2021-08-26, 17:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Fy fan - finns det någon person med matematisk dyslexi som fortfarande tror att covid-19 har samma IFR som influensa?

https://www.reuters.com/world/us/new-york-governor-reveals-12000-more-covid-19-deaths-than-previously-counted-2021-08-25/

Det har alltså dött 55 400 personer i covid i New York, en stat som har 20 miljoner invånare. Det betyder alltså att om man gör antagandet att 100% hela befolkningen har blivit smittad, så är IFR 0,3%.

Naturligtvis så är det ett orimligt antagande; snarare är det så att kanske 1/3 av befolkningen blev smittad (innan vaccinerna kom), vilket i så fall tyder på en IFR på 0,9% i New York.

Vilken jävla katastrof detta hade blivit om deltavarianten hade dykt upp dag 1 i Wuhan, innan vi hade vaccin. Vi hade fått se samma tragedier som Indien, Indonesien, Sydamerika mm. utspelas i Sverige.
Dyslexin blir lika påtaglig när det skall jämföras antal döda i COVID jämte Influensa:

Antalet döda i COVID anses vara gravt överskattat då de avlidna enligt dessa dyslexiker i själva verket avlidit i något helt annat. Det spelar ingen roll att det är angivet på dödsorsaksintyget att det var COVID som orsakade döden - de dog enligt dyslexikerna istället av trafikolyckor och andra sjukdomar. Vad statistiken säger spelar således ingen roll.

När det gäller folk som dött i Influensa förhåller det sig enligt dyslexikerna precis tvärtom. I det fallet avled i princip varenda jävel i Influensa - även de där det är angivet på dödsorsaksintyget att de avled i sviterna av någon helt annan åkomma. Inte heller här spelar statistiken någon roll.

Summan av dessa antaganden är enligt dyslexikerna att COVID inte är farligare än Influensa.

De är fiffiga, dyslexikerna.
Citera
2021-08-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det sista du skrev är avgörande. Jag har sedan ett tag tillbaka slutat bry mig om antal bekräftade fall. Jag är verkligen ingen expert på detta och det är mycket jag inte förstår kring virus. Men som vi jagar fall nu, där man ska testa sig vid minsta symtom och ibland utan symptom (smittspårning) så är det väl inte osannolikt att man har viruset i kroppen utan att vara sjuk, särsklit när den stora massan är vaccinerad. Det viktiga är ju att man inte är sjuk. Det är bara att inse att vi aldrig kommer att kunna komma ner på 0 bekräftade fall så länge som vi har denna testning.

Jag tittar bara på sjukhusbeläggning nu.
Håller helt med om din inställning till sjukhusintagna. Att jag ens tar upp det här med smittan är för att jag såg dagens PK. Tycker FHM uttrycker sig väl tvärsäkert om att just ovaccinerade skulle vara samhällets olycksbarn, som driver all smitta.

Tittar man på England så är det inte möjligt att de 4-5% som saknar antikroppar själva skulle driva den här sjukdomen med samma frenesi som influensan. De har långt över flockimmunitet för alla kända sjukdomar, och dessutom social distansering.

Rent spontant verkar det snarare som att den effektiva flockimmuniteten i England ligger på kanske 30-50%. Alltså att vaccinationen minskar din smittbörda med hälften eller ännu mindre.
Citera
2021-08-26, 17:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Dyslexin blir lika påtaglig när det skall jämföras antal döda i COVID jämte Influensa:

Antalet döda i COVID anses vara gravt överskattat då de avlidna enligt dessa dyslexiker i själva verket avlidit i något helt annat. Det spelar ingen roll att det är angivet på dödsorsaksintyget att det var COVID som orsakade döden - de dog enligt dyslexikerna istället av trafikolyckor och andra sjukdomar. Vad statistiken säger spelar således ingen roll.

När det gäller folk som dött i Influensa förhåller det sig enligt dyslexikerna precis tvärtom. I det fallet avled i princip varenda jävel i Influensa - även de där det är angivet på dödsorsaksintyget att de avled i sviterna av någon helt annan åkomma. Inte heller här spelar statistiken någon roll.

Summan av dessa antaganden är enligt dyslexikerna att COVID inte är farligare än Influensa.

De är fiffiga, dyslexikerna.
Din förnekelse tyder på att du är en svag individ. IFR:en för covid-19 i länder med västerländsk demografi är runt 0,5 - 1.0% , om tillgång till sjukvård finns. Det här har alla normalbegåvade vetat i över ett år.

Men du behöver inte lita på mig din åsna, du kan väl läsa Public Health England's Greenbook kapitell 14a

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1007737/Greenbook_chapter_14a_30July2021.pdf
Citera
2021-08-26, 17:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vilken jävla katastrof detta hade blivit om deltavarianten hade dykt upp dag 1 i Wuhan, innan vi hade vaccin. Vi hade fått se samma tragedier som Indien, Indonesien, Sydamerika mm. utspelas i Sverige.

Gissningsvis var några av de första mutationerna värre än allt vi sett hittills när det kommer till dödsfall och dog ut av sig själv för att de var för effektiva eller kineserna slog ner för hårt med restriktioner. Det brukar vara så och det finns ingen anledning att tro att Kina varit öppna med informationen.
Citera
2021-08-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men att viruset tar sig ut i blodbanan har vi ju sett i och med att man hittat virusrester i princip överallt i kroppen, där det inte ska vara, i testiklarna exempelvis, eller i hjärnan. Handhavandefel kan förklara vaccindöd, det finns flera exempel när man inte aspirerat vid injektion, de har dock överlevt och kunnat berätta om det.

Jag tror att det är olika slags infektioner. Infektion orsakad av viruset och virusrester i vaccinet.
Allvarlig covid leder säkert till att viruset tar sig ut i olika organ. Det tar bara en lite längre tid. Kanske 2-3v. Vaccinet kan i olyckliga fall, säkert är en mindre del handhavandefel, vid injektion också påverka organ och orsaka kollaps men då oftast väldigt hastigt, några dagar.
Citera
2021-08-26, 17:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
På tal om följdsjukdomar så kopierar jag igen från tidigare inlägg:

Statistik visar att 0,47% av bekräftade fall fått kvarvarande symptom efter Covid-19 fram till 23 mars 2021.

Statistiken kan du se här: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7353.pdf

Kod U08.9 räknas bort enligt förklaring för koden.
På Kod Z86.1A behöll jag hälften av patienterna med hänvisning till förklaringen för koden.
Lägger man ihop dessa grupper får man 5277 personer på 1,12 miljoner bekräftade fall som då fått kvarvarande symptom. Detta kan du se i tabell 1.
Om då hela befolkningen smittats så hade det varit runt 50 000 med kvarvarande symtom om jag förstått dig rätt.

Det är ju lite bra om man kan komma till rätta med detta på något vis innan så många drabbats.
Vaccin, är kanske en väg att gå och så får man hoppas på att det går bra att rehabilitera de som ändå får kvarvarande långtidseffekter.
Citera
2021-08-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Förklaringen bör ju vara som många har sagt att vaccinerade blir superspridare.
Är det några som inte borde få vistas fritt är det dem med vaccinpass.
Smittade men märker det inte och smittar alla andra.
Ja. Även om vaccinet skulle minska din smittsamhet drastiskt så lär ju den nyttan gå helt förlorad av att du inte fattar att du är sjuk.

Man stannar inte hemma när man är sjuk. Man hör inte av sig till de man träffat och berättar att man testat positiv. Och så vidare.
Citera
2021-08-26, 17:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är de ovaccinerade som sprider smittan omkring sig. Det är därför det är så viktigt att få upp vaccinationsgraden. I Sverige är det bara lite drygt 50% som är vaccinerade. I Israel något högre, men långt ifrån alla. Med smittsamt deltavirus behöver 90% vaccination om vi ska få stopp på skiten.

Nej du behöver naturlig immunitet. Enbart vaccinering kommer inte att fungera på den här typen av virus.

Många av de du pekar ut som smittbärare har redan haft viruset och borde ha VIP-status i samhället istället för att trakasseras och mobbas.
Citera
2021-08-26, 17:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag minns förra veckan när alla förnekare påstod att kurvan nu pekade ner i Israel och att det var "över".

Titta igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
vaxxarna sa ju att vaxxet fungerar ypperligt bra
Och varför trodde du och andra på att vaccinet skulle fungera kan man undra???
Citera
2021-08-26, 18:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka blir ens svårt sjuka av Covid längre? Är det fortsatt en extem överrepresention av äldre inom SÄBO och folk från MENA? Noterbart är verkligen att folk helt glömt av pandemin. Åtminstone i Sveriges huvudstad.

Inte så konstigt. Vaccinationsgraden är hög och mena i förorterna har redan naturlig immunitet. Inget att bry sig om längre.
Citera
2021-08-26, 18:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tror att det är olika slags infektioner. Infektion orsakad av viruset och virusrester i vaccinet.
Allvarlig covid leder säkert till att viruset tar sig ut i olika organ. Det tar bara en lite längre tid. Kanske 2-3v. Vaccinet kan i olyckliga fall, säkert är en mindre del handhavandefel, vid injektion också påverka organ och orsaka kollaps men då oftast väldigt hastigt, några dagar.

Finns inga virusrester i vaccinet såvida du inte tar det kinesiska Sinovac.
Citera
2021-08-26, 18:09
Medlem
Enligt CDC så har man som ovaccinerad 92,4% skydd mot hospitalisering, och fullvaccinerade har 96,8% skydd mot hospitalisering. 98,5% skydd mot att hamna på IVA för ovaccinerade och 99,5% för fullvaccinerade. Dessa siffror stämmer nog inte för Sverige, vi ligger närmare 95% skydd mot hospitalisering hos ovaccinerade.

Detta är då alla åldersgrupper, för yngre lär skyddet som ovaccinerad vara mycket högre, är man dessutom inte fet och sjuk så lär det närma sig 99% skydd mot hospitalisering och vaccin blir då överflödigt.

Man kan se det på olika sätt, man kan också säga att ovaccinerade har 29ggr högre risk för hospitalisering än fullvaccinerade. Så uttrycker sig CDC givetvis. Men det är ju missvisande, korrekt slutsats är att risken för hospitalisering hos unga(<70år) är extremt låg och om man inte är fet och sjuk så är vaccin överflödigt.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e5.htm?s_cid=mm7034e5_w

Det är kanske 3-5% av befolkningen som behöver vaccin.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-26 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in