Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Ord och inga visor. Bra där! Frågan är om det finns tillräckligt med bevis för att säga att Ebba handlade i ond tro.
Hon påpekar själv att hon handlade i god tro. Lite överflödigt för någon som verkligen handlar i god tro och har rent mjöl i påsen kan man säga.
Övertalningsprocessen, det skeva priset, värderingar som inte finns, lögner om mäklare som varit på plats, det oerhörda städavdraget ( som intressant nog prissätts innan priset. Då Ebba börjar budgivningen på 3,8, menar jag. Om exakta summan på städavdraget bestämdes efter skulle hon ju börjar högre. Mycket konstigt förfarande. Att bestämma rabatter innan priset). Samt det faktum att mycket tyder på att Esbjörn blev chockad när träd var uppmärkta. Att han trodde att hon skulle bevara, och att hon själv nämner som totalrenoveringen av huset som en restaurering. Och att Ebba säger att Esbjörn gick med på att sälja under vissa förutsättningar.
Tycker jag tyder på att det är sannolikt att tänka att Ebba handlade i ond tro.
Ebbas beteende i affären stinker!
Ebba söker oinbjudet upp Esbjörn. Hon isolerar sitt offer under hela processen, som är en funktionshindrad åldring. Hon använder sig av sina drivna och skickliga vänner för att driva igenom sin vilja. Det är först när Esbjörn har andra som kan stötta honom vid sin sida, som hans egen vilja framträder. Då försöker Ebba via gaslightning att påskina att dessa har egna agendor - hans vänner, hans släktingar och tom hans juridiska ombud. Utöver att försöka sprida rykten om Esbjörns närstående, dristar hon sig till att grovt förtala hans ombud och menar att det i själ och hjärta är rätt och riktigt.
Esbjörn själv görs av Ebba i allt väsentligt plötsligt till en marionett, där han tidigare varit kristallklar med egen vilja. Men den äkta viljan och kristallklarheten uppträder självfallet bara tillsammans med Ebba och hennes medlöpare, som inte har några som helst kopplingar till honom sedan tidigare. Det är i själva verket de närstående och hans ombud som vill åt Esbjörn, inte Ebba själv.
Hon stipulerar sedan med gloria på huvudet i intervju och på Facebook att hon självfallet ska lämna affären om hon missförstått Esbjörns vilja, något som hon sedan helt struntar i, stämmer och drar in honom i långdragna rättsliga förhandlingar istället. Hon försöker tom sig på repttricket att påstå att hon gör det för Esbjörns skull.
Att med en sån iver och tanklöshet bete sig så här unket, manipulativt och förslaget mot en ensam åldring med syn, hörsel och kognitiva funktionshinder är så anmärkningsvärt och kräver ett så flexibelt rättsmedvetande, att det inte är konstigt att tankarna går mot en personlighetsstörning hos Ebba. Henne historia av lögner, gaslightning och skamlöst hyckleri bekräftar bilden.
Sen om det är olagligt eller inte, är jag inte kompetent att avgöra. Jag kan väl säga att jag tycker att det borde vara olagligt att utsätta svagare människor för sådana flagranta påtryckningar och manipulationer.
Men som vi vet brukar de som tråcklar sig igenom och utnyttjar lagens brister, bli straffade med bristande förtroende och människors förakt. Något som Ebba redan straffats med och det lär inte bli mindre när tingsrätts- och ev. hovrättsförhandlingarna sätter igång. Men om Ebba nu vill begå detta karaktärssjälvmord är det ingen som kan hindra henne från det. Dessutom kommer hon alltid kunna locka människor med samma och korrespenderande störningar som henne själv och det kanske hon nöjer sig med.