Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Man ska läsa ett uppmätt värde exempelvis för kvoten 206/204 Bullet A; 19,15 ± 0,08 som att man omöjligt kan säga vilket värde däremellan som är rätt. Alla värden är lika sannolika mellan 19,07 och 19,23. De gula plupparna bör därför vara avsevärt större än vad som nu framgår i diagrammet.
På motsvarande sätt går det inte att utesluta någon av kulorna A och B, eller säga att den ena eller andra är mer sannolik, eftersom samtliga mätvärden överlappar.
https://ibb.co/HDy4L0W
Jag justerar ej ringar individuellt, det är nog mkt arbete med att göra diagrammen ändå. Däremot anger jag ibland att ringarna här borde egentligen vara större. En generell justering ska jag tänka på.
I Journal of Forensic Sciences dubbleras osäkerheten i vissa kvoter från den som anges i laboratoriets protokoll. Alltså, +-0,04 blir ju ett spann på 0,08. Sen har de lagt till ett +- på 0,8. Eller vad de gjort.
Osäkerheterna som Laboratoriet för isotopgeologi anger är
+-0,04, 0,04, 0,15 för OP1 (+-0,15 innebär eg att mätvärdet är oanvändbart)
+-0,02, 0,02, 0,05 OP2
+-0,01, 0,01, 0,03 skjorta
+-0,01, 0,01, 0,02 blus
OP1 (med alla sannolikhet) är mätt 2011 och ligger invid OP1 i denna mätning. 2011 anges "reproducerbarheten" till 0,1% "eller bättre". Det skulle innebära max +-0,1 på 206/204 OP1.
Vad vet jag, men tycker att det låter orimligt att alla värden skulle vara lika sannolika inom osäkerhetsområdet. Alltså från mätresultatet är sannolikheten lika stor hela vägen till "gränsen" för osäkerhetsområdet och därefter blir den noll. Borde väl vara avtagande.
Nu är då dessa kulor med sina osäkerheter mätta i tre kvoter och de hamnar på relativt samma sätt i varje mätning. Och OP1, som har den största osäkerheten, ligger intill en säkrare mätning av OP-kula från 2011. Att alla kulor i tre mätningar skulle ligga i utkanten av sitt osäkerhetsområde och åt samma håll i varje mätning tycker jag låter betydligt mindre sannolikt än att det faktiskt ser ut ungefär som i diagrammet.
Skepticism är givetvis en dygd, men isotopagnosticism tycker jag är att ta i. Även om jag i grunden är tveksam till metoden. Men nu har den använts.