Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
På hviken måte mener du TEH blir gjort til syndebukk med denne historien? Hvis TEH sier at badekarhistorien er en løgn fra TH, så vil det gå ut over TH og ikke TEH.
Publisert i en bok uten at man vet TEHs forklaring, eller hvilke beviser som støtter forklaringen så blir det mistenkelig. Men det var nok ikke det TH tenkte da han fortalte historien.
Du har helt rett i at badekarhistorien slår tilbake på TH, det er jo nettopp derfor
vi diskuterer dette her i tråden. Nemlig den absurde "jeg har ikke gjort no' gærent"-vinklingen
fra TH, og hans skamløse forsøk på å mistenkeliggjøre sin sønn. Viktig å huske at denne
historien ble fortalt i avhør, og at TH på det tidspunktet han fortalte historien, sannsynligvis
ikke tenkte på muligheten for at det senere ville bli gjengitt mer eller mindre verbatim i en bok.
Jeg er rimelig overbevist om at inkluderingen av dette avhøret i boken er veloverveid både
av forfattere og redaksjon, og at dersom det forelå en understøttende forklaring fra TEH, så
ville den også vært inkludert.
Litt av poenget mitt, som jeg også nevner i innlegget mitt over, er at TH er for detaljorientert
til å virke troverdig. Han har liksom en forklaring på alt, men i en større kontekst fremstår det
som usammenhengende, oppkonstruert og til tider impulsivt.
Man kan tenke seg at det ville vært mer troverdig om han hadde sagt at det kunne være
sønnen, men at de burde spørre ham i stedet. Men nei, her leverer TH nær sagt en "skolestil"
av en forklaring. Alt er med - ned for å se til valpen, badekaret renner over, han mopper, knuser
lampa etc. Litt vel detaljspekket for en som ikke var tilstede da dette angivelig skjedde.
Historien faller inn i et mønster av intrikate, detaljerte forklaringer som, dessverre for TH, ikke
står seg særlig godt i et helhetsperspektiv. Jeg kommer i hu det engelske uttrykket "too clever by half".