Vad gäller de senaste inlagorna så framkommer väl egentligen ingenting nytt.
Jag har egentligen bara en synpunkt på sammanställningen, och det är att domstolen missar att notera att det är ostridigt i målet att Esbjörn underlät sig att närvara på banken vid tillträdet. Något han själv medgivit i inlaga. Detta är viktigt att notera, eftersom det i sig utgör ett avtalsbrott från Esbjörns sida.
Esbjörns ståndpunkt var, tycker jag, mycket klar redan i hans senaste partsinlaga, där det klart och tydligt framgick att de utöver den nya bestridandegrunden fortfarande vidhöll samtliga tidigare.
Jag har dock full respekt för, och tycker att det är bra, att domstolen har begärt ett förtydligande på den punkten och utrett så att det står utan tvekan att så är fallet.
En kort genomgång av hans bestridandegrunder och "status" på dem kan väl vara värt här i tråden tänker jag.
1. Esbjörn har inte kunnat avge någon viljeförklaring.

Sorry att jag skrattar, men

, nåja. Vi kan väl konstatera att
i) Esbjörns egen psykolog slår fast att Esbjörn är "närvarande till samtliga kvaliteter", för att uttrycka det kort.
ii) Västmanlands domstol slår fast att Esbjörn förstår saken och är beslutsförmögen.
iii) Professorn i geriatrik slår fast att Esbjörn är fullt medveten och inte rättsoförmögen.
iv) Esbjörn själv vitsordar att han ingått avtalet av egen fri vilja.
Att sedan Esbjörn dessutom i TV visat att han är en mycket viljestark person som inte har några som helst problem att förklara sina viljor, gör ju inte hans sak bättre i detta fallet
2. Ebba har medvetet lurat Esbjörn att sälja huset till ett kraftigt underpris

Sorry att jag skrattar, men

, nåja. Vi kan väl konstatera att
i) Ebba lät en ansedd mäklarfirma göra en marknadsvärdering inför affären som låg till grund för priset.
ii) Esbjörn har låtit en välkänd värderingsfirma göra en marknadsvärdering som visar att priset var korrekt.
iiii) Det saknas varje form av bevisning för påståendet att Ebba skulle ha lurat Esbjörn.
Att Esbjörn ovanpå allt detta dessutom själv vitsordar att han ingått avtalet av egen fri vilja utan tvång, gör ju inte hans sak bättre i detta fallet
3. Esbjörn har ingått nytt avtal med Ebba via facebook
ROTFLMAO
muntliga fastighetsavtal, jo tack, det lär bli första gången

Det är ju så, att för att ett avtal skall ingås, så måste parterna vara överens, och även om Ebba sa att hon inte skulle genomdriva affären om Esbjörn verkligen inte ville, så är parterna inte överens om formerna för detta "avtal"
Jämför med uttalandet - Om du verkligen vill köpa mitt hus, så får du göra det. Och vips har du alltså sålt ditt hus med bindande verkan om den andra parten säger - Det vill jag!
Ehhh, nej, just det

Och som grädde på moset, om man nu ändå vidhåller detta avtal, så bröt Esbjörn mot det redan dagen efter. Eftersom avtalet stipulerade att Esbjörn skulle återbetala handpenningen samma eller nästkommande dag. Vilket han underlät sig att göra.
4. Esbjörn har hävt avtalet genom upprepade hävningsförklaringar med start den 3e september.
ROTFLMAO igen.
Den här är så fantastiskt rolig just av den enkla anledningen att Esbjörn genom att vidhålla att brevet den 3e september utgör en hävningsförklaring, istället binder sig själv vid ännu ett avtalsbrott. En hävningsförklaring den 3e september saknar nämligen grund, är därför obefogad, vilket innebär att den i sig utgör ett avtalsbrott.
När Esbjörn redan då begått ett avtalsbrott, och sedan dessutom begår ett till, så behöver Ebba inte fullgöra sin prestation. Inte förrän Esbjörn faller till föga och bistår med att fullgöra avtalet.
Samma sak gäller för övriga påstådda hävningsförklaringar inklusive den i maj 2021. Eftersom Esbjörn själv redan begått avtalsbrott har Ebba rätt att hålla inne betalningen, och även Esbjörns hävningsförklaring i maj är obefogad.
Någon frågade mig vilken av dessa fyra bestridandegrunder som jag tror att Esbjörn har störst chans att lyckas med.
Men saken är den, att jag tror inte att han har någon chans att lyckas med någon av dem.
Man skulle dock kunna vända på saken och köra med "uteslutningsmetoden".
I första fallet så finns en hel räcka teknisk bevisning. Det finns ingenting där som en domstol skulle kunna missförstå ens om de ansträngde sig. I andra fallet gäller i princip samma sak och en annan domstol har redan fastslagit utfallet på den. I det tredje fallet så kan man ju hypotetiskt tänka sig att en domstol får för sig att fastighetsavtal plötsligt inte behöver vara skriftliga och formriktiga och att parterna egentligen inte behöver vara överens, för att ett avtal skulle vara ingånget. Men bara om man tror att domstolens anställda kan tänka sig att bli av med jobben för att de hatar Ebba lika mycket som trollen i tråden. I det fjärde fallet finns återigen en uppsjö teknisk bevisning och inte minst Esbjörns eget medgivande om att han underlät sig själv att komma till banken den 16e september. Man kan dock här liksom i tredje fallet tänka sig att domstolen blundar för Esbjörns alla avtalsbrott och menar att Ebba trots det var skyldig att betala och att en 8 månader försenad hävningsförklaring skulle ha kommit in i skälig tid. Men, återigen, bara om man tror att domstolens anställda kan tänka sig att bli av med jobben för att de hatar Ebba lika mycket som trollen i tråden.
Vi ser i inlägg efter inlägg hur trollen i tråden hittar på det ena efter det andra för att försöka hävda Esbjörns rätt till Ebbas hus. Men de inte bara blundar för lag och rätt i sina fabler, de hittar också ideligen på rena lögner för försöka få rätt.
Inte en enda gång har jag sett någon enda som ens gjort en ansats att försöka ge en saklig beskrivning av vilka domskäl en domstol skulle ange för att döma till Esbjörns fördel, som då naturligtvis grundar sig på kända fakta i målet samt gällande lagstiftning och praxis.
Det beror naturligtvis på att det inte ens går att komma i närheten av något sådant, inte ens om man ger sig iväg långt utanför tassemarkerna. Enda chansen att uppnå något sådant är att skriva om såväl verkligheten som lagar och regler. Som trollen i tråden gör.
Lite tråkigt är det, för det finns inte så mycket att diskutera i ett så open and shut case som detta här.