2021-08-27, 17:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
? Det var ju du som skrev att NW sagt att det kunde vara öppet på baksidan.

Ja?
Han sa att det aldrig var öppet på framsidan, däremot kunde det vara det på baksidan. Jag sa dock inte att han sagt att det alltid stod vidöppet där.

Det var en dörr till baksidan, en täppa. Det är väl högst normalt att den dörren ibland är ”öppen - öppen”, och bland kanske stängd men olåst.
Och kanske låst på natten.
Citera
2021-08-27, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just precis.
Och varför SD inte hade med sig sin mobil dit är därför självklart.

IT-forensikern från Telia, som polisen anlitade, visste vad han gjorde. Dessutom hade han ingen connection till örebropolisen och det var alldeles utmärkt.

Ja, och det också.
Det är avvikande att SD varken har med sig den den 11-12 maj eller 14 maj, trots att han kommer utan att ha sagt att han ska komma, och trots att Lena har sagt att hon har att pyssla med kanske en timme.

Nu utgår jag ju självklart från att han gjorde det: För mig finns inget tvivel.
Och som du skriver så tappade han på fönsterbrädan troligen för att få hennes uppmärksamhet, inte som den "vanliga" hälsningen, genom att fota henne genom fönstret

Det är hela vitsen, precis som 11-12 maj, att det inte ska synas någonstans var och hur de har träffats.

Om Lena hade gått sitt öde till mötes den 11-12 maj, då hade hon tyvärr inte avslöjat vem det var som sagt till henne att Absolute X-mas låg öppet. Hon kallade personen bara "någon".

Denne någon var ju SD, det har han erkänt. Men det finns ju ingen synlig kommuniktation runt det heller.

Frågan är hur det ser ut mer exakt vid den platsen, om kroppen hade kunnat hittas lättare där? Koordinaterna visar att den ligger väldigt mitt i Vivallaskogen, men Lena tyckte inte att cachen låg för öppet, trots att det hade avverkats där. Kanske det fanns skog/ träd/buskar som skymde tillräckligt och skriken hade nog inte hörts så bra heller.

Och som det ligger, i anslutning till Vivalla, kanske det hade ansetts komma därifrån, och Mållgorna vet vi ju om att de brukade hålla till i krokarna. Vivalla Mållgor alltså.
Citera
2021-08-27, 17:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja?
Han sa att det aldrig var öppet på framsidan, däremot kunde det vara det på baksidan. Jag sa dock inte att han sagt att det alltid stod vidöppet där.

Det var en dörr till baksidan, en täppa. Det är väl högst normalt att den dörren ibland är ”öppen - öppen”, och bland kanske stängd men olåst.
Och kanske låst på natten.

Så det är bara på natten man behöver skydda sig själv och sina barn mot onda människor?
Citera
2021-08-27, 17:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Så det är bara på natten man behöver skydda sig själv och sina barn mot onda människor?

Ja, man kanske borde plombera alla balkong/terrass/altandörrar i hela landet?
Jag antar att du föregår med gott exempel.
Citera
2021-08-27, 18:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Dessutom kanske det var så att bakdörren bara var öppen när familjen använde den, gick ut och in från täppan.

Det vet ju inte jag.

Det jag skrev i första inlägget var att framdörren aldrig var öppen, till skillnad mot bakdörren.
Frekvensen vet jag inte.

Tänk att du ska ta även minsta lilla chans att bakdanta LW!!!
Citera
2021-08-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har ingen aning hur HR har röstat.
Du skriver enig. Kan du hänvisa till källan?
Tack i förhand.

Jajamen, längst ned i hovrättsdomen står att rätten var enig.
Citera
2021-08-27, 19:11
Medlem
Citat:
Väldigt säkerhetsmedveten - inte.

Brydde hon sig inte alls om att skydda sig själv och sina barn?

Det handlade om dagtid, varma dagar. Bakdörren var knappast öppen sena kvällar och nätter.
Citera
2021-08-27, 19:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det handlade om dagtid, varma dagar. Bakdörren var knappast öppen sena kvällar och nätter.

Hur vet du det?
Citat:
NW pratar om att de kunde ha öppet där, men inte på framsidan
.

Dessutom brukade LW lämna bakdörren öppen när hon väntade besök av SD.
Citera
2021-08-27, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom tex L*åw reagerar likadant när HD tydligen jagar obrutna sviter - så finner jag det inte troligt att LW skulle ha struntat i om andra gjort likt HD.

Nu minns jag inte riktigt vem denne L*ennart W*iklund var, men nu pratade jag inte om hur HD "jagar obrutna sviter".

Det jag pratar om är att fighten uppstår mellan HD och Lena pga deras tuppfäktning om SD, och min innersta tro är att den uppstår tack vare SD. Vem som börjar själva bråket, det är egentligen svårt att veta. Jag kan tänka mig att SD har ett finger med här.

Jag tror att Sd gillar att var den som kvinnorna slåss om. Så hur går tongångarna där hemma, när HD säger att hon vill splitta kontot?

Jag kan förstå att det kan ha blivit en ojämn fördelning mellan HD och SD i "jagande" och "lösande", och som par kan man dela på hela poängen och sviterna. Jag tror ju att detta kan göra att det uppstår en slags ojämn fördelning för dom, medan för andra par kan det se helt annorlunda ut. Och som det blir, räknas allt ihop oavsett "vem och vad" så att säga.

Nu kan jag inte se att det kan kännas ok att få poäng för burkar som man själv inte deltagit i alls, men visst, det finns ingen riktig rättvisa här.

Och obrutna sviter, de kan förstås försvinna om man delar kontot och sitter och nagelfar varje burk. Det borde förstås vara lika för SD.

Vad jag menar är, att det naturligtvis inte är enkelt eller rättvist när man delar ett konto, vare sig man har det gemensamt eller går isär. Det finns inget riktigt "handikappsystem" som jämkar upp, utan det är lite upp till varje CO att bestämma. Det ska väl vara en rolig hobby och inte en tävling, om jag förstår poängen med geocaching.

För HD borde iaf de caher som Lena har inte vara så svåra att ta? Inte så många (17), och alla i närområdet.

Jag vet inte, och har inte läst om hur Lena gjort för andra cachare som separerat sin konton.

Citat:
HD gör inga egna burkar men gör anspråk på cacher hon inte deltagit vid och de som gör burkar tappar favoritpoäng.

Nej, egna burkar gör hon inte. Hänger inte med på vad du menar med "de som gör burkar tappar favoritpoäng."?

Citat:
Undrar om hon vågade sig på att logga om l*åws burkar eller om hon bara tar burkar för brutalt mördade som inte kan protestera?

Förmodligen körde hon på hela racet. Jag vet iaf en som protesterade, och där kan hon inte ha vunnit.
Det kan väl inte finnas någon som anser att eferloggningen av Lenas cacher efter hennes död är vare sig ok eller något annat än hemsk?

Där kan man säga att HÅ:s ord att det var magstarkt är ett understatement, vilket man förstår att det är då hon är en intelligent och klok person. Hon anser att det är värre, men har förstånd nog att uttrycka det, men ändå hålla det inom en acceptabel ram som de flesta står ut med att höra.

Citat:
Hennes intro om att vilja ha dagbok över det hon inte ens är delaktig i, är i sig ett helt korkat resonemang.

Det vet jag inte om jag håller med om helt och hållet, men jag tror inte på den förklaringen. Det tror jag är en stor överdrift, kanske en lögn. Eller kanske t om är SDs ord.
Ma måste känna HD för att veta hur det ligger till på riktigt.

Personligen är jag otroligt sentimental, och kan ofta känna att jag vill behålla minnen. Också för att jag tycker att jag glömmer. Men är HD en sådan person?

Citat:
Resten ännu skevare:
"Jag hoppas att ni som CO tycker att det är ok".

Vet inte om jag tycker den frågan är konstig?
Konstigt blir det förstås om hon inte är beredd att acceptera vad CO har för synpunkter.
Där får man väl accpetera vad CO säger, så tänker jag.

Citat:
Då bör HD respektera CO utifrån den text hon själv skrivit.

Ja. Absolut.

Citat:
Det var inte ok för en del CO.
Även PJ protesterar och där agerar JG ånyo som en lojal fähund åt HD och de dravlar snarare om att "det är kutym"..

Fattar inte varför JG lägger sig i här...

Citat:
Detta bråk startade HD, väl medveten om att LW skulle protestera.
Så att hon skulle logga om är nog snarare högst troligt då obrutna sviter tydligen är så viktigt att hon ojar sig om detta till både SD och JG.

Som sagt, vem startade bråket?
Jag kan tänka mig SD.

Citat:
Som "tolkningsföreträde" åt HD så vet du även att hon inte drar sig för att fuska vilket ses dels via hennes rekommendationer till JG om att fejka att fota på plats - och likaså när hon strax innan mordet föreslår SD att fuska på LWs wig.

Det ser jag som en provokation och revirmarkering mot Lena. En stark sådan. Hämnd också.

Citat:
Det luktar även hämnd och arrogans över hennes äckliga agerande eftersom det baseras på att hon garanterat hatar att LW och SD gjort "kärleksfulla promenader" på FTF-jakt.

Nåt som hon frågar ut SD om redan i april 2017.

Frågar du mig, så är SD den som driver föreställningen. Min teori. Han är den som håller sina kvinnor på halster genom sitt "on- off" spel, vilket gör dom så bundna och "trogna". De undanhåller och ljuger (på olika sätt), de kan inte lämna trots fruktsansvärda svek och lögner...det är som ett ekorrhjul som aldrig tar slut...
Citera
2021-08-27, 19:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jajamen, längst ned i hovrättsdomen står att rätten var enig.

Ja, det känns verkligen skönt:

"I avgörandet har hovrättsråden Christer Ganelind och Thobias Wilhelmsson (referent),
tf. hovrättsassessorn Karin Fogelström samt nämndemännen Christer Lantz och Pelle
Philip deltagit.
Hovrätten är enig
"
Citera
2021-08-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser att du fått flera svar redan på ditt inlägg.
Spekulativt (i högsta grad) av åklagaren skriver du. Grejen är ju att indicier inte är ett bevis, utan något som pekar på, ett tecken på att något förhåller sig på ett visst sätt. Det kan vara allt från svaga tecken till starkare tecken. T ex kan ett vittne vittna om att en person med gul tröja sprang från platsen. Det i sig är ju inte så starkt indicium om det nu inte råkade vara så att det var fler som såg personen med gul tröja nära brottsplatsen. Om det sedan visar sig att personen också är ägare till en sådan ful tröja (bildbevis t ex i absolut närtid) och den nu oförklarligt saknas kan det stärka indicet osv.

Så åklagaren som i det här fallet saknar ett bevis (ett foto med SD sittande i Lenas kök som visar tydligt hur han loggar in inte bara på hennes dator med också på hennes One-mailkonto precis kl 05:23, det finns inte) måste lägga ett pussle med indicier som visar att det är orimligt att tro att det är någon annan än SD som har gjort den här inloggningen.

Hon får utesluta att det är Lena själv, hon får utesluta övriga som hon vet kan ha inloggningsuppgifterna ( idet här fallet närmaste familjen som sover), hon får utesluta de som inte känner till att Lena är försvunnen (utredningar av de som känner Lena) och utesluta random snubbe (som inte kan känna til Lenas inloggningsuppgifter). Hon får också utesluta andra motiv till inloggningen (ekonomiska t ex, ingen har försökt eller har tagit ut pengar). Kvar blir då att den som mördade Lena hade sitt skäl till att radera något som avlöjar mördaren. Efter mordet är ju Lenas tidslinje avstängd och man kan inte se att mobilen har använts.

Lenas min- tidslinje avslutas där strax utanför mordplatsen 23:38 och mobilen förstörs troligen vid 00:47, vilket också är ett tecken till att rån inte är motivet. Mobilen är förstörd och har inte använts därefter,; den kan inte ha använts för att gå in på Lenas konto 05:23. Inte heller är det troligt att random person skulle ha behov av att både förstöra men också göra sig av med Lenas mobil, om det inte fanns för mördaren avslöjande bevisning i den. Osv, osv.

Klart att du får kalla åklagarens indiciepussel spekulativt, vilket man ju på sätt och vis kalla det. Men spekulationen stärks här av flera andra indicier, vilka några är säkra tecken vilken gör att åklagarens teori blir trovärdig i HR:s ögon.

HR såg på pusslet som ett trovärdigt scneratio efter det att Telia- experten särkte upp bevisningen runt att 00:07 uppkopplingen enbart är en session som avslutas och inte kräver att en person behöver vara på plats. Den genereras helt automatiskt.

Så indicierna kan varierar styrka, men de stärker varandra.

Nä, det var det som var mördarens mening; att förstöra bevisen som fanns på mobilen.
SD har inte räknat med att man skulle kunna återskapa vissa av Lenas meddelanden. Själv har han valt att radera det som de pratade om redan 15 maj på em, och då efter att själv valt att visa det som han själv tyckte var intressant. Så kan man säga, eftersom polisen YE frågar SD til vem kakan är bakad till. Det skriver Lena under bilden: Till dig och mig, om du vågar smyga hit (fritt ur minnet). Om polisen YE hade sett denna mening, då hade hon varken frågat SD eller trott på hans förklaring; den var till A:s födelsedag.

Redan här visar SD att han har saker att dölja och det fortsätter strax genom att ta nästan 1000 bilder i omgångar i polisfoajen samma dag.

Var hittade man blod i sängen? Vems blod? Lenas blod?

I en säng är det förstås mer naturligt att det finns blod. Allt ifrån mensblod, till blod från sår och mygbett, avrivna skorpor och näsblod. Däremot har jag inget minne av att jag någonsin sett blod på vår tvättmaskin, trots att den står i vårt badrum, där det har både tvättats sår och blött från rakningar och mens/tamponger/bindor.

SD och HD är motbevisade att Lena har blött ymnigt (eller ens lite) vid sex.

Det kan man ju tycka, men det är inte gjort. Vare sig han var skyldig eller oskyldig. Det är ett faktum att förhålla sig till.

Här et jag att du redan har fått svar.
SD hade ett sår på benet, som han även här är motbevisad om. Han påstår att det har uppstått den 10 maj, vilket inte finns bevis på. Rättsläkaren menar att såret är färskare än så.

https://www.bildtagg.se/bild/byqllatmg8tu1g5gznkp2cx

En kamp har man inte heller sagt att det varit i den bemärkelsen att Lena ska ha slagits eller kämpat emot. Tvärtom har hon avvärjningskador på händerna som att hon försökt skydda sig mot slag mot huvudet. Blodstänksbilden är låg och tyder på att Lena antingen har suttit ner eller legat helt när de flesta slagen har träffat hennes huvud. Vid första slaget kommer sällan stänk, utan de kommer efter det. Det kan försklaras av att Lena antingen fått ett hårt slag som fällt henne direkt, eller att hon blivit nersparkad. Det finns märken på framsidan av kläderna som kan tolkas som skoavtryck.

Allt tyder snarast på besinningslöst grovt våld.
Citera
2021-08-27, 20:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Hur vet du det?
.

Dessutom brukade LW lämna bakdörren öppen när hon väntade besök av SD.

Öh? Hade det något att göra med det jag skrev och som du citerade?
För det hade jag ju annars redan förklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in