2021-08-28, 03:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men du har ju dissat "Hanna"! Glöm "Hanna". De andra sakerna förutom brovittnet är?

Natti!

Japp det stämmer. "Glöm Hanna"? Varför ska jag glömma henne? Dom andra sakerna förutom brovittnet? Vilka andra saker surrar du om nu? jag har väl aldrig sagt hur många saker dessa saker är till antalet?

Natti mannen! 😀
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-28 kl. 04:00.
Citera
2021-08-28, 03:54
Medlem
Konfunderad. Har lyssnat om Pernillas podd idag & även läst Mardrömmen I Mariestad (för första gången, köpte den som ebok på Google för 40 kr). De är så gott som identiska, upplagda på samma sätt, samma intervjuer till stor del, samma information & samma språkbruk. Boken kom väl efter podden, eller?

Ingendera bevisar bortom allt rimligt tvivel att Pernilla ens setts i sällskap med någon efter att hon kommit ut från Stadt strax efter kl 2. Det verkar som att hon var kvar på torget en liten stund, kanske 10 minuter? Någon vill mena att den sett HA prata med en person som satt i en bil.
Vad jag förstår finns det alltså inte en enda 100%'igt ovillkorligen bekräftad iakttagelse av HA efter att hon lämnar torget.
Det som finns är tre av varandra oavhängiga vittnen som MÖJLIGEN sett eller hört henne, först en person som ev ser HA i närheten av systembolaget, eventuellt i sällskap med en man. Nästa iakttagelse kommer på bron där vittne 2 (som jag ser som den mest trovärdiga iakttagelsen pga dennes tydliga minne av byxorna HA bar) ser en kvinna & en man som ev har glasögon av någon form med pilotbågar.
Det tredje vittnet är "Hanna" som säger sig ha hört först en okänd kvinna skrika till som hon uppfattade två män. Sedan utvecklas hennes "vittnesmål" med fler detaljer (istället för att hon själv börjar tveka & ifrågasätta vad hon faktiskt hörde) under följande samtal med polisen.

Enligt den forskning (som eeeeh, naturligtvis kommer ifrån USA) kring vittnesbeteende, vittnesmål & tillförlitlighet under tid, består listan med MINST tillförlitliga vittnesmål av just visuella och hörda iakttagelser. Det är alltså (enligt dem) dessa vittnesmål vi människor lättast förvränger.

Det enda jag kan säga säkert efter den här
är utläggningen är att har du lyssnat på dokumentären i radio behöver du inte läsa boken...
Citera
2021-08-28, 04:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Helena gick inte i särskola!!!!! Hon var snäll och lite "töntig" men absolut inte sinnesslö eller menlös. Umgås med en som var en av Helenas närmaste vänner och hon är lite likadan. Snäll ..nästan dumsnäll, fattar inte alltid skämt, särskilt inte ordvitsar och lite invecklade skämt men fullt normalt intelligent. Har för mig att Helena hade rätt bra betyg.
Tack!
Ja, dumsnäll och töntig, (vad det nu är?) kan man vara, rätt vanligt om man är godhjärtat, men skriva att hon är bakom!!!
Så jävla lågt, jag blir så förbannad!
Då vi vet att hon klarat skolan med bravur, dessutom åkt själv till Australien.

Tycker av allt att döma, vad jag läst att hon aldrig skulle ha hoppat in i en bil, vars förare hon inte kände 100% förtroende för, allt annat är skitsnack!
Citera
2021-08-28, 04:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Japp. Stämmer. Redan klarlagt att jag hade fel om vilken ”typ” av DNA som matchar mot.
Inte lätt att hänga med i svängarna hela tiden, så förlåt!
Citera
2021-08-28, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tack!
Ja, dumsnäll och töntig, (vad det nu är?) kan man vara, rätt vanligt om man är godhjärtat, men skriva att hon är bakom!!!
Så jävla lågt, jag blir så förbannad!
Då vi vet att hon klarat skolan med bravur, dessutom åkt själv till Australien.

Tycker av allt att döma, vad jag läst att hon aldrig skulle ha hoppat in i en bil, vars förare hon inte kände 100% förtroende för, allt annat är skitsnack!
Varför är det lågt? Varför blir du arg?
Varför skulle hon inte ha klarat skolan?
Det känns som om man trampat på en öm tå på vissa och att det faktiskt är ni som har fördomar om människor som är lite sega i kolan.
Citera
2021-08-28, 04:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Grundlösa?
Att vara lite trög sätter en inte i särskola. Man får vara trög. Det är inget ont i det så jag förstår inte att du blir så upprörd för det?
Det är klart man vill skydda sin lillasyster OCH till och med storasyster MEN att barnvakt en tjej som passerat 20 år är väl knappast ett fullt naturligt beteende, eller?
Så här lättkränkt blir folk om man säger något som inte låter som ett jävla miss universumtal när det gäller brottsoffret MEN när vi talar om potentionella mördare så kan man minsann dra och doppa dem i skiten.
Det jag skriver är iallafall MIN grundade åsikt och upplevelse.
Det måste vara ett konstigt tankesätt, att döma någon för att man är för snäll etc.
Vem har varit barnvakt åt henne i Australien?
Och du är en jävla idiot, du måsta ha EQ noll?
Sjuka jävel!
Citera
2021-08-28, 05:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det framgick i avsnitt tre att mannen hade varit inne på förhör, men då 1998. Att han skulle ha varit anhållen i maj 2017 framgår inte - det fick (igen, då!) Pernilla och Mats däremot veta inför sändningen av det tredje avsnittet i juni 2017 (enligt en mejldump som jag har fått). Jag tycker att alla ska lyssna på det här avsnittet från cirka 15:00, det är väldigt intressant. Polisen - genom Lars Johansson - anser sig ha varit väldigt nära att bryta igenom i förhöret 1998 om inte kossan till åklagare hade satt sig på tvären! Igen tror jag att den dåtida kossan till åklagare hade väldigt speciella skäl att inte ge mannen en advokat och därigenom röja hans namn. Suck! (Jag ska överväga om jag ska lägga ut dumpen, men måste försäkra mig om mitt identitetsskydd först.)

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3

Då förstår jag vad du menar. Det var jag som tänkte fel.
Citera
2021-08-28, 05:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bilarna som du rabblar upp är i det här läget fullkomligt ointressanta.
Hade du hållit på så här om det var KM (mmpg) eller PU som hade haft tillgång till en liten vit Opel Corsa med avhugget bakparti vid tidpunkten för försvinnandet? Nej exakt, för då hade det varit annat ljud i skällan!

Frågan är väl snarare vad du önskar uppnå? Du verkar inte vilja ta till dig fakta.

Nu är det ju så att den mordmisstänkte ClLe har haft tillgång till just en sådan vit bil som på pricken passar in på killarnas beskrivning av bilen som körde inne på cykelvägen.

Om en vit opel corsa är det som stämmer exakt, varför letade polisen först efter kadetter och varför används kadetter i rekonstruktioner som Leif GW varit med i?
Citera
2021-08-28, 08:04
Medlem
CL, nyss hemkommen från Australien, kan ha varit den okände snubben på Stadt som ”limmade” på HA under kvällen.

Han följde efter henne och hörde hennes telefonsamtal med UA. Hon bestämde sig för att promenera hem själv, eftersom det var mycket folk i rörelse och en ljummen och fin sommarkväll.

Efter ett tag gick CL med pilotglasögon ikapp henne på vägen och försökte få kontakt. Ha gick vidare över bron med CL alldeles bakom eller bredvid sig. När hon gick in på genvägen hem genom dungen, så gjorde han närmanden som hon bestämt avvisade.

CL överföll henne och Ha skriker ”Så får du inte göra”. Han våldtar henne och hon skriker ”oh nej”. Han stryper henne till tystnad och samtidigt hörs ljudet av en bildörr slås igen, då två killar som sitter i en bil och lyssnar på musik i närheten åker vidare.

HA är död och CL skyndar sig hem för att hämta sin bil, en vit Opel Corsa. Han kör in på gångvägen för att kunna få med sig offret, därav vittnesuppgiften om den mystiska bilen som stod på gångvägen. När vittnet, som varit på grillfest, passerar ligger förmodligen CL och gömmer sig i dungen och väntar på att han så snabbt som möjligt ska kunna bära med sig kroppen till bilen utan att någon ser honom. Han kastar in hennes skor i terrängen, bär in kroppen till bilen och kör iväg. Han kör inte långt utan åker förmodligen hem till stället där han bor och gräver ner henne nästa dag… Strax därefter får han en psykisk kollaps…

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
"Hanna" har sagt att hon hörde två mansröser och jag tror på en gärningsman så där faller KM också bort eftersom jag tror på CL som ensam gärningsman. KM kan inte ens vara vittne till överfallet för han har förmodligen inte ens gått över bron enligt min analys.
Senast redigerad av Spanaren321 2021-08-28 kl. 08:21.
Citera
2021-08-28, 08:40
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fast det allra mesta av det måste du väl ändå som intresserad redan känna till?
Jag tackade för svar, hur relaterar det till vad jag vet sedan tidigare? Kan du kanske tillföra något som jag inte vet?
Citera
2021-08-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Statistik är ofta missvisande men finns det något om hur många fall kalla fall haft framgång med? Hur proffsiga är dom.

Utan tvivel är dom hästlängder mycket mer proffsiga än vissa skvallerkärringar och gapiga skribenter i tråden. Gapiga skribenter som enbart har som mål att skapa konflikt. Det är idioter som inte kommer ihåg vad dom tidigare skrivit. Dessutom pratar dom hybris besatta idioterna om sina ”analyser”. Vad löjligt!!!
Citera
2021-08-28, 09:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ok, Sherlock ... Visst, fyra olika "versioner"*** ... Jag skrev tidigare att vi inte ska klyva hårstrån, ändå är det precis det som du gör! Vi vet alltså: "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde LJUDET av en bildörr (senare blev det mer än en bildörr). Kan vi bara enas om att "Hanna" hörde ett bråk och "en bildörr"? Det är ju liksom det som är kärnan i alltsammans!

*** Om "Hanna" först hade sagt att bråket kom från Vikingavägen och sedan hade sagt att ljudet kom från dungen eller om hon hade sagt att hon först hörde ljudet från Carolas "Främling" och sedan ljudet från en gråtande kvinna, hade också jag tyckt att hennes vittnesmål hade varit minst sagt udda. Men nu handlade det bara om vilket ordval hon använde för att beskriva att en bildörr stängdes. Snälla ...

För min del kan vi helt utesluta bildörrar från hennes vittnesmål, men det ökar inte hennes trovärdighet som vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in