2021-08-26, 14:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja inte blod, utan svett eller saliv?

Ja något sånt, vet inte exakt vad man har.
Citera
2021-08-26, 14:28
Medlem
Är det verkligen ingen som vet något om CLs umgängeskrets? Förutom att den verkar minimal…
Både nu och då är av intresse.
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Ja frågan är vart Helena befinner under den tiden.
Men det är ju lite antingen eller känns det som. Antingen lämnas kroppen kvar och GM återvänder för att hämta den.
Eller så är kroppen redan hanterad och GM är där för att plocka grejer.
Men om jag vore GM hade jag nog tagit mig dit till fots om det är saker som ska plockas upp. Hade inte riskerat att ta mig dit med bil.
Anledningen till att man kör in så långt och krånglar sig in på en väg man egentligen inte kör bil på, måste väl vara betydande?
Hade kanske tagit för lång tid att gå och kanske blivit sedd, hellre bilen än han.
Citera
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Dom har hittat blod från fler än en person. Detta är från dagens tidning, intervju med ÅK Jenny Karlsson:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

tre korta utdrag från artikeln:

"Dna-fynd på en av Helenas sandaler kan nu bli polisens sista chans i jakten på mördaren."

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person."

"Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."

Nej. Det blod, droppe, som fanns på skon var Helenas.

De övriga dna-spåren är s.k touch-dna, alternativt från saliv lr svettdroppar.
Citera
2021-08-26, 14:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ett dna test kan väl inte ta mer än ett par timmar att få svar på i riktigt brådskande fall?
Tror inte dom har hans dna.

Jo CL har blivit topsad så dom har hans DNA

Läs själv: https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 14:32.
Citera
2021-08-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Vet inte vad du får ut genom att vara dryg men ah! Hoppas familjen får reda på sanningen snart
Nej och jag vet inte vad du får ut av att ifrågasätta okänd, om polisen sagt inga kända kopplingar så bygger de väl det på att de pratat med ett flertal personer och inte hittat någon koppling och från det antar att han är okänd för offret?
Citera
2021-08-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, missförstod.
Vet inte hur det är i Sverige?
Men troligvis får du inte göra så i mjäkiga Sverige?

Nej sånt ser man bara i serier och filmer🤔
Citera
2021-08-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Jag tror faktiskt det är en ensam GM. För vem skulle hjälpa någon med ett mord? Vad är motivet för det?

Jag tror att HA mördades vid cykelvägen. GM hade bilen med sig, eller i närheten. Han hämtade bilen, slängde in kropp, väska och försökte få med sakerna som ramlat ur väskan.

Sen har han haft tid på sig att välja ut bra ställe att gömma kroppen på. Han kanske till och med hade kroppen i bilen en eller ett par dagar innan han klarade av att köra iväg med den.
Jag tror inte kroppen är i Vänern, tror mer på att kroppen är nedgrävd någonstans, kanske en bit in i en skog, där det numer är ordentligt överväxt med buskar och träd.

Orsaken till mordet/överfallet beror nog på antingen:
1. Sexuellt betingat
2. Psykisk ohälsa

Kanske inte vara meningen att döda, men det var så det blev?

Inget av skälen ovan skulle tyda på två GM.

Bara mina tankar....

Absolut, man har rätt till sina egna tankar och funderingar!
Jag tror inte heller att det var meningen att döda och jag tror också att hon är nergrävd någonstans. Att det skulle vara sexuellt låter mest troligt. Men att det är bara en GM el flera, eller om någon annan var med och hjälpte till att gräva ner henne, det kan man ju bara spekulera i.
Rätt iskallt om kroppen har legat i bilen några dagar innan man kör iväg den, men det är iskallt att ha det på sitt samvete i så många år också utan att säga nåt...
Intressant är att PK ska ha kommit till PU samma natt/morgon efter festkvällen smutsig och med rivsår och sagt att han ramlade i en buske och så kan det ju bli om man är full. Men han ska också ha tvättat sin bil med klorin och varför gör man det undrar jag.. OM detta nu stämmer, det är bara vad jag har läst i tråden. Men jag vet inte vad han hade för bil och vittnena bör ha känt igen den isåfall?
Citera
2021-08-26, 14:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ett dna test kan väl inte ta mer än ett par timmar att få svar på i riktigt brådskande fall?
Tror inte dom har hans dna.
Det har de sagt i media, åklagaren tror jag?
Men kanske de inte har bearbetat det lilla sekret de har ännu, från skorna och ev fimpen och som sen ska jämföras med DNA från CL?
Citera
2021-08-26, 14:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Absolut, man har rätt till sina egna tankar och funderingar!
Jag tror inte heller att det var meningen att döda och jag tror också att hon är nergrävd någonstans. Att det skulle vara sexuellt låter mest troligt. Men att det är bara en GM el flera, eller om någon annan var med och hjälpte till att gräva ner henne, det kan man ju bara spekulera i.
Rätt iskallt om kroppen har legat i bilen några dagar innan man kör iväg den, men det är iskallt att ha det på sitt samvete i så många år också utan att säga nåt...
Intressant är att PK ska ha kommit till PU samma natt/morgon efter festkvällen smutsig och med rivsår och sagt att han ramlade i en buske och så kan det ju bli om man är full. Men han ska också ha tvättat sin bil med klorin och varför gör man det undrar jag.. OM detta nu stämmer, det är bara vad jag har läst i tråden. Men jag vet inte vad han hade för bil och vittnena bör ha känt igen den isåfall?
Du menar PU, kom till PK.
Lätt att skriva fel, men löjligt med påhopp över det, som vissa i tråden tycks ägna sig åt.
Ingen är perfekt!
Citera
2021-08-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja blodvite vet jag inte, det innebär sårskada. Helena dog iaf inte av det näsblod som misstänkts ha orsakat droppen på skon. Inget annat blod har hittats på brottsplatsen så det ligger väl nära tillhands att misstänka att HA ströps alt. togs med levande (medvetslös) i bilen.

Att hon ströps ligger nog nära till hands. Dels kanske en stressad GM som försöker "tysta" sitt offer, men också det faktum att människor i andnöd brukar drabbas av mer eller mindre konvulsioner. Vilket i sin tur skulle kunna förklara skorna (avsparkade under ett krampanfall) samt avsaknaden av blod (i större mängd).
Citera
2021-08-26, 14:43
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
I Tierp? Du menar antagligen Tibro. Men ändå. Suck alltså.

Det sprids så otroligt många fel.
-

Ja, och CL är ca 4 år äldre än KM, 6 år äldre än BW, 10 år äldre än PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in