2021-08-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ett dna test kan väl inte ta mer än ett par timmar att få svar på i riktigt brådskande fall?
Tror inte dom har hans dna.

Men skojar du??? Det är ju bekräftat från åklagaren att dom topsat han och skickat för provsvar.
Men detta är inget brådskande fall, därav är hon osäker på när dom kommer få svar.

Detta står ju bara nån sida bakåt.

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

För att underlätta i tidigare post om detta så finns det utdrag från artikeln att läsa också.
Citera
2021-08-26, 15:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Att hon ströps ligger nog nära till hands. Dels kanske en stressad GM som försöker "tysta" sitt offer, men också det faktum att människor i andnöd brukar drabbas av mer eller mindre konvulsioner. Vilket i sin tur skulle kunna förklara skorna (avsparkade under ett krampanfall) samt avsaknaden av blod (i större mängd).

Japp, precis så. Strypning är väl dessutom en av dom vanligaste dödsorsakerna vid den här typen av överfall som slutar med mord.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 15:32.
Citera
2021-08-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
tycker dom borde gjort det tidigare.

Dom har DNA från skorna.
Vad skulle dom gjort tidigare, topsat CL? Han anhölls ju i måndags, innan dess kan ju inte göra det.

Jäkla dumt att dom inte gjorde det redan -92, så hade det ju varit löst nu.
Citera
2021-08-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du menar PU, kom till PK.
Lätt att skriva fel, men löjligt med påhopp över det, som vissa i tråden tycks ägna sig åt.
Ingen är perfekt!

Aha, förlåt! Lätt att blanda ihop, så tack för rättelsen! Rätt ska vara rätt
Citera
2021-08-26, 15:25
Medlem
Citat:
Nu var ju det betydligt senare, då DNA blev mer känt.

Nu var ju spår av gärningsman på mordoffer inte något som uppstod med DNA-tekniken.
Citera
2021-08-26, 15:27
Medlem
Kan någon hjälpa mig att förstå den här texten?

1. Träff nr 1 är från HA eller en släkting till henne
2. träff nr två är blandat och kommer från två personer, alltså värdelöst?
3. Den tredje träffen, finns inte i spårregistret men är nu inlagd där? jag fattar inte vad som menas och hur det fungerar.

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person.

Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."
Citera
2021-08-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan kanske inte vara 100% säker men enligt skribenten Pinzezzan så har hon från säkra källor att MMPG aka Pilot är KLMa.

Ah, ok, tack!
Citera
2021-08-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Hörde att ägaren till krog Hjorten nu sitter häktad. Någon som vet mer? Någon M*kael?

Om så är fallet så rör det mest troligt inte detta ärende.

M*ikael Rö*nnlund
Senast redigerad av supersnut 2021-08-26 kl. 15:33.
Citera
2021-08-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Jag ifrågasätter inte polisen! Känns fortfarande bara mer troligt med att det var någon som kände till vem Helena var! Men vi får se!
Ja men det är ju en annan sak, är det inte den de anhöll i måndags du menar, för det är han som då skulle ses som okänd.
Är det någon annan så kan det mycket väl vara någon HA kände mycket väl.
Citera
2021-08-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Om så är fallet så rör det mest troligt inte detta ärende.

M*ikael Rö*nnblom

Rönn*lund

Tyckte hans bil stod utanför hans arbetsplats förut. Så tror inte det.
Citera
2021-08-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Kan någon hjälpa mig att förstå den här texten?

1. Träff nr 1 är från HA eller en släkting till henne
2. träff nr två är blandat och kommer från två personer, alltså värdelöst?
3. Den tredje träffen, finns inte i spårregistret men är nu inlagd där? jag fattar inte vad som menas och hur det fungerar.

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person.

Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."

Är det inte bara ett tillkrånglat sätt att påpeka att detta DNA inte fanns i polisens register sedan tidigare men lades dit i och med fyndet på sandalen? Om ditt sista citat är ordagrant är det helt enkelt ett syftningsfel. Det kan ju inte gärna röra sig om en man som både finns och inte finns i registret.
Senast redigerad av Bemp 2021-08-26 kl. 16:00.
Citera
2021-08-26, 15:38
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det var så lite sekret att de var tvungen att vänta tills de hade ett DNA att jämföra med. Någon mer gång, kanske de inte får?
Nu finns stora skäl att utföra testet.
Men jag kan ha fel?
Du har rätt, åtminstone givet hur situationen såg ut för ett par år sedan. Då var det tydligen standard att kassera dna-spår efter jämförelser, och eftersom mängden var minimal så ansågs det bara finnas en enda chans.
Såvitt jag förstått gäller inte detta längre tack vare utveckling av tekniken. Någon med bättre insyn får dock gärna kommentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in