2021-08-28, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ok ge mig ett exempel?
absolut tänker jag inte göra det...

du är för trollig för min smak, så dig ignorerar jag nu
Citera
2021-08-28, 06:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Bara där det kan skydda, hos äldre och sjuka.

Är du gammal eller sjuk?

Eller tog du vaccin utan att känna till vilka som riskerar hospitalisering och död?

Hur känns det att vaccinskyddet bara håller 3-10 veckor innan du behöver en ny spruta? Var det vad du väntade dig?

”Our data suggest waning of S-antibody levels in infection-naive individuals over a 3–10-week period after a second dose of either ChAdOx1 or BNT162b2.”

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01642-1/fulltext

Visst känns det lite snopet?

Men det är väl fantastiskt att ni feta, gamla och sjuka får vaccin. Jag kan inte förstå varför du är arg på de som har god hälsa och inte behöver vaccin. Det är nästan som att du är bitter. Din dåliga hälsa är ju ingen annans fel.
Jag är fullt frisk och inte speciellt gammal men sett vad covid kan göra med olika personer.
Jo jag tillhör en riskgrupp, jag är människa och kan bli smittad och sjuk.
Jag tog vaccinet precis som jag varje år de senaste minst 20 åren tagit influensavaccin och precis som jag tagit TBE vaccin mm för att inte bli allvarligt sjuk.
När jag fick covid vaccin hade 100.000 tals andra redan fått och vi hade då redan sett de vanligaste biverkningarna. När läkare vaccinerar sig är jag inte speciellt orolig för några biverkningar. De skulle aldrig göra det om det fanns några större risker som ni antiaxxers fantiserar om.

Och andra anledningen att jag tagit vaccin är för att jag vill vi ska kunna öppna upp samhället och det går fortare om alla vaccinerar sig. Nu kommer vi få vänta till vi ser smittspridningen gått ned tillräckligt för man ska kunna ta bort alla restriktioner.

Att de som är emot vaccinet inte fattar vad som krävs för att ta bort restriktionerna är ofattbart men bevisar hur korkade de är.
Citera
2021-08-28, 06:54
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är fullt frisk och inte speciellt gammal men sett vad covid kan göra med olika personer.
Jo jag tillhör en riskgrupp, jag är människa och kan bli smittad och sjuk.
Jag tog vaccinet precis som jag varje år de senaste minst 20 åren tagit influensavaccin och precis som jag tagit TBE vaccin mm för att inte bli allvarligt sjuk.
När jag fick covid vaccin hade 100.000 tals andra redan fått och vi hade då redan sett de vanligaste biverkningarna. När läkare vaccinerar sig är jag inte speciellt orolig för några biverkningar. De skulle aldrig göra det om det fanns några större risker som ni antiaxxers fantiserar om.

Och andra anledningen att jag tagit vaccin är för att jag vill vi ska kunna öppna upp samhället och det går fortare om alla vaccinerar sig. Nu kommer vi få vänta till vi ser smittspridningen gått ned tillräckligt för man ska kunna ta bort alla restriktioner.

Att de som är emot vaccinet inte fattar vad som krävs för att ta bort restriktionerna är ofattbart men bevisar hur korkade de är.

Varför ökar smittan i länder där 70% är fullvaccinerade om lösningen på problemet är att alla vaccinerar sig?
Är det verkligen de 30% ovaccinerade/naturligt immuna som står för den ökade smittan?

Eller menar du att vi skall ta en spruta i halvåret resten av livet för att slippa bli kallade "korkad" av dig?
Citera
2021-08-28, 07:49
Medlem
Kanske redan har postats, men det här var ju bland det sjukaste.

En australiensk minister visar stolt upp sitt vaccinpass på Instagram:

https://amp.theaustralian.com.au/breaking-news/victor-dominello-diagnosed-with-bells-palsy-after-covid-press-conference-thanks-those-who-reached-ou t/news-story/7ace0da3237efe1dd4044c0b34932eb8

Han har piratlapp på ena ögat, eftersom han drabbades av "Bell's Palsy" ansiktsförlamning efter att han vaccinerades. Folk ringde in när de märkte hans "droppy eye" på motsvarande FHM:s presskonferenser i TV fast för Australien.

Det är dels en mycket sällsynt bieffekt (men ändå en känd bieffekt), och dels AstraZenecas vaccin som inte längre Sverige använder (och det är inte helt bevisat att det orsakades av vaccinet...) men jag måste ändå ställa frågan:

Vad är det för ett sjukt dystopiskt 1984-samhälle som världen håller på att bli? En potentiellt vaccinskadad minister visar stolt upp på sitt Instagram att han äntligen förtjänat sin "streckkod" (som han stolt klottrat "inclusion card" på med en spritpenna). Utan att det blir så mycket som en etisk diskussion kring valfrihet till vaccinering? Samt det faktum att man nu behöver en "streckkod" som visar var man står, för att bli inkluderad i samhället. Annars blir man spöad av polisen när man lämnar sitt hem. En polis vars jobb inte längre är att hjälpa medborgarna, utan att med fysiskt våld påtvinga majoritetens ideal på den som avviker.

Jag saknar verkligen 2019 och den etiska kompassen.
Senast redigerad av aw 2021-08-28 kl. 08:14.
Citera
2021-08-28, 08:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Hur många vaccinerade testar sig vid symtom?
Hur många ovaccinerade testar sig vid symtom?
Jag tror de ovaccinerade testar sig i högre grad därav "fler smittade"
Det intressanta är väl egentligen dödsfallen, att det dör färre är ju jättebra.
Att människor söker vård är väll inget konstigt hur många hypokondriker söker inte vård konstant för typ ingenting ?

Det tror jag inte.
Personer som väljer bort vaccin lär vara samma personer som skiter i att testa sig.
Eller tycker ni att ovaccade personer verkar vara omtänksamma om sin omgivning?
Varför skulle en antivaxxare testa sig för en sjukdom som de själva tror är helt ofarlig?
Citera
2021-08-28, 08:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Varför ökar smittan i länder där 70% är fullvaccinerade om lösningen på problemet är att alla vaccinerar sig?
Är det verkligen de 30% ovaccinerade/naturligt immuna som står för den ökade smittan?

Eller menar du att vi skall ta en spruta i halvåret resten av livet för att slippa bli kallade "korkad" av dig?
Vi vet redan om att man kan bli smittad även som vaccinerad. Det borde även du känna till. Deltan är mer smittsam än tidigare varianter så det är inget konstigt. Men vad som visas i rapporten jag hänvisade till tidigare från FHM så är det mer ovaccinerade som hamnar på IVA och även avlider än de som är vaccinerade.

Vi behöver kanske påfyllnad av covid vaccinet senare och kanske med modifierad modell för att passa bättre för kommande mutationer. Inget konstigt och är väl som TBE vaccin som det krävs 4 doser för en del samt påfyllnad efter 3 år respektive vart 5:e år sedan.
Och samma med TBE vaccin så är det inte helt garanterat att man kan bli sjuk men minskar risken att bli allvarligt sjuk.

Jag tycker det är tråkigt att inte alla tar vaccinet för då hade vi kunnat öppna upp tidigare.
Du är troligen av samma åsikt som mig att vi båda vill slippa alla restriktioner och kunna gå på större konserter mm.
Citera
2021-08-28, 08:19
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det som verkligen skulle ge effekt vore om människorna verkligen följde rekommendationen om att hålla minst 1 1/2 meters avstånd till andra människor. Men det gör de inte längre, (ibland inklusive mig själv), i vardagslivet. Sedan kan ju konserter och stora sällskap på restaurang, körsång m.m, förstås ställa till med klusterutbrott. Men det är inget vi sysslar med 99 procent av vår tid.

Men låt oss hoppas på att vi slipper tänka på sådant om ett halvår eller så, absolut senast i maj nästa år.

Du kan fetglömma 1 1/2-meters "regeln", eftersom smittområdet har legat på 4-6m i radie vid olika mätningar, 1 1/2m är enbart "nys o host området", men de som andas kontinuerligt får ett moln omkring sig som vida överstiger detta "flumavstånd".

Hur långt bort tror du att du får stå för att slippa röklukten från en person som bolmar en cigarett...
Byt ut tobakslukten mot virus.
Citera
2021-08-28, 08:23
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Du kan fetglömma 1 1/2-meters "regeln", eftersom smittområdet har legat på 4-6m i radie vid olika mätningar, 1 1/2m är enbart "nys o host området", men de som andas kontinuerligt får ett moln omkring sig som vida överstiger detta "flumavstånd".

Hur långt bort tror du att du får stå för att slippa röklukten från en person som bolmar en cigarett...
Byt ut tobakslukten mot virus.

Det är ju ändå mängden virus som är avgörande för hur sjuk du riskerar att bli. Mängden minskar med kubik på avstånd från smittkällan. Så precis som du kan göra en kvinna gravid när du sprutar på fittan är risken mindre än om du sprutar i.
Citera
2021-08-28, 08:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det som verkligen skulle ge effekt vore om människorna verkligen följde rekommendationen om att hålla minst 1 1/2 meters avstånd till andra människor. Men det gör de inte längre, (ibland inklusive mig själv), i vardagslivet. Sedan kan ju konserter och stora sällskap på restaurang, körsång m.m, förstås ställa till med klusterutbrott. Men det är inget vi sysslar med 99 procent av vår tid.

Men låt oss hoppas på att vi slipper tänka på sådant om ett halvår eller så, absolut senast i maj nästa år.

I Danmark slipper de tänka på detta snart då de klassar ner covid till ickesamhällsfarlig.
Citera
2021-08-28, 08:27
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det är ju ändå mängden virus som är avgörande för hur sjuk du riskerar att bli. Mängden minskar med kubik på avstånd från smittkällan. Så precis som du kan göra en kvinna gravid när du sprutar på fittan är risken mindre än om du sprutar i.

Men 1 1/2 regeln var "uträknad" på G614-mutationen, vi har som bekant "Delta" nu som ökat virusmängderna tusenfalt...
Citera
2021-08-28, 08:29
Medlem
Overminds avatar
Nu skriver Aftonskiten att Delta är mycket värre än tidigare varianter:

Så som alla säger runt om i Världen, särskilt Reddit, att viruset blir mildare stämmer ju inte? Rent skitsnack. Och detta "makes no sense" så att säga heller.

"Risken att drabbas av allvarlig sjukdom och behöva sjukhusvård är större bland de människor som drabbas av deltavarianten.

Det visar en ny studie från Storbritannien, rapporterar Ekot.

Studien visar att de som smittas av deltavarianten har visat sig löpa dubbelt så hög risk att behöva sjukhusvård jämfört med de som fått alfavarianten.

Av de över 40 000 patienter som ingick i studien var en majoritet ovaccinerade. Forskarna är oroliga över att belastningen på sjukvården kan öka om deltavarianten sprids bland många ovaccinerade.

Studien publicerade i tidskriften The Lancet Infectious Diseases."
Citera
2021-08-28, 08:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Gäller bara utomhus. Inomhus minskar inte halten med kubik på avstånd. I en trång lokal med dålig ventilation så luktar cigarettröken ungefär lika mycket oberoende var du står.

Ungefär som att det inte spelar nån roll var du sprutar så länge det är "inuti"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in