2021-08-27, 10:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ja och nej, jag tror inte vi kan vaccinera bort detta.. vi måste ha en vettig behandling
Här håller nog nästan alla med dig och framför allt en stor del av forskarvärlden.
Det går inte att vaccinera bort corona/covid, vi måste lära oss att leva med det.
Citera
2021-08-27, 10:55
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag argumenterar inte, jag spekulerar.

Kan det då istället vara så att större delen av våra skröpligaste åldringar redan strukit med, till skillnad från i andra länder där man hade hårdare restriktioner eller till och med totala nedstängningar?
Om vaccinerna ger så kortvarigt skydd att någon månad hit eller dit har avgörande betydelse är det för mig ytterligare en anledning att avstå.

Kan det ha med D-Vitamin nivåer att göra?

https://www.timesofisrael.com/1-in-4-hospitalized-covid-patients-who-lack-vitamin-d-die-israeli-study/

Vi tillsätter ju D-Vitamin i maten här i norden. Det är faktiskt ett känt problem med låga D-Vitamin nivåer i soliga länder. Finns en del studier från Italien och Indien angående detta.
Citera
2021-08-27, 10:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi tittade ju på SIR innan för Augusti månad. Där inga under 60 år på IVA var fullvaccinerade. Kanske borde också nämnas att alla hade en riskfaktor.

Jag vet ju inte vem du är egentligen, men du är väl man, småbarns förälder, så runt 40 år. Rökare tyvärr.

Om du är i bra fysik i övrigt så är det nog lugnt, men har du andra riskfaktorer eller lever mycket osunt är nog i vart fall en spruta en bra idé. De flesta brukar väl bli sjuka (om de nu blir det) av spruta två.

Så hade jag resonerat i all fall.

Men du har en poäng om vaccinet ger bäst skydd i 6 månader så borde man i all fall vänta till slutet av september för att vaccinera sig, det borde vara den ultimata tidpunkten.

Man kan alltid lura åt sig en dos 3 i grannlänet på senhösten, också. Man bokar in en "dos 1", och frågar sjuksköterskan varför man inte gjort det tidigare, så säger man att man inte haft tid förut! Sedan avbokar man "dos 2" när man kommer hem, om man fått en tid för den...
Citera
2021-08-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Här håller nog nästan alla med dig och framför allt en stor del av forskarvärlden.
Det går inte att vaccinera bort corona/covid, vi måste lära oss att leva med det.
Danmark verkar ha bestämt sig för att leva med det: https://www.svd.se/danmark-avskaffar-alla-restriktioner-10-september
”Från och med den 10 september betraktas covid-19 inte längre som en samhällsfarlig sjukdom i Danmark och alla restriktioner kommer därmed att upphöra.”
Man tycks ha utgått från vaccinationsgraden, kan tänka mig att FHM resonerar likadant, när tillräckligt många är vaccinerade anser man att covid landat på en hanterbar nivå och då är det svårt att hävda att det är samhällsfarligt. Och vill man få folk att vaccinera sig måste de ju se att något förändras.
Citera
2021-08-27, 11:07
Medlem
Danmark släpper alla coronarestriktioner
27 augusti 2021 10:50

Från den 10 september kommer covid-19 inte längre att klassas som en samhällsfarlig sjukdom i Danmark. Därför lyfts alla restriktioner då. Den höga vaccinationsgraden är en viktig orsak.
Citera
2021-08-27, 11:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Danmark verkar ha bestämt sig för att leva med det: https://www.svd.se/danmark-avskaffar-alla-restriktioner-10-september
”Från och med den 10 september betraktas covid-19 inte längre som en samhällsfarlig sjukdom i Danmark och alla restriktioner kommer därmed att upphöra.”
Man tycks ha utgått från vaccinationsgraden, kan tänka mig att FHM resonerar likadant, när tillräckligt många är vaccinerade anser man att covid landat på en hanterbar nivå och då är det svårt att hävda att det är samhällsfarligt. Och vill man få folk att vaccinera sig måste de ju se att något förändras.
Våra grannar verkar vara ett förståndigt folk.
Argumentet för att de ska öppna upp är att de har mycket hög grad av vaccination.

Idioterna här bildar motståndsgrupper med slogans som att "Kavla ned" och massa andra konspirationsteorier.
Vi kunde också haft hög grad av vaccination nu och kunnat öppna upp samtidigt.
Ja till vaccin och att öppna upp.

Nu får vi istället vänta till mycket senare och får leva med restriktioner.
Citera
2021-08-27, 11:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gjorde jag nyligen efter semestern. Arbetsgivaren betalade, så det var lika bra att passa på. Annars är det värt den investeringen, då det inte kostar så mycket mer än att testa sig för antikroppar.

Det är märkligt att man fokuserar på antikroppar när t-celler ger ett mycket djupare och bredare skydd.

Mig veterligt är det mycket dyrare med ett T-cells test jämfört med ett vanligt antikroppstest, far du med osanning nu igen?
Citera
2021-08-27, 11:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi tittade ju på SIR innan för Augusti månad. Där inga under 60 år på IVA var fullvaccinerade. Kanske borde också nämnas att alla hade en riskfaktor.

Jag vet ju inte vem du är egentligen, men du är väl man, småbarns förälder, så runt 40 år. Rökare tyvärr.

Om du är i bra fysik i övrigt så är det nog lugnt, men har du andra riskfaktorer eller lever mycket osunt är nog i vart fall en spruta en bra idé. De flesta brukar väl bli sjuka (om de nu blir det) av spruta två.

Så hade jag resonerat i all fall.

Men du har en poäng om vaccinet ger bäst skydd i 6 månader så borde man i all fall vänta till slutet av september för att vaccinera sig, det borde vara den ultimata tidpunkten.
Tack för din omtanke, men då jag inte verkar bli sjuk ens av att umgås med konstaterat smittade utgår jag från att jag redan blivit naturligt immun.
Rökare och rökare, jovisst, med övre luftvägarna närhelst andan faller på. Daglig rökning och cigarettrökning lade jag på hyllan för många år sedan.

Citat:
Tack för ett bra svar till "Herr träskalle".

Jag har inte heller någon heltäckande källa, men
Antalet fall av covid-19 ökar för tredje veckan i rad. Ovaccinerade som kommer hem med smitta efter utlandsresor bidrar till ökningen som rapporteras för vecka 30.
– Utlandsresor, fortsatt trängsel här hemma, deltavarianten och att ännu inte tillräckligt många har blivit vaccinerade är orsaker till ökningen, säger ställföreträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall.
https://vgrfokus.se/2021/08/utlandsresor-bidrar-till-okade-smittspridningen/
- Vi har fortfarande en låg smittspridning av covid-19 i Örebro län, men vi ser att allt fler smittas utomlands i samband med semesterresor. I huvudsak är det ovaccinerade personer i 20-30-årsåldern som smittas på populära turistorter, till exempel i Spanien, säger biträdande smittskyddsläkare Lisa Vennberg.
https://www.regionorebrolan.se/sv/aktuellt/lagesbild-corona-vecka-30-fortsatt-lag-smittspridning-men-fler-smittas-i-samband-med-utlandsresor/
Det låter ungefär som den sedvanliga massvaccinationspropagandan.
Bäste herr Surtrut, hur i hela friden kan man veta att dessa 20-30-åringar smittats utomlands? Har vi inte smittan också i Sverige?
Hette det inte för en tid sedan att vi gjorde allting fel i här och betraktades som en veritabel smittohärd av omvärlden? Hur kan det i så fall helt plötsligt vara förenat med större risker att vistas i länder som av många flashbackare sågs som föredömmen med sina nedstängningar och munskydd?
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-08-27 kl. 11:34.
Citera
2021-08-27, 11:20
Medlem
Surtrutens avatar
Danmark kommer att avskaffa alla coronarestriktioner från och med den 10 september, skriver danska medier.
Från det datumet kommer covid-19 inte längre att klassas som en samhällskritisk sjukdom i Danmark, skriver det danska hälsoministeriet i ett pressmeddelande.
Omni.se

Danmark har 70 % fullvaxxinerade av hela befolkningen.
Citera
2021-08-27, 11:20
Medlem
HAARPs avatar
Läste att Skåne län skall skicka ut kallelse med förbokade tider till alla ännu ej vaccinerade.
Artikeln avslutades med: ...det är fortfarande frivilligt att ta sprutan ännu så länge...

Skall man behöva vara oroligt för straffpåföljd i framtiden om man redan haft covid-19 ,
tillfrisknat med naturlig immunitet efteråt och därför inte känner något behov att vaccinera sig?
Citera
2021-08-27, 11:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du jämför alltså högsäsong av viruset och lågsäsong och tillskriver de lägre siffrorna i lågsäsongen vaccinering. Lite smalt va.

Jo, men det är ju det enda man, ärligt, kan göra, speciellt vad gäller antalet IVA fall och avlidna. Det spelar ju liksom ingen roll om man läggs in på IVA eller dör i/med Covid-19 om det är vinter eller sommar.
Citera
2021-08-27, 11:22
Medlem
Citat:
Danmark kommer att avskaffa alla coronarestriktioner från och med den 10 september, skriver danska medier.
Från det datumet kommer covid-19 inte längre att klassas som en samhällskritisk sjukdom i Danmark, skriver det danska hälsoministeriet i ett pressmeddelande.
Omni.se

Danmark har 70 % fullvaxxinerade av hela befolkningen.
80% : https://twitter.com/Heunicke/status/1430846228619841537
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in