2021-08-27, 23:37
Medlem
Att KGM/MMPG fick sådan uppmärksamhet 2017 och framåt, berodde inte det mycket på att radioserien som kom då valde att fokusera så på just det s k brovittnet och vem det handlade om? Att polisen fick nys om det och då valde att plocka in honom till förhör m m, m m igen fick i alla fall jag intryck av då. Kan vara fel, minnet är kort.

Har även för mig att det sades att det vittnet lämnade in ett anonymt tips, därav osäkerheten om tillförlitligheten från polisens sida när det väl dök upp igen efter att ha
s a s "tappats bort" vid introduktion av nytt registreringsprogram. Vittnet kan i o f s ha valt att träda fram med namn till polisen vid senare tillfälle för allt vad vi vet.

Hur värdera ett tips från en anonym avsändare? Måste vara svårt när man inte vet varifrån det kommer. (Lättare om många visserligen anonyma lämnar in samma tips.)
Citera
2021-08-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj, där kom visst grundlösa påstående om BO!
Så lågt, bakom???? Vad menas med det?
Hon hade haft en hjärntumör som liten, men gått i vanlig skola, gymnasium (bakom?) Visste inte att hon gått i särskola, hon ville ju bli lärare eller sjuksköterska. ( trots hon gått i särskola?? ) Källa på det?
Nog kan en hjärntumör påverka vissa sinnen, men fy vad sjukt Flashback forum blivit! Självklart känner hennes syster att hon vill skydda sin lillasyster som varit svårt sjuk som liten. Vem skulle inte gjort det?
Grundlösa?
Att vara lite trög sätter en inte i särskola. Man får vara trög. Det är inget ont i det så jag förstår inte att du blir så upprörd för det?
Det är klart man vill skydda sin lillasyster OCH till och med storasyster MEN att barnvakt en tjej som passerat 20 år är väl knappast ett fullt naturligt beteende, eller?
Så här lättkränkt blir folk om man säger något som inte låter som ett jävla miss universumtal när det gäller brottsoffret MEN när vi talar om potentionella mördare så kan man minsann dra och doppa dem i skiten.
Det jag skriver är iallafall MIN grundade åsikt och upplevelse.
Citera
2021-08-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Att KGM/MMPG fick sådan uppmärksamhet 2017 och framåt, berodde inte det mycket på att radioserien som kom då valde att fokusera så på just det s k brovittnet och vem det handlade om? Att polisen fick nys om det och då valde att plocka in honom till förhör m m, m m igen fick i alla fall jag intryck av då. Kan vara fel, minnet är kort.

Har även för mig att det sades att det vittnet lämnade in ett anonymt tips, därav osäkerheten om tillförlitligheten från polisens sida när det väl dök upp igen efter att ha
s a s "tappats bort" vid introduktion av nytt registreringsprogram. Vittnet kan i o f s ha valt att träda fram med namn till polisen vid senare tillfälle för allt vad vi vet.

Hur värdera ett tips från en anonym avsändare? Måste vara svårt när man inte vet varifrån det kommer. (Lättare om många visserligen anonyma lämnar in samma tips.)
Menar du att kla#s plockades in på grund av radioprogrammet? Det var inte från början polisens drag?
Radioprogrammet var ju av och med två av Helenas vänner. Om de misstänkte Kla#s först och drog igång detta så känns det som att de har riktat strålkastarna på någon och utnyttjat sina positioner. De har ju inte ens tillgång till utredningen. Detta var isåfall personligt och ganska sjukt.
Citera
2021-08-28, 01:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Återigen; tack för din noggrannhet när det kommer till detaljer. Det är en bra egenskap i en tråd där en ouppmärksam felskrivning lätt kan omvandlas till en trådsanning.

Jag kan självklart inte bevisa att brovittnet var på stadt. Normalt sett brukar dock ordningsföljden vara omvänd. Man brukar behöva bevisa ett vittnes trovärdighet. Kan du bevisa att brovittnet inte inhämtat sig kunskap om Helenas klädsel från annan plats än just bron (exempelvis stadt)?

Varför reagerade och agerade inte Hanna när hon hör Helena (vars skrik hon till och med känner igen). Om jag hör min bekant bli utsatt för någonting mitt i natten så agerar jag, utan tvekan. Även om man själv inte vågar ingripa så kan man ju ringa larmnumret.

Som jag har uppfattat det, hade brovittnet inte varit på Stadt. Hon kom dessutom gående från väster, in mot stan.

"Hanna" hade sagt till Gatsten att hon blev rädd och inte vågade göra något, att situationen kändes olustig. Kom ihåg att "Hanna" var en kvinna i 50-årsåldern och kanske inte så tuff av sig. "Hanna" hade också sagt till Gatsten att hon trodde att allt hade ordnat sig när bråket upphörde (när det blev tyst) och bilen körde iväg.

Mitt tips till dig (och till flera andra) är: Läs Gatstens inlägg!

I övrigt måste jag säga att jag blev riktigt glad när jag läste att du skrev att du tyckte att jag var noga med detaljerna. Det ingår i mitt jobb att vara det!
Citera
2021-08-28, 01:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok? Du får basera din uppfattning om KM's närvaro vid mordplatsen på vilka fakta du vill, du kan ändå inte med säkerhet placera KM på platsen där överfallet skedde så lägg ner! Lär dig respektera andra skribenter istället annars finns det ju inget slut på det här. Du kan inte påtvinga oss andra dina åsikter, det enda som händer är att du förstör tråden!

Fel, jag slänger inte ur mig saker om KM helt planlöst, jag baserar min uppfattning på helt andra saker och gör en annan bedömning och analys av dom uppgifter som finns att tillgå. Du har rätt i att jag inte tror på KM's närvaro vid försvinnandet men jag har aldrig påstått att jag vet att han inte var där, det är ren lögn.

Fel igen, vi har exakt samma fakta att stödja oss på men vi gör helt olika analyser. Det stora problemet är att du inte accepterar andra sätt att se och tolka händelseförloppen.

Bara för att man är inne på ett annat scenario än det du torgför betyder det inte att man "teamar upp mot dig om KM". Och nej, du behöver inte vara orolig det här är ingen "samlad aktion" som säger något om oss andra. Tvärtom, det är bra med olika åsikter och olika infallsvinklar. Att du tar det personligt säger snarare något om dig.

Första fetningen: Men det är trots allt fakta från polisen!

Andra fetningen: Ok, kan du tänka dig att förklara vad du menar med "helt andra saker"? Nu blev tråden riktigt nyfiken!

Tredje fetningen: Du gör ingen analys. Du blundar för fakta och "kill-tycker"!
Citera
2021-08-28, 01:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
1. Kvinnoskriket hörde X och det avslutades med att en bildörr knäpptes igen.

2. X uppger att det var ett sådan ljud så som en bildörr låstes eller stängdes.

3. X vill framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll.

4. Vittnet har senare nämnt att hon hörde mer än en dörr stängas ( Enligt Ugglan).

Ok, Sherlock ... Visst, fyra olika "versioner"*** ... Jag skrev tidigare att vi inte ska klyva hårstrån, ändå är det precis det som du gör! Vi vet alltså: "Hanna" hörde ett bråk, "Hanna" hörde LJUDET av en bildörr (senare blev det mer än en bildörr). Kan vi bara enas om att "Hanna" hörde ett bråk och "en bildörr"? Det är ju liksom det som är kärnan i alltsammans!

*** Om "Hanna" först hade sagt att bråket kom från Vikingavägen och sedan hade sagt att ljudet kom från dungen eller om hon hade sagt att hon först hörde ljudet från Carolas "Främling" och sedan ljudet från en gråtande kvinna, hade också jag tyckt att hennes vittnesmål hade varit minst sagt udda. Men nu handlade det bara om vilket ordval hon använde för att beskriva att en bildörr stängdes. Snälla ...
Citera
2021-08-28, 01:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Jag vet inte om du har uppfattat det, men du slåss för ditt liv just nu.
Den där ikonen du har, Clint Eastwood? Byt ut den, den är för cool för dig.

”Uggla” sägs vara klok, byt namn. Fiskmås är ledigt.
Du har gjort dig en karriär på Pilotglasögon. Tiden är nu förbi, byt till kontaktlinser.

Du var oerhört frekvent innan CL, men du dog en smula då han blev aktuell. Kanske du hoppades att det bara var en tillfällig saga? Nu har du fått luft igen. Förhoppningar?

Anledningen till att CL släpptes var hans klena hälsa, han hade kunnat dö i häktet. Polisen arbetar seriöst och låter tiden tala. De hade aldrig släppt så mycket till pressen om de inte hade haft på fötterna. Åklagaren hade aldrig visat sig på plats om det hade varit en risk för prestigeförlust.

Första fetningen: Sagt av en pippi ...

Andra fetningen: Din uppfattningsförmåga är ganska låg. När CL dök upp i måndags dränktes tråden av inlägg från en massa nya användare. Du kanske missade det? Det var liksom meningslöst att försöka skriva inlägg då, när ett tänkt inlägg hade följts av 30 andra inom fem minuter. Dessutom har jag ett liv utanför den här tråden - tro det eller ej!

Tredje fetningen: Jaså minsann ... Och det vet du? ( ) Du tror inte att självmord ligger nära till hands i stället?
Citera
2021-08-28, 01:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vilka är vi?
Du och Judaland? (och TordOlavsen ibland?) 😂

"Vi spekulerar inte i tråden"
"Vi går på allt det som vi vet"
"Vi kopplar inte samman K*las och Cl*aes"
"Vi funderar på om det skulle kunna vara möjligt bla, bla, bla..."

"Vi, vi, vi"...

Du får det nästan att låta som att ni är uppbackade av Polisens Kalla Fall grupp 😁

Jösses vilket mästrande, pinsamt och patetiskt...

Du fick nästan allt rätt där!
Citera
2021-08-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Menar du att kla#s plockades in på grund av radioprogrammet? Det var inte från början polisens drag?
Radioprogrammet var ju av och med två av Helenas vänner. Om de misstänkte Kla#s först och drog igång detta så känns det som att de har riktat strålkastarna på någon och utnyttjat sina positioner. De har ju inte ens tillgång till utredningen. Detta var isåfall personligt och ganska sjukt.
Det var så jag uppfattade det då men jag kan förstås ha tolkat det fel. Som jag minns det så slog de rätt mycket redan från början på stora trumman om just brovittnet och ungefär "Vem är mannen i pilotglasögon?".

Man får gå tillbaka i tråden till tiden för när radioserien sändes antagligen och det orkar jag inte just nu.

Minns särskilt att fotot som antagligen var fingerat på denne man studerades och diskuterades ingående och bl a sömmar på byxor och veck på överdel synades noggrant

Finns säkert andra som minns hur det låg till med vad som kom först, radioseriens fokus på mannen på bron, med glasögon/solglajor av pilotmodell, eller polisens nya förhör med densamme.

(Ursäkta att jag inte är direkt snabb med svar, har suttit lång stund med mailadress där spammen bara väller in och inget jag gör vad gäller säkerhet hjälper. Har fått flera indikationer på att datorn är kapad. Nu senast har någon bytt lösenord till mitt sedan tidigare avstängda facebookkonto. Hjälp! Vad gör man, någon som vet? Det är så jäkla jobbigt. Ursäkta off topic.)
Citera
2021-08-28, 01:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Hej! Jag har inte följt denna tråd slaviskt så jag vet inte alla detaljer. Men det som jag reagerade på nu var att Hanna inte kunde koppla ihop händelserna.. Om hon hörde skrik och kände igen Helenas röst och får veta av sin man att H är försvunnen, så borde hon ju kopplat ihop händelserna? För det var trots allt mitt i natten! Inte för att ifrågasätta men jag tycker bara det är lite märkligt.
Sen undrar jag hur väl H och KM kände varandra? Läste att KM hade sjukskrivit sig veckan efter hon försvann och tycker det är märkligt att han hade den attityden hos polisen, om detta nu stämmer.

Absolut att man kan ha tankar om varför "Hanna" inte kopplade ihop allt snabbare och tidigare. Men vi är alla olika.

KM var ihop med en tjej vid namn K*arin B*ergkvist, och denna K*arin hade koppling till Helena. Uppgifter i tråden säger att K*arin och Kl*as gick isär 2001, efter det att att Kl*as hade varit inne på ett nytt förhör 2001.

Attityden hos polisen vet vi stämmer med säkerhet, eftersom kommissarien Lars Johansson själv har berättat om det i media!
Citera
2021-08-28, 01:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin

Du har missförstått allt: Det var PRECIS TVÄRTOM! Det var Pernilla och Mats som av polisen i efterhand fick veta - först när det tredje avsnittet skulle sändas i juni 2017 - att "mannen med pilotglasögon" hade varit anhållen i maj 2017! Det var alltså Pernilla och Mats som blev informerade av polisen - inte tvärtom! Jag skrev ju om detta bara för ett par dagar sedan. Läser du inte allt som skrivs???

Såvitt jag vet är det kvinnliga brovittnet känt för polisen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-28 kl. 01:46.
Citera
2021-08-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första fetningen: Men det är trots allt fakta från polisen!

Andra fetningen: Ok, kan du tänka dig att förklara vad du menar med "helt andra saker"? Nu blev tråden riktigt nyfiken!

Tredje fetningen: Du gör ingen analys. Du blundar för fakta och "kill-tycker"!
Men snälla Ugglan, lägg ner nu. Det bara är så att alla inte har samma uppfattning och drar samma slutsatser som du. Det funkar inte att inte acceptera det, blir lite orolig för din skull faktiskt. Du kan inte bestämma vad som är sant och inte och få andra att gå med på det hursomhelst, utan protester.

Och vad menar du med att det trots allt är fakta från polisen som du skriver i ditt första stycke som svar på (som jag tolkar det) om K-GM's närvaro på mordplatsen? Jag är väl korkad här, för det finns väl inga fakta om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in