter influensa.
Det finns studier på det, även om det inte forskats tillräckligt inom det fältet.

Så dessa virus slår mycket olika, mot olika personer.
Citera
2021-08-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast nu har Uppsala en ny deltavariant som även smittar vaccinerade.

https://unt.se/nyheter/artikel/deltamutationen-sprids-i-lanet/rmx73pnj

"UNT har tidigare rapporterat om den nya deltavarianten, som smittat även fullvaccinerade personer i länet. Den senaste veckan har fler personer bekräftats smittade av mutationen och det ska nu röra sig om 25 fall i Uppsala län, varav tio är bekräftade. Det rapporterar SVT Uppsala. Bland de smittade finns både vaccinerade och ovaccinerade personer, men ingen ska hittills ha behövt sjukhusvård.

Enligt SVT handlar det om sex smittkedjor i Uppsala län, två av dem är kopplade till resor utomlands.

Bland de smittade finns fyra elever i en årskurs tre på en skola i Alsike, rapporterar P4 Uppland. Andra elever på skolan ska dock inte vara smittade."
Den har funnits ett tag, verkar inte speciellt smittsam just nu iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in