2021-08-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Japp, första gången sedan Robin Söderlings final i Båstad 2011.

Han jag gjort det riktigt bra, men hoppas att han vinner.

Tror han får det svårt i finalen mot en kille som klarar av att själv sätta fart på bollen och som returnerar aggressivt.
Ymer står några meter bakom linjen och spelar defensivt och kontrar. Kommer inte funka mot Ivaniska eller vad han heter så länge Ivaniska har ork.
Citera
2021-08-28, 11:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Ymer till final i Winston-Salem, vad grymt. Måste ju vara minst tio år sedan en svensk nådde en ATP-final.

Riktigt bra gjort. Var det andra eller tredje gången han slog Alcaraz? De möttes i AO i vintras, vet jag. Lite kul ändå att Ymer, som av många, däribland mig, dömts ut som en "som aldrig blir nåt" återigen lyckas besegra en som de allra flesta är eniga om kommer att bli nåt riktigt stort. Spanjoren må vara ung, men han är redan rankad betydligt högre än Ymer (54 vs 90).

Hade varit kul med en helnordisk final, men Ruusuvuori var chanslös mot vitryssen Khlav Kalash, som även han är ute efter sin första ATP-titel (och Vitrysslands första sedan 2003) och som trots att han är 27 år fått sitt stora genombrott i år (fast just 27 verkar vara det nya svarta, många slår igenom i den åldern numera).

https://www.youtube.com/watch?v=4NFv5IGP2uA
Citera
2021-08-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Tror han får det svårt i finalen mot en kille som klarar av att själv sätta fart på bollen och som returnerar aggressivt.
Ymer står några meter bakom linjen och spelar defensivt och kontrar. Kommer inte funka mot Ivaniska eller vad han heter så länge Ivaniska har ork.

Ymer har stått klistrad vid baslinjen denna veckan och fått mycket på serve/förstaslag, mer än vanligt på forehand. Är därför han är i final. Är lite inomhustennis över det, som passar honom. Sen är det brutalt varmt och fuktigt vilket är ännu en faktor. Och fullsatt publik hjälper honom att fokusera på ett sätt han inte alltid gör.

Ivashka har en imponerande rad till finalen, har avhandlat Seppi, Cilic, Struff, Carreno, Ruusuvuori och bara förlorat ett set. Men han måste känna att han har allt att förlora.

Ymer slog honom inomhus för ett par år sen. Är nog en rätt skön seger att ha med sig.
Senast redigerad av frankkk 2021-08-28 kl. 12:22.
Citera
2021-08-28, 13:25
Avslutad
Grattis till Ymer och finalen men dom bästa spelarna vill inte gå långt i dessa turneringar före US Open, man vill vara fräsch inför dom långa 5 sets turneringarna.
Ymer spelar en ganska tråkig defensiv tennis, han saknar ett offensivt vapen som tex en vinnande serve eller grym forehand och förlitar sig på motståndarnas misstag. Mikael har dock ett betydligt bättre psyke än Elias och kan nog nå topp 50 om han fortsätter gå bra i 250 turneringar.
Citera
2021-08-28, 13:39
Medlem
Stort grattis till finalplatsen MY
Hoppas att du tar sista matchen oxå
Citera
2021-08-28, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ymer har stått klistrad vid baslinjen denna veckan och fått mycket på serve/förstaslag, mer än vanligt på forehand. .

Ja, jag vet inte hur många forehand-vinnare han har slagit den här veckan, men det är några stycken. Sakta men säkert börjar det lossna.

Lite Murray över honom om man jämför spelstilar, lite tråkigt defensivt spel, men hugger när han får läge.
Citera
2021-08-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Ja, jag vet inte hur många forehand-vinnare han har slagit den här veckan, men det är några stycken. Sakta men säkert börjar det lossna.

Lite Murray över honom om man jämför spelstilar, lite tråkigt defensivt spel, men hugger när han får läge.

Skillnaden är att Murray har en riktigt bra serve (när han spelar bra). Mikael måste förbättra sin serve. Kommer han bara upp i samma nivå som Elias med serven så kommer det göra stor nytta för honom.

Men håller med, finns många likheter i spelstil jämfört med Murray. Den roligaste likheten tycker jag är deras lobbar. Murray är nog bäst någonsin på det och Ymer är nog bäst av alla lägre rankade spelare jag någonsin sett på det.
Citera
2021-08-28, 17:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Den roligaste likheten tycker jag är deras lobbar. Murray är nog bäst någonsin på det och Ymer är nog bäst av alla lägre rankade spelare jag någonsin sett på det.

Well spotted. En riktigt snygg lobb är bland det läckraste som finns. Synd att man får se det så sällan numera.
Citera
2021-08-28, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Riktigt bra gjort. Var det andra eller tredje gången han slog Alcaraz? De möttes i AO i vintras, vet jag. Lite kul ändå att Ymer, som av många, däribland mig, dömts ut som en "som aldrig blir nåt" återigen lyckas besegra en som de allra flesta är eniga om kommer att bli nåt riktigt stort. Spanjoren må vara ung, men han är redan rankad betydligt högre än Ymer (54 vs 90).

Hade varit kul med en helnordisk final, men Ruusuvuori var chanslös mot vitryssen Khlav Kalash, som även han är ute efter sin första ATP-titel (och Vitrysslands första sedan 2003) och som trots att han är 27 år fått sitt stora genombrott i år (fast just 27 verkar vara det nya svarta, många slår igenom i den åldern numera).

https://www.youtube.com/watch?v=4NFv5IGP2uA

Skönt med lite vintage Homer där, men jag kan ju inte direkt säga att jag ser likheten med Ilya "If you want me to shit on court I can do it" Ivashka. Dricker han också crab juice?

Höll på Alcaraz, men ändå kul för Ymer. Har egentligen räknat bort Ymers, men samtidigt, killar som Karatsev visar att folk kan mogna väldigt sent. Kan nog bli en halvt stabil topp 50-spelare som tar ett par skalpar då och då. Har ändå slagit rätt habila spelare i Salem, även om fältet var tämligen tunnt.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Well spotted. En riktigt snygg lobb är bland det läckraste som finns. Synd att man får se det så sällan numera.

Är detta en lobb?

https://www.youtube.com/watch?v=xc1RCqidtTg

(Försökte hitta Feddes backhandsmashlobb, men orkade inte leta så länge. På grus, tror jag. Men denna är inte dålig heller. Inte helt säker på om inte Djokovic släppte den, dock.)
Citera
2021-08-28, 23:17
Medlem
Final nu då!
Citera
2021-08-28, 23:25
Medlem
Bedrövlig start av Ymer i karriärens första ATP-final, serve och forehand i absoluta botten av förmågan.
Citera
2021-08-28, 23:26
Medlem
MY sprider bollarna runt arenan belarusken hinner inte göra någon miss MY hinner före 0-3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in