2021-08-24, 18:06
Medlem
takeitchills avatar
Vem går i svenska kyrkan?

Hur ser det verkligen ut i svenska kyrkan idag, vem är det som går dit? En fördom jag har är att det är bara massa gamla tanter. Finns det ens unga människor som går i svenska kyrkan? Känns som det knappt finns någon snygg ung person som faktiskt går i kyrkan. Eller har jag fel?
Citera
2021-08-24, 18:07
Medlem
Gå dit så märker du.
Citera
2021-08-24, 18:26
Medlem
RedForces avatar
Antalet kyrkobesökare har droppat drastiskt de senaste 30-40 åren. Det kan nog vara i stark relation med att svenskarna blir mer utbildade (begåvade).

Det som med detta blir svårt att förstå är att det fortfarande är så många som inte lämnar sitt medlemskap i Svenska Kyrkan och år efter år betalar massa pengar för det.

Men vad jag förstår så de få ungdomar som än dock fortfarande slösar sin tid på dylikt tyr sig mer till alternativa kyrkor och vänder ryggen mot Svenska Kyrkan.
Citera
2021-08-24, 20:13
Avslutad
Går inte till svenska kyrkan, det gör typ ingen. Men rösta i kyrkovalet ska jag.
Citera
2021-08-24, 21:10
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag kan besöka en gammal kyrka för att njuta av arkitekturen, de gamla inventarierna och de hantverksskickliga arbetena.

Dessutom kan jag känna in åren som har gått, människoödena som har passerat och försöka förstå den uppoffring som måste ligga bakom varje stolt sockenkyrka eller domkyrka.

Det är ju ett rum byggt för ett ändamål, lite där landar jag kanske.
Citera
2021-08-25, 11:28
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag kan besöka en gammal kyrka för att njuta av arkitekturen, de gamla inventarierna och de hantverksskickliga arbetena.

Dessutom kan jag känna in åren som har gått, människoödena som har passerat och försöka förstå den uppoffring som måste ligga bakom varje stolt sockenkyrka eller domkyrka.

Det är ju ett rum byggt för ett ändamål, lite där landar jag kanske.
Vackert beskrivet. Så har det utvecklats för mig också.
Citera
2021-08-26, 17:02
Medlem
Rebali179s avatar
Undrar hur det kommer att bli i kyrkovalet.
kommer det bli en förändring eller samma sak fortfarande.
Citera
2021-08-26, 17:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar hur det kommer att bli i kyrkovalet.
kommer det bli en förändring eller samma sak fortfarande.

Jag vet många som kommer att rösta på Frimodig kyrka, som vill samma som många av oss här vill (alltså bort från politiseringen och de vänsterliberala värderingarna, tillbaka till Bibeln). Det är lovande! Även om jag kommer att rösta på Sd, som vill ungefär detsamma (men trycker mer på vikten av kristendomens kulturella värde i Sverige än själva den religiösa tron), eftersom det först och främst är viktigt för mig att hjälpa Sd i alla sammanhang. En framgång i Kyrkofullmäktige kan ju ge mer inflytande även på de stora arenorna, som synergieffekt.
Citera
2021-08-26, 17:40
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet många som kommer att rösta på Frimodig kyrka, som vill samma som många av oss här vill (alltså bort från politiseringen och de vänsterliberala värderingarna, tillbaka till Bibeln). Det är lovande! Även om jag kommer att rösta på Sd, som vill ungefär detsamma (men trycker mer på vikten av kristendomens kulturella värde i Sverige än själva den religiösa tron), eftersom det först och främst är viktigt för mig att hjälpa Sd i alla sammanhang. En framgång i Kyrkofullmäktige kan ju ge mer inflytande även på de stora arenorna, som synergieffekt.

Ska jag vara ärlig så står det mellan
Men det är svårt att bestämma sig.
Citera
2021-08-26, 17:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så står det mellan
Men det är svårt att bestämma sig.

Den stora skillnaden är väl, att Frimodig kyrka på sikt vill att SvK ska bli ett samfund enbart för verkligt troende, medan Sd vill att SvK ska fortsätta vara till för alla svenskar av historiska, kulturella och traditionella skäl. Detta kan ju påverka t.ex. om människor som inte är troende, och i normala fall inte går i kyrkan, ska få gifta sig där och bli begravda där. Det tycker jag att de ska få! (Fast brudarna ska inte få visa en djup urringning och bara axlar, himla med ögonen åt prästen, tala om för honom var han ska stå för att fotografen ska få bra bilder, eller kräva att få sjunga profana sånger. Det får vara någon måtta.)

Jag vill att SvK ska vara för alla svenskar, och inte bara för en andlig elit som /redan/ har upplevt att de blivit väckta. Detta med att komma till tro måste få vara en process som BÖRJAR i kyrkan. Man måste få börja söka där, utan att veta. Det finns så många frikyrkor och liknande som man kan söka sig till om man vill vara hårdare på den punkten.
Citera
2021-08-26, 17:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den stora skillnaden är väl, att Frimodig kyrka på sikt vill att SvK ska bli ett samfund enbart för verkligt troende, medan Sd vill att SvK ska fortsätta vara till för alla svenskar av historiska, kulturella och traditionella skäl. Detta kan ju påverka t.ex. om människor som inte är troende, och i normala fall inte går i kyrkan, ska få gifta sig där och bli begravda där. Det tycker jag att de ska få! (Fast brudarna ska inte få visa en djup urringning och bara axlar, himla med ögonen åt prästen, tala om för honom var han ska stå för att fotografen ska få bra bilder, eller kräva att få sjunga profana sånger. Det får vara någon måtta.)

Jag vill att SvK ska vara för alla svenskar, och inte bara för en andlig elit som /redan/ har upplevt att de blivit väckta. Detta med att komma till tro måste få vara en process som BÖRJAR i kyrkan. Man måste få börja söka där, utan att veta. Det finns så många frikyrkor och liknande som man kan söka sig till om man vill vara hårdare på den punkten.

Håller med dig på allt det du skriver och tänker.
Det verkar som det blir en röst på Frimodig Kyrka i så fall.
Citera
2021-08-26, 17:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Håller med dig på allt det du skriver och tänker.
Det verkar som det blir en röst på Frimodig Kyrka i så fall.

Ja, och inte mig emot. Så länge man inte röstar på de partipolitiska partierna - inklusive Kd tyvärr, som de har blivit nu - så verkar man för en förbättring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in