2021-08-27, 12:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det inte är samma variant nu som det var förra året. Den naturliga immuniteten är inte 100%. Vaccinet är inte 100%. Maskerna är inte 100%. Social distansering är inte 100%. Jag förstår inte vad det är ni inte begriper. 90% + 90% blir inte 180%.

Om vaccinet inte uppdateras kontinuerligt för att skydda mot nya varianter så kan jag inte begripa att det skulle skydda bättre än naturlig immunitet .

Det känns för mig som att man måste helgardera sig med hängslen och livrem för att skydda sig mot en sjukdom som för de allra flesta som inte tillhör någon riskgrupp eller är äldre inte utgör något större problem.

Jag kunde möjligtvis förstå nyttan av att vaccinera sig om man sedan inte kan sprida smittan vidare, men så verkar heller inte vara fallet.
Citera
2021-08-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan alltid lura åt sig en dos 3 i grannlänet på senhösten, också. Man bokar in en "dos 1", och frågar sjuksköterskan varför man inte gjort det tidigare, så säger man att man inte haft tid förut! Sedan avbokar man "dos 2" när man kommer hem, om man fått en tid för den...

Tog dos 1 denna vecka. Ingen ställde någon fråga om någonting, trots att jag kunde tagit den för över ett halvår sedan. Däremot tog jag för givet att landstingen hade samkörda register. Menar du att de inte har det?
Citera
2021-08-27, 12:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Du måste missat biten om "förutom i datorsimulationer", gör om gör rätt.

P.S man använder inte längre PCR testerna då de visade sig vara fake news.

Du vet att du gör dig till åtlöje i den här tråden när du hävdar att PCR-testet är fake?

Man använder PCR för att påvisa influensa exempelvis, är det också fejk, är hela Sveriges sentinelövervakning också fake?

Det här är en vetenskapstråd, finns gott om konspirationstrådar du kan filosofera i.
Citera
2021-08-27, 12:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Tog dos 1 denna vecka. Ingen ställde någon fråga om någonting, trots att jag kunde tagit den för över ett halvår sedan. Däremot tog jag för givet att landstingen hade samkörda register. Menar du att de inte har det?

Näpp! Det beror på att sjukvården ligger under regionerna, inte under Staten. Man skulle i princip kunna åka runt och få gratissprutor i hela Sverige.
Citera
2021-08-27, 12:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det låter ungefär som den sedvanliga massvaccinationspropagandan.
Bäste herr Surtrut, hur i hela friden kan man veta att dessa 20-30-åringar smittats utomlands? Har vi inte smittan också i Sverige?
Hette det inte för en tid sedan att vi gjorde allting fel i här och betraktades som en veritabel smittohärd av omvärden? Hur kan det i så fall helt plötsligt vara förenat med större risker att vistas i länder som av många flashbackare sågs som föredömmen med sina nedstängningar och munskydd?
Det fetade får du nog fråga smittskyddsläkarna om.
Ja, de kan säkert även svara på varför de vill att många vaccinerar sig.
Citera
2021-08-27, 12:13
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Danmark släpper alla coronarestriktioner
27 augusti 2021 10:50

Från den 10 september kommer covid-19 inte längre att klassas som en samhällsfarlig sjukdom i Danmark. Därför lyfts alla restriktioner då. Den höga vaccinationsgraden är en viktig orsak.
Hoppas det funkar och att inte smittan rusar igen.

Då borde Sverige kunna göra detsamma då vi snart borde nå 80% fullvaccinerade
Citera
2021-08-27, 12:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om vaccinet inte uppdateras kontinuerligt för att skydda mot nya varianter så kan jag inte begripa att det skulle skydda bättre än naturlig immunitet .

Varför tror du att en naturlig immunitet är bättre mot en ny variant då? Tror du kroppen uppdaterar immuniteten kontinuerligt mot varianter som den inte varit exponerad mot?
Citera
2021-08-27, 12:16
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Våra grannar verkar vara ett förståndigt folk.
Argumentet för att de ska öppna upp är att de har mycket hög grad av vaccination.

Idioterna här bildar motståndsgrupper med slogans som att "Kavla ned" och massa andra konspirationsteorier.
Vi kunde också haft hög grad av vaccination nu och kunnat öppna upp samtidigt.
Ja till vaccin och att öppna upp.

Nu får vi istället vänta till mycket senare och får leva med restriktioner.
Sverige har typ 25% invandrare, det är en grupp där många inte vill vaccinera sig. De borde dra in sjukvård för covid19 för alla ovaccinerade. Men det som är bra att vi inte behöver sörja de som ligger inne på iva eller dör numera. De har själva valt att inte vaccinera sig, darwin awards på dem snarare..
Citera
2021-08-27, 12:17
Medlem
HAARPs avatar
Generaldirektören för folkhälsomyndigheten Johan Carlson fick för en tid sedan en fråga om behovet att arbeta hemifrån på en arbetsplats där alla är fullvaccinerade.

Reportern frågade något i stil med : då kan det väl inte behöva jobbas hemifrån längre.

Johan Carlson höll dock inte med om det. Någon som förstår varför han svarade så?
Citera
2021-08-27, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag var tvungen och titta. Det stämmer fortfarande.

I augusti personer under 60 år på IVA enligt SIR så är 86,9% ovaccinerade, 0% fullvaccinerade och 6,6% ofullständigt vaccinerade och slutligen 6,6% okänt.

De som avled som var under 60 år under augusti var 100% ovaccinerade
.

Tack. Fetade hela ditt inlägg. Tycker nämligen det är VÄLDIGT talande. I detta forum finns det en mängd antivaxare som påstår att vaccinen inte hjälper. För mig är det så mycket fake news det bara kan bli. Siffrorna finns ju där och talar sitt tydliga språk.

Är man fullvaccinerad har man ett ytterst bra skydd mot svår sjukdom och död. Ska inte säga att det ligger på 100%, men väldigt väldigt nära. Ändå påstår en mängd foliehattar på detta forum att vaccinen inte hjälper, att de inte är bra, att man blir steril, att det bara är fake för Big Pharma etc etc etc. Dvs, de klassiska foliehattsargumenten som man hört till leda.

Jag skulle vilja säga att man är en fullständig idiot om man inte vaccinerar sig. Fullständig idiot. Läste att bara i Storbritannien har man nu över 200 tusen personer som drabbats av långtidscovid. Man kan lätt befara att de fått bestående skador av detta virus. I Sverige har 70 tusen personer vårdats på sjukhus för sin covid-infektion. Varför i hela friden vill man utsätta sig för något när det finns vaccin, helt gratis, som hjälper till nära 100% för hospitalisering? Kan ju inte bara saknas en skruv hos antivaccinare utan en hel jävla sortimentssats :-)
Citera
2021-08-27, 12:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför tror du att en naturlig immunitet är bättre mot en ny variant då? Tror du kroppen uppdaterar immuniteten kontinuerligt mot varianter som den inte varit exponerad mot?

Inte bättre men kanske lika bra som vaccin baserat på den ursprungliga varianten av Covid-19.
Citera
2021-08-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Här håller nog nästan alla med dig och framför allt en stor del av forskarvärlden.
Det går inte att vaccinera bort corona/covid, vi måste lära oss att leva med det.

Men nu å! Nu ska jag fan köpa en trisslott! 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in