2021-08-27, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om man leker med tanken att det finns en skillnad mellan kulorna A och B så är det alltså bly från den kula som sköts mot Lisbeth "Bullet B" som återfanns på båda kropparna.

Det blir ju ännu mera mysko. OP stöp väl framstupa direkt vid skottet och borde vara halvvägs, om inte t o m ända nere på asfalten när skott nr två avlossas mot LP.
Citera
2021-08-27, 08:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Man ska läsa ett uppmätt värde exempelvis för kvoten 206/204 Bullet A; 19,15 ± 0,08 som att man omöjligt kan säga vilket värde däremellan som är rätt. Alla värden är lika sannolika mellan 19,07 och 19,23. De gula plupparna bör därför vara avsevärt större än vad som nu framgår i diagrammet.

På motsvarande sätt går det inte att utesluta någon av kulorna A och B, eller säga att den ena eller andra är mer sannolik, eftersom samtliga mätvärden överlappar.

https://ibb.co/HDy4L0W

Jag justerar ej ringar individuellt, det är nog mkt arbete med att göra diagrammen ändå. Däremot anger jag ibland att ringarna här borde egentligen vara större. En generell justering ska jag tänka på.

I Journal of Forensic Sciences dubbleras osäkerheten i vissa kvoter från den som anges i laboratoriets protokoll. Alltså, +-0,04 blir ju ett spann på 0,08. Sen har de lagt till ett +- på 0,8. Eller vad de gjort.

Osäkerheterna som Laboratoriet för isotopgeologi anger är

+-0,04, 0,04, 0,15 för OP1 (+-0,15 innebär eg att mätvärdet är oanvändbart)
+-0,02, 0,02, 0,05 OP2
+-0,01, 0,01, 0,03 skjorta
+-0,01, 0,01, 0,02 blus

OP1 (med alla sannolikhet) är mätt 2011 och ligger invid OP1 i denna mätning. 2011 anges "reproducerbarheten" till 0,1% "eller bättre". Det skulle innebära max +-0,1 på 206/204 OP1.

Vad vet jag, men tycker att det låter orimligt att alla värden skulle vara lika sannolika inom osäkerhetsområdet. Alltså från mätresultatet är sannolikheten lika stor hela vägen till "gränsen" för osäkerhetsområdet och därefter blir den noll. Borde väl vara avtagande.

Nu är då dessa kulor med sina osäkerheter mätta i tre kvoter och de hamnar på relativt samma sätt i varje mätning. Och OP1, som har den största osäkerheten, ligger intill en säkrare mätning av OP-kula från 2011. Att alla kulor i tre mätningar skulle ligga i utkanten av sitt osäkerhetsområde och åt samma håll i varje mätning tycker jag låter betydligt mindre sannolikt än att det faktiskt ser ut ungefär som i diagrammet.

Skepticism är givetvis en dygd, men isotopagnosticism tycker jag är att ta i. Även om jag i grunden är tveksam till metoden. Men nu har den använts.
Citera
2021-08-27, 09:45
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Satt under min avstängning och kollade igenom mina blurayer med serien Gotham. Mannen som spelar maffiabossen Maroni (David Zayas) är i serien obehagligt, rent kuslikt lik CA. Blev genast mycket lättare att föreställa sig CA som en psykopat efter detta.
Citera
2021-08-27, 19:33
Medlem
PigletEagers avatar
Jag uppskattar era inlägg om kulorna även om jag inte förstår varje detalj. Tänk om fler kulor från asken kunde analyseras idag...

För mig är det också så att om CAs revolver hittades gömd på ett ställe med anknytning till honom så skulle det räcka för mig ialf att det var han som gjorde det.

Ni skrev nyligen att stugan på Vedahöjden såldes bara några år innan Christers självmord, och att han var nedgången vi den tiden. Han kanske inte orkade eller hade fysisk möjlighet att flytta revolvern från Vedahöjden? Börja gräva eller riva någonting murat. Det kunde väckt obehagliga frågor. Han kanske inte orkade bry sig.

Är det känt vem som genomförde försäljningen av stugan på Vedahöjden? Jag tänker då på om Christer var med i processen eller om han endast blev underrättad om att det skulle säljas (jag antar innan och att han behövde godkänna det).

Kan det har ökat hans tankar om att "nu är det kört" när polisen ringer på och självmordet är redan förberett och genomtänkt?
Citera
2021-08-27, 20:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Jag uppskattar era inlägg om kulorna även om jag inte förstår varje detalj. Tänk om fler kulor från asken kunde analyseras idag...

För mig är det också så att om CAs revolver hittades gömd på ett ställe med anknytning till honom så skulle det räcka för mig ialf att det var han som gjorde det.

Ni skrev nyligen att stugan på Vedahöjden såldes bara några år innan Christers självmord, och att han var nedgången vi den tiden. Han kanske inte orkade eller hade fysisk möjlighet att flytta revolvern från Vedahöjden? Börja gräva eller riva någonting murat. Det kunde väckt obehagliga frågor. Han kanske inte orkade bry sig.

Är det känt vem som genomförde försäljningen av stugan på Vedahöjden? Jag tänker då på om Christer var med i processen eller om han endast blev underrättad om att det skulle säljas (jag antar innan och att han behövde godkänna det).

Kan det har ökat hans tankar om att "nu är det kört" när polisen ringer på och självmordet är redan förberett och genomtänkt?

Han sålde stugan 2006 och saknade åren dessförinnan inkomst helt. Så han levde väl på pengarna från försäljningen den sista tiden. Det var kanske då de medlen började att sina som han skrev något av ett avskedsbrev till sin bror. Han hade även uttryckt att han tappat livslusten. Brodern blev givetvis orolig och kontaktade polisen.

Jag har aldrig trott så mycket på idén om att revolvern skulle finnas på Vedahöjden. Har dock fått en uppgift om att CA en gång flera år tidigare reagerat mycket kraftigt och blivit helt tokig på ett obehagligt sätt då en mindre grävinsats var förestående på tomten. Då tyckte jag att saken kanske blev lite intressantare.
Citera
2021-08-27, 20:04
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager

Den nuvarande ägaren har kontaktas av en journalist på vår inrådan så han känner till stugans historik. Han var vänligt inställd men inte helt sugen på att låta en ackrediterad firma undersöka tomten och den mur som CA lät uppföra i redskapsboden. Vi får hoppas att han kanske ändrar sig en vacker dag. Fram till dess vilar husfrid över Vedahöjden. Dock är sjön up-for-grab för de som gillar att magnetfiska. Personligen ser jag det som ganska avlägset att Christer skulle ha gjort sig av med vapnet där, men brottets natur gör förstås att alla möjligheter bör eller snarare borde ha uteslutits redan av palmeutredningen 1995. Man kan ju inte skylla på det låg ett snötäcke på tomten. Vi bor ju faktiskt i Sverige!

Det är min uppfattning att om Christers vapen hittas i något skick, vilket som helst, på ett sådant sätt att man kan styrka att Christer bevisligen ljög om vapenförsäljningen, så når vi på totalen upp till "utom allt rimligt tvivel". Det gäller även om man kan koppla ammunition från någon av de ca 40 askar med 3PM7 som har cirkulerat i Sverige till honom.
Senast redigerad av omiga 2021-08-27 kl. 20:19.
Citera
2021-08-27, 20:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är min uppfattning att om Christers vapen hittas i något skick, vilket som helst, på ett sådant sätt att man kan styrka att Christer bevisligen ljög om vapenförsäljningen, så når vi på totalen upp till "utom allt rimligt tvivel".

Det är en uppfattning jag delar, vilket blir lite jobbigt om hans vapen hittas på Bällståvis. Om den fiskas upp ur exempelvis i Brunnsviken, eller under S:t Eriksbron, hur ska man då bedöma det.
Citera
2021-08-27, 21:27
Medlem
Ograsts avatar
Vilken typ av tillstånd behöver man för att handla med ammunition? Och vilka tillstånd behövde man 1986?
Citera
2021-08-27, 21:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Vilken typ av tillstånd behöver man för att handla med ammunition? Och vilka tillstånd behövde man 1986?

Nuförtiden får man tillstånd att handla relevant ammunition till de vapen man beviljas licens för.

Dåförtiden krävdes särskild ammunitionslicens och det fick inte sportskyttar. Det var skytteklubbar som hade sådan, och medlemmarna införskaffade ammunition via den förening man var medlem i. Det var på skytteklubbens ammunitionslicens som materialförvaltaren "G" köpte in två askar av mordammunitionen Winchester 357 2P 1983 eller 1984.

Det praktiserades även att klubbar la in klubblicensen hos den handlare de hade tillstånd att handla hos, och så kunde medlemmar handla ammunition över disk mot uppvisande av medlemskort https://imgur.com/a/snW9eaQ. Sådan licens hade CA:s skytteklubb liggande hos Walter Borg och förmodligen även Widforss vid någon tid.

Noteras kan att såväl Walter Borg som Widforss kan ha importerat mordammunitionen 357 2P vid sidan av generalagenten Winchester Scandinavia AB, enligt dokumentation.
Citera
2021-08-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det blir ju ännu mera mysko. OP stöp väl framstupa direkt vid skottet och borde vara halvvägs, om inte t o m ända nere på asfalten när skott nr två avlossas mot LP.

Det är inte klarlagt hur skottordningen var. Kan vara så att skott nummer ett går mot Lisbet. Möjligen ett vådaskott.

Denna skottordning framträder ur vittnesmålen.
Citera
2021-08-27, 23:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det är inte klarlagt hur skottordningen var. Kan vara så att skott nummer ett går mot Lisbet. Möjligen ett vådaskott.

Har du reflekterat något över varför första då skottet missar och att Lisbeth är i vridning?
Skulle Lisbeth vrida sig utan anledningen, plötsligt?

Eller vred hon sig EFTER och p.g.a. skottet mot OP?
Citera
2021-08-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart

Skulle nog vilja påstå att det absolut rimligaste när man pusslar ihop händelseförloppet är att OP blev skjuten först.
Sedan har jag alltid funderat över om inte skott nr två mot LP mycket väl skulle ha kunnat vara just ett vådaskott, men det är en annan historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in