2021-08-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jo CL har blivit topsad så dom har hans DNA

Läs själv: https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

Jag tror personen du citerade menade att de inte har en match på hans DNA. Att de har DNAt är ju självklart det är det föddes de gjorde när han anhölls.
Citera
2021-08-26, 14:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Är böjd att hålla med. Särskilt om GM vet med sig att han inte ens perifert ingår i offrets bekanstskapskrets. Hade varit enklast för honom att bara dunsta, om han inte trott sig ha blivit iakttagen. Att nästan alla spår verkar ha gått upp i rök tycker jag känns alldeles för avancerat för ett impulsdåd av en galning.

Det nog svårt att avgöra om CL var en s.k. "galning" vid den aktuella tidpunkten -92.
Men det sägs ju att han förändrades kraftigt efter mordet, att det var då hans problem började.
Citera
2021-08-26, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har de sagt i media, åklagaren tror jag?
Men kanske de inte har bearbetat det lilla sekret de har ännu, från skorna och ev fimpen och som sen ska jämföras med DNA från CL?
tycker dom borde gjort det tidigare.
Citera
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Dom har hittat blod från fler än en person.

Nja, analysen visade på DNA från flera personer, inte blod. De andra fynden utöver blodsdroppen härrör sannolikt från svett eller saliv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Rimligtvis vet polisen inte vilken bil det är som iakttagits på gångvägen.

Om du med ”gångvägen” menar stigen genom skogen/kohagen som mynnar ut på en lekplats nära Helenas hem, så har där inte iakttagits någon bil mig veterligen. Bilobservationerna har gjorts på cykelvägen som liksom tangerar villaområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Borde ju också vara många mariestadare här i deras ålder som tycker det är intressant att läsa tråden? Snälla hjälp till!!

Det både är och har varit ganska många Mariestadare aktiva i tråden, varav ett flertal bidragit med mer eller mindre värdefulla observationer och hypoteser. Dock inga från kretsarna närmast systrarna A, där det råder en slags tystnadskultur. Det är locket på, för börjar man gräva där man står vet man aldrig vilka obekväma sanningar som uppdagas. I folkdomstolen är MMPG redan dömd. Enklast så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nej och jag vet inte vad du får ut av att ifrågasätta okänd, om polisen sagt inga kända kopplingar så bygger de väl det på att de pratat med ett flertal personer och inte hittat någon koppling och från det antar att han är okänd för offret?
Jag ifrågasätter inte polisen! Känns fortfarande bara mer troligt med att det var någon som kände till vem Helena var! Men vi får se!
Citera
2021-08-26, 14:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
tycker dom borde gjort det tidigare.
Jag har för mig att det var så lite sekret att de var tvungen att vänta tills de hade ett DNA att jämföra med. Någon mer gång, kanske de inte får?
Nu finns stora skäl att utföra testet.
Men jag kan ha fel?
Citera
2021-08-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok jag hade för mig att det endast var blod från HA på sandalen och att dom andra två DNA-spåren kom från något annat som avsatts. Läste även igenom artikeln nu och hittade ingen uppgift om blodspår från någon annan än HA. Men det kvittar, dom har tre DNA-spår iaf.

Mycket intressant att CL har topsats nu och att man inväntar svar från NFC (ärendet måste väl högprioriterat?). Tänk om det är CL som har avsatt den "tredje DNA-träffen", vilken bingo!

tyvärr känns det inte prioriterat, men hade nog varit det om det hade blivit häktning, då tickar ju klockan.

"Åklagaren Jenny Karlsson är inte säker på vilken tid det kommer ta att få svar på dna-analysen.

– Det är oklart, men under tiden fortsätter utredningen med flera åtgärder. Det handlar om undersökning av föremål, dna och nya förhör. Det kan heller inte uteslutas ytterligare undersökningar och husrannsakningar.

Ett 29 år gammalt ärendet kanske inte ligger nummer ett på priolistan med tanke på alla tunga utredningar som polisen har för tillfället."
Citera
2021-08-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej. Det blod, droppe, som fanns på skon var Helenas.

De övriga dna-spåren är s.k touch-dna, alternativt från saliv lr svettdroppar.

Ok. Men DNA i alla fall.
Citera
2021-08-26, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
tyvärr känns det inte prioriterat, men hade nog varit det om det hade blivit häktning, då tickar ju klockan.

"Åklagaren Jenny Karlsson är inte säker på vilken tid det kommer ta att få svar på dna-analysen.

– Det är oklart, men under tiden fortsätter utredningen med flera åtgärder. Det handlar om undersökning av föremål, dna och nya förhör. Det kan heller inte uteslutas ytterligare undersökningar och husrannsakningar.

Ett 29 år gammalt ärendet kanske inte ligger nummer ett på priolistan med tanke på alla tunga utredningar som polisen har för tillfället."
En psyksjuk mördare borde va högprioriterat så han inte hinner ta sig av daga innan de får svar.
Citera
2021-08-26, 14:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
-

Ja, och CL är ca 4 år äldre än KM, 6 år äldre än BW, 10 år äldre än PU.
Men det jag citerade var att de troligtvis inte gick i skolan tillsammans.
Alltså kände varandra på det viset.
Citera
2021-08-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Min spontana känsla kring pilot är ändå att han är oskyldig. Han har betett sig konstigt, jag vet, men han verkar vara så fruktansvärt trasig och rädd att det känns som att han hade erkänt om han nu visste något. Jag tror helt enkelt inte han hade klarat att ljuga och stå emot i förhör. Men vem vet?

Annars tänker jag också att han kan ha berättat vad han vet, och därför är nu CL under lupp?
Finns det någon som vet om dom kände varann? Kanske stod pilot för dödandet för att sedan tvinga till sig hjälp av stackars CL som såg upp till pilot eller tyckte att han var en ballare kille? Kanske hjälpte PU också till?

Många frågor men intressant framförallt: kände/känner pilot och CL varandra? Gick de i skolan ihop? Kände deras föräldrar varandra? Någon som vet? Eller vet om CL mot förmodan ändå hade någon vän, allra helst någon som figurerat i utredningen. Borde ju också vara många mariestadare här i deras ålder som tycker det är intressant att läsa tråden? Snälla hjälp till!! Antingen för att rentvå en stackars oskyldig CL eller för att sätta dit den jäkeln! Kom igen!

Går ju inte att svara på när vi inte vet vem Pilot är....
Citera
2021-08-26, 15:01
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men det jag citerade var att de troligtvis inte gick i skolan tillsammans.
Alltså kände varandra på det viset.

I samma inlägg där Tibro blev Tierp sas att CL var 6 år äldre än KM, därav mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in