Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-27, 14:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
jag tror ju på en ensam "galning" som GM och att grandmannen och GM är en och samma person.

VG,CP och SE utesluter jag av olika anledningar , den som fortfarande möjligtvis fortfarande kan vara aktuell är CA , fast jag tror inte riktigt på det själv.

Om man tror på grandmannen som GM så finns det fantombilder , beskrivningar av hans utseende , hans udda klädsel och ett vapen med speciell typ av ammunition som kanske går att följa till en möjlig och hittills okänd GM.

Jag tycker det mesta tyder på en ensam och lite udda gärningsman. Hur han betedde sig vid grand , hans val av vapen och ammunition , hur han sköt OP och sen missade ett andra skott , den slumpartade platsen för mordet , hans gammeldags klädsel som några vittnen lade märke till m.m.

Låter som att det är den udda enstöringen i utdaterad klädsel CA du beskriver. Så varför gå över ån efter vatten..

Och hur många såna här slags personer kan det rimligen ha funnits som i närheten av Grand hade tillgång till rätt sorts vapen (1700 m till CA:s bostad) och som dessutom hade koppling till ammunitionstypen?

Och som inte lämnar in sitt vapen till provskjutning och istället gör sig av med det enligt en otrolig historia. Och som ljuger om sin belägenhet vid tiden för mordet. Och som rörde sig mycket ute i city. Och som skjutit Palme i sin TV. Och som ändrar sedan lång tid etablerade vanor efter feb 1986. Och som mycket regelbundet börjar besöka mordplatsen senare. Och som ändrar sina uppgifter i avgörande frågor. Och så vidare.

Tror det blir svårt att hitta nån.
Citera
2021-08-27, 14:20
Medlem
Citat:
jag tror ju på en ensam "galning" som GM och att grandmannen och GM är en och samma person.

VG,CP och SE utesluter jag av olika anledningar , den som fortfarande möjligtvis fortfarande kan vara aktuell är CA , fast jag tror inte riktigt på det själv.

Om man tror på grandmannen som GM så finns det fantombilder , beskrivningar av hans utseende , hans udda klädsel och ett vapen med speciell typ av ammunition som kanske går att följa till en möjlig och hittills okänd GM.

Jag tycker det mesta tyder på en ensam och lite udda gärningsman. Hur han betedde sig vid grand , hans val av vapen och ammunition , hur han sköt OP och sen missade ett andra skott , den slumpartade platsen för mordet , hans gammeldags klädsel som några vittnen lade märke till m.m.

Ja, det måste va samma. Att han följde efter från Grand.
Citera
2021-08-27, 14:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Du får gärna förklara varför du inte tror på denne.
Bara släng upp de punkter som gör att han inte verkar trolig.
För han verkar iaf. passa din egen beskrivning av GM.
Citera
2021-08-27, 15:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du får gärna förklara varför du inte tror på denne.
Bara släng upp de punkter som gör att han inte verkar trolig.
För han verkar iaf. passa din egen beskrivning av GM.

Jag tror att den springande mannen på Sturegatan som sågs efter mordet var grandmannen. Gammaldags klädsel , gav ett larvigt töntigt intryck , blå halvlång jacka.

Om detta var GM och i så fall CA så verkar det som en lång omväg upp till Östermalmsgatan (som han försvann in på efter Sturegatan) om han då var på väg tillbaka till Hälsingegatan.

Sen tycker jag att det finns så stora likheter mellan MP:s och HF:s fantombilder att jag tror det är samma man som de sett . HF säger också gammeldags klädsel och beskriver huvudbonad som typ skidmössa med skärm och öronlappar . LK säger skidkläder i Domusstil från 60-70 tal.

Jag tycker att det finns rätt mycket som tyder på att den man som HF såg är samma grandman som flera andra vittnen beskrivet. HF var det vittne vid Grand som kunde observera mannen under längst tid och även framifrån på nära håll. Därför tror jag att hans beskrivningar stämmer ganska bra. Han lade också speciellt märke till den här mannen vid grand för att ha tyckte han uppförde sig lite underligt.

HF beskriver mannen som ganska smal och vältränad , " en asketisk hurtbulletyp" , senigt sportigt intryck. De få bilder jag sett på CA tycker jag inte stämmer in på en sådan beskrivning , fast han var kanske mer vältränad 1986.

HF säger också bucklig näsa , har inte sett något foto på CA i profil men tror inte han hade bucklig näsa.

Ej markant utländskt utseende men ej heller med säkerhet nordiskt säger HF (det finns även vittnen som sagt en något lite mörkare hudfärg). Det tycker jag heller inte stämmer in riktigt på CA.
Senast redigerad av HAARP 2021-08-27 kl. 15:48.
Citera
2021-08-27, 16:14
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
HF beskriver mannen som ganska smal och vältränad , " en asketisk hurtbulletyp" , senigt sportigt intryck. De få bilder jag sett på CA tycker jag inte stämmer in på en sådan beskrivning , fast han var kanske mer vältränad 1986.

Mitt förslag på lösning där är att Mårtens (och flera andras) beskrivning och fantombild gäller mördaren, medan HF:s inte gör det.

Nu måste ju alla inte tro på CA, men om HF:s vittnesmål är den huvudsakliga grunden för att avfärda honom, så tycker jag nog att indicierna för CA väger tyngre.
Citera
2021-08-27, 16:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Mitt förslag på lösning där är att Mårtens (och flera andras) beskrivning och fantombild gäller mördaren, medan HF:s inte gör det.

Nu måste ju alla inte tro på CA, men om HF:s vittnesmål är den huvudsakliga grunden för att avfärda honom, så tycker jag nog att indicierna för CA väger tyngre.

Visst det kan ju vara så men :

1. där är likheterna mellan MP:s och HF:s fantombilder
2. HF noterar gammeldags klädsel precis dom andra vittnen sagt , ganska ovanligt och lägga märke till
3. Han beskriver huvudbonaden som skidmössa med skärm och öronlappar , vi har andra vittnen som
säger sportmössa/skidkläder
4. Han beskriver mannen som smal precis som vittnet på Sturegatan säger om den springande mannen
Citera
2021-08-27, 17:21
Medlem
Citat:

Men CA är ingen mördare. Tror du på allvar att människor med vapenlicens riskerar den? Sedan hade CA fullt upp med sig själv pga sjukdom.
Citera
2021-08-27, 17:23
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Tror du på allvar att människor med vapenlicens riskerar den? Sedan hade CA fullt upp med sig själv pga sjukdom.

Ja, jag tror att mordvapnet var licencierat.

CA:s hälsotillstånd vid den aktuella tidpunkten vet vi dessvärre inget om.
Citera
2021-08-27, 17:28
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Visst det kan ju vara så men :

1. där är likheterna mellan MP:s och HF:s fantombilder
2. HF noterar gammeldags klädsel precis dom andra vittnen sagt , ganska ovanligt och lägga märke till
3. Han beskriver huvudbonaden som skidmössa med skärm och öronlappar , vi har andra vittnen som
säger sportmössa/skidkläder
4. Han beskriver mannen som smal precis som vittnet på Sturegatan säger om den springande mannen

Likheterna mellan de båda fantombilderna håller jag inte med om, men sånt är ju för all del subjektivt.

Och jag ser inget om "gammeldags klädsel" hos Falk. Finns det i andra förhör än dem jag tittat på?
Citera
2021-08-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att mordvapnet var licencierat.

CA:s hälsotillstånd vid den aktuella tidpunkten vet vi dessvärre inget om.

Så kan det va o stulet o fanns på Oxen.
Undrar hur det går med det som hittades i Bällstaån.
Citera
2021-08-27, 17:51
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Likheterna mellan de båda fantombilderna håller jag inte med om, men sånt är ju för all del subjektivt.

Och jag ser inget om "gammeldags klädsel" hos Falk. Finns det i andra förhör än dem jag tittat på?

Ja det kan ju vara något subjektivt

860429 ...enligt F var kläderna av äldre modell...
Citera
2021-08-27, 17:57
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ja det kan ju vara något subjektivt

860429 ...enligt F var kläderna av äldre modell...

Se där! Jag hade bara kollat på de två första förhören. Tack.

Och jag medger att det gör Falks gubbe en aning mer intressant än jag tidigare tyckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in