2021-08-26, 18:11
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Finns inga virusrester i vaccinet såvida du inte tar det kinesiska Sinovac.
Skulle vara intressant att veta hur personer som kurt-sune , vars högsta önskan är att få i sig viruset, hur dom ställer sig till inaktiverade vaccin, som exempelvis Sinovac?

Man får ju anta att Sinovac innehåller alla virusets protein, inte enbart spikeproteinet. Då borde ju Sinovac vara kosher, enligt kurt-sune.
Citera
2021-08-26, 18:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Din förnekelse tyder på att du är en svag individ. IFR:en för covid-19 i länder med västerländsk demografi är runt 0,5 - 1.0% , om tillgång till sjukvård finns. Det här har alla normalbegåvade vetat i över ett år.

Men du behöver inte lita på mig din åsna, du kan väl läsa Public Health England's Greenbook kapitell 14a

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1007737/Greenbook_chapter_14a_30July2021.pdf
Jag tror du får läsa mitt inlägg igen, faktiskt.
Citera
2021-08-26, 18:16
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tror du får läsa mitt inlägg igen, faktiskt.
F'låt, jag läste fel. Har inte följt dina tidgare inlägg tror jag, så här blev det galet.
Citera
2021-08-26, 18:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Skulle vara intressant att veta hur personer som kurt-sune , vars högsta önskan är att få i sig viruset, hur dom ställer sig till inaktiverade vaccin, som exempelvis Sinovac?

Man får ju anta att Sinovac innehåller alla virusets protein, inte enbart spikeproteinet. Då borde ju Sinovac vara kosher, enligt kurt-sune.

Ja det får du fråga honom om. Jag funderar dock på om det inte hade varit läge att få en sådan spruta efter vaccinering med mRNA vaccinerna, då borde immunförsvaret agera direkt och plocka ut de bitar som saknas i nukleus och övriga delar utan att man behöver bli infekterad för att få dem.
Citera
2021-08-26, 18:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
F'låt, jag läste fel. Har inte följt dina tidgare inlägg tror jag, så här blev det galet.
Haha, ja jag insåg att det blev lite fort där..
Citera
2021-08-26, 18:35
Medlem
https://theconversation.com/amp/covid-19-vaccines-are-probably-less-effective-at-preventing-transmission-than-symptoms-heres-why-156 611

COVID-19 vaccines are probably less effective at preventing transmission than symptoms – here's why

Usually the virus starts with what’s known as a “mucosal infection” because it infects the lining of the nose and throat, the nasopharyngeal mucosa.

This is the asymptomatic or pre-symptomatic phase.

People are most infectious during the early stages of infection, when the virus is largely restricted to the nasopharyngeal mucosa.

Immunisations that focus on generating systemic immunity – which is what injected vaccines do – rarely induce mucosal immunity. This likely applies to all the COVID-19 vaccines currently available.

And yet, the nasopharyngeal mucosa is ground zero for most coronavirus infections.
Vad håller världen på med egentligen.
Citera
2021-08-26, 18:37
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Enligt CDC så har man som ovaccinerad 92,4% skydd mot hospitalisering, och fullvaccinerade har 96,8% skydd mot hospitalisering. 98,5% skydd mot att hamna på IVA för ovaccinerade och 99,5% för fullvaccinerade. Dessa siffror stämmer nog inte för Sverige, vi ligger närmare 95% skydd mot hospitalisering hos ovaccinerade.

Detta är då alla åldersgrupper, för yngre lär skyddet som ovaccinerad vara mycket högre, är man dessutom inte fet och sjuk så lär det närma sig 99% skydd mot hospitalisering och vaccin blir då överflödigt.

Man kan se det på olika sätt, man kan också säga att ovaccinerade har 29ggr högre risk för hospitalisering än fullvaccinerade. Så uttrycker sig CDC givetvis. Men det är ju missvisande, korrekt slutsats är att risken för hospitalisering hos unga( < 70år) är extremt låg och om man inte är fet och sjuk så är vaccin överflödigt.

Det är kanske 3-5% av befolkningen som behöver vaccin.

Visst, är man under 70 är det ofarligt, precis som för Mr. Green i videon som länkas nedanför. (spola fram till 1min 5 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=pd8P12BXebo&t=65s

Genomsnittsmannen i Sverige har för övrigt en BMI på 26,7 (överviktig).
Citera
2021-08-26, 18:44
Medlem
Om man inte har lungsjukdom, högt blodtryck, hjärt-kärl sjukdom eller diabetes så har man 97,8% skydd mot hospitalisering, som svensk i vilken ålder som helst.

Är man över 70 så är dock risken stor att man har något av ovanstående.

Om man är under 70 år så har man 96,3% skydd mot hospitalisering oavsett om man har: ingen, en eller flera av ovanstående sjukdomar.

Det är alltså bara ett fåtal procent som behöver vaccin om det är hospitalisering och död som är det viktiga att minska, men vi vaccinerar hela befolkningen. Är man frisk och under 70 gör vaccin ingen nytta alls.
Citera
2021-08-26, 18:57
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
https://theconversation.com/amp/covid-19-vaccines-are-probably-less-effective-at-preventing-transmission-than-symptoms-heres-why-156 611

COVID-19 vaccines are probably less effective at preventing transmission than symptoms – here's why

Usually the virus starts with what’s known as a “mucosal infection” because it infects the lining of the nose and throat, the nasopharyngeal mucosa.

This is the asymptomatic or pre-symptomatic phase.

People are most infectious during the early stages of infection, when the virus is largely restricted to the nasopharyngeal mucosa.

Immunisations that focus on generating systemic immunity – which is what injected vaccines do – rarely induce mucosal immunity. This likely applies to all the COVID-19 vaccines currently available.

And yet, the nasopharyngeal mucosa is ground zero for most coronavirus infections.
Vad håller världen på med egentligen.

Jag vill vända på frågan: vad håller du på med? Jag tycker du nu ska ta och sätta dig ner och kolla på den här intervjun med Eric Topol, som förklarar begreppen (spola fram till 5 min 55 sekunder):
https://www.youtube.com/watch?v=haG1yKJVVAw&t=355s

I Pfizers och Modernas kliniska försök så användes ju inte ens PCR-test för att se om pågående infektion kunde upptäckas. Premissen var från första början att man skulle minska risken för sjukdom, inte att förhindra infektion.

När det sedan visade sig (innan delta anlände) att man ofta fick gott skydd även mot infektion, så var det en stor bonus, men detta var ju inte det ursprungliga målet.
Citera
2021-08-26, 19:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det bästa vaccinet är att genomgå sjukdomen som är som tur är är helt ofarlig för de allra flesta.

Jag är totalt ointresserad vacciner då jag gör bedömningen att viruset inte är farligt för mig.
Citera
2021-08-26, 19:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja. Även om vaccinet skulle minska din smittsamhet drastiskt så lär ju den nyttan gå helt förlorad av att du inte fattar att du är sjuk.

Man stannar inte hemma när man är sjuk. Man hör inte av sig till de man träffat och berättar att man testat positiv. Och så vidare.

Vaccinet kommer aldrig utrota viruset. Det erbjuder en första kontakt, så att när du väl exponeras, får ett mildare förlopp.

Ingen kommer kunna undvika Delta-varianten, den är för smittsam. Det man har att välja på är om man vill vara vaccinerad eller inte när man åker på den.
Citera
2021-08-26, 19:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bästa vaccinet är att genomgå sjukdomen som är som tur är är helt ofarlig för de allra flesta.

Jag är totalt ointresserad vacciner då jag gör bedömningen att viruset inte är farligt för mig.

Tyvärr var det fortfarande alldeles för många som blev allvarligt sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in