2021-08-26, 20:55
Medlem
Vet att det är irriterande med folk som frågar saker som varit uppe i tråden tidigare men jag hittar inte uppgift om vilken adress exakt HA var på väg till när hon försvann. Det står att hon bodde hos föräldrarna på Ekudden men det verkar inte nödvändigtvis enligt Google Maps vara på Ekuddenvägen.
Citera
2021-08-26, 20:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Ett öppet kvinnohat passar inte in där. Det kan också vara ett sätt att få uppmärksamhet på. Varför hata kvinnor? Kvinnohat är mer vanligt i en relation. Att mannen ser ner på kvinnan, hatar hennes kvinnlighet som han egentligen älskar. Så var vi där igen Patriarkatet.

Vem har sagt att Helenas försvinnande har med kvinnohat att göra? Vad får du det ifrån?
Citera
2021-08-26, 20:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Vet att det är irriterande med folk som frågar saker som varit uppe i tråden tidigare men jag hittar inte uppgift om vilken adress exakt HA var på väg till när hon försvann. Det står att hon bodde hos föräldrarna på Ekudden men det verkar inte nödvändigtvis enligt Google Maps vara på Ekuddenvägen.

Hällristningsvägen 9.
Citera
2021-08-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Vad finns det egentligen som ger brovittnet trovärdighet och tyngd i sina vittnesuppgifter?

Kan vi ens vara säkra på att det var Helena som observerades av brovittnet?

Jag tycker brovittnet känns väldigt trovärdigt enligt det jag läst. Helena och systern skulle ha köpt några särskilda byxor utomlands som Helena hade på sig under kvällen. Eftersom brovittnet kunde förklara hur byxorna på tjejen hon mötte på bron såg ut och de överensstämmer med dessa byxor, köpta utomlands, så känns det som om det verkligen borde ha varit Helena. Speciellt om hon då är tillsammans med en person som liknar (har pilotglasögon) en person som umgåtts med Helena under kvällen.

Sen vet jag inte om brovittnet kan ha fått de här uppgifterna någon annanstans ifrån, innan förhöret, men det har jag inte hört något om. Och det skulle ju innebära endera att hon rakt ut ljuger, endera att hon läst om det i tidningen eller hört om det på radion. Jag känner inte till hur mycket som kommit ut till allmänheten vid tillfället hon hördes.
Citera
2021-08-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Nu vet jag inte hur ni kom in på Komvux här, men såg på gamla klipp på TV4 förut från sökningarna 1992 där de pratar med en kille som säger att han känner Helena från komvux. Vem är denna man?

Lärde mig en mycket användbar sak här på flashback för ett tag sedan, uppe i vänstra hörnet på citat-rutan finns en pil, klicka på den så kommer du till original inlägget som är citerat.
Många, inklusive jag själv, väljer att klippa bort text när man citerar, klicka på pilen så ser du hela det citerade inlägget i oklippt version.
Citera
2021-08-26, 21:03
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vem har sagt att Helenas försvinnande har med kvinnohat att göra? Vad får du det ifrån?

Det var någon som skrev i tråden att CL hade ett öppet kvinnohat. För att ge sig på och mörda och våldta en kvinna så är det begär
eller så vill mannen som gör det förnedra kvinnan med att ta sig makt över henne, slå ihjäl henne, våldta henne. Brottet visar ganska tydligt vilken kvinnosyn förövaren har.
Citera
2021-08-26, 21:05
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Absolut. Det finns gott om fall där kvinnor blivit överfallna på kvällar och nätter.

I vissa fall har det slutat med avbruten eller fullbordad våldtäkt och att offret överlevt. I vissa fall har det slutat med att offret blivit mördad och kroppen lämnad på, eller i anslutning till, brottsplatsen (Elin Krantz och Malin Olsson är två svenska exempel som många känner till).

Medan i vissa fall har kroppen hittats senare och då ofta inte i direkt anslutning till där personen försvann (Emelie Meng och Tina Jörgensen exempelvis). I vissa fall har aldrig någon kropp hittats och frågetecknen har då blivit desto fler, som i detta fallet med Helena.

Ett annat svenskt exempel där en man följde efter och förgrep sig på kvinnor på nätterna som många känner till är ”nattvandrar-Bengt”.

Det är med andra ord ett vardags brott om det sker i relation och ett vanligt brott om det sker av en för kvinnan okänd man.
Citera
2021-08-26, 21:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Haha nä men han såg bländad ut så borde ha haft…

https://www.tv4play.se/program/tv4-tolken/försvunna-helena-andersson-många-frivilliga-letar-efter-försvunna-helena/3193000?first=3192999

Värt att fundera på är faktumet att med pilotglasögon även skulle kunna avses vanliga glasögon i pilotstil s.a.s. I Radioserien om fallet så visades förvisso en bild på ett par solglasögon i pilotmodell, men vid en förfrågan till de ansvariga för serien vägrade de att svara på hur det förhöll sig, onödigt sippt o räddhågset.
Citera
2021-08-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det är med andra ord ett vardags brott om det sker i relation och ett vanligt brott om det sker av en för kvinnan okänd man.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar med ”vardagsbrott” respektive ”vanligt brott”.
Citera
2021-08-26, 21:08
Medlem
viper71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Dra åt helvete din gapstare. Läs vad jag skrev. Det angår inte dej!!!. Jag har aldrig i helvete pratat med karln! Gick det in i trähuvet ditt nu????? Jävla sopa!
Jo det har du ju gjort Det var fullskaligt krig i fem är. Jag hann ikapp honom och frågade om han ville mej nåt.
Citera
2021-08-26, 21:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Den här bilen är givetvis intressant. Om det nu däremot är korrekt med en Ford Sierra, lr för all del en annan modell i samma storlek, så känns den kanske lite för stor för att passa grabbarnas (på Hällristningsvägen) beskrivning "mindre ljus bil med avhugget bakparti. Sierra var inte någon stor bil direkt men tveksamt om den skulle uppfattats som mindre, speciellt inte kombin, som väl var den enda varianten med rails.

Man kan spekulera i om denna bil kanske inte hade med händelsen att göra, vilket inte helt kan uteslutas, även om ingen vad vi vet kommit fram som ägare till bilen. Ett annat alternativ är ju att GM, förmodligen då två, av någon anledning bytt bil när de återvänt för att göra någon typ av städåtgärd, eventuellt hämta kroppen.

Angående Sierra så har jag för mig att den modellen främst nämnts I samband med den först misstänkte, o häktade, Erik Anderse*n. (Någon gång med BW).

Ja, den verkar lite för stor för att vara den bil som killarna på Hällristningsvägen såg. Hade det en varit en bil av den "avlånga" modellen, så hade nog killarna kommit ihåg det, då deras beskrivning var hyggligt detaljerad för att se den från så pass långt håll (och vara oförberedda på att den skulle komma farande).

Samtidigt kan bilen som Carina med sällskap såg vara inblandad ändå, men jag tror inte att det var samma bil som killarna i bilen såg. Det kan vara som du skriver, att gm bytt bil när han/de skulle återvända. Men, som sagt, det blir bara spekulationer. Den behöver inte ha varit inblandad. Men den är inte ointressant.
Citera
2021-08-26, 21:10
Medlem
Håller nu på att läsa Lotte Dalgaards bok om Helena-fallet. För ca 100-200 sidor sedan skrev någon här på FB att det finns vad jag förstod som stora felaktigheter i boken. Vilka är dessa? Vilken har varit kritiken mot boken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in