2021-05-29, 05:13
Medlem
Har nu slutat med socker och kolhydrater i 4 dagar. Saker som har blivit bättre:

- Min hud är otroligt mycket finare, jag ser inte blek ock trött ut längre. Mer färg. Mycket skarpare drag i ansiktet också.
Skulle nog säga att jag gått från en 6a till 8a.

- Sexlusten har gått upp något helt sjukt mycket, kan nästan inte kontrollera det.
(Har börjat meditera för det)

- Är mer snabbtänkt, det märker jag på mitt jobb.

- jag känner mig mycket mer motiverad till livet. (Kanske är detta en honeymon fas, vet ej.)

Äter fortfarande grönsaker, har inte blivit helt galen

Jag märker dock att jag får kalla händer ibland. Någon som upplever samma?

Vad innebär det att hamna i ketos?
Senast redigerad av slicediceRR 2021-05-29 kl. 05:16.
Citera
2021-07-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Allt under 300 gram/dag är low carb.

Allt under 20gram är lowcarb.
Citera
2021-07-24, 18:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulornas-kaka
Allt under 20gram är lowcarb.
Det var ironi. Vilket gör sig dåligt i textform i och för sig. Allt under 300 gram är lågt för mig.
Citera
2021-08-27, 15:41
Medlem
KTM_s avatar
Carnivore dieten med Dr Paul Saladino

Kom över den här snubben av en slump.
Egentligen är jag inte jätte förtjust i dieter överlag men vill gå ner lite i vikt så tänkte "whata heck" jag lyssnar lite.
Har aldrig hört talas om Carnivore innan å ville veta vad det var så jag kunde skratta åt den.
Grejen är den att dr Saladino lät väldigt kunnig och fånga mitt intresse rätt fort..

https://youtu.be/CsPSJ-dXqks

Finns även ett avsnitt när han är med Joe rogan
https://youtu.be/oiyKRS8wHeg

Kort sammanfattat handlar den i princip om att äta rött kött, vilt och fett som smör talg och fisklever olj, ej från växter
Man behöver dock lyssna på Paul för att förstå vad den handlar om

Har testat en månad nu och tycker den är huur najs som helst.
Är inte jätte strikt för jag gymmar..
Käkar lite frukt före och efter träning
Har pickels vitlök å örter i maten så den inte blir så tråkig.
Gått ner 6kg, känner mig lika stark som innan och mår helt fantastiskt!

Någon annan som har erfarenhet av carnivore?
Bra eller anus?
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-27 kl. 15:57.
Citera
2021-08-27, 19:26
Medlem
Jag tror inte på att äta mer kött än det rekommenderade max 500 g per vecka.
Vidare är vilt bättre än avlat boskap.
Citera
2021-08-27, 19:34
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tror inte på att äta mer kött än det rekommenderade max 500 g per vecka.
Vidare är vilt bättre än avlat boskap.

Om du lyssnar på Paul så slår han hål på den myten om att kött är onyttigt. Kött är det mest naturliga vi kan äta..
Rekommenderar Spotify Joe rogan podden.

Men visst är inte låst i mina egna övertygelser.
Varför så lite som max 500g i veckan?
Kan du utveckla lite mer?
Citera
2021-08-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Om du lyssnar på Paul så slår han hål på den myten om att kött är onyttigt. Kött är det mest naturliga vi kan äta..
Rekommenderar Spotify Joe rogan podden.

Men visst är inte låst i mina egna övertygelser.
Varför så lite som max 500g i veckan?
Kan du utveckla lite mer?
Det finns väl hur många studier som helst som visar att ju mer rött kött man äter desto sämre.
Det må vara naturligt att äta vilt, men inte avlat boskap. Dessutom kan man tvista om vad och hur mycket som är naturligt. Jag tänker inte lyssna på den långa youtube videon...men troligen är han inte den siste att uttala sig inom ämnet. Köttet som vi idag äter är troligen även lite "problematisk".
Senast redigerad av Flashback100 2021-08-27 kl. 20:26.
Citera
2021-08-27, 20:29
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Det finns väl hur många studier som helst som visar att ju mer rött kött man äter desto sämre.
Det må vara naturligt att äta vilt, men inte avlat boskap. Jag tänker inte lyssna på den långa youtube videon...men troligen är han inte den siste att uttala sig inom ämnet. Köttet som vi idag äter är troligen även lite "problematisk".

Fast det är inte riktigt sant, det finns en epidemiologisk studie som kommit till den slutsatsen. epidemiologska studier är inte tillförlitliga. Tittar man närmare hur dom kom fram till det så är det enklare att förstå då dom inte tog hänsyn till andra levnadsvanor såsom annan dålig mat som godis chips läsk egx etc, alkohol, motion osv.
Dom jämförde bara vilken grupp som lever längst och år minst sjuka mellan kött ätare och icke kött ätare.
Tittar man vilken grupp som har bäst hälsovanor här väst så är kött ätarna dom som super äter godis motionerar minst.
Veganer är mer måna om sin hälsa.

När studien gjordes i Kina så blev resultatet det motsatta. Dom som åt kött levde betydligt längre och var minst sjuka.. Hur kommer det sig om kött nu är så onyttigt?
Kan det kanske ha en koppling till att i Kina är det som med pengar som har råd att äta kött och i regel är dom med pengar mer medveten om hälsa etc och tar hand om sina kroppar bättre än fattiga?
Medans fattiga super knarkar åter what ever motionerar sällan osv osv osv...känns roligt

Kostvanor är för komplicerade för att luta sig emot statistik...

Du har nog rätt i att dr Paul Saladino inte är sista person att uttala sig. Detta är än sålänge outforskad mark av logiska skäl. Det är för komplicerat och lätt att göra misstag. Forskare går hellre in på ämnen som där det inte är lika enkelt att göra bort sig.

Hur som helt så handlar denna tråden om Carnivore dieten. Vet du inget om Carnivore dieten ska du inte skriva här.. Man måste givetvis inte lyssna men man bör har kunskap om dieten. Sluta skriv är du snäll
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-27 kl. 20:40.
Citera
2021-08-27, 21:03
Medlem
Citat:
Fast det är inte riktigt sant, det finns en epidemiologisk studie som kommit till den slutsatsen. epidemiologska studier är inte tillförlitliga. Tittar man närmare hur dom kom fram till det så är det enklare att förstå då dom inte tog hänsyn till andra levnadsvanor såsom annan dålig mat som godis chips läsk egx etc, alkohol, motion osv.
Dom jämförde bara vilken grupp som lever längst och år minst sjuka mellan kött ätare och icke kött ätare.
Tittar man vilken grupp som har bäst hälsovanor här väst så är kött ätarna dom som super äter godis motionerar minst.
Veganer är mer måna om sin hälsa.

När studien gjordes i Kina så blev resultatet det motsatta. Dom som åt kött levde betydligt längre och var minst sjuka.. Hur kommer det sig om kött nu är så onyttigt?
Kan det kanske ha en koppling till att i Kina är det som med pengar som har råd att äta kött och i regel är dom med pengar mer medveten om hälsa etc och tar hand om sina kroppar bättre än fattiga?
Medans fattiga super knarkar åter what ever motionerar sällan osv osv osv...känns roligt

Kostvanor är för komplicerade för att luta sig emot statistik...

Du har nog rätt i att dr Paul Saladino inte är sista person att uttala sig. Detta är än sålänge outforskad mark av logiska själ. Det är för komplicerat och lätt att göra misstag. Forskare går hellre in på ämnen som där det inte är lika enkelt att göra bort sig.

Hur som helt så handlar denna tråden om Carnivore dieten. Vet du inget om Carnivore dieten ska du inte skriva här.. Man måste givetvis inte lyssna men man bör har kunskap om dieten. Sluta skriv är du snäll
Den som kan något om Carnivore dieten får gärna svara i denna tråd. Problemet är att då kommer du bara få höra hur bra dieten är. Att påstå att äta mycket kött idag är nyttigt för människokroppen stöter på en rejäl uppförsbacke. Det kan mycket riktigt vara problematisk att jämföra kost i studier, men min åsikt är att forskarna troligen ändå kan isolera just mängden kött som konsumerats. Just studier och statiskt är väl det mest tillförlitliga som finns.

Kollade lite i videon, dr Saladino pratar rätt mycket om biologiska mekansismer, detta är väl ännu mindre tillförlitligt än epidemiologska studier. Jag menar att kroppen är för komplex för att utifrån biologiska mekanismer kunna teorisera sig fram hur kroppen på det stora hela kommer att reagera. Om man utifrån den biologiska mekanismen kunde förstå hur kroppen reagerar hade det inte tagit 10-15 år att ta fram ett nytt läkemedel.

Nedan får du en läsvärd länk:
https://www.verywellhealth.com/blue-zone-diet-foods-4159314
"Although food choices vary from region to region, Blue Zone diets are primarily plant-based, with as much as 95% of daily food intake coming from vegetables, fruits, grains, and legumes. People in Blue Zones typically avoid meat and dairy, as well as sugary foods and beverages. They also steer clear of processed foods."
Citera
2021-08-27, 21:13
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Den som kan något om Carnivore dieten får gärna svara i denna tråd. Problemet är att då kommer du bara få höra hur bra dieten är. Att påstå att äta mycket kött idag är nyttigt för människokroppen stöter på en rejäl uppförsbacke. Det kan mycket riktigt vara problematisk att jämföra kost i studier, men min åsikt är att forskarna troligen ändå kan isolera just mängden kött som konsumerats. Just studier och statiskt är väl det mest tillförlitliga som finns.

Kollade lite i videon, dr Saladino pratar rätt mycket om biologiska mekansismer, detta är väl ännu mindre tillförlitligt än epidemiologska studier. Jag menar att kroppen är för komplex för att utifrån biologiska mekanismer kunna teorisera sig fram hur kroppen på det stora hela kommer att reagera. Om man utifrån den biologiska mekanismen kunde förstå hur kroppen reagerar hade det inte tagit 10-15 år att ta fram ett nytt läkemedel.

Nedan får du en läsvärd länk:
https://www.verywellhealth.com/blue-zone-diet-foods-4159314
"Although food choices vary from region to region, Blue Zone diets are primarily plant-based, with as much as 95% of daily food intake coming from vegetables, fruits, grains, and legumes. People in Blue Zones typically avoid meat and dairy, as well as sugary foods and beverages. They also steer clear of processed foods."

Nu är det inte så att kost o hälsa är ett nytt ämne för mig och jag vet mycket väl att man inte ska bara Lyssna på en och samma person. Vilket jag förklara i förra studien.
Du drar förutfattade meningar efter något litet du lyssnat på. Det funkar inte för kontext är viktigt och det borde du förstå.
Här diskuterar vi carnivore. Kan du sluta förstöra tråden?
Citera
2021-08-27, 22:48
Medlem
Citat:
Nu är det inte så att kost o hälsa är ett nytt ämne för mig och jag vet mycket väl att man inte ska bara Lyssna på en och samma person. Vilket jag förklara i förra studien.
Du drar förutfattade meningar efter något litet du lyssnat på. Det funkar inte för kontext är viktigt och det borde du förstå.
Här diskuterar vi carnivore. Kan du sluta förstöra tråden?

Jag utgår ifrån mig själv och mina egna erfarenheter.

Min diet och börjar med topp mängden högst upp på listan:

1) Vatten

2) Ägg

3) Kött

4) Fett

5) Mjölk Jag tillhör 3% av världsbefolkningen som inte är laktosintolerant (german).

6) Grönt

7) Långsamma Kolhydrater

8) Snabba Kolhydrater

Min baslinje ligger på 1-5. Det här är vad jag alltid strävar mot och det kan gå veckor innan jag sopar in en 6a och en 7a. 8or är något jag förunnar mig alltmer sällan, men det händer och när jag väl bestämmer mig för att "äta gott" så kör jag "all in". Godis, chips, Öl och Potatis. Det slutar alltid med ett sånt jävla ångestpåslag i kroppen pga alla kolhydrater att tillfällena sker med allt längre mellanrum. Jag snackar inte om att vara bakis dagen efter, jag menar att jag får hjärtklappning när jag dyker ner i en påse godis.

Grönsaker är giftiga, det är vad som menas med när man säger att något är anti-oxidant. Du äter en grönsak som får din kropp att reagera och det i sin tur kan få positiva effekter. Men det är väldigt dåliga näringsvärden i grönsaker. Bio-availability är rena skiten och även om bönor innehåller mycket protein så hinner du skita ut det mesta innan du hunnit absorbera det. Till skillnad från andra djur likt Gorillan som har en helt annan typ av mage än oss människor. Deras diet formligen fermenteras i deras magar, skälet också till varför dom har så stora putiga magar.

Här är en länk som förklarar mer ingående vad det är jag dryftar om:

https://carnivoreaurelius.com/game-changers-debunked/

Förövrigt så är mina blodvärden skitbra och åker på fortfarande ibland på att visa leg när jag går på bolaget när jag är nyrakad. Kört på denna diet i snart 2 år.

Edit: Vill tillägga en rolig grej dfu kan läsa på sidan jag länkade till.

"Våra förfäder som fortfarande har grönsaker som huvudföda lever fortfarande uppe i träden och kastar bajs på varandra"

Senast redigerad av Tankevurpan 2021-08-27 kl. 23:09.
Citera
2021-08-27, 22:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Att vända sig till extremdieter är sällan ett bra val. Vare sig det handlar om extrem keto eller carnivore.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in