2021-06-24, 18:42
Medlem
Bruden oxå va..!?!
Citera
2021-06-24, 18:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Kan du fötydliga vad du menar? Dessa två som olika alternativ till ensamma gärningsmän? En av dem tillsammans med okänd med- gm, för inte kan väl båda två samtidigt vara gm var för sig

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag uppfattade det som att polisen trodde på BW, ensam eller med någon eller PU, ensam eller med någon. Alltså inte de två tillsammans, utan som två olika spår. Jag uppfattade det också av källan som att det var polisens egen åsikt och inte något gemensamt för utredarna i fallet.
Citera
2021-06-24, 18:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men kom ihåg att vi har bara PU:s egen uppgift om den där taxiresan. Det är inte så fett.

Precis. Men detta och vittnesmålet borde vara kollat av polis. Annars är det något fel, anser jag.
Citera
2021-06-24, 18:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I dag, år 2021, vet vi att polisen hade MMPG som misstänkt år 2012 (men höll det för sig själva). Vi vet också att Leif GW inte har/hade MMPG som misstänkt. Polisens och GW:s syn på gm sammanfaller inte. MMPG:s namn hade år 2012 - vad vi vet - inte nämnts i tråden.

Kan det vara så att PK talat/fått uppgiften om de två misstänkta männen av en enskild polis, som talade utifrån egen åsikt/tro? Jag har själv fått uppgiften om två gm från en polis (med en källa som "mellanhand"). Jag har nämnt detta tidigare. Den polisen skulle ha varit nära pensionsåldern, enligt källan, och det var den polisens personliga åsikt. Källan hade träffat denne polis genom sitt jobb, och de hade kommit att tala om fallet. Och - eftersom frågan kommer att komma - om jag inte missminner mig helt, så hade denne polisman PU och BW som "sina" gm. (Tror dock inte att det var de två tillsammans, utan dessa två enskilt, som han trodde två.) Dessa två hade nämnts i tråden. Kan det ha varit så även för PK, att han fick en enskild polismans åsikt och inte en syn gemensam för polisen generellt?

Jag tror inte att polisens åsikt om gm nödvändigtvis behöver sammanfalla med Leif GW:s två män.

Njae, du missar en sak: PK har skrivit i tråden att han ska ha kontaktat rikskriminalen/GW Persson/Efterlyst (jag är osäker på exakt vad han skrev) och att det omgående kom två gubbar från rikskriminalen och höll förhör om historien om PU. Och när jag skrev om att PK hade fått information om två misstänkta från "polisen", skrev jag just "polisen" inom citationstecken. Jag fick uppfattningen att PK fick informationen från typ "rikskriminalen-/GW Persson"-hållet - inte från den lokala polisen.

I övrigt tror jag inte att vi ska låsa fast så mycket på "mannen med pilotglasögon" och "GW Perssons" två gubbar, då jag tror att det finns en viss töjmån/kombinationsmöjligheter.
Citera
2021-06-24, 18:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Snabbt sökande, men här är det! Notera också att Jourhavande hade citerat rednecksvedala med följande: "Ursprungligen postat av rednecksvedala
Inget att tacka för. Jag har även talat men Leif Gw Om detta. Det finns mer att säga men det tar sådan tid. Ja visst har jag varit kriminell , missbrukat. men aldrig tänkt tanken på att våldföra mig på en kvinna. Anabola var inget för mig . tränade utan. fans andra som skötte den biten"

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Jag nämnde det för första gången för polisen tror säger jag 1996-1997 någon gång. vet att jag bodde på john hedins då. såg ett program på tv , tror det var efterlyst . det handlade om helena. där i allt som sades så sa min dåvarande fru som jag hade berättat allt för. fasiken peter sa hon. du kanske sitter inne med uppgifter. jag har sagt att tidpunkten är osäker. men händelsen som skett är 100000%

Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Vad sa GW till dig angående brottet och vad var hans inställning.

Citat:
Gw var väldigt intresserad. Det tog ju bara till vardagen så kom ju 2 från rikskrim till mig
Citera
2021-06-24, 18:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Här är inlägget som Jourhavande citerade.

Citat:
Inget att tacka för. Jag har även talat men Leif Gw Om detta. Det finns mer att säga men det tar sådan tid. Ja visst har jag varit kriminell , missbrukat. men aldrig tänkt tanken på att våldföra mig på en kvinna. Anabola var inget för mig . tränade utan. fans andra som skötte den biten
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-24 kl. 19:01.
Citera
2021-06-24, 22:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ett litet OBS... Att man utsäger sig vara och att man är är två skilda saker.
Många vet, ännu fler kan ta reda på om Ta har barn och vilka de är.

Den aktuella användaren påstår att han varit anhållen? Och är oskyldig?
Varför vill man misstänkliggöra TA
tänker jag men samtidigt friställa....?

Jag har också fått höra av en vän att TA tillsammans med en av sina bröder var bortresta och TA har därför aldrig varit aktuell i utredningen mer än för oss på FB.

Någon vill bråka till det antar jag.

Ang. det jag fetmarkerat.

Jag gick igenom gamla PM nu i kväll. Bland dem hittade jag ett från en postare som hade frågat ThAhl ang. klinkers-läggning lördagen den 13 juni. Postaren skrev att h*n hade frågat ThAhl om det stämde att han hjälpt till att lägga klinkers det datumet. ThAhl nekade och hade blivit arg över att han nämnts i den här tråden och att PU, enligt ThAhl, hade utnyttjat/använt sig av honom och gjort en efterkonstruktion. Det här hade, enligt ThAhl, resulterat i att "han hade blivit indragen i nåt han inte hade med att göra och blivit kallad till förhör osv."

Så det verkar stämma någotsånär det CT skrivit om sin pappa, med reservation för att han anhölls. Enligt ThAhl togs han alltså in på förhör, men ansågs uppenbarligen inte ha med Helenas försvinnande att göra. Antingen ljög PU eller också tog han fel på datum eller något annat. Oavsett verkar ThAhl ha fått lida av detta.
Citera
2021-06-24, 23:11
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Vad jag förstår,
Tråden har ingen mordplats.
Tråden har inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter.
Varför utgår då i princip alla diskussioner från ovan?

Den person det diskuteras minst om i tråden är Helena.
Hon är som ett väsen närmast.
Övriga familjen A? Systrar nämns, föräldrar i förbigående.

Vem var Helena?
Vad hände i hennes liv, låt oss börja sex månader innan försvinnandet exempelvis.
Hur fungerade familjen i stort? Återigen inga svar. Väsenlikt, tabu.

Nära vän gör en serie radioprogram om försvinnandet i SR?

Och ja, Frågan varför, gärna i flera led är relevant för att utmana sig själv, andra, skeenden och mycket annat.

Ett mycket märkligt fall eller inte?
Citera
2021-06-24, 23:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det jag fetmarkerat.

Jag gick igenom gamla PM nu i kväll. Bland dem hittade jag ett från en postare som hade frågat ThAhl ang. klinkers-läggning lördagen den 13 juni. Postaren skrev att h*n hade frågat ThAhl om det stämde att han hjälpt till att lägga klinkers det datumet. ThAhl nekade och hade blivit arg över att han nämnts i den här tråden och att PU, enligt ThAhl, hade utnyttjat/använt sig av honom och gjort en efterkonstruktion. Det här hade, enligt ThAhl, resulterat i att "han hade blivit indragen i nåt han inte hade med att göra och blivit kallad till förhör osv."

Så det verkar stämma någotsånär det CT skrivit om sin pappa, med reservation för att han anhölls. Enligt ThAhl togs han alltså in på förhör, men ansågs uppenbarligen inte ha med Helenas försvinnande att göra. Antingen ljög PU eller också tog han fel på datum eller något annat. Oavsett verkar ThAhl ha fått lida av detta.

Kan det vara så att polisen läser tråden och agerar lite därefter? Kan det vara den här trådens "fel" att TA kom i kläm? På grund av bataljen mellan PK och PU? Intressant, i så fall. Så, återigen: Om PU ljuger om klinkerläggningen den där lördagen undrar jag varför!

Edit: Jag har verkligen inget emot om polisen läser tråden och sätter sig ner och funderar, för jag tror att vi ibland kommer upp med saker som faktiskt borde intressera polisen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-24 kl. 23:34.
Citera
2021-06-24, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Vad jag förstår,
Tråden har ingen mordplats.
Tråden har inga eller få vittnen som styrker andra vittnesuppgifter.
Varför utgår då i princip alla diskussioner från ovan?

Den person det diskuteras minst om i tråden är Helena.
Hon är som ett väsen närmast.
Övriga familjen A? Systrar nämns, föräldrar i förbigående.

Vem var Helena?
Vad hände i hennes liv, låt oss börja sex månader innan försvinnandet exempelvis.
Hur fungerade familjen i stort? Återigen inga svar. Väsenlikt, tabu.

Nära vän gör en serie radioprogram om försvinnandet i SR?

Och ja, Frågan varför, gärna i flera led är relevant för att utmana sig själv, andra, skeenden och mycket annat.

Ett mycket märkligt fall eller inte?

Felpost.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-24 kl. 23:31.
Citera
2021-06-25, 00:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan det vara så att polisen läser tråden och agerar lite därefter? Kan det vara den här trådens "fel" att TA kom i kläm? På grund av bataljen mellan PK och PU? Intressant, i så fall. Så, återigen: Om PU ljuger om klinkerläggningen den där lördagen undrar jag varför!

Edit: Jag har verkligen inget emot om polisen läser tråden och sätter sig ner och funderar, för jag tror att vi ibland kommer upp med saker som faktiskt borde intressera polisen.

Om det är den här trådens "fel" att ThAhl kom i kläm och blev lidande, det kan man enbart spekulera i (om inte han själv yttrar sig något om det).

PU behöver inte medvetet ha ljugit om aktiviteten, han kan ha kommit ihåg fel. Men - då borde PK också ha gjort det. PK har ju beskrivit hur det gick till när han, som han påstod, sa till PU och ThAhl att de inte fick åka med till stan på kvällen den 13 juni -92, att det inte fanns plats. (Han ville inte ha med ThAhl i bilen.) Man kan inte vara på två ställen samtidigt.

Jag tror nog att polisen läser denna tråd. Om de agerar efter det, det vet vi inte, det blir bara spekulationer. Det gör inte mig någonting heller, snarare tror jag som du, att det kanske kan vara positivt. Vem vet, kanske snappar de upp något de inte visste tidigare eller får någon idé. Man kan ju hoppas på att polisen hittar något som gör att de kan komma vidare. Det är väl det som vi alla (?) önskar?

Jag sätter mina förhoppningar till Kalla fall-gruppen!
Citera
2021-06-25, 04:16
Medlem
De läser tråden...när de får tid emellanåt...en hyfsat vaken snut kan efter att tagit del av allt mtrl bilda sig en uppfattning vad som hänt samt vilka inblandade som finns att tillgå!
Förhör dessa huvudpersoner under hypnos, skulle kunna ge något att jobba med🧐
Kolla alibin och vittnesmål igen!
Tänkte på Helén-fallet i Hörby!
Utan idogt polisarbete och duktig förhörsledare hade de inte löst detta hemska mordfall på den tioåriga tjejen..vila i frid!
Denna polis var uträknad men gav sig fan på att klara upp detta..bröt mot regler och skickade j-t dyra DNAtest till Birmingham..kostade mer än 100 lakan på den tiden..utan lov🤠
Löste fallet tillslut-Heder och Ära.
Finns en bra dramadokumentärserie på SVT...bra polisarbete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in